Ga naar inhoud

Wat zou de eigenlijke prijs van een oldtimer (youngtimer) moeten zijn.


The Swede

Aanbevolen berichten

Er is uiteraard ook nog zoiets als inflatie.

De prijzen van 10-15 jaar geleden 1-op-1 terug willen, houdt in sé een ontwaarding in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, Avantus zei:

Er zijn voor al die besproken modellen nog genoeg echte liefhebbers.

Voor topmateriaal wordt nog steeds dik betaald. Probleem is echter dat er vaak geadverteerd wordt als zijnde top terwijl dit niet zo is. Echt topmateriaal is zeldzaam imo ;)

Jij al iets gevonden dat top is ondertussen?

 

 

😬

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, bt. zei:

Er is uiteraard ook nog zoiets als inflatie.

De prijzen van 10-15 jaar geleden 1-op-1 terug willen, houdt in sé een ontwaarding in.

Op zich niet gek voor een auto die ouder geworden is, zonder verbeteringswerken aan toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, The Swede zei:

@Alexanderr Mooi voorbeeld dat je aanhaalt. Nu, als je de wagens nu zou willen kopen. Zou je die M3 dan eerder 13k waard vinden? Of zou je echt 45k willen betalen?  (Om er mee te rijden, niet om er als handelaar mee te speculeren).

15k vind ik dat waard; meer niet. Sowieso geen 45k.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, The Swede zei:

Efkes zelf mijn mening ook geven over wat ze in mijn ogen waard zijn. Op zich betekent dat dat ik ze maar liever laat staan als ze echt duurder zijn en wat anders met mijn geld doe.

 

Audi Ur-Quattro:  20000-23000

BMW E30 M3:     18000

BMW E34 M5:     12000-15000

Mercedes 190E 2.5-16 (manueel):  11000-13000

Mercedes 500E:   15000

Mercedes R129 (mainstream 300SL-24 of 500SL):  15000-17000

Porsche 911 964 C2 Coupe (manueel):    25000-30000

Ik zou nooit 18k geven voor een e30 M3, de rest is wel ongeveer wat ik er aan zou willen geven. 

Een e30 325i is imo even leuk mits wat aanpassingen en die zijn eigenlijk ook veel te duur. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sta mij toe het lijstje wat uit te breiden?

- Renault Spider

- Peugeot 309 GTI

- Porsche 968CS

- Honda NSX

- Lancia Delta HF Integrale II

- Ford Sierra RS 500 Cosworth

- Porsche Cayman S 3.4

- Lancia Thema 8.32

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Carlito said:

Ja, maar ik ken u, winst bieden =/= bieden om te hebben 😁

Ik geef er 9000 voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Carlito zei:

Op zich niet gek voor een auto die ouder geworden is, zonder verbeteringswerken aan toch?

Interessante visie!

Gaat alles dan ook onvermijdelijk naar 0? :D

(In de eeuwigheid beschouwd zal dat wel, ja :()

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, flupke73 said:

 

993Turbo; mint, 79K, kwamen Oostenrijkers naar kijken (hadden optie gekregen) en die waren er mee weg

 

zoveel, toen al?

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minutes ago, lancer-evo said:

Sta mij toe het lijstje wat uit te breiden?

- Renault Spider

- Peugeot 309 GTI

- Porsche 968CS

- Honda NSX

- Lancia Delta HF Integrale II

- Ford Sierra RS 500 Cosworth

- Porsche Cayman S 3.4

- Lancia Thema 8.32

En wat zijn die dingen op de markt waard en wat zou jij er voor geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een poging:

- Renault Spider: 25k

- Peugeot 309 GTI: 5-6k

- Porsche 968CS: 20k

- Honda NSX: 30-40k

- Lancia Delta HF Integrale II: 20k

- Ford Sierra RS 500 Cosworth: 15-20k

- Porsche Cayman S 3.4: 25k

- Lancia Thema 8.32: 12k

aangepast door lancer-evo
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er spelen nog een aantal andere factoren mee denk ik.

Ik denk dat de prijs ook mee bepaald wordt door het gemak waarmee je onderdelen vindt.

Een Camaro, Challenger, Mustang, ... is duur. Iedereen wil dat. Niet alleen om het sfeertje maar ook omdat je er nog relatief makkelijk stukken voor vindt. Idem met al wat luchtgekoeld en VW is: velen willen dat, en het gemak om onderdelen te vinden speelt hierin ook een rol.

Anderzijds, een Peugeot 604 bv, reed al niet veel rond in zijn tijd, laat staan dat er nu nog makkelijk te vinden zijn, en idem voor de onderdelen. Ik ken de markt niet van de oude hothatches, maar een R5 turbo II zal vermoedelijk (ook al is hij nu duur) goedkoper geprijsd zijn als een BMW met even veel rijplezier uit die tijd denk ik?

Verder speelt ook een rol of er gekende problemen en gevoeligheden zijn? Het ene model roest makkelijk, het andere model heeft een zwakke motorkoppakking, enz ...

Soit, in elk geval speelt dat voor mij een rol als ik afweeg wat ik wil geven aan een auto. Zo zijn er veel oldies die ik zou willen, maar ligt mijn persoonlijke grens een stuk lager. Een grote factor die voor mij persoonlijk nog meespeelt en totaal overrulet wat de toekomstige waarde zal zijn, is "hoe snel zak ik hem beu zijn". Bij een auto die ik lang wil houden, dus niet snel beu zal zijn, zal ik graag iets meer betalen dan wat de rest wil geven.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In zo’n gevallen lijkt het gezegde ‘wat de zot er voor wil geven’ van toepassing. Een rationele beslissing is het zelden hé, een oldtimer of een (future) classic aanschaffen.

Maar ze zijn vaak zoveel meer “auto” dan moderne bolides: eigenheid, karakter, ... en daar ligt volgens mij een grote aantrekkingskracht. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn M3 heb ik destijds 13k betaald, dat was in 2009.
10398560_62294422311_3750408_n.jpg.c75e73f367482f89c646579ab1e7d32a.jpg 

Is dat een Cecotto? Tegenwoordig die prijs maal 7 of zo. [emoji43]

Toen waren ze wel nog geen oldtimer, dus duurder qua taks en verzekering etc. maar ook al zegt men 'had ik dat toen geweten dat ze zo gingen stijgen in waarde', eigenlijk had je (als je de opvolgers bekijkt, en ziet dat de E30 de laatste is met de iconische ronde koplampen) dat al kunnen weten. Maar meestal is het dan niet de moment wegens andere prioriteiten (en geen hangaar om x aantal auto's te stallen die nog gaan stijgen in waarde).
Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijk vraagstuk. Productieaantal en in hoever er nog stukken van te krijgen zijn moet een rol spelen. Als er maar een handvol stuks van zijn gaat de prijs altijd omhoog gaan. Oldtimers zijn zoals wijnen; de prijs van de duurste flessen staat niet meer in verhouding met de smaak/kwaliteit. De kopers daarvan drinken de flessen ook niet meer op maar pakken er wel graag mee uit op café; Dat zie je ook bij oldtimers en zelfs gelimiteerde oplages van nieuwe auto’s die meteen worden weggezet om ze met woekerwinst door te verkopen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minutes ago, Jules_W said:

Moeilijk vraagstuk. Productieaantal en in hoever er nog stukken van te krijgen zijn moet een rol spelen. Als er maar een handvol stuks van zijn gaat de prijs altijd omhoog gaan. Oldtimers zijn zoals wijnen; de prijs van de duurste flessen staat niet meer in verhouding met de smaak/kwaliteit. De kopers daarvan drinken de flessen ook niet meer op maar pakken er wel graag mee uit op café; Dat zie je ook bij oldtimers en zelfs gelimiteerde oplages van nieuwe auto’s die meteen worden weggezet om ze met woekerwinst door te verkopen.

Klopt. Maar evenals bompie stel je de vraag waarom de wagens zo duur zijn of welke factoren meespelen om die marktprijs te bepalen.

En als ik ook jouw comment elders lees, dan denken we hier dat de "marktfactoren" de prijzen hoger hebben gejaagd dan wij, als autoliefhebbers, denken dat zo een wagen waard is.

Daarom ook mijn vraag: wat denk jij is zo een auto waard?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijvoorbeeld een e30 m3 is imo 10-12k waard. Buiten de factor heritage is daar weinig spannend aan. Een Mercedes 500E vind ik dan makkelijk 20k waard. Voor zijn leeftijd is dat nog steeds een dijk van een wagen op elk gebied en de souplesse van de V8 is anno 2020 nog door velen ongeëvenaard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, bt. zei:

Interessante visie!

Gaat alles dan ook onvermijdelijk naar 0? :D

(In de eeuwigheid beschouwd zal dat wel, ja :()

Koop autos met staal in. Schrootprijs brengt dan nog iets op. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Ian zei:


Is dat een Cecotto? Tegenwoordig die prijs maal 7 of zo. emoji43.png

Toen waren ze wel nog geen oldtimer, dus duurder qua taks en verzekering etc. maar ook al zegt men 'had ik dat toen geweten dat ze zo gingen stijgen in waarde', eigenlijk had je (als je de opvolgers bekijkt, en ziet dat de E30 de laatste is met de iconische ronde koplampen) dat al kunnen weten. Maar meestal is het dan niet de moment wegens andere prioriteiten (en geen hangaar om x aantal auto's te stallen die nog gaan stijgen in waarde).

Ja dat was een Cecotto @Ian :)

The way I see it

- ik heb het gehad

- ik heb ze goed verkocht

Voor mij was het de beste auto die ik ooit gehad heb. Ik reed daar enorm graag mee. Vandaag meer waard: ja, dat kan. Da’s allemaal makkelijk gezegd :) 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een verzamelaar zo'n auto wil kopen als belegging, moet die onbetaalbaar zijn.

Als een liefhebber zo'n auto wil kopen om mee te rijden, moet die betaalbaar zijn, zodat die er mee kan rijden.

OK, die auto's moeten bewaard worden, maar 't is toch veel leuker dat die al rijdend bewaard worden, niet ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid