Ga naar inhoud

Porsche 911 ( 991 )


kefkie

Aanbevolen berichten

Na tijden van getreiter met gecamoufleerde prototypes, halfnaakte productiemodellen en ‘gelekte beelden’ heeft Porsche nu zelf het doek van de nieuwe 911 afgetrokken. Achtenveertig jaar oud, maar jonger dan ooit belooft het Duitse bedrijf ons.

Exact tien centimeter meet de wielbasis van de nieuwste 911 langer dan de vorige generatie. De toegenomen lengte komt niet alleen ten goede aan de passagiers, maar onderstreept eveneens het atletisch voorkomen van de sportwagen. Nieuw zijn de zijspiegels die gemonteerd zijn op de bovenrand van de deur en niet zoals voorheen in de ‘spiegeldriehoek’. Dit levert volgens Porsche niet alleen aerodynamisch voordeel op, maar moet tevens het nieuwe ontwerp en de breedte van het model benadrukken.

Cockpitgehalte

In het interieur zien we grotere verschillen. Zo monteert Porsche een gloednieuw dashboard in de 911 die duidelijke overeenkomsten met andere modellen in zijn familie toont. Dankzij de hoog oplopende middenconsole en de dicht bij het stuurwiel gemonteerde versnellingspook is het cockpitgehalte in de Porsche hoger dan ooit. Dit wordt nogmaals versterkt door de klassieke Porsche-elementen, zoals het instrumentarium met vijf ronde tellers, de centraal geplaatste toerenteller en het links van het stuur geplaatste contactslot.

Active rijsystemen

Ondanks de toegenomen buitenmaten weegt de nieuwe generatie 911 ruim 45 kilogram minder dan zijn voorganger. Dit is te danken aan de compleet nieuwe, lichtgewicht carrosserie van een aluminium-staalcomposiet die het koetswerk eveneens een stuk stijver heeft gemaakt. Dit moet er samen met de nieuw ontwikkelde achteras, grotere spoorbreedte voor en nieuwe elektro-mechanische stuurbekrachtiging voor zorgen dat de Porsche nog beter uit de voeten kan in snelle bochten. Afhankelijk van de uitvoering zijn nog andere actieve rijsystemen standaard of optioneel beschikbaar. Zoals het Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), het actieve stabilisatiesysteem tegen rollen om de lengteas, dat voor het eerst leverbaar op de 911 Carrera S. Het systeem zorgt ervoor dat de carrosserie in bochten minder overhelt, waardoor de banden altijd in optimale positie op het wegdek staan voor maximale grip.

Handgeschakelde zevenbak

Ook een sportwagen als de 911 ontkomt er niet aan. Porsche meldt namelijk met trots dat het model 16 % zuiniger is geworden en dat alle typen een verbruik van ruim onder de 10 l/100 km hebben. De 350 pk sterke Carrera verbruikt door zijn de nieuwe 3,4-liter boxermotor slechts 8,2 l/100 km. Dat is 1,6 l/100 km minder dan zijn voorganger. Het verbruik van de vijftig pk sterkere Carrera S is gereduceerd met 1,5 l/100 km tot 8,7 l/100 km. Deze puike prestaties komen onder meer door de toepassing van auto start/stop, thermisch management, een verbeterd elektronisch systeem en ´s werelds eerste handgeschakelde versnellingsbak met zeven versnellingen. Als laatste dan de daadwerkelijke prestaties van de Duitser. De Porsche 911 Carrera S met PDK-transmissie (Porsche Doppelkupplungsgetriebe) accelereert van 0 naar 100 km/uur in 4,3 seconden. Na het indrukken van de Sport Plus-knop die hoort bij het optionele Sport Chrono-pakket kan dat zelfs in 4,1 seconden. De Carrera met PDK noteert hiervoor respectievelijk 4,6 en 4,4 seconden. De tijden van de handgeschakelde varianten, alsmede de topsnelheden worden door Porsche niet vermeldt.

p11_0605_a41k13.jpg

Porsche-911-991--fotoshowImage-53d1d864-524961.jpg

182395714189_1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet echt overtuigd van de achterlichten, en de nogal hoge middentunnel. Geeft volgens mij meer een gevoel van cruisebak dan als sportwagen..

Werk jij bij een porsche dealer omdat je er mee mag rijden? :lol:

aangepast door kefkie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist nog de reportage op NatGeo gezien van MegaStructures over het productieproces van de 997. Mooi om te zien hoe ze zo'n meesterwerk in elkaar steken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op één of andere manier, lijkt er precies elk jaar een nieuwe 911 uit te komen :grin:

Zeer knap model, al mis ik de achterlichten die over de ganse achterkant lopen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist nog de reportage op NatGeo gezien van MegaStructures over het productieproces van de 997. Mooi om te zien hoe ze zo'n meesterwerk in elkaar steken.

Inderdaad, ik heb het ook gezien. Ongelofelijk gewoon.

Schitterende wagen trouwens. :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik deze ook in RL ga moeten zien, want die achterlichten doen me weinig, integendeel.

Is een beetje zoals de nieuwe BMW 1. (die moet ik ook eerst eens in RL zien)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben benieuwd hoe die manuele 7bak zal werken dat men niet perongeluk van 4 naar 7 gaat ipv 5 :lol:.

Mss was het beter geweest om de 1 onder de R te zetten dan 2-3, 4-5, 6-7..

Link naar reactie
Delen op andere sites

En die zelfrijdende robots die onderdelen aanleveren door de lijnen op de grond.

Dit model gaat even moeten wennen, maar heb het gevoel dat het wel in orde komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe staat het eigenlijk met die van jullie? Want die stond te koop, niet?

Goed hé, dikke fun. Straks eens topic openen hier. :)

Hij mag weg voor een correcte prijs, maar moet niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed hé, dikke fun. Straks eens topic openen hier. :)

Hij mag weg voor een correcte prijs, maar moet niet.

Moogt ge der zelf mee op straat rondbollen? of mag da alleen als u vader derbij zit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid