Ga naar inhoud

Welke old-school familiebak - 1992 en ouder

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
3 minuten geleden, gewoon ik zei:

Rij met die e30 aan 70 uit een bocht tegen een huis of doe dat met het moderne equivalent en je gaat wel weten waarom er ook minder doden zijn.

Ik denk dat alleen den tweede dat gaat weten.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
40 minuten geleden, ir_fuel zei:

Langs de andere kant moet je wel zeggen dat het aantal verkeersdoden op onze wegen sinds 1990 gezakt is van 1900 per jaar naar 600 vorig jaar, ondanks het feit dat het aantal gereden kilometers alleen maar is gestegen.

Uiteraard. Ik vond 't toen gewoon veel leuker dan nu. Ik heb niet gezegd dat het toen veiliger was.

Het aantal gereden km is inderdaad fors gestegen, maar veel daarvan ook aan gevoelig lagere snelheden. Veel wegen die toen gewoon de basis 90 waren, zijn nu zone 50. (Steenwegen b.v.)  En de auto's zijn ook een heel pak veiliger geworden.

Geplaatst:
23 minuten geleden, Le Capri Mauve zei:

En mensen kunnen echt niks meer met een auto. Op een afrit waar 70 max staat verliezen mensen al de controle aan 71 tegenwoordig.

Of 69..

"Kunnen niks meer" ... "aanvangen op dat vreselijke fluisterasfalt".  Dat biedt gewoon nul grip van zodra het nat ligt.
Vroeger maakten de wegen veel lawaai ... maar die betonbanen met kiezels in gegoten hadden ook wel grip zonder einde, zelfs in 't nat.

Geplaatst:
1 minute ago, gTa said:

Het aantal gereden km is inderdaad fors gestegen, maar veel daarvan ook aan gevoelig lagere snelheden. Veel wegen die toen gewoon de basis 90 waren, zijn nu zone 50. (Steenwegen b.v.)  En de auto's zijn ook een heel pak veiliger geworden.

Welja, dat is dus het gevolg van die minder "vrijheid blijheid".

Die periode in de jaren 90 waar jij het over hebt heb ik nooit actief meegemaakt (ik ben mijn carriere niet begonnen als passagiers-testritter alvorens over te schakelen naar chauffeur-testritter van een hele vloot voituren ? , en mijn pa was/is een rustig chauffeur, en we zijn nooit met de auto op vakantie geweest), maar ik zie ook het verschil tussen wanneer ik met mijn eigen auto's ben beginnen rondrijden (2002) tov vandaag.

Je kan tegenwoordig Frankrijk niet meer doorkruisen zonder een flitsboete, laat staan dat je planché tot in het zuiden gaat rijden. Plus de toegenomen drukte en de mentaliteit rond (te) snel rijden.

Geplaatst:
3 minutes ago, gTa said:

"Kunnen niks meer" ... "aanvangen op dat vreselijke fluisterasfalt".  Dat biedt gewoon nul grip van zodra het nat ligt.

Is niet het hele idee dat dat water absorbeert en afvoert ipv gigantische plassen te laten staan?

Geplaatst:
1 uur terug, ir_fuel zei:

Is niet het hele idee dat dat water absorbeert en afvoert ipv gigantische plassen te laten staan?

Ja, dat dacht ik ook, maar ik moet toch vaststellen dat dat fluisterasfalt op op- en afritten véél gladder is dan gewoon asfalt vroeger. De maximumsnelheden zijn vaak gezakt (van 90 naar 70, sommige zelfs 50) en waar je vroeger ook bij regenweer (met veel opspattende spray) aan toegelaten snelheid nog wel wat marge had, is dat nu glijden galore. Ik ondervind dat zowel met zomer- als met winterbanden. Het resurfacen van enkele opritten hier in mijn buurt hebben dat pijnlijk duidelijk gemaakt, van 't ene op 't andere moment was dat aan toegelaten snelheid perfect mogelijk om midturn bruusk je stuur een kwartslag extra dicht te draaien zonder dat dat iets aan je rijlijn doet, da's gewoon zwabberen. Ben er met de moto absoluut niet gerust in...

Geplaatst:
Just now, gTa said:

Ja, dat dacht ik ook, maar ik moet toch vaststellen dat dat fluisterasfalt op op- en afritten véél gladder is dan gewoon asfalt vroeger. De maximumsnelheden zijn vaak gezakt (van 90 naar 70, sommige zelfs 50) en waar je vroeger ook bij regenweer (met veel opspattende spray) aan toegelaten snelheid nog wel wat marge had, is dat nu glijden galore. Ik ondervind dat zowel met zomer- als met winterbanden. Het resurfacen van enkele opritten hier in mijn buurt hebben dat pijnlijk duidelijk gemaakt, van 't ene op 't andere moment was dat aan toegelaten snelheid perfect mogelijk om midturn bruusk je stuur een kwartslag extra dicht te draaien zonder dat dat iets aan je rijlijn doet, da's gewoon zwabberen. Ben er met de moto absoluut niet gerust in...

Is dat niet gewoon het verschil tussen nieuw en oud asfalt?

Geplaatst:
6 minuten geleden, ir_fuel zei:

Is dat niet gewoon het verschil tussen nieuw en oud asfalt?

Maybe. Ik durf het niet met 200% zekerheid te beweren, maar ... die fluisterasfalt-afritten laten toch absoluut niet meer toe wat vroeger wel mogelijk was, lijkt mij. Beeld ik me dat dan in?
Nee, er is geen spray, maar de snelheid ligt ook 20 tot 30 per uur lager. Vroeger zal er langer meer grip geweest zijn, maar dan is 't ook plots hard gedaan (bruusk gripverlies) terwijl het nu eerder geleidelijk is.

Mooiste voorbeeld is de lange 180° draaier van Bxl richting Gent Centrum. Vroeger kon ik daar ook bij nat weer makkelijk aan 70 (zeer nat, zelfs staand water) tot 100 (vochtig) door. Nu is dat een 50 km/u bocht en als het nat ligt kan ik aan 50 per uur een kwart stuurslag extra toedraaien en dan gaat m'n kar gewoon mooi over z'n neus glijden. De huidige nog altijd, de vorige (waarmee ik 't daar voor 't eerst ervoer) idem, nochtans andere banden (merk/type) maar telkens wel vrij recente A-merk banden met voldoende profiel.

Ligt dat niet gewoon aan 't feit dat je op fluisterasfalt een veel lager % grond raakt? (gelijk de land-to-sea ratio van regenbanden vs semismicks vs slicks) 

Hetzelfde met driften (ronde punten, wisselaars, afritten, enz.). De vroegere betonplaat-rondpunten waren redelijk agressief qua grip, je had lang veel grip en moest bruusk je grip breken. Nu lijkt het wel alsof je met de zachtste gasstoot je achtertrein kan laten uitbreken, zachtjes en geleidelijk, op dat fluisterasfalt.

Geplaatst:
1 hour ago, ir_fuel said:

Welja, dat is dus het gevolg van die minder "vrijheid blijheid".

Die periode in de jaren 90 waar jij het over hebt heb ik nooit actief meegemaakt (ik ben mijn carriere niet begonnen als passagiers-testritter alvorens over te schakelen naar chauffeur-testritter van een hele vloot voituren ? , en mijn pa was/is een rustig chauffeur, en we zijn nooit met de auto op vakantie geweest), maar ik zie ook het verschil tussen wanneer ik met mijn eigen auto's ben beginnen rondrijden (2002) tov vandaag.

Je kan tegenwoordig Frankrijk niet meer doorkruisen zonder een flitsboete, laat staan dat je planché tot in het zuiden gaat rijden. Plus de toegenomen drukte en de mentaliteit rond (te) snel rijden.

Het verschil tussen 1990 en 2002 qua autos (en beperkingen) is groter dan het verschil tussen 2002 en vandaag. 

Geplaatst:
3 minutes ago, gTa said:

Maybe. Ik durf het niet te beweren, maar ... die fluisterasfalt-afritten laten toch absoluut niet meer toe wat vroeger wel mogelijk was. Nee, er is geen spray, maar de snelheid ligt ook 20 tot 30 per uur lager. Vroeger zal er langer meer grip geweest zijn, maar dan is 't ook plots hard gedaan (bruusk gripverlies) terwijl het nu eerder geleidelijk is.

Het idee met fluisterasfalt was nochtans dat het water sneller werd afgevoerd ipv te blijven staan. 

(Al herinner k me van in het begin wel artikels die zeiden dat het gevaarlijker was wanneer het nieuw was)

Geplaatst:
7 minuten geleden, The Swede zei:

Het idee met fluisterasfalt was nochtans dat het water sneller werd afgevoerd ipv te blijven staan. 

1 uur terug, ir_fuel zei:

Ik bedenk me nu net ... is de échte (naamgevende) idee achter "fluisterasfalt" niet een grote structurele porositeit, zodat lucht niet sissend vanonder banden gepusht wordt maar "in" het wegdek kan worden geduwd, waardoor ook de band (die minder contact maakt met asfalt) minder rolgeluiden genereert?

--> Was het drukken van rolgeluiden niet de reden voor fluisterasfalt?

En, in 2e orde, is fluisterasfalt ook niet lastiger om ijsvrij te krijgen in winterse omstandigheden, omdat er zo veel water "in" het wegdek (toplaag) zit en daar moeilijker bereikbaar is voor strooizout? Ik meen me dat ook te herinneren, dat al gelezen te hebben.

Ik verwijt - tot het tegendeel bewezen is, want het is hier AM :D - dat fluisterasfalt dus van schuldig zijn aan verminderde grip in natte omstandigheden! (muv de zware regenval ed waar je bij gewoon asfalt dan staand water hebt, dat vanaf een paar mm diepte uiteraard veel nefaster is)

Geplaatst:
3 minutes ago, gTa said:

En, in 2e orde, is fluisterasfalt ook niet lastiger om ijsvrij te krijgen in winterse omstandigheden, omdat er zo veel water "in" het wegdek (toplaag) zit en daar moeilijker bereikbaar is voor strooizout? Ik meen me dat ook te herinneren, dat al gelezen te hebben.

Bij mijn weten mag dat zelfs niet gestrooid worden? Daar werden toch bordjes voor gezet voor de strooidiensten dacht ik?

Geplaatst:

Bij fluisterasfalt zijn de openingen groter, waardoor water veel sneller wegsijpelt en bijgevolg de kans niet krijgt om op te spatten. In Nederland is ongeveer 90% van het snelwegennet verhard met dat type asfalt. Op Vlaamse wegen ligt amper fluisterasfalt. "Wij hebben in Vlaanderen nu eenmaal gekozen om géén fluisterasfalt te gebruiken", zegt Veva Daniëls van Wegen en Verkeer in De Ochtend op Radio1. "Het is inderdaad zo dat je bij dit type minder opspatting hebt, maar je hebt ook gevaren. Als het vriest en tegelijkertijd regent, dan heb je bijvoorbeeld meer kans op ijsvorming."

"Een ander nadeel is dat men bij hard en blokkerend remmen een langere remweg heeft, wat dan ook nadelig is voor de verkeersveiligheid. Hoe ook, bij regenweer is het aangewezen om je rijgedrag aan te passen", aldus nog Veva Daniëls.

Naast de langere remafstand heeft het fluisterasfalt nog andere nadelen. Zoals al vermeld slijt het sneller. Gemiddeld genomen moet een toplaag om de 11 jaar worden vervangen. Op wegen met poreus asfalt zakt bij ijzel daarenboven het strooizout weg in het poreuze wegdek waardoor het amper effect heeft.

Geplaatst:

Wat ik mijn vooral herinner van toen : stuurbekrachtiging bestond niet, een versnellingspook was eens stang van 20 cm, ramen waren in de winter aangedampt & de uittrekbare knop waar madamme haar handtas wel eens durfde aanhangen, was eigen een choke...

:D

• Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Geplaatst:

@gTaverwar jij beton (met de typische kenmerkende naden) niet met van die grijze asfalt met grote kiezels in? 

want beton en grip als het nat is, is toch enkel als het echt ruw is en dat is extreem luid. 

Geplaatst:
1 hour ago, Soul said:

Wat ik mijn vooral herinner van toen : stuurbekrachtiging bestond niet, een versnellingspook was eens stang van 20 cm, ramen waren in de winter aangedampt & de uittrekbare knop waar madamme haar handtas wel eens durfde aanhangen, was eigen een choke...

:D

So true. Mijn eerste kist had geen servostuur, manuele ramenzwierders en een trekknop voor de choke :lolz: 

Geplaatst:
11 minuten geleden, The Swede zei:

So true. Mijn eerste kist had geen servostuur, manuele ramenzwierders en een trekknop voor de choke :lolz: 

... Ah gij had een choke ! Wij moesten nog de kap open doen en wat extra naft inpompen!

• Grappig 1
Geplaatst:
4 uren geleden, gTa zei:

"Kunnen niks meer" ... "aanvangen op dat vreselijke fluisterasfalt". 

Nee ze kunnen niks meer.

Geplaatst:
3 uren geleden, gTa zei:

Mooiste voorbeeld is de lange 180° draaier van Bxl richting Gent Centrum. 

Bedoelt ge naar de Kortrijkse steenweg in st denijs westrem?

• Grappig 1
Geplaatst: (aangepast)
38 minuten geleden, gTa zei:

Nope, dit:

https://www.google.be/maps/@51.0284382,3.7412776,496m/data=!3m1!1e3

Maar de oprit die 'k 't meest neem en waar het 't meest opvalt, is enkele 100'en meters terug:

https://www.google.be/maps/@51.0329019,3.7502435,315m/data=!3m1!1e3

Dat is de E17 vanuit Antwerpen! Bij Bxl denk ik wel aan E40.

Hm, nee niet gemerkt dat dat glad kon zijn. Dat is vreemd. De tweede heeft wel maar de helft van de straal , 50m, maar ook geen opvallend gripprobleem.

Wacht, oprit, dat is Land Van Rode laan richting Oostende. Nope, ook niet.

Een gladde is als ge richting Antwerpen afrijdt in Beervelde.

aangepast door Le Capri Mauve
Geplaatst:
13 hours ago, ir_fuel said:

Bij fluisterasfalt zijn de openingen groter, waardoor water veel sneller wegsijpelt en bijgevolg de kans niet krijgt om op te spatten. In Nederland is ongeveer 90% van het snelwegennet verhard met dat type asfalt. Op Vlaamse wegen ligt amper fluisterasfalt. "Wij hebben in Vlaanderen nu eenmaal gekozen om géén fluisterasfalt te gebruiken", zegt Veva Daniëls van Wegen en Verkeer in De Ochtend op Radio1. "Het is inderdaad zo dat je bij dit type minder opspatting hebt, maar je hebt ook gevaren. Als het vriest en tegelijkertijd regent, dan heb je bijvoorbeeld meer kans op ijsvorming."

"Een ander nadeel is dat men bij hard en blokkerend remmen een langere remweg heeft, wat dan ook nadelig is voor de verkeersveiligheid. Hoe ook, bij regenweer is het aangewezen om je rijgedrag aan te passen", aldus nog Veva Daniëls.

Naast de langere remafstand heeft het fluisterasfalt nog andere nadelen. Zoals al vermeld slijt het sneller. Gemiddeld genomen moet een toplaag om de 11 jaar worden vervangen. Op wegen met poreus asfalt zakt bij ijzel daarenboven het strooizout weg in het poreuze wegdek waardoor het amper effect heeft.

Stel je voor dat ze in België gemiddeld iedere 11j de toplaag zouden moeten vervangen. :lolz:

Geplaatst:
17 hours ago, gTa said:

Dat waren gewoon zalige tijden tout court, voor autoliefhebbers.

Er was gigantisch veel minder verkeer, er waren bijna geen controles en indien toch dan kon je als aandachtig chauffeur met spiedende ogen meestal de ambush op voorhand opmerken.

Er was ook nog echt een natuurlijke rangorde in de auto's op de weg, b.v. op de Franse autostrades of zelfs al in Wallonië had je op die hellingen echt een duidelijk verschil tussen de gewone burger en de "car nut" die met "veel" (voor toen) vermogen onderweg was. Het doorsnee gezin op reis had met z'n gezinsauto niet voldoende vermogen om aan toegelaten maximumsnelheid die hellingen op te rijden: kleinere gezinsauto's en zeker alle diesels moesten op de "Véhicules lents - serrez à droite"-strook en tuften aan 40 tot 70 km/u naar boven. Je kon toen sowieso redelijk ongestraft harder rijden dan toegelaten, er was ook plaats voor, en op die hellingen kon je een immens verschil maken.

'k Herinner me nog dat ik als kind heel vaak op de achterbank van persauto's op reis ging, dat varieerde van BMW's over Alfa Romeo's en Mercedessen en Lancia's tot Volvo's, zelfs af en toe met speciallekes zoals een keer een Defender V8 (midden de jaren '80 moet dat geweest zijn) of zelfs zeldzaamheden zoals 2 keer een Rayton Fissore Magnum toe! En met karren met vermogen kon je toen echt gigantische verschillen maken t.o.v. "de massa".

B.v. een weekje gaan skiën met een E32 750Li: zo'n ketel is naar huidige maatstaven absoluut niet snel, maar toen was dat het écht wel: 300 pk in een "gewone" massaproductie berline, uit 12 cilinders: dat was extreem ongewoon. Op die hellingen kon je, nadat je voorligger naar rechts ging omdat die vertraagde door de helling en die achterligger met priemende neus met brede nieren écht wel aangaf voorbij te willen, van 100ish km/u accelereren tot voorbij de 200 km/u ... omhóóg! (Terwijl al de rest op zo'n hellingen vertraagden wegens flagrant onvoldoende vermogen.)  Dat waren toen voor mij, zittend (zonder gordel) op de neergeklapte middenarmsteun achteraan, ellebogen op de leuning van de voorzetels steunend en meekijkend, de beste tijden van m'n leven.

De kar die op dat vlak 't meeste indruk op me (als kid) heeft nagelaten was de allereerste BMW 325i (E30) die BMW Bornem ter beschikking had, december 1985: een rode 2-deurs met zwarte kofferspoiler, Chrome Line, zwarte stoffen sportzetels, een M-stuur en 14" kroonkurkvelgjes. Pa had dat meegekregen om een weekje te gaan skiën (Kerst of Nieuwjaar weet ik niet meer exact) in plaats van de gevraagde '5 die de vrijdag voor de vakantie door een journalist was gecrasht; er was niks anders meer beschikbaar (perskarren werden toen zeer frequent uitgeleend/meegenomen om op reis te gaan, dus Bornem-parking was leeg) behalve dus die vers gearriveerde 325i (één van de eerste geproduceerde), had 60 km op de teller en nog plastic over de zetels (transport). De verzamelde autopers had er nog niet eens de handen op kunnen leggen. (Check maar de AutoGids van jan, feb of mrt 1986, daar gaat ge diene rode 325i in terugvinden.) "Ach, 't is toch vakantie, normaal zouden we die maar max voor 1 à 2 dagen meegeven, maar omdat er niks anders is: pakt die maar. Rijdt 'm wel goed in, want die gaat nog een zwaar leven krijgen als de journalisten daar hun ding mee gaan doen."
Vertrek op skivakantie was altijd vrijdagavond laat, 's nachts rijden. M'n moeder zou 't eerste stuk rijden terwijl m'n pa zou slapen. We waren nog maar net voorbij Mons (Autoroute de Wallonie, richting Lux) en daddy-o lag al te ronken rechtsvoor, ik zat klaarwakker (zo'n E30 is niet zo heel goed geluidgedempt noch is dat ruim achteraan en ik zat dus wat cramped, plus die "dikke" zescilinder klonk meer dan lekker genoeg om een kleine autoliefhebber als ik wakker te houden). Mama moet dat advies van "goed inrijden" op eoa manier onthouden hebben, want daar (donker, desolaat) net voorbij Mons nam ze de beslissing om "vollegaas" te gaan en ze is niet van plankgas afgegaan tot in Luxemburg. Ik zat met ogen gelijk theeschoteltjes :shock: te gapen, heel dien tijd. :D  Ik was 9 jaar en het was toen ab-so-luut niet "normaal" om in een gezinsauto méér dan 220 km/u op teller te kunnen rijden.

De Rayton Fissore met Alfa V6 was ook nog een leuke. Dat was toen voor die tijd best snel (de enige andere "terreinwagen" met enige luxe en wat vermogen was de 1st gen Range Rover) en niemand kende dat. Met wat geduld kroop dat voorbij de 170 km/u, gelijk ik 't me herinner, en daarmee was je sneller dan quasi al de rest dat je op baan tegen kwam (de occasionele dikke BMW/Benz die 180 en meer kon/wou rijden daar gelaten) Ik herinner me nog dat pa het lollig vond om daar door Frankrijk mee volgas te knallen. Nadeel was wel 't verbruik van 30 à 40 liter per 100 km. :D 

Minst leuk, al herinner ik me daar niks meer van (ik was te jong) een nagelnieuwe Land Rover Defender 110, met 3.5 V8. 's Zomers mee gekregen om op reis te gaan naar de Cote d'Azur. Zelf dus geen herinneringen aan, maar nu nog (40 jaar later bijna) is pa gefrustreerd en boos op de Defender omdat die rit hem dusdanig heeft geërgerd: "dat ging niet vooruit, zoop gelijk zot, ge zit daar in gelijk een olifant in een kast, scheef, terwijl het overal om je heen waait, op een plank van een zetel ... verschrikkelijk!!". Da's ook de reden waarom ik, 20 jaar later, geen Defender mocht kopen, "dat is een 20 jaar oud, gevaarlijk spellement, ge gaat u daar dood mee rijden". :D 

Ook indrukwekkend: de net nieuwe 850CSi mee krijgen van Bornem voor het weekend. Afgehaald worden op internaat daarmee: "mama verwacht ons nog niet thuis, gaan we nog wat gaan rijden?" en dan aan 250 (limiter) naar zee knallen, in Brugge richting Frankrijk, in Frankrijk de grens over tot aan Calais en daar dan de A26 naar Lens, zo via Rijsel terug. 2 keer moeten tanken op dat traject :lol:   Dat was ook mijn eerste (co) ervaring met frustratie over een snelheidslimiter :D 

Ik heb zelf ook nog m'n oude E30 325i touring omgebouwd tot camionette (rechter voorzetel en achterzetels er uit gehaald) om die vol te stouwen met windsurfmateriaal van mijzelf en 2 maten. Ik studeerde toen al aan 't univ, was op zondagavond naar Gent vertrokken "voor de lesweek", aangekomen bij mijn kot in Gent, meteen alle windsurfmateriaal ingeladen, mijn maten zijn dan naar Zaventem gespoord om daar nog een vlucht te nemen, ik ben diezelfde zondagnacht nog vertrokken richting ... zuid-Portugal (Sagres). Ik had een 1.000-tal euro cash mee (potgeld) om contant mee te betalen om te tanken, want m'n ouders mochten niet weten dat ik niet in Gent zat les te volgen :D. Ik heb toen 8 uur aan één stuk quasi plankgas doorheen Frankrijk gereden, na ca 6u rijden (en om gereden via Rouen en Le Mans om Parijs te mijden!) was ik 's morgens vroeg aan de grens met Spanje, meteen doorgereden maar halverwege Madrid wel een serieus klopke gekregen en even moeten slapen, paar uurtjes. Daarna terug verder gepeerd. Er waren toen geen middelen om exact een gemiddelde snelheid te meten (en mijn 325i had 2 opties niét, nl. de grote boordcomputer en verwarmde zetels, al de rest had-ie wel), maar dat moet (voor die tijd) stevig hoog gelegen hebben, ik denk dat ik zelden minder dan 180 heb gebold over die 2.400 km :silly:   E30 325i :inlove: 

Nu bolt elk prutske van een salariswagen op 't gemak 130, zelfs bergop. De wegen zitten strop, 't staat vol trajectcontroles, niemand vindt "snel" rijden (echt deftig snel) op de openbare weg nog aanvaardbaar....  bah.

Wat was je vader's relatie met autojournalistiek? Semi-pro hobby?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in