Jump to content
D Squaloid

Porsche Taycan Cross Turismo

Recommended Posts

D Squaloid    104
D Squaloid

Porsche Taycan Cross Turismo in vol ornaat

Porsche Taycan Cross Turismo

De Porsche Taycan Cross Turismo is al uitgebreid in een dunne camouflagejas getoond en we mochten er zelfs al mee rijden, maar nu is de hogere en ruimere versie van de Taycan officieel gepresenteerd.

Highlights

  • Altijd vierwielaandrijving, meer bodemvrijheid, stoer uiterlijk
  • Grote achterklep, tot 1.212 liter bagageruimte
  • Nieuw: Taycan 4
  • Nederlandse prijzen al bekend

Dat Zuffenhausen met een extra stoere en ruime versie van zijn eerste EV zou komen weten we feitelijk al sinds de Porsche Mission E Cross Turismo in 2018 werd gepresenteerd. Zoals de reguliere Taycan kan worden beschouwd als de productieversie van de ‘normale’ Mission E, zo is deze nieuwkomer overduidelijk de nazaat van de Porsche Mission E Cross Turismo.

Dat betekent dat de Cross Turismo op twee punten verschilt van de reguliere Taycan. In de eerste plaats is het een modieus ‘hoog-op-de-poten-model’. Het verschil in bodemvrijheid loopt met het optionele Off-road-pakket op tot maximaal 30 mm, maar kan ook worden geminimaliseerd. De  Cross Turismo heeft standaard luchtvering, in tegenstelling tot de reguliere Taycan. Met 1.409 mm is hij in beginsel iets hoger dan een gewone Taycan (1.395 mm).

Porsche Taycan Cross Turismo

Porsche Taycan Cross Turismo

Ruimer en praktischer

Dat brengt ons bij het ‘Turismo’ in de naam. Net als de Panamera Sport Turismo is de Taycan Cross Turismo in feite een stationwagon. In het geval van de Taycan levert dat meer praktisch voordeel op dan bij de Panamera, die in alle gevallen een grote hatchback-klep heeft. Aangezien een reguliere Taycan het moet doen met een kleine sedan-achterklep, is de Cross Turismo aanzienlijk praktischer. We noteren een verder naar achteren doorlopende daklijn, een grotere achterste zijruit, een dakspoiler en een achterruitenwisser.

Achter die klep biedt de Cross Turismo 446 liter bagageruimte. Ter vergelijking: een normale Taycan moet het met 366 liter doen. Bovendien kan de bank nog plat, waarna er een niet onverdienstelijke 1.212 liter in de stoerste Taycan verdwijnt. In de neus is natuurlijk ook nog steeds 82 liter beschikbaar. Achterpassagiers profiteren van 45 mm meer hoofdruimte, wat de Cross Turismo ook voor langere passagiers draaglijk maakt.

Taycan 4

Technisch is de Cross Turismo vrijwel identiek aan de reguliere Taycan. Toch is er één groot verschil: de basisversie. De Cross Turismo heeft altijd vierwielaandrijving en de basisversie heet daarom ‘Taycan 4’. Die kenden we nog niet, want tot nu toe was de Taycan 4S de minst krachtige vierwielaandrijver.

De tweemotorige Taycan 4 levert 380 pk ‘continu’ en 476 pk in overboost. Dat is precies evenveel als de achterwielaangedreven basis-Taycan met de grote Performance-Accu Plus met  één motor kan leveren. Om het extra gewicht en de afgenomen luchtweerstand te compenseren, is die grotere accu standaard op de Cross Turismo.

Met een 0-100-tijd van 5,1 tellen is deze eenvoudigste Taycan Cross Turismo nét even sneller dan de achterwielaangedreven Taycan. De topsnelheid ligt met 220 km/h wel iets lager. Porsche geeft een WLTP-bereik op van maximaal 456 km en een verbruik van tussen de 26,4 en 22,4 kWh/100 km.

De rest van het aanbod is bekend, al wijken de actieradius- en acceleratiecijfers iets af vanwege de hogere koets en het hogere gewicht van de Cross Turismo. Uitgaande van de vermogenscijfers in overboost komt de Taycan 4S tot 571 pk, de Turbo tot 680 pk en de Turbo S tot 761 pk, waarbij laatstgenoemde in 2,9 tellen van 0 naar 100 knalt. Ter vergelijking: een reguliere Taycan Turbo S doet dat in 2,8 seconden.

Porsche Taycan Cross Turismo

Porsche Taycan Cross Turismo

Prijzen

Porsche vertelt meteen wat de ruige, praktische Taycan in Nederland moet kosten. De Taycan Cross Turismo is er vanaf € 97.400 . Het betreft dan de Taycan 4. De 4S Cross Turismo kost € 116.000, de  Turbo Cross Turismo kost € 159.300 en de Turbo S Cross Turismo moet € 193.200 opbrengen. Zonder opties, uiteraard, dus reken maar dat de exemplaren die je in de praktijk gaat zien nog wat duurder zullen zijn. De splitter-achtige elementen op de gefotografeerde auto's zijn bijvoorbeeld onderdeel van een Off-road Designpakket en dakrails zijn evenmin standaard.

Het prijsverschil tussen het reguliere model en de Cross Turismo varieert met deze prijzen van net geen € 10.000 tot €1.500. Het kleinste prijsverschil geldt daarbij voor de Turbo S en het grootste voor de instapper, maar dat is niet onlogisch. Ten opzichte van de eenvoudigste Taycan biedt de voordeligste Cross Turismo immers niet alleen een ruimere koets, maar ook luchtvering, vierwielaandrijving en een grotere accu. De Cross Turismo staat vanaf mei bij de Nederlandse Porsche Centra.

De fietsendrager op de persfoto’s is overigens speciaal voor deze auto ontwikkeld. Hij kan maximaal drie (elektrische) fietsen aan en de achterklep kan nog steeds open als de drager in gebruik is.

Interieurfoto's zijn er bij het ter perse gaan van dit bericht nog niet, maar worden zo snel mogelijk aangevuld als Porsche er op korte termijn mee op de proppen komt.
 

autoweek.nl

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
flupke73    5,941
flupke73

Fietsendrager: op een trekhaak of via steuntjes in de bumper zoals bij MINI?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Luv4DLM    568
Luv4DLM
Fietsendrager: op een trekhaak of via steuntjes in de bumper zoals bij MINI?
Zo dus.dd1bf9254cae0a8067b2471840a8ce24.jpgc2d4d4b5da2d80e07d2bd6c417073a63.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lotuzzz    10,996
Lotuzzz

Wel makkelijk, als je auto plat is kan je nog 400km voortfietsen @gl3nn

  • Like 1
  • Funny 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
flupke73    5,941
flupke73
1 uur terug, Luv4DLM zei:

Zo dus.dd1bf9254cae0a8067b2471840a8ce24.jpgc2d4d4b5da2d80e07d2bd6c417073a63.jpg

Ik kan op basis v/d foto’s niet zien of er een trekhaak op zit

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lotuzzz    10,996
Lotuzzz
9 minuten geleden, flupke73 zei:

Ik kan op basis v/d foto’s niet zien of er een trekhaak op zit

Ik denk van niet, tenzij die ergens tussen diffusor en bumper uit zou komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Luv4DLM    568
Luv4DLM
Ik kan op basis v/d foto’s niet zien of er een trekhaak op zit
Gezien je de diffusor ziet doorlopen lijken mij dat haken in de bumper te zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
BMWMB    6,757
BMWMB

124k voor een 4 naar mijn goesting.

spacer.png

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
Naish    5,586
Naish

Ook snel gekeken, maar zie de gewone liever.

Plus de enige reden waarom ik nog deze zou overwegen is omwille van trekhaak, maar dat komt er niet op... 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
BMWMB    6,757
BMWMB

Ik vind de gewone ook veel knapper, want vind maar niks aan dat 'Allroad'-concept. Het enige voordeel dat ik zie is dat 'm praktischer is qua koffer.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
BMWMB    6,757
BMWMB

Ik heb de gewone met RWD nog eens geconfigureerd, en met dezelfde opties kost die ook 124k, omdat in deze RWD nog moet bijbetaald worden voor de grote batterij, en ik ook torque vectoring heb aangeduid. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
ir_fuel    39,277
ir_fuel

Ne velo gaan kopen bij uwe Porsche dealer. Die gaan u graag zien komen voor onderhoud :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
William Blake    1,873
William Blake

Wijze auto, maar niet 100% wild van het allroad/all-terrain concept... liever een Sport Turismo als die ook komt.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
Alexis    4,417
Alexis

Ergerlijke trend, een wagen wat hoger vijzen en plastieken boogskes op de wielranden monteren. Had niet verwacht dat Porsche zich ook tot dat niveau zou verlagen :D 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
RRD    8,418
RRD
1 uur geleden, William Blake zei:

Wijze auto, maar niet 100% wild van het allroad/all-terrain concept... liever een Sport Turismo als die ook komt.

Dit. Ik voel het niet, die plastic boogjes.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
ir_fuel    39,277
ir_fuel
34 minutes ago, RRD said:

Dit. Ik voel het niet, die plastic boogjes.

Voor 8K zal je die wel kunnen laten spuiten in koetswerkkleur :D 

  • Like 1
  • Funny 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Liquid Li0n    307
Liquid Li0n
1 uur terug, Alexis zei:

Ergerlijke trend, een wagen wat hoger vijzen en plastieken boogskes op de wielranden monteren. Had niet verwacht dat Porsche zich ook tot dat niveau zou verlagen :D 

is zoals die trend van vroeger met de Volvo XC70 Cross Country en de Subaru Outback versies.

Of in de eigen stal de tijd van de Audi Allroad quattro, de VW CrossPolo en CrossGolf en de Alltrack versies van de Passat.

begrijp niet dat iemand hier (nog) staat voor te springen...

Edited by Liquid Li0n

Share this post


Link to post
Share on other sites
ir_fuel    39,277
ir_fuel

Bestaat idd al jaar en dag. Je kan zo een Peugeot 508 krijgen ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ex-Mooseman    5,326
ex-Mooseman

Hmm, neen.  Die relatief fijne neus doet het niet met die hoge achterkant.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ir_fuel    39,277
ir_fuel

Gisteren eens met de configurator gespeeld. 2 opmerkingen:

- Wat een hoop giga-lelijke velgen voor die kar, amai :fp: 

- Als je een Taycan RWD spect met exact dezelfde config als deze (dus met grotere batterij en luchtvering etc etc), dan is het prijsverschil 2000 euro. 

 

Waarom zou je dan een Taycan RWD kopen als je voor hetzelfde geld deze kan kopen met 4WD en meer vermogen? Lijkt me toch iets raar in de prijzenpolitiek bij Porsche voor dit model.

Share this post


Link to post
Share on other sites
JanC    5,926
JanC

Dat plastic trekt op niks, en 1200 liter stelt ook niks voor voor een break...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Monterey Jack    3,235
Monterey Jack

Enerzijds vind ik dat een geweldig knappe kar, maar die wielen en die wheelgap :shock: D'r is daar iets raar mee uit die hoek 😛 

Share this post


Link to post
Share on other sites
PJH    13,349
PJH

Dat is het toch niet precies.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • JanC
      By JanC
      Suboptimaal wegdek, gewone banden, nog niet op vol vermogen, zonder launch control, en zie hoe dat wegknalt van een Taycan Turbo S die sneller uit de startblokken is...  
    • tuscani
      By tuscani
      Ik wil dat!  Elektrisch en lv, 2keer safe.


      Direct een batterij voor thuis 😂
    • BMWMB
      By BMWMB
      ELEKTRISCHE MACAN 'COUPÉ' NAAST NIEUWE CONVENTIONELE MACAN
      ELEKTRISCHE PORSCHE MACAN: ONDERWEG NAAR 2023
      Porsche heeft de eerste testexemplaren van de op stapel staande volledig elektrische Macan de deur uit gestuurd. Die komt in 2023 op de markt. Er is iets bijzonders aan de hand: het Macan-gamma splitst zich namelijk op in twee losstaande modellen.

      Porsche gaf vorig jaar rond deze tijd aan dat het in 2022 een volledig nieuwe Macan op de markt brengt, die puur en alleen met elektrische aandrijflijnen wordt geleverd. Vandaag stuurt Porsche de eerste foto's daarvan de deur uit, die hand in hand gaan met interessante nieuwe informatie over de Macan-toekomst.

      Zo komt de elektrische Macan niet in 2022, maar pas in 2023 op de markt. Daarbij is er ook interessant nieuws voor het huidige type. Die zou namelijk zij aan zij met de nieuwe elektrische modelreeks in de showrooms blijven staan. Dat blijkt toch anders te liggen. Ook de Macan met verbrandingsmotoren krijgt een opvolger, zo meldt Porsche. Die "conventioneel aangedreven" nieuwe Macan staat voor later dit jaar op de planning. Het is nog even de vraag of het een tot op het kleinste moertje nieuw model betreft, of dat het om een herziene versie van de huidige generatie gaat. Onlangs doken namelijk ingepakte testexemplaren van de huidige Macan in het openbaar op.


      Porsche Macan EV

      Porsche zegt een tweeledig Macan-gamma te gaan voeren omdat elektrische auto's in Europa aan populariteit winnen, maar er elders in de wereld markten zijn waar de elektrische auto niet op hetzelfde tempo inburgert. De elektrische Macan wordt na de Taycan de tweede volledig elektrische Porsche en het eerste model dat op het samen met Audi ontwikkelde Premium Platform Electric-platform (PPE) staat. Die PPE-basis is een modulair voor elektrische auto's bestemd platform dat je in feite moet zien als de grotere 'premiumbroer' van het MEB-platform. Het PPE-platform debuteerde onlangs onder de concept-car Audi A6 e-tron, al is de eind volgend jaar te lanceren Audi Q6 e-tron de eerste auto van de Volkswagen Group die op het PPE-platform komt te staan. De elektrische Taycan staat net als Audi's E-tron GT op een ander EV-platform, die luistert naar de naam J1.


      Porsche Macan EV

      Het PPE-platform kan overweg met 800 volt-laadstructuren en dat maakt laadvermogens tot in ieder geval 270 kW mogelijk. Ongetwijfeld geeft de aandrijflijn waarmee Audi de A6 e-tron Concept uitrustte al een beeld van wat voor aandrijflijnen je kunt verwachten. De elektrische sedan had een 100 kWh accu in zijn bodem, goed voor een actieradius van maximaal 700 kilometer. De aandrijflijn van de conceptuele Audi bestond uit twee samen 476 pk en 800 Nm leverende elektromotoren.

      De elektrische Macan onderscheidt zich met meer dan slechts zijn aandrijflijn en platform van de opvolger van de huidige generatie Macan met verbrandingsmotoren. De firma uit Zuffenhausen maakt van de elektrische Macan namelijk een zogenoemde coupé-SUV. De ingepakte exemplaren op deze foto's hebben namelijk een opvallend sterk aflopende daklijn. Daarnaast krijgt de elektrische Macan platte koplampen waarvan zowel de vorm als indeling lijkt op die van de Taycan. Porsche brengt stickers van grote koplampen aan om de boel enigszins te camoufleren en ook achter de kentekenplaat zit een plakker die de suggestie moet wekken dat er zich hier een grille bevindt. Dat deel zal zeer waarschijnlijk gewoon dicht zijn, de daadwerkelijke koelopening zit namelijk lager in de neus.

      Later dit jaar meer Macan-nieuws. Voor de elektrische Macan moeten we nog twee jaar geduld hebben.













       
    • D Squaloid
      By D Squaloid
      Porsche Boxster EV Concept Could Be Coming Soon
      Electric prototypes of the current-gen Boxster are undergoing testing, and Porsche is working to get a concept released. 
      BY CONNOR HOFFMAN  MAY 8, 2021    
      ILLUSTRATION BY CHRISTIAN SCHULTECAR AND DRIVER Porsche says it is working on releasing a Boxster EV concept.  We're not sure when it or the production version will arrive, but they'll use a new, not-yet-announced electric platform.  The new Macan EV will be sold alongside the gasoline-powered model, so we think the next-generation Boxsterand Cayman could do the same.  Porsche has been talking about electric versions of its entry-level Boxster and Cayman sports cars for the past decade, and the next step could be a concept vehicle. Michael Steiner, Porsche's executive board member for development, says that the German automaker is pushing to develop one, taking a similar approach to the Mission E concept in 2015 that previewed the 2020 Taycan electric sedan, and this (above) is what we think it could look like.
    • Audi S8
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Terms & Conditions