Jump to content

Xpeng G9


Audi S8

Recommended Posts

XPeng onthult gestroomlijnde nieuwe G9 SUV ontworpen voor wereldwijde markten

Vandaag, op de 19e Guangzhou International Automobile Exhibition, onthulde XPENG Motors een geheel nieuw SUV-model, de G9. Het wordt het vierde model in de line-up van de EV-startup, na de XPENG G3, de XPENG P7 en de XPENG P5.

De G9, een middelgrote SUV, maakt het portfolio van XPENG compleet. Het bedrijf biedt al een compacte SUV (G3), een slanke lange-afstands sportsedan (P7) en meest recentelijk lanceerde het de P5, een betaalbare gezinssedan boordevol technologie.

Uiterst geavanceerd en snel opladen
De G9 is het eerste XPENG-model dat is uitgerust met XPILOT 4.0 geavanceerde rijhulpsystemen met 508 TOPS ECU-rekenkracht, ondersteund door twee NVIDIA Orin-X autonoom rijdende SoC-eenheden (System-on-the-Chip). XPENG heeft zijn XPILOT-systeem in een extreem snel tempo verbeterd sinds het voor het eerst versie 2.5 aanbood in zijn G3-compacte SUV.

De G9 is ook uitgerust met China's eerste 800V hoogspannings-massaproductie SiC (siliciumcarbide) platform. Samen met XPENG's nieuwe generatie "X-Power" DC-snelladers (in China superchargers genoemd) kan de G9 in slechts vijf minuten tot 200 km rijbereik toevoegen.

Gebouwd voor wereldwijde markten, in overeenstemming met wereldwijde normen

XPENG heeft de G9 specifiek gebouwd met een internationaal perspectief. Het voertuig voldoet aan de C-NCAP en E-NCAP 5-sterren veiligheidsontwerpnormen, evenals de strenge EU WVTA-voertuigcertificeringsnormen.

In lijn met XPENG's streven naar groenere, veiligere en duurzamere mobiliteit, voldoet de G9 aan de vereisten voor EU 3R-certificering, een internationale benchmark voor milieubeschermingseisen, met een herbruikbaarheidspercentage van meer dan 85% en een recyclebaar percentage van meer dan 95% .

De G9 wordt het eerste voertuig in China dat een gigabit ethernet-communicatiearchitectuur implementeert, die meerdere communicatieprotocollen ondersteunt, waardoor voertuigen sneller gegevens kunnen verzenden en ontvangen. Dit verhoogt de ondersteuning voor geavanceerde bestuurdersassistentie, slimme cockpit en firmware-OTA-upgrades aanzienlijk.

De X-EEA 3.0-architectuur verbetert niet alleen de software met een hogere snelheid, maar stelt de G9 ook in staat om zelfdiagnose uit te voeren, wat de veiligheid van het voertuig zal verbeteren. Dankzij de mogelijkheid om meerdere domeincontrollers synchroon te upgraden, kan de firmware-OTA-upgrade van de G9 in 30 minuten worden voltooid zonder de voertuigbediening en rijfuncties te onderbreken. Zodra de G9 opnieuw is opgestart, worden de verbeterde functies volledig geïmplementeerd, waardoor een naadloze OTA-ervaring wordt bereikt.

Onze gedachten

We houden van wat we tot nu toe van de G9 zien. Hij past perfect in XPENG's huidige portfolio, hij heeft het nieuwste XPILOT 4.0 geavanceerde rijhulpsysteem en XPENG's volgende generatie XPower 3.0 aandrijflijn en superchargersysteem. De styling is zeker gericht op een internationale markt, maar heeft nog steeds de kenmerkende XPENG-ontwerptaal.

Er is echter nog veel dat we moeten weten over de G9. XPENG heeft nog geen prijzen, batterijgrootte of bereikschattingen vrijgegeven, en dat zijn enkele behoorlijk grote omissies van de aankondiging van vandaag. Er is ook geen vaste releasedatum, hoewel er geruchten gaan over een lanceringsdatum voor eind 2022, maar deze is niet bevestigd. Toch lijkt de G9 veelbelovend.

spacer.png

spacer.png

spacer.png

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tot nu toe ben ik wel onder de indruk van de bouwkwaliteit van bijvoorbeeld de P7. De G9 gaat nog een stapje verder dus het ziet er wel goed uit.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Xpeng was inderdaad aanwezig op de Fully Charged Show in Amsterdam vorige week.

Model dat je hierboven ziet is de P7 Wing Edition.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 months later...
Op 12/8/2022 om 09:22, flupke73 zei:

Als je dit en die nieuwe Hyundai&Kia’s ziet dan vrees ik voor een aantal EU-merken 

😞

Dat komt ervan als je op je lauweren rust.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Prijzen gaan vandaag live in Nederland.

G9 RWD Standard Range (460 km) - €57,990 
G9 RWD Long Range (570 km) - €61,990
G9 AWD Performance (520 km) - €71,990

 

  • Like 1
  • Thanks Friendly 1
Link to comment
Share on other sites

Op 3/2/2023 om 13:14, tuscani zei:

Kan je die in België testen?

Momenteel nog niet, maar vermoedelijk wel in de tweede helft van het jaar. 

Binnenkort kan je in Den Haag (Westfield Mall of the Netherlands) wel testritten aanvragen, zowel voor de G9 als de P7.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...

Important Information

Terms & Conditions