Audi S8 1,496 Posted February 13 Author Share Posted February 13 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Parsifal 3,516 Posted February 14 Share Posted February 14 Op 6/2/2023 om 08:37, Audi S8 zei: Momenteel nog niet, maar vermoedelijk wel in de tweede helft van het jaar. Binnenkort kan je in Den Haag (Westfield Mall of the Netherlands) wel testritten aanvragen, zowel voor de G9 als de P7. Zijn er plannen om naar BE te komen in de nabije toekomst? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audi S8 1,496 Posted February 14 Author Share Posted February 14 14 minuten geleden, Parsifal zei: Zijn er plannen om naar BE te komen in de nabije toekomst? Jawel! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuscani 9,100 Posted March 18 Share Posted March 18 Op 14/2/2023 om 09:57, Audi S8 zei: Jawel! In Edegem gespot. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audi S8 1,496 Posted March 20 Author Share Posted March 20 @tuscani Zelf gespot of online gevonden? Onze testingenieurs rijden de komende 2 weken rond in België. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuscani 9,100 Posted March 20 Share Posted March 20 In een fb groep die ik volg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stancke 3,795 Posted March 20 Share Posted March 20 6 uren geleden, Audi S8 zei: @tuscani Zelf gespot of online gevonden? Onze testingenieurs rijden de komende 2 weken rond in België. Specifieke reden om in Belgie te rijden? Kwaliteit wegdek, laadinfrastructuur oid? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audi S8 1,496 Posted March 21 Author Share Posted March 21 16 uren geleden, Stancke zei: Specifieke reden om in Belgie te rijden? Kwaliteit wegdek, laadinfrastructuur oid? Testen van de laadinfrastructuur, verzamelen van verkeersdata (snelheidslimieten, verkeersborden) voor de ADAS systemen etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audi S8 1,496 Posted March 21 Author Share Posted March 21 Intussen is het reeds geweten dat er 3 varianten van de G9 worden aangeboden: RWD Standard Range - 460 km - 6,4 s - 57.990 euro RWD Long Range - 570 km - 6,4 s - 61.990 euro AWD Performance - 520 km - 3,9 s - 71.990 euro Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommie 7,180 Posted March 21 Share Posted March 21 Wat zijn de kWh van de batterijen? Theoretische range zegt niks uiteraard... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audi S8 1,496 Posted March 21 Author Share Posted March 21 7 minuten geleden, Tommie zei: Wat zijn de kWh van de batterijen? Theoretische range zegt niks uiteraard... 98 kWh battery pack voor de LR en Performance, 78.2 kWh voor de Standard Range. Allemaal hebben ze ongeveer 300 kW DC laadcapaciteit. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rabbit 2,526 Posted March 21 Share Posted March 21 vandaag ook gespot. Het laden lukte wel niet Part of the EV life zeker 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hazen 2,901 Posted March 22 Share Posted March 22 Op 21/3/2023 om 08:50, Tommie zei: Wat zijn de kWh van de batterijen? Theoretische range zegt niks uiteraard... Er zijn nog wel wat andere factoren die het rijbereik beïnvloeden buiten de batterijcapaciteit hé. Als je ze allemaal in kaart brengt heb je pas een verhaal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polygoon 10,517 Posted March 22 Share Posted March 22 Voor de eindgebruiker is WLTP - 20% toch een vrij goeie maatstaf? Een wagen die 300km doet met 200kWh batterij of 59kWh batterij maakt in se niet het verschil buiten laadtijd, right? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommie 7,180 Posted March 22 Share Posted March 22 De ervaring telt mij dat een batterijcapaciteit mij meer vertelt over werkelijke range dan cijfers. De theoretische range blijft een gemiddelde van alle ritten en alle seizoenen. Ik schotel mezelf en mijn klanten steeds een worst case en best case rijbereik voor, aan de hand van batterijcapaciteit. Dan weet je in welke delta je zit. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polygoon 10,517 Posted March 22 Share Posted March 22 Zojuist, Tommie zei: De ervaring telt mij dat een batterijcapaciteit mij meer vertelt over werkelijke range dan cijfers. De theoretische range blijft een gemiddelde van alle ritten en alle seizoenen. Ik schotel mezelf en mijn klanten steeds een worst case en best case rijbereik voor, aan de hand van batterijcapaciteit. Dan weet je in welke delta je zit. Leg eens verder uit als je wil? Je bent met batterijcapaciteit niets als je de verbruikscijfers niet kent, right? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuscani 9,100 Posted March 22 Share Posted March 22 49 minuten geleden, Polygoon zei: Leg eens verder uit als je wil? Je bent met batterijcapaciteit niets als je de verbruikscijfers niet kent, right? De Y net sinds gisteren een jaar in bezit. 15996km, en volgens de app voor totaal 3311kWh opgeladen, waarvan 77% thuis 17% supercharger en 6% andere. Voor zover dat klopt geeft hij een besparing van 1449€ tegenover een benzine-equivalent. Gebruik is voornamelijk korte afstanden binnendoor, in het weekend wat langere autostraderitten richting ardennen of kust, en gemiddelde op een jaar staat op 16,7kWh/100km 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommie 7,180 Posted March 22 Share Posted March 22 54 minuten geleden, Polygoon zei: Leg eens verder uit als je wil? Je bent met batterijcapaciteit niets als je de verbruikscijfers niet kent, right? Zeker. Maar de verbruikscijfers vind je niet terug als je naar theoretische range kijkt, zonder de batterijcapaciteit te weten. De verschillen zijn bij een EV in best en worst case zoveel groter dan wat we bij ICE gewoon zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommie 7,180 Posted March 22 Share Posted March 22 En bij uitbreiding: als een klant mij vraagt wat de gemiddelde range van bv. een iX40 is, antwoord ik dat er geen gemiddelde bestaat. Er bestaat enkel best en worst (260km als 't vriest en je doet autostrade, 420km bij fantastisch weer je en rijdt niet sneller dan 70km/u). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polygoon 10,517 Posted March 22 Share Posted March 22 10 minuten geleden, Tommie zei: En bij uitbreiding: als een klant mij vraagt wat de gemiddelde range van bv. een iX40 is, antwoord ik dat er geen gemiddelde bestaat. Er bestaat enkel best en worst (260km als 't vriest en je doet autostrade, 420km bij fantastisch weer je en rijdt niet sneller dan 70km/u). Lijkt 340 je dan geen correct antwoord? Rekening houdende met alle omstandigheden is dat gemiddeld, nee? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommie 7,180 Posted March 22 Share Posted March 22 2 minuten geleden, Polygoon zei: Lijkt 340 je dan geen correct antwoord? Rekening houdende met alle omstandigheden is dat gemiddeld, nee? Ik vind dat zelf absoluut niet, EV rijder zijnde. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ir_fuel 47,870 Posted March 22 Share Posted March 22 Dat zijn van die cijfers waar je niks mee bent. 500km halen uit 1 lading aan een gemiddelde snelheid van 40km/h doet niemand. Die range boeit enkel als je lange afstanden wil doen, en dus enkel als je constant op de snelweg zit en dus uren aan een stuk 100+ rijdt. De range binnendoor is irrelevant (tenzij je natuurlijk door de Vogezen naar Zwitserland wil rijden). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-Fred- 403 Posted March 22 Share Posted March 22 Vind ik ook, straks moeten we allemaal eerst naar het weerbericht kijken voor we instappen. WLTP is toch een algemene maatstaf die ons in staat stelt om auto's te vergelijken, ongeacht type motor of aandrijving. Uiteindelijk haalt niemand de wltp range in dagdagelijks verkeer, ook niet met ice. Maar als je alle ev's vergelijkt met dezelfde waarde, dan moet je toch al een idee krijgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ir_fuel 47,870 Posted March 22 Share Posted March 22 20 minutes ago, -Fred- said: Vind ik ook, straks moeten we allemaal eerst naar het weerbericht kijken voor we instappen. WLTP is toch een algemene maatstaf die ons in staat stelt om auto's te vergelijken, ongeacht type motor of aandrijving. Uiteindelijk haalt niemand de wltp range in dagdagelijks verkeer, ook niet met ice. Maar als je alle ev's vergelijkt met dezelfde waarde, dan moet je toch al een idee krijgen. Maar WLTP is irrelevant voor EV's. Het enige wat interessant is is verbruik op de snelweg. Binnendoor verbruik daar ligt niemand wakker van en blaast het WLTP qua range gemiddelde de lucht in, want EV's zijn veel efficiënter in stadsverkeer dan verbrandingsmotoren. Alleen gaat niemand een batterij leeg rijden in stadsverkeer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polygoon 10,517 Posted March 22 Share Posted March 22 2 minuten geleden, ir_fuel zei: Maar WLTP is irrelevant voor EV's. Het enige wat interessant is is verbruik op de snelweg. Binnendoor verbruik daar ligt niemand wakker van en blaast het WLTP qua range gemiddelde de lucht in, want EV's zijn veel efficiënter in stadsverkeer dan verbrandingsmotoren. Alleen gaat niemand een batterij leeg rijden in stadsverkeer. WLTP - 20% was tijdens mijn testritten ietwat de maaststaf voor gemengd gebruik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.