Polygoon 15.036 Geplaatst: 13 januari 2025 Geplaatst: 13 januari 2025 23 uren geleden, Carlito zei: open hier een poll wanneer money geen issue is, laat hen kiezen tussen een G 580 EQ, G63 AMG en G 400d denk ik niet dat er veel elektrische gaan besteld worden, en dat geldt bij uitbreiding bij alle identieke wagens in ICE of elektrisch. Grotendeels akkoord. Enkel niet voor alle identieke wagens, maar bon dat is hier niet het juiste topic voor. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 13 januari 2025 Geplaatst: 13 januari 2025 7 minutes ago, Polygoon said: Grotendeels akkoord. Enkel niet voor alle identieke wagens, maar bon dat is hier niet het juiste topic voor. Idd. Dat is zever voor gewone modellen. Laat me morgen kiezen tussen mijn M340i en mijn i4 M50 en ik houd de i4. Zet er een M3 Competition naast en het kan wel eens een ander verhaal worden. 1 Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 13 januari 2025 Geplaatst: 13 januari 2025 4 minuten geleden, ir_fuel zei: Idd. Dat is zever voor gewone modellen. Laat me morgen kiezen tussen mijn M340i en mijn i4 M50 en ik houd de i4. Zet er een M3 Competition naast en het kan wel eens een ander verhaal worden. Mijn punt, inderdaad. Het is genuanceerder dan dat. Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 14 januari 2025 Geplaatst: 14 januari 2025 23 uren geleden, PJH zei: Ze zouden daar een reservatiesysteem moeten kunnen aanhangen. Dan kun je in dat uur bvb al gaan eten of wandelen ofzo terwijl je wacht. Maar nu moet je echt blijven zitten, anders kruipen anderen voor. dat is bij een brandstofstation ook nooit he. daar moet je ook blijven wachten in je auto. Met het enige voordeel dat het daar beter vooruit gaat dan bij laden. Quote
Naish 9.567 Geplaatst: 14 januari 2025 Geplaatst: 14 januari 2025 Op 13/1/2025 om 09:12, Maxime S zei: Ik heb bij het terugrijden van skireis toch twee keer in mijn vuistje moeten lachen. Twee tankstations langs de autostrade met een wachtrij van minstens 6 a 10 auto's voor telkens een stuk of 5 fast chargers. Met andere woorden, ge weet dat al zeker dat ge daar voor bijna een uur staat. Ik zou daar knettergek van worden. Dat is ook wel weer zo'n typische HLN redenering dit... Ten eerste een vrij vage vaststelling van de feiten: 6 wachtende vs 10 is een groot verschil en 5 fastchargers lijkt me sterk gezien de meeste charing stations een even aantal laders hebben. Dus ik lees 6 wachtende voor 6 laders Dan de veronderstelling van een uur wachten??? Ten eerste is het niet zo dat iedereen die aan de bezette fastchargers daar op dat moment net toegekomen is, dat is een wisselwerking. Daarnaast gaat sowieso niet iedereen een uur aan de lader, dus ik zou een wachttijd inschatten van 20 a 30min max. Maar probleem zit al bij de gebruiker, 100% zeker dat er daar in een aanvaardbare zone wel ergens een laadplaats is met vrije plaatsen 23 uren geleden, ir_fuel zei: Idd. Dat is zever voor gewone modellen. Laat me morgen kiezen tussen mijn M340i en mijn i4 M50 en ik houd de i4. Zet er een M3 Competition naast en het kan wel eens een ander verhaal worden. Ik volg je volledig want moest ik voor hetzelfde vraagstuk staan zou ik dezelfde redenering volgen. Performante EV gaat boven alles gerne M340i maar verliest helaas van de 'speciale' modellen... Quote
Maxime S 2.848 Geplaatst: 14 januari 2025 Geplaatst: 14 januari 2025 1 uur terug, Naish zei: Dat is ook wel weer zo'n typische HLN redenering dit... Ten eerste een vrij vage vaststelling van de feiten: 6 wachtende vs 10 is een groot verschil en 5 fastchargers lijkt me sterk gezien de meeste charing stations een even aantal laders hebben. Dus ik lees 6 wachtende voor 6 laders Dan de veronderstelling van een uur wachten??? Ten eerste is het niet zo dat iedereen die aan de bezette fastchargers daar op dat moment net toegekomen is, dat is een wisselwerking. Daarnaast gaat sowieso niet iedereen een uur aan de lader, dus ik zou een wachttijd inschatten van 20 a 30min max. Maar probleem zit al bij de gebruiker, 100% zeker dat er daar in een aanvaardbare zone wel ergens een laadplaats is met vrije plaatsen Ik volg je volledig want moest ik voor hetzelfde vraagstuk staan zou ik dezelfde redenering volgen. Performante EV gaat boven alles gerne M340i maar verliest helaas van de 'speciale' modellen... Een aanschuifrij van 20-30 minuten + 20 minuten 'fast'-chargen is 50 minuten wachttijd hé mijn besten. Afgerond een uur 1 Quote
Naish 9.567 Geplaatst: 14 januari 2025 Geplaatst: 14 januari 2025 Ah zo... Ik dacht wachten om te kunnen laden Maar nice save Echt nooit moeten wachten ik, behalve op 1 locatie waar er maar 4 laadpunten waren, dus dat leer je ook snel dat je die moet mijden en voor noodgeval overhouden. Quote
saabi 4.075 Geplaatst: 14 januari 2025 Geplaatst: 14 januari 2025 Op 13/1/2025 om 12:57, Polygoon zei: No cure for stupidity zeker als je natuurlijk op één rit een paar keer 10 km moet omrijden, dan zou ik toch ook niet zo content zijn.... Quote
Parsifal 4.575 Geplaatst: 14 januari 2025 Geplaatst: 14 januari 2025 1 uur terug, Naish zei: Ah zo... Ik dacht wachten om te kunnen laden Maar nice save Echt nooit moeten wachten ik, behalve op 1 locatie waar er maar 4 laadpunten waren, dus dat leer je ook snel dat je die moet mijden en voor noodgeval overhouden. Of gewoon Tesla rijden De ingebouwde GPS heeft daar connectie met de superchargers... als ze allemaal bezet zijn past die z'n route aan en stuurt hij je gewoon naar de volgende. Zo zal hij in de zomervakantie je nooit laten laden bij de supercharger aan het Gardameer, omdat al die hollanders daar op verlof hun auto insteken Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 14 januari 2025 Geplaatst: 14 januari 2025 10 minuten geleden, saabi zei: als je natuurlijk op één rit een paar keer 10 km moet omrijden, dan zou ik toch ook niet zo content zijn.... Je zou contenter worden van 4 uur aan te schuiven bij een laadpaal? Oké ... 1 Quote
Naish 9.567 Geplaatst: 14 januari 2025 Geplaatst: 14 januari 2025 16 minuten geleden, saabi zei: als je natuurlijk op één rit een paar keer 10 km moet omrijden, dan zou ik toch ook niet zo content zijn.... Ah, dat doe je sowieso al een aantal keer als je de GPS van je auto of waze volgt. Er is altijd een betere weg mogelijk... Denk maar eens in je eigen buurt waar je gps je langs laat rijden terwijl je uit ervaring weet dat er kortere EN snellere alternatieven bestaan. 10 minuten geleden, Parsifal zei: Of gewoon Tesla rijden De ingebouwde GPS heeft daar connectie met de superchargers... als ze allemaal bezet zijn past die z'n route aan en stuurt hij je gewoon naar de volgende. Zo zal hij in de zomervakantie je nooit laten laden bij de supercharger aan het Gardameer, omdat al die hollanders daar op verlof hun auto insteken Denk je nu echt dat zoiets enkel in Tesla zit GPS in onze taycan gaf ook perfect aan hoeveel palen er waren en hoeveel ervan in gebruik. Maar dan kan je nog altijd gesjareld zijn. Stel je bent aan het rijden en je moet ongeveer gaan laden en op de volgende parking zijn er 10 palen, maar die zijn allemaal bezet. Ok no problem we rijden naar de volgende parking, daar geraken we ook en daar zijn er 3 van de 10 palen vrij. Net voor je rijden er 3 andere tesla's die dus hetzelfde toepassen. Je komt aan de volgende parking en toevallig rij je allemaal na elkaar de parking op en dan bij jij als 4de de pineut... Quote
Parsifal 4.575 Geplaatst: 14 januari 2025 Geplaatst: 14 januari 2025 1 minuut geleden, Naish zei: Ah, dat doe je sowieso al een aantal keer als je de GPS van je auto of waze volgt. Er is altijd een betere weg mogelijk... Denk maar eens in je eigen buurt waar je gps je langs laat rijden terwijl je uit ervaring weet dat er kortere EN snellere alternatieven bestaan. Denk je nu echt dat zoiets enkel in Tesla zit GPS in onze taycan gaf ook perfect aan hoeveel palen er waren en hoeveel ervan in gebruik. Maar dan kan je nog altijd gesjareld zijn. Stel je bent aan het rijden en je moet ongeveer gaan laden en op de volgende parking zijn er 10 palen, maar die zijn allemaal bezet. Ok no problem we rijden naar de volgende parking, daar geraken we ook en daar zijn er 3 van de 10 palen vrij. Net voor je rijden er 3 andere tesla's die dus hetzelfde toepassen. Je komt aan de volgende parking en toevallig rij je allemaal na elkaar de parking op en dan bij jij als 4de de pineut... Nog niet met een Taycan gereden. Maar andere EV's die ik gezien heb hadden dat niet. Voordeel bij Tesla is dat al die auto's ook nog eens in contact staan met elkaar. Dus de GPS kan die perfect spreiden zodat iedereen een werkende lader heeft. Ik vond dat wel zéér handig. Quote
Naish 9.567 Geplaatst: 14 januari 2025 Geplaatst: 14 januari 2025 En ja in realiteit is het nog erger... Want in elke stap zit er delay: 1 - tussen parkeren van de tesla bij de paal (dus eigenlijk vanaf dan bezet) en het effectief beginnen van de laadsessie... 2 - informatie doorsturen naar centrale dat de paal bezet is 3 - jij die die informatie moet krijgen 4 - tijd die je auto nodig heeft om te beseffen dat zijn traject in de problemen zit en moet zijn route herberekenen Ok, de laatste 3 stappen zouden heel snel moeten gaan als je uitgaat van ideale situaties, maar er kunnen veel vertragingen bijkomen. Maar de eerste stap kan soms lang duren: parkeren, wat spullen verzamelen, jas aandoen, laadkaart zoeken, lezen op de paal hoe het werkt, effectief inpluggen... Hell eigenlijk kan je voor stap 1 nog een stuk toevoegen en dat is tussen het nemen van de afrit en tot aan de paal rijden, want meestal zit je daar in een treintje en als jij afrijdt en er zijn nog 3 plaatsen vrij op je gps en er rijden 3 tesla's voor je... Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 14 januari 2025 Geplaatst: 14 januari 2025 4 minuten geleden, Parsifal zei: Maar andere EV's die ik gezien heb hadden dat niet. Welke zijn dat? Heb een keer iets gelijkaardig gehad toen er 2 laadpalen kapot waren in Kroatië en iedereen z'n navigatie nog steeds liet navigeren naar die palen omdat die toonden vrij te zijn. Quote
Parsifal 4.575 Geplaatst: 14 januari 2025 Geplaatst: 14 januari 2025 Zojuist, Polygoon zei: Welke zijn dat? Heb een keer iets gelijkaardig gehad toen er 2 laadpalen kapot waren in Kroatië en iedereen z'n navigatie nog steeds liet navigeren naar die palen omdat die toonden vrij te zijn. Ioniq 5 en VW ID.4 Quote
Naish 9.567 Geplaatst: 14 januari 2025 Geplaatst: 14 januari 2025 3 minuten geleden, Parsifal zei: Nog niet met een Taycan gereden. Maar andere EV's die ik gezien heb hadden dat niet. Voordeel bij Tesla is dat al die auto's ook nog eens in contact staan met elkaar. Dus de GPS kan die perfect spreiden zodat iedereen een werkende lader heeft. Ik vond dat wel zéér handig. Denk dat de meeste dezelfde functionaliteit hebben en wel weten hoeveel palen er zijn en hoeveel bezet. De snelheid van het systeem is nog iets anders, ik kan me voorstellen dat er daar bij veel grotere delays zitten dan bij andere. Dat de Tesla's met elkaar in contact staan, dat kan een voordeel zijn en kan er gespreid worden. Maar dan gaan we er weer vanuit dat iedereen de planning volgt, er moet maar ene zijn die denkt, goh ik ga hier al eraf rijden en inpluggen want het resto is hier beter dan op de volgende parking en het is ook om zeep. Heel veel mogelijkheden hoor en commercieel zelfs uit te buiten door met betalende reservatie te werken bvb, maar er is daarin nog een lange weg te gaan. En dan laten we nog externe parameters los van aan de paal komen en zien dat er daar 2 piwi's slecht geparkeerd staan en de ene vrij paal niet meer bereikbaar is... Of er een niet lader aan de paal staat... Quote
Parsifal 4.575 Geplaatst: 14 januari 2025 Geplaatst: 14 januari 2025 3 minuten geleden, Naish zei: Denk dat de meeste dezelfde functionaliteit hebben en wel weten hoeveel palen er zijn en hoeveel bezet. De snelheid van het systeem is nog iets anders, ik kan me voorstellen dat er daar bij veel grotere delays zitten dan bij andere. Dat de Tesla's met elkaar in contact staan, dat kan een voordeel zijn en kan er gespreid worden. Maar dan gaan we er weer vanuit dat iedereen de planning volgt, er moet maar ene zijn die denkt, goh ik ga hier al eraf rijden en inpluggen want het resto is hier beter dan op de volgende parking en het is ook om zeep. Heel veel mogelijkheden hoor en commercieel zelfs uit te buiten door met betalende reservatie te werken bvb, maar er is daarin nog een lange weg te gaan. En dan laten we nog externe parameters los van aan de paal komen en zien dat er daar 2 piwi's slecht geparkeerd staan en de ene vrij paal niet meer bereikbaar is... Of er een niet lader aan de paal staat... Tesla heeft natuurlijk het voordeel dat ze met een gesloten systeem zitten waar zowel de auto's als laadpalen inzitten. Daarnaast hebben ze wel nog de finale kloterijtruc... als het te druk wordt en ze merken dat er niet genoeg laadplaatsen zijn voor de Tesla's onderweg, dan sluiten ze gewoon de superchargers voor andere merken. En natuurlijk heeft het systeem zijn gebreken. Maar het werkt wel relatief goed. Heb op vakantie nooit moeten aanschuiven. Quote
Naish 9.567 Geplaatst: 14 januari 2025 Geplaatst: 14 januari 2025 Klopt... Maar je beperkt jezelf wel ook voor een stuk als je enkel Tesla chargers gaat gebruiken, soms zijn er misschien betere/optimalere routes mogelijk als je alle soorten charges gebruikt. En die laatste truc is idd een goeie, maar vrees dat zoiets ook wel plots zal verboden worden, net zoals ze al miserie kregen met laders die enkel voor Tesla waren. Quote
Ceke 2.730 Geplaatst: 14 januari 2025 Geplaatst: 14 januari 2025 8 minuten geleden, Parsifal zei: Tesla heeft natuurlijk het voordeel dat ze met een gesloten systeem zitten waar zowel de auto's als laadpalen inzitten. Daarnaast hebben ze wel nog de finale kloterijtruc... als het te druk wordt en ze merken dat er niet genoeg laadplaatsen zijn voor de Tesla's onderweg, dan sluiten ze gewoon de superchargers voor andere merken. En natuurlijk heeft het systeem zijn gebreken. Maar het werkt wel relatief goed. Heb op vakantie nooit moeten aanschuiven. Ik heb zo toch al 2 keer met mijn Tesla 10 minuten mogen wachten omdat al de plaatsen bezet waren. Moet zijn dat er sommige mensen naar daar de supercharger gaan zonder deze eerst in te stellen in hun GPS ofzo. Dus het is niet omdat je met een Tesla rijdt, dat je nooit gaat moeten wachten... 1 Quote
Parsifal 4.575 Geplaatst: 14 januari 2025 Geplaatst: 14 januari 2025 2 minuten geleden, Ceke zei: Ik heb zo toch al 2 keer met mijn Tesla 10 minuten mogen wachten omdat al de plaatsen bezet waren. Moet zijn dat er sommige mensen naar daar de supercharger gaan zonder deze eerst in te stellen in hun GPS ofzo. Dus het is niet omdat je met een Tesla rijdt, dat je nooit gaat moeten wachten... Dat heb ik nooit gezegd, maar de kans om onverwacht in een laadfile te staan is wel een pak kleiner... helemaal uitsluiten kan je het nooit doen. 1 Quote
Parsifal 4.575 Geplaatst: 14 januari 2025 Geplaatst: 14 januari 2025 7 minuten geleden, Naish zei: Klopt... Maar je beperkt jezelf wel ook voor een stuk als je enkel Tesla chargers gaat gebruiken, soms zijn er misschien betere/optimalere routes mogelijk als je alle soorten charges gebruikt. En die laatste truc is idd een goeie, maar vrees dat zoiets ook wel plots zal verboden worden, net zoals ze al miserie kregen met laders die enkel voor Tesla waren. Waarschijnlijk is dat zo... Ik probeer zo vaak mogelijk bij een Tesla supercharger te laden omdat het goedkoper is (ongeveer 35cent/kWh) en omdat alles al aan mijn zakelijke visa gekoppeld is en ik dus enkel moet inpluggen en daarna de factuur op mail krijg. En ook voor de simpele reden dat ik niks meer moet plannen. Gewoon GPS instellen en rijden. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 14 januari 2025 Geplaatst: 14 januari 2025 3 minuten geleden, Parsifal zei: Gewoon GPS instellen en rijden. Blijft toch hetzelfde als je ook andere laadpalen toestaat in je navigatie? Quote
Tommie 10.463 Geplaatst: 14 januari 2025 Geplaatst: 14 januari 2025 46 minuten geleden, Parsifal zei: De ingebouwde GPS heeft daar connectie met de superchargers... als ze allemaal bezet zijn past die z'n route aan en stuurt hij je gewoon naar de volgende. Zo zal hij in de zomervakantie je nooit laten laden bij de supercharger aan het Gardameer, omdat al die hollanders daar op verlof hun auto insteken Elke BMW EV doet dat. 1 Quote
Parsifal 4.575 Geplaatst: 14 januari 2025 Geplaatst: 14 januari 2025 Zojuist, Polygoon zei: Blijft toch hetzelfde als je ook andere laadpalen toestaat in je navigatie? tja... dat laat Tesla dus niet toe... Is een gesloten systeem en zal je enkel naar Tesla superchargers sturen. (in mijn geval is dat toch zo...) Heeft ook geen Android auto of Carplay Quote
Naish 9.567 Geplaatst: 14 januari 2025 Geplaatst: 14 januari 2025 Ik vermoed dat je GPS in je Tesla ook perfect omkan met een combinatie? Anders is dat wel eerder een nadeel als je net in een buurt zit zonder echt goed aanbod Tesla superchargers. Is het geen keuze in je GPS wat hij mag gebruiken. Nu dat laatste is ook wel niet goed in mijn ervaring met de Taycan... Waarom hij plots 150kw palen gaat gebruiken tart alle verbeelding. Ik had zelfde met Ionity waar ik aan 33cent ging laden en ook werkte met plug en charge. Grootste nadeel was dus dat je die GPS niet kon wijsmaken om bvb te plannen via Ionity en enkel in noodgeval uit te wijken of opties voor te stellen: bvb 2 keer stoppen en laden tegenover 1 keer bij andere chargepoint. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.