Polygoon 15.036 Geplaatst: 7 februari 2025 Geplaatst: 7 februari 2025 4 minuten geleden, gewoon ik zei: Dat is een beetje de killer naar verbruik. Nee nee nee. We moeten aantonen dat een ICE de betere reiswagen is!!!!! Je weet wel, om dat (onbestaande) argument dat je beter met een EV op reis gaat te counteren. 1 Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 7 februari 2025 Geplaatst: 7 februari 2025 52 minuten geleden, gewoon ik zei: Mannekes als je wil vergekijken met de @ir_fuel zijn rit, hang dan ook even een fietsenrek + fiets achter je auto. Dat is een beetje de killer naar verbruik. en als je geen fietsenrek hebt, mag een dakkoffer ook altijd. Of liefst beide, dan is @Polygoon helemaal tevreden Quote
gewoon ik 8.349 Geplaatst: 7 februari 2025 Geplaatst: 7 februari 2025 Mij maakt het niet uit. Ik ga lekker met mijn oldtimer. Want op reis gaan is plezant en waarom met een moderne brooddoos (lets face it, zowel ev als ice zijn helaas allemaal vrij generieke brooddozen, dure uitzonderingen daargelaten) gaan als je met iets plezants kan gaan. Quote
gewoon ik 8.349 Geplaatst: 7 februari 2025 Geplaatst: 7 februari 2025 Zojuist, Liquid Li0n zei: en als je geen fietsenrek hebt, mag een dakkoffer ook altijd. Of liefst beide, dan is @Polygoon helemaal tevreden Dakkoffer of fietsenrek maakt volgens mij nog een groot verschil. Het is vooral de fiets die het hem doet. Want zo een lage fietsenrekkoffer valt dan weeral goed mee naar verbruik toe. 1 Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 7 februari 2025 Geplaatst: 7 februari 2025 4 minuten geleden, gewoon ik zei: Dakkoffer of fietsenrek maakt volgens mij nog een groot verschil. Het is vooral de fiets die het hem doet. Want zo een lage fietsenrekkoffer valt dan weeral goed mee naar verbruik toe. of beide: Quote
gewoon ik 8.349 Geplaatst: 7 februari 2025 Geplaatst: 7 februari 2025 De kleur nummerplaat zegt genoeg 1 3 Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 7 februari 2025 Geplaatst: 7 februari 2025 Dit moet @ir_fuel volgende keer eens testen voor ons Quote
Jan 1.163 Geplaatst: 7 februari 2025 Geplaatst: 7 februari 2025 1 uur geleden, gewoon ik zei: Mannekes als je wil vergekijken met de @ir_fuel zijn rit, hang dan ook even een fietsenrek + fiets achter je auto. Dat is een beetje de killer naar verbruik. 1 uur terug, Polygoon zei: Nee nee nee. We moeten aantonen dat een ICE de betere reiswagen is!!!!! Je weet wel, om dat (onbestaande) argument dat je beter met een EV op reis gaat te counteren. Het ging me enkel over het verbruik van een 330e tov 340i. Heel die EV discussie interesseert me geen fluit 1 Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 7 februari 2025 Geplaatst: 7 februari 2025 43 minuten geleden, Liquid Li0n zei: of beide: als je de reclame mag geloven is zo'n box achter de wagen zelfs beter, en heb je minder verbruik. Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 7 februari 2025 Geplaatst: 7 februari 2025 23 minuten geleden, Jan zei: Het ging me enkel over het verbruik van een 330e tov 340i. Heel die EV discussie interesseert me geen fluit oei, daar gaat dit topic over. hoe afzien en extra plannen zo een roadtrip met EV er wel niet uitziet Quote
gewoon ik 8.349 Geplaatst: 7 februari 2025 Geplaatst: 7 februari 2025 26 minuten geleden, Jan zei: Het ging me enkel over het verbruik van een 330e tov 340i. Heel die EV discussie interesseert me geen fluit Gemist gezien de topictitel. Voor eem keer dat ik dacht dat hrt ontopic was Quote
ma: 94 Geplaatst: 17 februari 2025 Geplaatst: 17 februari 2025 Doordat we tegenwoordig thuis enkel beschikking hebben over 2 elektrische auto's dit jaar voor de eerste keer elektrisch op skivakantie naar Noord-Italië getrokken. Afstand was 950km, temperatuur rond het vriespunt en Auto was een Volvo EX-40 met de kleine batterij. Cruise control steeds op 135 en op zich wel teleurgesteld in het verbruik: Waar de auto in België bij een combinatie van stad, autostrade en secundaire wegen makkelijk onder de 20kWh te rijden is, op de autostrade aan 135 toch rond de 25kWh, wat de autonomie van 20-80% zelfs onder de 200km bracht. In totaal 5x moeten laden, wat gemiddeld 40 minuten duurde. Van mijn grootste vrees ben ik gespaard gebleven: laadpassen die niet werken (had er 3 mee) en wachtrijden aan de laadpalen. In sommige stations staan er maar 4 palen (2 hyperchargers aan 150kWh en 2 gewone aan 50kWh) en als je dan aan zo een trage staat is dat wel balen, maar nooit moeten wachten. Waar ik tot hiertoe weinig aandacht aan heb besteed omdat ik in 99% van de gevallen toch thuis laad is de laadsnelheid. Voor lange trips is het belangrijker dat je zo snel mogelijk van 20% naar 80% kan gaan. Ik heb de kleine batterij niet als een groot minpunt ervaren omdat die dan ook sneller vol is. Google maps werd gebruikt om de trip te plannen en wel vaak moeten stoppen op ongezellige plaatsen: vaak bij een McDonalds of klein tankstation. Trip zou normaal 10u zijn en akkoord, je moet altijd eens stoppen om te eten/plassen, maar ik heb het gevoel dat we er door die 5x laden 1,5u langer over gedaan hebben en dat maakt het toch wel net iets minder aangenaam. Langs de andere kant, met een diesel zou ik uren aan een stuk doorrijden, terwijl ik me nu nooit echt vermoeid gevoeld heb, eerder soms gefrustreerd 5 1 Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 17 februari 2025 Geplaatst: 17 februari 2025 je gebruikt eigenlijk maar 10% meer dan de helft van de batterij, dus dat is sowieso al veel minder als wat ze vermelden in de marketing van 0 tot 100% Maar als ik kijk op a better route planner, en je zegt dat je met 100% thuis vertrekt, laat deze je al stoppen aan een paal terwijl die nog 30 of 40% heeft. Ik zou verwachten dat je toch altijd rijdt tot onder de 10% en dan pas gaat laden, zijn zeker in Frankrijk toch vaak laadpalen. Mijn gsm gebruik ik bv ook niet van 20 tot 80% Quote
ma: 94 Geplaatst: 17 februari 2025 Geplaatst: 17 februari 2025 1 minuut geleden, Liquid Li0n zei: je gebruikt eigenlijk maar 10% meer dan de helft van de batterij, dus dat is sowieso al veel minder als wat ze vermelden in de marketing van 0 tot 100% Maar als ik kijk op a better route planner, en je zegt dat je met 100% thuis vertrekt, laat deze je al stoppen aan een paal terwijl die nog 30 of 40% heeft. Ik zou verwachten dat je toch altijd rijdt tot onder de 10% en dan pas gaat laden, zijn zeker in Frankrijk toch vaak laadpalen. Mijn gsm gebruik ik bv ook niet van 20 tot 80% Klopt, dat was ook wat ik had verwacht. Ik denk dat ze vooral de tijd aan de laadpaal willen beperken. Zo zie je soms dat 20%-80% even lang duurt dan 80%-100%. En een opleg van 0,40 €/minuut als je er langer staat dan 40 minuten. Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 17 februari 2025 Geplaatst: 17 februari 2025 2 minuten geleden, ma: zei: Klopt, dat was ook wat ik had verwacht. Ik denk dat ze vooral de tijd aan de laadpaal willen beperken. Zo zie je soms dat 20%-80% even lang duurt dan 80%-100%. En een opleg van 0,40 €/minuut als je er langer staat dan 40 minuten. dat is wel jammer natuurlijk. Dan heb je enkel het voordeel dat je, als je thuis al kan laden natuurlijk, dan enkel met 100% kan vertrekken En 40 minuten per stop is echt wel lang. Als je dat 1 a 2 keer doet op die kleine 1000 km, is dat nog ok maar 5x40 minuten is toch wel een hele tijd als ik je auto opzoek op de EV database staat er natuurlijk cold weather highway van 245 km https://ev-database.org/car/2120/Volvo-EX40-Single-Motor Quote
ir_fuel 58.287 Geplaatst: 26 februari 2025 Geplaatst: 26 februari 2025 On 2/17/2025 at 10:08 AM, ma: said: Ik heb de kleine batterij niet als een groot minpunt ervaren omdat die dan ook sneller vol is. Dat is wel een vreemde redenering Trouwens, een groot voordeel van een grotere batterij is ook dat die veel sneller kan laden. Ik heb hier nu een iX1 staan, die haalt max 130kW. Mijn i4 haalt 200. Dat scheelt wel een pak. Quote
ir_fuel 58.287 Geplaatst: 26 februari 2025 Geplaatst: 26 februari 2025 On 2/17/2025 at 11:53 AM, Liquid Li0n said: Maar als ik kijk op a better route planner, en je zegt dat je met 100% thuis vertrekt, laat deze je al stoppen aan een paal terwijl die nog 30 of 40% heeft. Ik zou verwachten dat je toch altijd rijdt tot onder de 10% en dan pas gaat laden, zijn zeker in Frankrijk toch vaak laadpalen. Je kan kiezen in zo een routeplanners of je vaak en kort, of zeer weinig en lang wil laden, of gewoon voor de snelste route wil gaan. Voor de snelste rit is altijd zo leeg mogelijk en dan tot zo vol mogelijk laden niet altijd de beste keuze. Quote
Tommie 10.463 Geplaatst: 27 februari 2025 Geplaatst: 27 februari 2025 15 uren geleden, ir_fuel zei: Dat is wel een vreemde redenering Trouwens, een groot voordeel van een grotere batterij is ook dat die veel sneller kan laden. Ik heb hier nu een iX3 staan, die haalt max 130kW. Mijn i4 haalt 200. Dat scheelt wel een pak. iX1. Max 130kW inderaad. iX3 - oud model - doet 't tot 150kW. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 27 februari 2025 Geplaatst: 27 februari 2025 Mijne doet het nog wat slechter Quote
Maxime S 2.848 Geplaatst: 27 februari 2025 Geplaatst: 27 februari 2025 Op 17/2/2025 om 10:08, ma: zei: Doordat we tegenwoordig thuis enkel beschikking hebben over 2 elektrische auto's dit jaar voor de eerste keer elektrisch op skivakantie naar Noord-Italië getrokken. Afstand was 950km, temperatuur rond het vriespunt en Auto was een Volvo EX-40 met de kleine batterij. Cruise control steeds op 135 en op zich wel teleurgesteld in het verbruik: Waar de auto in België bij een combinatie van stad, autostrade en secundaire wegen makkelijk onder de 20kWh te rijden is, op de autostrade aan 135 toch rond de 25kWh, wat de autonomie van 20-80% zelfs onder de 200km bracht. In totaal 5x moeten laden, wat gemiddeld 40 minuten duurde. Van mijn grootste vrees ben ik gespaard gebleven: laadpassen die niet werken (had er 3 mee) en wachtrijden aan de laadpalen. In sommige stations staan er maar 4 palen (2 hyperchargers aan 150kWh en 2 gewone aan 50kWh) en als je dan aan zo een trage staat is dat wel balen, maar nooit moeten wachten. Waar ik tot hiertoe weinig aandacht aan heb besteed omdat ik in 99% van de gevallen toch thuis laad is de laadsnelheid. Voor lange trips is het belangrijker dat je zo snel mogelijk van 20% naar 80% kan gaan. Ik heb de kleine batterij niet als een groot minpunt ervaren omdat die dan ook sneller vol is. Google maps werd gebruikt om de trip te plannen en wel vaak moeten stoppen op ongezellige plaatsen: vaak bij een McDonalds of klein tankstation. Trip zou normaal 10u zijn en akkoord, je moet altijd eens stoppen om te eten/plassen, maar ik heb het gevoel dat we er door die 5x laden 1,5u langer over gedaan hebben en dat maakt het toch wel net iets minder aangenaam. Langs de andere kant, met een diesel zou ik uren aan een stuk doorrijden, terwijl ik me nu nooit echt vermoeid gevoeld heb, eerder soms gefrustreerd Miljaar! Kom je dan niet extreem gefrustreerd op je bestemming aan? Welkom in de huidige mobiliteit: een range van nog geen 200 km en vijf keer 40 minuten moeten stoppen op een traject van nog geen 1.000 kms (dat is in totaal 3 uur langer rijden toch en niet 1,5u?) Wat men er ook van moge beweren: dit is op vlak van mobiliteit toch meer dan een grote stap achteruit in plaats van één vooruit. Tot 30 jaar geleden kon je naar New York vliegen in amper 4 uur, nu doe je er bijna dubbel zo lang over. We zijn ni goe bezig! Quote
ma: 94 Geplaatst: 27 februari 2025 Geplaatst: 27 februari 2025 11 minuten geleden, Maxime S zei: Miljaar! Kom je dan niet extreem gefrustreerd op je bestemming aan? Welkom in de huidige mobiliteit: een range van nog geen 200 km en vijf keer 40 minuten moeten stoppen op een traject van nog geen 1.000 kms (dat is in totaal 3 uur langer rijden toch en niet 1,5u?) Ik reken in de praktijk 1,5u want vroeger met een diesel was ik in totaal ook 1,5u kwijt: Altijd eens tanken, naar het toilet, iets eten,... Met een kind van 4 jaar kan je niet aan een stuk doorrijden en 5min stoppen om te tanken Quote
mrbbs 2.790 Geplaatst: 27 februari 2025 Geplaatst: 27 februari 2025 17 minuten geleden, Maxime S zei: Miljaar! Kom je dan niet extreem gefrustreerd op je bestemming aan? Welkom in de huidige mobiliteit: een range van nog geen 200 km en vijf keer 40 minuten moeten stoppen op een traject van nog geen 1.000 kms (dat is in totaal 3 uur langer rijden toch en niet 1,5u?) Wat men er ook van moge beweren: dit is op vlak van mobiliteit toch meer dan een grote stap achteruit in plaats van één vooruit. Tot 30 jaar geleden kon je naar New York vliegen in amper 4 uur, nu doe je er bijna dubbel zo lang over. We zijn ni goe bezig! Inderdaad, vanaf dat ik ergens naartoe moet en ik onderweg zou moeten laden, dan switch ik mijn auto wel met de diesel E-klasse van mijn ma Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 27 februari 2025 Geplaatst: 27 februari 2025 32 minuten geleden, Maxime S zei: Miljaar! Kom je dan niet extreem gefrustreerd op je bestemming aan? Welkom in de huidige mobiliteit: een range van nog geen 200 km en vijf keer 40 minuten moeten stoppen op een traject van nog geen 1.000 kms (dat is in totaal 3 uur langer rijden toch en niet 1,5u?) Wat men er ook van moge beweren: dit is op vlak van mobiliteit toch meer dan een grote stap achteruit in plaats van één vooruit. Tot 30 jaar geleden kon je naar New York vliegen in amper 4 uur, nu doe je er bijna dubbel zo lang over. We zijn ni goe bezig! de complotdenkers zouden zeggen: ze willen ons thuis laten. En door die EV wordt het ver rijden ontmoedigd. autorijden is ook veel duurder geworden, zeker in frankrijk met die peages en door dat laden is het ook nog eens trager. Vliegen is van deur tot deur ook niet vaak sneller en is ook duurder als wanneer je met 2 of 3 in een auto zit en de prijs kan delen. Quote
Maxime S 2.848 Geplaatst: 27 februari 2025 Geplaatst: 27 februari 2025 23 minuten geleden, ma: zei: Ik reken in de praktijk 1,5u want vroeger met een diesel was ik in totaal ook 1,5u kwijt: Altijd eens tanken, naar het toilet, iets eten,... Met een kind van 4 jaar kan je niet aan een stuk doorrijden en 5min stoppen om te tanken Oh dat kan je wel! Heb zelf twee kinders van 6 en 7 jaar en we gaan ook al vier winters op rij naar de wintersport. Maximaal 30 minuten pauze, keer op keer. Vorig jaar zijn ze pas de eerste keer uitgestapt toen we in de vallei van het Zillertal waren. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 27 februari 2025 Geplaatst: 27 februari 2025 32 minuten geleden, Liquid Li0n zei: de complotdenkers zouden zeggen: ze willen ons thuis laten. En door die EV wordt het ver rijden ontmoedigd. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.