Super95 412 Geplaatst: 27 februari 2025 Geplaatst: 27 februari 2025 Vooral in de winter willen ze je thuis houden. 1 Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 27 februari 2025 Geplaatst: 27 februari 2025 2 uren geleden, Super95 zei: Vooral in de winter willen ze je thuis houden. wanneer je ook niets aan je zonnepanelen hebt en dus dik moet betalen! Quote
PJH 21.018 Geplaatst: 27 februari 2025 Geplaatst: 27 februari 2025 2 uren geleden, Super95 zei: Vooral in de winter willen ze je thuis houden. https://www.gva.be/binnenland/waarom-je-tot-vier-moet-tellen-tijdens-het-rijden-als-het-gesneeuwd-heeft/37662135.html Tot 4 tellen, dan mag je vertrekken Quote
ir_fuel 58.287 Geplaatst: 27 februari 2025 Geplaatst: 27 februari 2025 4 hours ago, Tommie said: iX1. Max 130kW inderaad. iX3 - oud model - doet 't tot 150kW. Ja typo. Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 27 februari 2025 Geplaatst: 27 februari 2025 7 minuten geleden, PJH zei: https://www.gva.be/binnenland/waarom-je-tot-vier-moet-tellen-tijdens-het-rijden-als-het-gesneeuwd-heeft/37662135.html Tot 4 tellen, dan mag je vertrekken 21 22 23 24 en dan kot open en gaaaas Quote
josenjef 436 Geplaatst: 7 maart 2025 Geplaatst: 7 maart 2025 Last minute toch nog even gaan skiën. Dus eerste maal dakkoffer op XC40 en ook eerste "lange", het was maar 350 km tot winterberg, vakantierit met een EV voor ons. Het grote punt is het verbruik met dakkoffer dat een onbekende is. Resultaat in de heenrit 27 kWH en in de terugrit 18kWh, terwijl ons gemiddelde over 20 000 km met die wagen net iets boven de 20 kWh zit. Conclusie: het is niet de dakkoffer die de bepalende factor is maar de temperatuur en de gemiddelde snelheid. Op de heenrit hadden we lichtjes negatieve temperaturen en geen verkeer. Bij de terugrit 15 graden en wel wat file gehad met momenten. En de XC40 is geen reiswagen, niet doordat het een EV is maar omdat de koffer te klein is, omdat er opties ontbreken (ACC,dodehoek monitoring,...) en met dakkoffer verlies je het comfort van in stilte te reizen. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 7 maart 2025 Geplaatst: 7 maart 2025 (aangepast) Op 27/2/2025 om 09:41, Maxime S zei: Oh dat kan je wel! Heb zelf twee kinders van 6 en 7 jaar en we gaan ook al vier winters op rij naar de wintersport. Maximaal 30 minuten pauze, keer op keer. Vorig jaar zijn ze pas de eerste keer uitgestapt toen we in de vallei van het Zillertal waren. Verschil tussen een 4 jarige en een 6-7 jarige is wel gigantisch. En daarnaast spelen ook andere keuzes mee. Bijvoorbeeld laat je ze toe om een hele rit op een scherm te turen of niet, mogen ze iets eten (en dus morsen) in de wagen of niet,... . Er spelen wel wat factoren mee. 7 maart 2025 aangepast door Tjeu Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 7 maart 2025 Geplaatst: 7 maart 2025 2 uren geleden, josenjef zei: Last minute toch nog even gaan skiën. Dus eerste maal dakkoffer op XC40 en ook eerste "lange", het was maar 350 km tot winterberg, vakantierit met een EV voor ons. Het grote punt is het verbruik met dakkoffer dat een onbekende is. Resultaat in de heenrit 27 kWH en in de terugrit 18kWh, terwijl ons gemiddelde over 20 000 km met die wagen net iets boven de 20 kWh zit. Conclusie: het is niet de dakkoffer die de bepalende factor is maar de temperatuur en de gemiddelde snelheid. Op de heenrit hadden we lichtjes negatieve temperaturen en geen verkeer. Bij de terugrit 15 graden en wel wat file gehad met momenten. En de XC40 is geen reiswagen, niet doordat het een EV is maar omdat de koffer te klein is, omdat er opties ontbreken (ACC,dodehoek monitoring,...) en met dakkoffer verlies je het comfort van in stilte te reizen. zo een dakkoffer pakt toch meer wind dus je zou denken van wel? Maar je kan enkel zoiets checken als je exact hetzelfde zou doen met en zonder dakkoffer op dezelfde moment. Maar dan moet ook de auto exact evenveel wegen. 1 persoon extra in de auto kan het ook al veranderen. Quote
ex-Mooseman 14.591 Geplaatst: 7 maart 2025 Geplaatst: 7 maart 2025 25 minuten geleden, Liquid Li0n zei: zo een dakkoffer pakt toch meer wind dus je zou denken van wel? Maar je kan enkel zoiets checken als je exact hetzelfde zou doen met en zonder dakkoffer op dezelfde moment. Maar dan moet ook de auto exact evenveel wegen. 1 persoon extra in de auto kan het ook al veranderen. Ik meen net te lezen dat de dakkoffer minder invloed had, dan de buitentemperatuur Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 7 maart 2025 Geplaatst: 7 maart 2025 1 uur terug, ex-Mooseman zei: Ik meen net te lezen dat de dakkoffer minder invloed had, dan de buitentemperatuur ja voila, dus ik verschiet er wel van, want dat lees je net in de meeste reviews dat dat zo een meerverbruik regelt. Of die fiets van @ir_fuel bv. Dus dit is wel goed om horen dat het misschien puur een placebo effect is maar dus het weer. Terwijl ze zeggen dat een EV met warmtepomp daar minder last van heeft. Heeft die Volvo geen warmtepomp dan? Quote
gewoon ik 8.349 Geplaatst: 7 maart 2025 Geplaatst: 7 maart 2025 Fiets achterop is net wel een meerverbuik, meer dan een dakkoffer 1 Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 7 maart 2025 Geplaatst: 7 maart 2025 we zullen nekeer naar die mannen hier moeten mailen Een dakdrager zonder enig gemonteerd accessoire leverde een meerverbruik van 5% op. Op precies dezelfde route leverde een gemonteerde dakkoffer een meerverbruik van 14% op. Een daktent jaagt het referentiecijfer 33% de hoogte in. Ook twee op het dak gemonteerde fietsen leverde een meerverbruik van 33% op. Monteerden de vorsers deze fietsen op de trekhaak, was er slechts een verbruikstoename van 14%. https://dakkofferkopen.be/fietsdrager-of-dakkoffer-op-elektrische-wagen-rijbereik#:~:text=Een dakdrager zonder enig gemonteerd,een meerverbruik van 33% op. Quote
Maxime S 2.848 Geplaatst: 7 maart 2025 Geplaatst: 7 maart 2025 6 uren geleden, Tjeu zei: Verschil tussen een 4 jarige en een 6-7 jarige is wel gigantisch. En daarnaast spelen ook andere keuzes mee. Bijvoorbeeld laat je ze toe om een hele rit op een scherm te turen of niet, mogen ze iets eten (en dus morsen) in de wagen of niet,... . Er spelen wel wat factoren mee. Uiteraard! Maar zoals ik schrijf, we gaan al 4 jaar op wintersport met de kinders, dus toen waren ze 2 en 3 jaar. Ze mogen even naar het scherm kijken (max uur of 4), maar geen ganse dag, resulteert alleen maar in kots in the end. 1 Quote
Ugeken 11.752 Geplaatst: 7 maart 2025 Geplaatst: 7 maart 2025 3 uren geleden, Liquid Li0n zei: we zullen nekeer naar die mannen hier moeten mailen Een dakdrager zonder enig gemonteerd accessoire leverde een meerverbruik van 5% op. Op precies dezelfde route leverde een gemonteerde dakkoffer een meerverbruik van 14% op. Een daktent jaagt het referentiecijfer 33% de hoogte in. Ook twee op het dak gemonteerde fietsen leverde een meerverbruik van 33% op. Monteerden de vorsers deze fietsen op de trekhaak, was er slechts een verbruikstoename van 14%. https://dakkofferkopen.be/fietsdrager-of-dakkoffer-op-elektrische-wagen-rijbereik#:~:text=Een dakdrager zonder enig gemonteerd,een meerverbruik van 33% op. Vorige zomer met dakkoffer zat ik op ongeveer 15% meerverbruik. Zo’n ding op uw dak maakt vooral veel lawaai. 1 Quote
josenjef 436 Geplaatst: 8 maart 2025 Geplaatst: 8 maart 2025 22 uren geleden, Liquid Li0n zei: ja voila, dus ik verschiet er wel van, want dat lees je net in de meeste reviews dat dat zo een meerverbruik regelt. Of die fiets van @ir_fuel bv. Dus dit is wel goed om horen dat het misschien puur een placebo effect is maar dus het weer. Terwijl ze zeggen dat een EV met warmtepomp daar minder last van heeft. Heeft die Volvo geen warmtepomp dan? Ik zeg niet dat de dakkoffer geen effect heeft natuurlijk, maar het was duidelijk dat de temperatuur en de gemiddelde snelheid een veel grotere factor was. De Volvo heeft een warmtepomp maar ik weet niet wat het zou zijn zonder. We waren thuis ook vertrokken aan vriestemperaturen maar dan had ik de auto laten voorverwarmen aan de stekker. Dus de warmtepomp gaat weinig gedaan hebben denk ik. 1 Quote
josenjef 436 Geplaatst: 8 maart 2025 Geplaatst: 8 maart 2025 18 uren geleden, Ugeken zei: Vorige zomer met dakkoffer zat ik op ongeveer 15% meerverbruik. Zo’n ding op uw dak maakt vooral veel lawaai. Ja zeker bij een EV komt dat er goed door. Maar ik had eerst het skimateriaal voor 4 personen in de auto gestoken, maar dan bleef er niet veel comfort meer over. Ook ter plekke gooi ik dat materiaal liever in een dakkoffer dan in het interieur. Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 9 maart 2025 Geplaatst: 9 maart 2025 Erpe-Mere - Durbuy - Tillet, vrijdag ´s morgens vertrokken met 97% en aan de laatste Tesla sc met 55% even gestopt om bij te laden naar 80%, omdat waar we zaten er niet echt iets voor handen was qua sc. Ondertussen op het terras van het hotel een koffie gedronken en na 15min weer verder naar Durbuy adventure ( escape rooms). Was maar een rit meer van 20min, maar naar hetgeen ik zag, dacht ik dat de sc van 300kW op de parking van Durbuy adventure stond en 10€ betalen voor de parking, enkel om te laden vond ik er over. Maar hij stond blijkbaar net voor de bareel. ( de escape rooms hebben een aparte gratis parking) Na het ontsnappen verder naar Tillet en daar gearriveerd met 57%. Dan een paar keer pendelen van Tillet naar Bastogne, en daar aan een 22kW lader gehangen tijdens een wandeling met een laadbeurt van +17% als resultaat. Kwam toevallig weer op 56% uit bij aanvang naar huis. 180k van Tillet naar huis en terug thuis gekomen met nog 11% over. Had ik dus de sc aan adventure zelf genomen, was de trage laadbeurt niet nodig geweest. Maar stond dus niet duidelijk op de site. 1 Quote
Mario 15 Geplaatst: 4 april 2025 Geplaatst: 4 april 2025 14 dagen in het bezit van onze eerste EV en vandaag voor de eerste maal een mooie rit gedaan naar noord Italië. Met een bang hartje vertrokken deze ochtend maar de rit is super meegevallen. Vertrokken deze ochtend met 100% batterij 1ste maal opgeladen na 350km in VS Frankrijk van 25% —> 90% op 35 min. Er werd door de auto aangeraden om tot 81% te tanken maar aangezien we ook ontbeten hebben was onze stop iets langer dan de voorgestelde tijd. Dan doorgereden tot juist voor de Gotard tunnel daar werd voorgesteld door de wagen om voor 9 minuten te laden, maar doordat we er ons middageten hebben geconsumeerd heeft de stop ook langer geduurd en was de wagen ingelanden tot 80% i.pv. de voorgestelde 50%. Doorgereden tot onze bestemming en daar toegekomen met nog 53% in de batterij, in plaats van de vooraf berekende 10%. Zo onze eerste route trip van 900km erop zitten met een goed gevoel. Van range anxiety geen last gehad, eerder het omgekeerde, mijn vrouw moeten opjagen dat we dingend moesten vertrekken want de auto staat te wachten op ons. groetjes vanuit het bella Italia 8 Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 4 april 2025 Geplaatst: 4 april 2025 Ben je dan smorgens thuis zonder eten vertrokken, als je onderweg pas hebt ontbeten? Via de Gothard tunnel gaat dat toch nog steeds als je enkel een zwitsers wegenvignet hebt he? Quote
Mario 15 Geplaatst: 5 april 2025 Geplaatst: 5 april 2025 5 uren geleden, Liquid Li0n zei: Ben je dan smorgens thuis zonder eten vertrokken, als je onderweg pas hebt ontbeten? Via de Gothard tunnel gaat dat toch nog steeds als je enkel een zwitsers wegenvignet hebt he? Zijn om 5.30 vertrokken met een tas koffie en rond 9u ontbeten. Zwitserland is inderdaad nog altijd met wegenvignet van 40 Zwitserse frank. 1 Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 5 april 2025 Geplaatst: 5 april 2025 Had je de pas genomen had je zelfs batterij% gewonnen. Al 2 keer voorbijgegaan en als je vanuit Zwitserland naar Italie gaat over de pas, win je effectief aan %, heb ik gemerkt. (de afdaling langs de Italiaanse kant is sneller en breder. Omgekeerd is het quasi 50/50 en ook minder leuk. Al is het stijgen dan plezanter wegens snel vermogen, om anderen voorbij te zoeven) 1 Quote
Tommie 10.463 Geplaatst: 5 april 2025 Geplaatst: 5 april 2025 Klopt, vorig jaar ook de pas gedaan en meer bijgeladen in de afdaling dan wat ik kwijt was aan de klim! In de return wel de tunnel genomen. Quote
Mario 15 Geplaatst: 5 april 2025 Geplaatst: 5 april 2025 De tunnel genomen, maar eens uit de tunnel zelfs 2% gewonnen in de afdaling richting Lugano. Altijd de toegestane snelheid gereden, niet echt aan eco driving gedaan. 1 Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 5 april 2025 Geplaatst: 5 april 2025 47 minuten geleden, Tommie zei: Klopt, vorig jaar ook de pas gedaan en meer bijgeladen in de afdaling dan wat ik kwijt was aan de klim! In de return wel de tunnel genomen. Ik ga in juni ook. Wat is de snelheidswinst tunnel vs pas? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.