Ga naar inhoud

Hoe ziet een roadtrip met een elektrische wagen eruit ?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
1 minuut geleden, Parsifal zei:

tja... dat laat Tesla dus niet toe... Is een gesloten systeem en zal je enkel naar Tesla superchargers sturen. (in mijn geval is dat toch zo...)

Heeft ook geen Android auto of Carplay

Toch eerder een nadeel dit, amai ... 

Geplaatst:
Zojuist, Naish zei:

Ik vermoed dat je GPS in je Tesla ook perfect omkan met een combinatie? Anders is dat wel eerder een nadeel als je net in een buurt zit zonder echt goed aanbod Tesla superchargers. Is het geen keuze in je GPS wat hij mag gebruiken.

Nope... dat is dan weer een gigantisch nadeel... Doet geen combinatie met andere snelladers. Zal je altijd naar een Tesla supercharger sturen. 😞 

Geplaatst:
Zojuist, Polygoon zei:

Toch eerder een nadeel dit, amai ... 

Absoluut, maar heb het wel nog nooit als nadeel ervaren. Alles is wel mooi op elkaar afgestemd en de ervaring is vlotter dan met externe laadpalen.

Geplaatst:
53 minuten geleden, Naish zei:

Ah, dat doe je sowieso al een aantal keer als je de GPS van je auto of waze volgt. Er is altijd een betere weg mogelijk... 

Denk maar eens in je eigen buurt waar je gps je langs laat rijden terwijl je uit ervaring weet dat er kortere EN snellere alternatieven bestaan.

Denk je nu echt dat zoiets enkel in Tesla zit :lolz:

GPS in onze taycan gaf ook perfect aan hoeveel palen er waren en hoeveel ervan in gebruik. 

Maar dan kan je nog altijd gesjareld zijn. Stel je bent aan het rijden en je moet ongeveer gaan laden en op de volgende parking zijn er 10 palen, maar die zijn allemaal bezet. Ok no problem we rijden naar de volgende parking, daar geraken we ook en daar zijn er 3 van de 10 palen vrij. 

Net voor je rijden er 3 andere tesla's die dus hetzelfde toepassen. Je komt aan de volgende parking en toevallig rij je allemaal na elkaar de parking op en dan bij jij als 4de de pineut...

Rapper rijden 😆😬

• Grappig 1
Geplaatst:

Of stoten uithalen op de afrit/parking om eerder bij de palen te zijn :lolz:

Geplaatst:
1 uur terug, Parsifal zei:

Tesla heeft natuurlijk het voordeel dat ze met een gesloten systeem zitten waar zowel de auto's als laadpalen inzitten.

Daarnaast hebben ze wel nog de finale kloterijtruc... als het te druk wordt en ze merken dat er niet genoeg laadplaatsen zijn voor de Tesla's onderweg, dan sluiten ze gewoon de superchargers voor andere merken. 

En natuurlijk heeft het systeem zijn gebreken. Maar het werkt wel relatief goed. Heb op vakantie nooit moeten aanschuiven.

Is een fabeltje voor teslarijders te paaien volgens mij. Nog  nooit eentje zien (of horen van iemand anders ) afsluiten 

Geplaatst:
8 minuten geleden, tuscani zei:

Is een fabeltje voor teslarijders te paaien volgens mij. Nog  nooit eentje zien (of horen van iemand anders ) afsluiten 

Zelf 1 keer meegemaakt tijdens ons verlof. Wij waren met de Model S en m’n schoonbroer met de Ioniq 5.

denk 10 minuten voor aankomst dat de lader opeens verdwenen was in de app van m’n schoonbroer. Terwijl die daarvoor er nog instond. Gelukkig was op diezelfde plek ook een Ionity.

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:
2 uren geleden, Polygoon zei:

Je zou contenter worden van 4 uur aan te schuiven bij een laadpaal? 
Oké ... :D 

ik ben maar content als ik volgeladen heb en mijn handen erna naar de nafte ruiken😉

10 kilometer omrijden om wortel te schieten aan een laadpaal😅........

• Vind ik leuk 4
Geplaatst:
2 uren geleden, saabi zei:

ik ben maar content als ik volgeladen heb en mijn handen erna naar de nafte ruiken😉

10 kilometer omrijden om wortel te schieten aan een laadpaal😅........

Zulke conclusies trek je voor je een EV neemt. Eens je er mee rondrijdt ken je de voor en nadelen en lijkt 10km om om 4 uur te besparen geen onoverkomelijke moeite. 

Maar je bent weer kunnen komen zeggen hoe fantastisch een ICE is in een topic over road-trips met een EV dus je avond is daarmee ook weer geslaagd 😉 

• Vind ik leuk 4
Geplaatst:

10km omrijden... dat heb ik nog geen enkele keer moeten doen in de 200.000km die ik al met een EV heb gereden. 

Geplaatst:
12 minuten geleden, BMWMB zei:

10km omrijden... dat heb ik nog geen enkele keer moeten doen in de 200.000km die ik al met een EV heb gereden. 

Eerlijk? 

Ik wel en heb nog maar een 45k gereden.

Hoe? Wel, omdat teslasc´ers een paar km van de autostrade liggen in het buitenland.  Maar het stoort me niet wegens peage bakje en propere omgeving ginds.  

Geplaatst:

Volgens mij gaat @BMWMB niet met zijn ev op reis. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

We zijn 1x met de Tesla naar Zuid-Frankrijk geweest, aan de Westkust, Biarritz. Ik ben dan een paar keren moeten afrijden, maar toch geen 10km van de snelweg... En de Inonity laders stonden gewoon aan de tankstations langs de snelweg.

Ik ben nog eens even op de website van Tesla gaan kijken, en de snelladers in Frankrijk liggen overal vlakbij een afrit.

We gaan over over een goede maand skiën in Hinterglemm. Eigenlijk zou ik de Audi moeten nemen om het nog eens te doen.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
6 uren geleden, Tommie zei:

Elke BMW EV doet dat.

Jep, die deed dat goed afgelopen zomer.

Geplaatst:

Stom kalf alhier. Ik dacht 10km in totaliteit van al je km´s :facepalm:

Alhoewel, in Italië toch wel eens een km of 4 enkel moeten wegrijden van de autostrade.  Dus heen en terug kan dat wel. 

Geplaatst:

Net eens gekeken op mijn Audi-app, van hier tot Hinterglemm, vertrekken met 100%, en aankomen met 25%, dan zegt de app dat ik 4x moet laden, wat in totaal 50 minuten is.

Bekijk ik dezelfde trip via Shell Recharge, waar ik mijn laadpas van heb, dan zegt deze ook 4x laden, maar wel 1u en 15 minuten.

En via ABRP, Deze zegt 1u en 6 minuten laden, in totaal verdeeld over 6 laadstops.

Geplaatst:
8 uren geleden, BMWMB zei:

Net eens gekeken op mijn Audi-app, van hier tot Hinterglemm, vertrekken met 100%, en aankomen met 25%, dan zegt de app dat ik 4x moet laden, wat in totaal 50 minuten is.

Bekijk ik dezelfde trip via Shell Recharge, waar ik mijn laadpas van heb, dan zegt deze ook 4x laden, maar wel 1u en 15 minuten.

En via ABRP, Deze zegt 1u en 6 minuten laden, in totaal verdeeld over 6 laadstops.

Eigenlijk moet je daar de totale duurtijd van de rit nog bijnemen, want ik heb zo een vermoeden dat de Audi met een lagere gemiddelde snelheid gaat werken onderweg en dus een lager verbruik. Ook de temperatuur en dergelijk die ze op dat moment inschatten kan een factor zijn ...

Routeplanningen zijn altijd moeilijk te vergelijken wanneer je niet alle parameters naast elkaar zet 😉

Geplaatst:

Ik heb het in de heenreis vorige zomer ook gedaan met die slider. Op terugweg via de navi van MB. 

Ik denk dat ik in de toekomst gewoon de Navi van MB ga gebruiken met Waze voor flitsers en files. 

Anderzijds lijkt de MB telkens pas bij 10% te laden waardoor laadstops altijd meer dan een half uur lijken te (moeten) duren.

Geplaatst:
57 minuten geleden, Polygoon zei:

Ik heb het in de heenreis vorige zomer ook gedaan met die slider. Op terugweg via de navi van MB. 

Ik denk dat ik in de toekomst gewoon de Navi van MB ga gebruiken met Waze voor flitsers en files. 

Anderzijds lijkt de MB telkens pas bij 10% te laden waardoor laadstops altijd meer dan een half uur lijken te (moeten) duren.

Je kan dat instellen wanneer die moet laden. Maar waarom zou je sneller dan 10% gaan laden?

ik volg altijd de voorgestelde GPS laadpunten, tenzij we willen eten of een plaspauze moeten houden, dan steek ik hem ook altijd in de snellader, ook al is dat maar een 10-tal minuten 

Geplaatst:
Zojuist, Carlito zei:

Je kan dat instellen wanneer die moet laden. Maar waarom zou je sneller dan 10% gaan laden?

ik volg altijd de voorgestelde GPS laadpunten, tenzij we willen eten of een plaspauze moeten houden, dan steek ik hem ook altijd in de snellader, ook al is dat maar een 10-tal minuten 

Als ik dezelfde rit instel in de MB navi of ABRP laat die laatste me minder lang laden en ben ik sneller op locatie.
Vandaar mijn invraagstelling van, waar zit dat verschil en waarom laat de MB me zo lang laden.

Geplaatst:
11 uren geleden, BMWMB zei:

We zijn 1x met de Tesla naar Zuid-Frankrijk geweest, aan de Westkust, Biarritz. Ik ben dan een paar keren moeten afrijden, maar toch geen 10km van de snelweg... En de Inonity laders stonden gewoon aan de tankstations langs de snelweg.

Ik ben nog eens even op de website van Tesla gaan kijken, en de snelladers in Frankrijk liggen overal vlakbij een afrit.

We gaan over over een goede maand skiën in Hinterglemm. Eigenlijk zou ik de Audi moeten nemen om het nog eens te doen.

Zou je idd moeten doen en hier dan ook zo een verslag als IR_Fuel schrijven.

Geplaatst:
55 minutes ago, Polygoon said:

Als ik dezelfde rit instel in de MB navi of ABRP laat die laatste me minder lang laden en ben ik sneller op locatie.
Vandaar mijn invraagstelling van, waar zit dat verschil en waarom laat de MB me zo lang laden.

Er klopt toch iets niet. Als je sneller op locatie bent moet je daar dan staan met minder batterij.

Om van A naar B te rijden heb je x kWh energie nodig. ABRP gaat je auto niet minder doen verbruiken.

Geplaatst:
1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Er klopt toch iets niet. Als je sneller op locatie bent moet je daar dan staan met minder batterij.

Om van A naar B te rijden heb je x kWh energie nodig. ABRP gaat je auto niet minder doen verbruiken.

Laadsnelheid? Als je 20->80 doet heb je x-minuten nodig. Doe je 10-100 heb je y-minuten nodig. Soms is het sneller om 2 keer te laden van 20 naar 80 ipv 1.5 keer van 10 naar 100 bvb. 

Geplaatst:
Just now, PJH said:

Laadsnelheid? Als je 20->80 doet heb je x-minuten nodig. Doe je 10-100 heb je y-minuten nodig. Soms is het sneller om 2 keer te laden van 20 naar 80 ipv 1.5 keer van 10 naar 100 bvb. 

Je laadt nooit boven de 80 onderweg 😉 

Hier een eqa:

image.png

het zou ook kunnen dat de Mercedes navi de laadsnelheid beter kan inschatten.

Geplaatst:
3 minuten geleden, PJH zei:

Hangt inderdaad gigantisch af van de laadcurven van je wagen.

Met de Model S ben ik sowieso het snelst als ik maar tot 50% laad... Daarna gaat de laadsnelheid gigantisch naar beneden. Maar dan zit je wel met veel stops.

Schermafbeelding2025-01-15om11_07_52.thumb.png.6287a77a589af2c1899f40b0871baf5f.png

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid