ir_fuel 58.288 Geplaatst: 15 januari 2025 Geplaatst: 15 januari 2025 3 minutes ago, Polygoon said: Dank u. Het is hier precies over verschillende hoofden gegaan EV lovers he. Oogkleppen en wereldvreemd. 1 Quote
Naish 9.567 Geplaatst: 15 januari 2025 Geplaatst: 15 januari 2025 5 minuten geleden, ir_fuel zei: Die 40 minuten ging over 2 geplande ritten in dezelfde EV, met verschillende software. Weet ik! Ik heb het toch niet over die 40 min... Ik heb het over het feit dat het hier altijd zo fel is tussen de ICE en EV aanhangers. Niets te maken met die 40 min... 4 minuten geleden, ir_fuel zei: Je moet eens tegen een niet fietsliefhebber zeggen dat je 2400km hebt gereden om 220km te fietsen Ja ik ben fietsliefhebber en dat vind ik dan ook al zot... Ik zou uit mezelf zelfs niet in de auto stappen om naar oudenaarde te rijden om daar een georganiseerde rit te doen. Ik doet dat enkel omdat er een aantal vrienden zijn die dat doen en waar ik dan maar aansluit. 4 minuten geleden, Challazer zei: Tenzij je ergens 2u vast zit met je zomerbanden Rij al 15 jaar naar de wintersport en nog nooit miserie gehad. X5 op zomerbanden en zelfs zonder iets van kettingen mee (bestonden toen niet) A7 op winterbanden en 1 winter gehad dat ze nut hebben gehad, maar zomers met kettingen ging werken om aan 15 naar beneden te rijden in de file. M3 F80 op winterbanden maar nooit sneeuw gezien (uitgezonderd 1 keer wat sneeuw om van valtho tot belleville te rijden wat ook ging gelukt zijn met kettingen) GLC43 op winterbanden en denk niet dat ik kettingen meehad Taycan op zomerbanden en 1 keer de kettingen moeten leggen voor de laatste 3 km wat dan ook perfect ging Dus met de M3T zie ik geen problemen... Als er zoveel sneeuw is dat het met 4wd en kettingen niet gaat lukken, dan staat alles daar toch blok toe en kan je met winters en kettingen ook niet door... Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 15 januari 2025 Geplaatst: 15 januari 2025 20 minuten geleden, ir_fuel zei: Nee, maar ge moogt wel uw plaat eens af zetten in dit topic. Ze blijft hangen. je doet alsof ik hier de enige ben in het wij - zij kamp 33 minuten geleden, Naish zei: Eigenlijk is het verschil tussen ICE en EV voor veel AM'ers groter dan gemiddeld. We zijn allemaal mensen hier die graag goed doorrijden waar een EV net minder in is (zowel in eindsnelheid als verbruik aan hogere snelheden), we zijn niet mensen die graag in stadsverkeer vertoeven waar de EV uitblinkt en we zijn over het algemeen mensen die graag rijden en dus rijden we graag lange afstanden en doen dat dan ook nog graag snel. Dus ja voor velen is een EV hier op dat gebied een groot nadeel... Echter is dat nadeel ook vrij sterk in de verf gezet in de algemene pers en een goed aangenomen nadeel bij een groot deel van de bevolking. MAAR die gewone bevolking: Een groot deel rijdt nooit verder dan max 100km want dat durven/kunnen/mogen/willen ze niet... Een groot deel gaat al nooit op vakantie met de auto omwille van de afstand en dan is naar de luchthaven van ZAVENTEM voor vele al een GROTE opdracht Degene die lange afstanden doen gaan met hun ICE nu ook om de 2 uur stoppen om even uit te rusten, de benen te strekken, te plassen,... Dus voor zowat alle niet AM'ers/liefhebbers vallen die grote nadelen weg... Je moet eens tegen een niet autoliefhebber zeggen: ja de zondag stap ik soms in de auto om paar 100km te rijden, daar dan met wat andere lokale baantjes te doen voor 200km en dan rij ik nog een paar 100km terug. Ze verklaren je zot exact dit. We zijn autoliefhebbers, hoe kan je menig liefhebber hier zich dan zo verweren tegen mede liefhebbers vanaf de moment dat ze een EV rijden, lijkt wel alsof sommige royals krijgen als ze per dag de EV ophemelen en precies doen dat het allemaal maar normaal is. Je zou hier idd verwachten dat we ons tegen de autohater afzetten, ipv onderling kibbelen. Quote
Naish 9.567 Geplaatst: 15 januari 2025 Geplaatst: 15 januari 2025 Ja maar aan de andere kant kan jij er ook wel weg mee om op dezelfde nagel te blijven slaan... Jou nadelen zijn voor veel mensen geen nadeel Mezelf (indertijd met de Taycan) en bvb een BMWMB hebben natuurlijk ook makkelijk spreken met een EV in de garage en alternatieven ernaast. En geef toe, het heeft voordelen ook en iedereen moet de afweging maken wat voor hem het gewicht is van de voordelen vs de nadelen. Want voor elk nadeel die je aanhaalt kan ik een scenario bedenken waarbij de EV in het voordeel raakt. Bvb die 40 min tijdsverlies op de rit naar het zuiden win je in het jaar meer dan terug als je altijd thuis kan laden en nooit meer moet stoppen om te tanken, omrijden om te tanken of speciaal naar tankstation moet rijden om te tanken. 2 2 Quote
Greg 3.576 Geplaatst: 15 januari 2025 Geplaatst: 15 januari 2025 35 minuten geleden, Naish zei: Eigenlijk is het verschil tussen ICE en EV voor veel AM'ers groter dan gemiddeld. We zijn allemaal mensen hier die graag goed doorrijden waar een EV net minder in is (zowel in eindsnelheid als verbruik aan hogere snelheden), we zijn niet mensen die graag in stadsverkeer vertoeven waar de EV uitblinkt en we zijn over het algemeen mensen die graag rijden en dus rijden we graag lange afstanden en doen dat dan ook nog graag snel. Dus ja voor velen is een EV hier op dat gebied een groot nadeel... Echter is dat nadeel ook vrij sterk in de verf gezet in de algemene pers en een goed aangenomen nadeel bij een groot deel van de bevolking. MAAR die gewone bevolking: Een groot deel rijdt nooit verder dan max 100km want dat durven/kunnen/mogen/willen ze niet... Een groot deel gaat al nooit op vakantie met de auto omwille van de afstand en dan is naar de luchthaven van ZAVENTEM voor vele al een GROTE opdracht Degene die lange afstanden doen gaan met hun ICE nu ook om de 2 uur stoppen om even uit te rusten, de benen te strekken, te plassen,... Dus voor zowat alle niet AM'ers/liefhebbers vallen die grote nadelen weg... Je moet eens tegen een niet autoliefhebber zeggen: ja de zondag stap ik soms in de auto om paar 100km te rijden, daar dan met wat andere lokale baantjes te doen voor 200km en dan rij ik nog een paar 100km terug. Ze verklaren je zot Klopt, en dat is mijn perspectief nu ook na wat km's met een i3 gereden te hebben die ik nu heb staan. Dat ding rijdt beter dan 80% waarmee de doorsnee Belg mee rondrijdt, GTI'tjes incl., voor het dagdagelijks gebruik. Mocht ik kiezen is dat diegene die ik er nu zou uitpikken van al wat ik hier heb, om de dagelijkse verplaatsingen te doen. In het specifieke geval van de i3 stuurt dat dan ook nog eens best goed (1350kg). Doet zo'n deugd om easy peasy voorbij te kunnen steken in dat erbarmelijke slakkengangetje waarmee iedereen tegenwoordig rijdt, en dat kan ook wanneer je nog maar net 2min "koud" van je oprit gereden bent. Bijkomend voordeel is dat je kan aan komen raggen zonder dat ze je al horen van 2km ver en dus al bijna met de armen gespreid op de baan staan zwaaien. Mijn ouders gaan er van de week eens mee komen rijden, en ik weet nu al dat die verkocht gaat zijn. Ideale auto voor hen. 2 1 Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 15 januari 2025 Geplaatst: 15 januari 2025 (aangepast) Dat vind ik nu persoonlijk ook wel een voordeel van een EV, dat je deze kan vloeren vanaf minuut 1 omdat de motor niet moet opwarmen. Of als je stevig hebt doorgereden dat je de turbo niet moet laten nadraaien bv. Ik heb ook al met menig Tesla gereden en ga, dankzij het autosalon, ook binnenkort naar Wijnegem om een BYD Tang en Seal proef te rijden. Spijtig dat ze de Han niet (meer) hebben. Ook al staat deze nog steeds op de Belgische website. Is er hier eigenlijk al iemand met een BYD op het forum? Kennis van mij heeft een BYD Seal van zijn werk gekregen en vindt dit toch wel een goede auto. 15 januari 2025 aangepast door Liquid Li0n Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 15 januari 2025 Geplaatst: 15 januari 2025 Neem zeker een paar handschoenen mee voor de vuile laadkabels! 3 Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 15 januari 2025 Geplaatst: 15 januari 2025 2 minuten geleden, Polygoon zei: Neem zeker een paar handschoenen mee voor de vuile laadkabels! ooh @Polygoon altijd zo bezorgd om mij maar ik denk dat er op zo een kort testritje weinig geladen zal moeten worden, eigenlijk zou het wel eens tof zijn dat hier ook mee te doen. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 15 januari 2025 Geplaatst: 15 januari 2025 4 hours ago, Liquid Li0n said: je doet alsof ik hier de enige ben in het wij - zij kamp Dat is niet relevant. 4 hours ago, Liquid Li0n said: exact dit. We zijn autoliefhebbers, hoe kan je menig liefhebber hier zich dan zo verweren tegen mede liefhebbers vanaf de moment dat ze een EV rijden Dat komt dan van degene die elke kans die hij kan aangrijpt om op dit forum anti-EV artikelen te delen. Iets van splinter en balk. Quote
Cyrano.ak 2.635 Geplaatst: 15 januari 2025 Geplaatst: 15 januari 2025 Als je een route plant via de BMW-app, gebruikt die dan je eigen gemiddelde of het theoretische verbruik om de laadstops te bepalen? Quote
Tommie 10.463 Geplaatst: 20 januari 2025 Geplaatst: 20 januari 2025 Op 15/1/2025 om 19:13, Cyrano.ak zei: Als je een route plant via de BMW-app, gebruikt die dan je eigen gemiddelde of het theoretische verbruik om de laadstops te bepalen? In mijn ervaring je eigen gemiddelde. 1 Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 20 januari 2025 Geplaatst: 20 januari 2025 Hij houdt rekening met je eigen verbruik, maar soms kan hij er toch naast zitten. Mijn trip van 2400km, daar heeft het 1500km geduurd eer ik in de projecties geraakte aan de lader die hij voorstelde, en niet telkens onder de 10% zou duiken waardoor hij aan het herberekenen ging tijdens de rit. De ganse heenrit (over de 2 dagen heen) en het eerste deel van de terugrit geen enkele lader gehaald die hij op voorhand voorstelde. Nochtans altijd aan dezelfde snelheid gereden. 1 Quote
ex-Mooseman 14.591 Geplaatst: 21 januari 2025 Geplaatst: 21 januari 2025 Op 15/1/2025 om 13:42, Naish zei: Je moet eens tegen een niet autoliefhebber zeggen: ja de zondag stap ik soms in de auto om paar 100km te rijden, daar dan met wat andere lokale baantjes te doen voor 200km en dan rij ik nog een paar 100km terug. Ze verklaren je zot Iedere keer ik op de R8 de verlichte molenromp van D-Hotel zie, wordt mijn goesting een beetje groter. Dat het maar rap 16 maart is @PJH 1 Quote
PJH 21.018 Geplaatst: 21 januari 2025 Geplaatst: 21 januari 2025 5 minuten geleden, ex-Mooseman zei: Iedere keer ik op de R8 de verlichte molenromp van D-Hotel zie, wordt mijn goesting een beetje groter. Dat het maar rap 16 maart is @PJH Nog 54 dagen! https://www.timeanddate.com/countdown/spring?iso=20250316T1230&p0=1246&font=cursive 2 Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 21 januari 2025 Geplaatst: 21 januari 2025 heb net hetzelfde. als je dan zegt dan maandag zegt dat je naar de Ardennen bent geweest, maar ze dan doorvragen en ontdekken dat je daar maar 1 dag bent geweest, eigenlijk niet bent uitgestapt en 600 km hebt gereden in totaal, zie je die blikken serieus veranderen. 1 Quote
ex-Mooseman 14.591 Geplaatst: 21 januari 2025 Geplaatst: 21 januari 2025 'En wat heb je juist gedaan ?' 1 Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 6 februari 2025 Geplaatst: 6 februari 2025 On 1/7/2025 at 2:13 PM, ir_fuel said: 60.000km en de eerste keer een "road trip" gedaan met de i4 M50. Kort samengevat: tijdens het me steendood vervelen op het (schoon)familiefeest op 1 januari en het weerbericht te zien voor de dagen erop last minute beslist van de fiets op de trekhaak te gooien en naar Girona te trekken om 2 dagen te gaan fietsen. In praktijk kwam het neer op 2 uur na het nemen van de beslissing in de auto te zitten, met een batterij op 40%, want de auto had al een paar dagen niet meer geladen en ik was dat tot vlak ervoor helemaal niet van plan. Begint goed dus . Uiteindelijk om 19:30 thuis vertrokken voor een rit van in totaal 1200km. Los van het EV verhaal was oorspronkelijk het plan van op 2 januari de ganse dag te rijden tot we er waren, 3 en 4 januari te fietsen, en 5 januari terug te keren. Maar zoals vaak bedenk ik me dan dat ik de avond ervoor ook niks speciaal te doen heb en het aangenamer is dat in 2 keer te doen omwille van de verkeersdrukte de eerste avond/nacht + veel minder km's doen op de dag van aankomst. De meerkost is dan een hotelovernachting ergens langs de snelweg. Nachtje doortrekken doe ik niet want ik weet dat ik dan moet vechten tegen de slaap (verschrikkelijk is dat gevoel) + dat ik daar dan als een wrak 's morgens toe kom en ik toch niet kan profiteren van de "winst" die nacht. Ging hier ook niet de slimme uithangen, en dus gewoon beslist van de bestemming in te geven in de BMW gps, en die gewoon te volgen. Maximale batterij 10% bij de laadstop en 20% op de bestemming. Werd het te laat ging ik dan wel een tussenstop kiezen voor wat slaap, we zien nog wel waar. Had niks geboekt bij vertrek. And so it begins Ik weet niet of iemand zich nog het weer herinnert op 1 januari? Het was koud en er wat GI GAN TISCH veel wind, uit het zuid-westen. Ideaal voor een rit naar ... het zuiden dus, en al helemaal met een fiets op de auto. Het zal je ook niet verbazen dat omwille van de SoC bij vertrek ik geen 200km ging moeten doen eer we gingen laden. Ik had ook nog geen avondeten binnen, en dus stonden we 15 minuten later al te laden Ik zat toch al net onder Charleroi Van daar begon het avontuur pas echt. Het weer (er blies zoveel wind dat ik het door de raamrubbers hoorde bij momenten), de lage temperatuur + de fiets achter de auto zorgden voor prachtige verbruikscijfers. Mijn aangehouden snelheid op teller was telkens de officiële maximumsnelheid + 6km/h, en er was geen regen onderweg in Frankrijk. Heb dus niet zitten hypermilen aan 90 of 100. Het was of 116 of 136 op teller. Dat gaf regelmatig tussen 2 laadpunten een gemiddeld verbruik van 40kWh / 100km . Tot zover "elke 2 uur de benen strekken komt toch goed uit"? Dat was elke 50-60 minuten 20 minuten laden. Hier een lijst van de laadstops op het eerste stuk van de heenrit: Zoals je kan zien is het ook weer iets voor rijke mensen. Ik heb van geen enkele laadbeurt de prijs te zien gekregen. Bij die van Total staat het wel aangegeven op een reclamebord tussen de palen, als je gaat zoeken. Na de eerste stop heb ik het langste kunnen rijden omdat dat niet allemaal snelweg was. Voor de rest nooit langer dan een uur kunnen rijden. Uiteindelijk gestopt in een Ibis Styles ten zuiden van Lyon. Daar was ook geen laadmogelijkheid, dus met een vrij lege batterij aan dag 2 begonnen. Dan dag 2, van Lyon naar mijn bestemming in de buurt van Girona. Zoals je ziet, weer elk uur laden: Was om 16h ter plaatse. Ter plaatse ben ik 1 keer gaan laden aan een Tesla Supercharger want ik ging nog wel wat kilometers ter plaatse doen ook (ongeveer 150). Werkte perfect met hun app. Dan ipv zondag naar huis, zaterdag na de fietsrit de boel ingepakt en naar huis vertrokken, rond 16h. Ik had al gezien dat er gigantisch veel file stond aan de péage richting Frankrijk net voorbij de Spaanse grens overdag toen ik er passeerde richting Spanje, dus ik wist dat daar niet te vroeg moest staan, of ik kon 2 uur gaan aanschuiven, en telepeage of niet maakt weinig uit als je 7km ervoor al vast staat. Dus gereden tot de laatste DC charger voor de grens, en daar afgereden. Dat had nu niks met EV te maken, maar wat was me dat daar zeg . Zaterdag 18h laatste grote stop voor je aan de grens met Frankrijk bent, en camions mogen op zondag niet door Frankrijk. Pure chaos. Trucks all over the place. Vond eerst het laadstation niet want er had zich ene gewoon langs de volledige inrit gezet en het zicht was geblokkeerd. Op een gegeven moment valt de stroom daar dan nog uit, tot het plezier van al het volk dat aan de pompen stond te tanken. Als bij wonder waren de snelladers niet geïmpacteerd. Heb daar dan maar mijn tijd gepakt om te eten en de auto tot 99% op te laden. Vertrokken en een Ibis Styles geboekt in Bourges. Dankzij dat laden tot 99% toch 2 uur kunnen rijden naar de volgende lader, en zoals je ziet was het weer ook al wat beter, zowel qua temperatuur als wind. Volgende was 1.5h rijden, dan 1h10 en dan 1h15 tot de bestemming. Daar stond toevallig een AC lader van 11kW. Ideaal om de nacht door te brengen dus. Auto tot 100% kunnen laden, en dan met nog 2 laadstops tot thuis. Was om 16h thuis. Paar opmerkingen nu. Sommige algemeen EV rijden, andere meer BMW specifiek: Qua laadinfrastructuur moet je je op de snelweg in Frankrijk (behalve misschien in het weekend in het hoogseizoen) echt geen zorgen maken. Elke "aire" heeft tegenwoordig laders staan van minstens 150kW. En dan niet 2, maar ergens tussen de 8 en de 20. Ze hebben daar gigantisch geïnvesteerd. Het staat echt vol. Als natuurlijk half België en Nederland op hetzelfde moment naar het zuiden rijdt kan het wel zijn dat die allemaal bezet gaan zijn, maar dat blijft koffiedik kijken. Je moet iig niet op zoek naar een laadpaal, en, niet onbelangrijk. Ze werken allemaal zonder problemen. In Spanje aan de grens 1 gehad waarbij de koppeling niet werkte, maar als ik dan de stekker van dezelfde paal aan de foute kant pakte (aka die voor de plaats ernaast), werkte hij wel. Dat is het enige issue op gans de trip geweest. Al de rest vlekkeloos. Nu, dat doen met een BMW GPS: ik heb gereden met op het navi scherm de lijst van tussenstappen open (heb alle andere info toch voor mij of op de HUD), zodat ik kon zien wat hij me aangaf als batterij-% op de laadstop + tot hoeveel ik moest laden. Behalve de rit op zondag (de laatste 500km dus) zat hij er ALTIJD naast. Dan gaf hij aan "aankomst met 16%, opladen tot 64%" en je kon er je geld op zetten dat die 16 uiteindelijk tot onder de 10 ging en hij aan het herberekenen ging. Kan me dat nog voorstellen in 't begin, maar toch niet na de 3e laadstop waarbij je altijd aan dezelfde snelheid hetzelfde soort traject doet. Hij zou het toch wel mogen gaan beseffen dat het verbruik hoger ligt dan wat hij denkt. Gelukkig laadpalen genoeg, daar niet van, maar dat is toch echt een serieus minpunt moet ik zeggen. 2e probleem: op sommige plaatsen stond de laadpaal op de kaart te vroeg tov waar hij in realiteit stond. Je rijdt dus volgens de GPS de paal voorbij zonder te laden. "Oh oh, wat doe je nu" en dan gaat dat spel zonder boe of ba herberekenen en je ergens anders naartoe sturen. Dat je 30 seconden later aan de lader hangt dat doet er niet toe. Ondertussen weet je niet tot hoeveel % je weer verondersteld werd te laden, want het is allemaal weg/herberekend, enfin soms nog erger, soms krijg je dan gewoon tijdens het laden je trip in 1 trek tot je bestemming want "tijdens het laden kunnen geen laadstops berekend worden". 3e probleem: bij het starten van de auto na het laden is het me 3 keer gebeurd dat de GPS is vast gelopen. Niet dat de kaart ineens stopt ofzo, maar de animatie van "starting GPS" bleef gewoon minuten lang in een rondje draaien. iDrive reset bracht dan soelaas, maar 1 keer gehad dat hij dan de Bluetooth met de gsm verloor, en bij volgende reset de GSM terug was maar de GPS weer niet wilde. Toppie toch, die software tegenwoordig ... Dan een ergernis: zelfs al ben je naar een laadpaal aan het navigeren, als je range/% onder een bepaald punt gaat begint je auto te praten, dat je range laag wordt en of je wil naar een laadpaal navigeren (wat je dus al aan het doen bent ...). Ipv dan gewoon te zwijgen als je "nee" drukt begint ze dan te praten over "ok, maar als je het toch wil doen kan je het elk moment vragen". JA DANK U, HET ZOU ER NOG MAAR AAN ONTBREKEN. Ergerlijk, dit. Ook zeer vreemd, op weg naar snelladers doet hij aan battery-preconditioning, voor de temperatuur. Allemaal goed en wel, en je kan dat zien aan een icoon op je scherm, maar waarom hij dat soms doet meer dan een uur op voorhand??? Snap er niks van, maar ik ga er vanuit dat ze bij BMW weten wat ze doen. Nog een leuke. Het is gedaan met stoefen "ik ben in 9 uur naar het zuiden gereden, aan een gemiddelde van 150km/h" of gelijkaardig, want BMW toont GEEN GEMIDDELDE SNELHEID meer in de boordcomputer. Dit was bv mijn ganse trip, inclusief verplaatsingen lokaal: Je kan in de BMW app nog wel die gemiddelden zien, maar als je trip 5 laadstops bevat telt dat gemiddelde enkel over het gereden stuk, en niet over de tijd die je verloren hebt aan de laadpaal. Slim gezien Dan nu de hamvraag: is dit een ergerlijk avontuur geworden van 1 keer en nooit meer? Nee, voor mij niet. Ik weet eigenlijk ook niet hoe lang ik er in totaal over gedaan heb want ik had tijd en of ik daar nu om 14h, 15h of 17h was, dat maakte me echt geen bal uit. Ik was overal op een schappelijk uur en heb voor alles tijd genoeg gehad. Dat "tijdverlies" aan de laadpaal ter plaatse bv: ik moest toch mij route voor de volgende dag plannen, wat mails sturen, nog wat foto's sorteren en Strava uploads doen. Dat heb ik dan gedaan terwijl hij aan het laden was, ipv in de zetel in het logement. Verandert toch niks aan de zaak. Ik doe dit ook niet wekelijks, of maandelijks. Het was dan ook de eerste keer in bijna 2 jaar. Als je echter zo iemand bent die zijn spullen in de koffer smijt, naar het vakantiehuisje vertrekt en moet en zal om 8h aan het ontbijt zitten in het zuiden, dan kan ik me voorstellen dat je gek wordt, want het exact plannen van het uur van aankomst is onmogelijk. Nu goed, dat is het ergens altijd over zo een traject, als je bv in een file terecht komt. Onthaasten Ik zou dit wel niet willen gedaan hebben met een batterij van 60kWh, want dan kon je nog meer stoppen denk ik. En uiteraard zou eentje van 100kWh het beter doen. De fiets in de koffer smijten zal ook nog wel een stuk schelen, maar het is gewoon praktischer met een fietsendrager. Dan moeten de wielen er niet uit, is er plaats genoeg voor de rest van de spullen en kan dat niet liggen rondschuiven achter je. Ook al omdat ik de drager ter plaatse ook nodig had. Nog een paar sfeerbeelden. Had toch tijd om ze te pakken Voor wie het interesseert, net de factuur van BMW gehad: 438.5 euro laadkosten, en ik zie mijn laadsessie van in Spanje daar zelfs niet tussen staan (49kWh), dus die moet nog komen volgende maand veronderstel ik? dus 2632km voor 500 euro pakt (mijn Tesla laadsessie staat daar ook niet tussen). Met mijn 340i destijds zou dat aan 10l/100km zijn geweest met de fiets erop, aan 1.8 euro / liter = 473 euro. Veel scheelt het dus niet (het is moeilijk vergelijken in dit geval want het extreem weer qua wind zal in een ICE ook wel voor meerverbruik hebben gezorgd op de heenrit. Maar met 15 liter marge kom je ook aan 500 euro, wat dan 1.1 liter meer zou geweest zijn op de heenrit per 100km). Met een zuinigere diesel zit je daar dus een serieus stuk onder. Als je alleen maar snellaadt ben je dus absoluut niet goedkoper af met een EV. 5 Quote
BelgianRally 106 Geplaatst: 6 februari 2025 Geplaatst: 6 februari 2025 1 uur geleden, ir_fuel zei: Voor wie het interesseert, net de factuur van BMW gehad: 438.5 euro laadkosten, en ik zie mijn laadsessie van in Spanje daar zelfs niet tussen staan (49kWh), dus die moet nog komen volgende maand veronderstel ik? dus 2632km voor 500 euro pakt (mijn Tesla laadsessie staat daar ook niet tussen). Met mijn 340i destijds zou dat aan 10l/100km zijn geweest met de fiets erop, aan 1.8 euro / liter = 473 euro. Veel scheelt het dus niet (het is moeilijk vergelijken in dit geval want het extreem weer qua wind zal in een ICE ook wel voor meerverbruik hebben gezorgd op de heenrit. Maar met 15 liter marge kom je ook aan 500 euro, wat dan 1.1 liter meer zou geweest zijn op de heenrit per 100km). Met een zuinigere diesel zit je daar dus een serieus stuk onder. Als je alleen maar snellaadt ben je dus absoluut niet goedkoper af met een EV. Met een PHEV zul je ook wel boven het verbruik van 10l/100km zitten van de 340i. Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 6 februari 2025 Geplaatst: 6 februari 2025 1 uur terug, BelgianRally zei: Met een PHEV zul je ook wel boven het verbruik van 10l/100km zitten van de 340i. een 330e weegt kleine 300 kg méér dan een M340i ook dus verbruik zal dan ook wel hoger liggen. Quote
mrbbs 2.790 Geplaatst: 6 februari 2025 Geplaatst: 6 februari 2025 5 minuten geleden, Liquid Li0n zei: een 330e weegt kleine 300 kg méér dan een M340i ook dus verbruik zal dan ook wel hoger liggen. Gewicht zou maar een fractie uitmaken voor het meer verbruik. Belangrijker is de Cd waarde 1 Quote
Framfy 559 Geplaatst: 6 februari 2025 Geplaatst: 6 februari 2025 Ik kan ook moeilijk geloven dat een 330e meer zou verbruiken dan een 340i (zelfs vertrek je voor een lange rit zonder opgeladen batterij). 1 Quote
jan.van.gent 4.959 Geplaatst: 6 februari 2025 Geplaatst: 6 februari 2025 3 uren geleden, ir_fuel zei: Voor wie het interesseert, net de factuur van BMW gehad: 438.5 euro laadkosten, en ik zie mijn laadsessie van in Spanje daar zelfs niet tussen staan (49kWh), dus die moet nog komen volgende maand veronderstel ik? dus 2632km voor 500 euro pakt (mijn Tesla laadsessie staat daar ook niet tussen). Met mijn 340i destijds zou dat aan 10l/100km zijn geweest met de fiets erop, aan 1.8 euro / liter = 473 euro. Veel scheelt het dus niet (het is moeilijk vergelijken in dit geval want het extreem weer qua wind zal in een ICE ook wel voor meerverbruik hebben gezorgd op de heenrit. Maar met 15 liter marge kom je ook aan 500 euro, wat dan 1.1 liter meer zou geweest zijn op de heenrit per 100km). Met een zuinigere diesel zit je daar dus een serieus stuk onder. Als je alleen maar snellaadt ben je dus absoluut niet goedkoper af met een EV. Hoe waren die prijzen met de BMW kaart bij die laadstops? (€/kWh) Ik verbaas mij steeds hoe groot de prijsverschillen zijn tussen waar ik kan/mag laden met de kaart van de werkgever (mobility+ kaart), en de prijs van Tesla (waar ik dus niet "mag" laden). Dat is echt dikwijls ongeveer het dubbele van de Tesla prijs... Quote
Jan 1.163 Geplaatst: 7 februari 2025 Geplaatst: 7 februari 2025 18 uren geleden, BelgianRally zei: Met een PHEV zul je ook wel boven het verbruik van 10l/100km zitten van de 340i. 17 uren geleden, Liquid Li0n zei: een 330e weegt kleine 300 kg méér dan een M340i ook dus verbruik zal dan ook wel hoger liggen. Heen-terug Kroatië, met een 330E. Ongelimiteerde stukken 190+ in de mate van het mogelijke, gelimiteerde stukken V-max+8. 8,5L over 3700 km. Zonder de batterij te laden/gebruiken. 1 Quote
gewoon ik 8.349 Geplaatst: 7 februari 2025 Geplaatst: 7 februari 2025 Mannekes als je wil vergekijken met de @ir_fuel zijn rit, hang dan ook even een fietsenrek + fiets achter je auto. Dat is een beetje de killer naar verbruik. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.