Ga naar inhoud

Hoe ziet een roadtrip met een elektrische wagen eruit ?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hangt van de tijd af die je voor de tunnel moet wachten, als er geen verkeer is toch wel een half uur winst denk ik.  Bij file alles wat je meer dan een half uur moet wachten voor de tunnel win je door de pas te nemen.

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:
51 minuten geleden, Tommie zei:

Klopt, vorig jaar ook de pas gedaan en meer bijgeladen in de afdaling dan wat ik kwijt was aan de klim!

In de return wel de tunnel genomen.

Beste volgorde vond ik. Heb beide al gedaan (door file voor de tunnel, beslissen wat je doet) maar ik vond dus erover via Zwitserland, en erdoor via italië het gezelligste.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
11 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

Ik ga in juni ook. Wat is de snelheidswinst tunnel vs pas?  

Als er geen file is, sowieso sneller via de tunnel natuurlijk. Als ze 3 afritten ervoor al staan aanschuiven best er af en via de parallelweg naar de pas. Meestal mag je de laatste afrit er zelfs niet meer af om de pas niet te belasten. (laatste keer, moest iedereen die de afrit nam er weer op van de politie. Ik heb toen gezegd dat ik moest laden, want er is effectief nog een laadstation en wou nog wat bijladen ook en mocht er wel af. kan helpen als tip. :D ) Dus wacht best ook niet tot de laatste afrit om te beslissen.

• Grappig 1
Geplaatst:
Op 5/4/2025 om 12:06, Liquid Li0n zei:

Ik ga in juni ook. Wat is de snelheidswinst tunnel vs pas?  

vaak win je tijd via de pas.  En de koffiestop boven is ondertussen een traditie

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
Op 5/4/2025 om 12:17, tuscani zei:

Als er geen file is, sowieso sneller via de tunnel natuurlijk. Als ze 3 afritten ervoor al staan aanschuiven best er af en via de parallelweg naar de pas. Meestal mag je de laatste afrit er zelfs niet meer af om de pas niet te belasten. (laatste keer, moest iedereen die de afrit nam er weer op van de politie. Ik heb toen gezegd dat ik moest laden, want er is effectief nog een laadstation en wou nog wat bijladen ook en mocht er wel af. kan helpen als tip. :D ) Dus wacht best ook niet tot de laatste afrit om te beslissen.

De laatste afrit is trouwens al bij aan de tunnel.  Dan ga je al geen tijd meer winnen.

• 3 weken later...
Geplaatst:

Kameraad van mij heeft een Taycan, dus hij heeft deze in ABRP gezet en hij zag dat deze stops rekent van 5 minuten. Hij wil die er uithalen maar dan neemt die andere.

Ook bij sommige stops zegt die dat je aankomt met 17% en laadt tot 50% ipv dat hij liever rijdt tot 10% en laadt tot 80% maar toch blijft die ABRP zich houden aan 3 stops. Terwijl de filtering staat op weinig maar lang. Ook extra gewicht is op 350 om bagage + 4 mensen te simularen.

image.png.72ad6ac73bb0366449fc2edc57cca633.png

Geplaatst:

Waarschijnlijk kom je er niet met 2 ladingen?

Zet deze, voor de test, eens op 1% ofzo. Dan kom je wrs wel tot 2 ladingen:
image.png.aec0e4046e850be0f0eb3881572d65c4.png

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:

hij zal het tijdsverlies mee calculeren natuurlijk. (van 10 tot 80 tegenover 17 naar 50)

Als je ze er echt niet uitkrijgt, stop je gewoon langer bij je eerste stop? dan zal hij het wel herberekenen. Ik heb eigenlijk nog nooit rekening gehouden met de meerdere/latere stops. Gewoon tot aan de eerste stop, en vanaf daar begint het gewoon weer opnieuw.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Vorige maand trouwens gaan wintersporten met m'n EV... Dat viel eigenlijk ongelooflijk goed mee...

Overal (waar wettelijk toegelaten was) goed kunnen doorpappen tegen 180 - 190 per uur... om dan bij elke baustelle terug 80 of 100 te rijden :lolz: 

Heenweg:

Vertrokken om 10u in Amsterdam (hadden daar een presentatie) om dan rechtstreeks naar Zell Am See te rijden.

- Amsterdam - 1e laadstop in de middag (Oberhonnefeld) 1u geladen tijdens de lunch.

- Oberhonnefeld - Wertheim Almosenberg: 25min geladen rond 16u

- Wertheim Almosenberg - Greding: 31 minuten geladen om 18u tijdens avondeten.

Toegekomen In Zell am See rond 22u (totaal van 995km)

Terugweg:

Vertrokken om 7.30u in Zell am See 

- Zell am See - Erlangen 51min tijdens ontbijt (was aan een hotel met ontbijtbuffet... was echt goed :D )

- Erlangen - Hattersheim: 1u geladen tijdens middageten

- Hattersheim - Urmond (NL): 25 minuten geladen rond 16u

Thuis toegekomen rond 18.45 (totaal van 975km)

Ik vond dat echt goed meevallen. Heb overal waar het wettelijk mocht vollenbak liggen vlammen (sommige stukken zeer lang +200km/u) 

Heb er zelfs winst op gemaakt. Want de wagen gaf altijd een marge van rond de 10-15% batterij bij aankomst. Door zo hard door te pappen liep dat soms naar 3% maar dan was hij wel razendsnel aan het opladen. Van 3 naar 15% was soms minder dan 5 minuten.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst: (aangepast)
4 uren geleden, Polygoon zei:

Waarschijnlijk kom je er niet met 2 ladingen?

Zet deze, voor de test, eens op 1% ofzo. Dan kom je wrs wel tot 2 ladingen:
image.png.aec0e4046e850be0f0eb3881572d65c4.png

zogezegd zo gedaan en zo blijf je wel aan 3 stops maar laad die wel telkens tot 80% op. Maar aankomen met 2% is wel riskant, al kan je met 0% ook nog wel enkele kilometers rondrijden. Maar mag er niets foutgaan haha.

Hij stopt op dat traject normaa gezien altijd 30 minuten en nu wordt dat een uur, als er op die laadplekken vrije laadplaatsen zijn en je direct kan laden natuurlijk. Hij zal het zien.

image.thumb.png.5ee8dd34623b846ed5542bc93efe7030.png

aangepast door Liquid Li0n
Geplaatst:
22 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

als er op die laadplekken vrije laadplaatsen zijn en je direct kan laden natuurlijk

Daar houdt je navi allemaal rekening mee., gewoon bestemming ingeven en vertrekken.
Auto doet de rest wel.

Geplaatst:
8 minuten geleden, Polygoon zei:

Daar houdt je navi allemaal rekening mee., gewoon bestemming ingeven en vertrekken.
Auto doet de rest wel.

ja, denk dat je geen ABRP nodig hebt met die Porsche app in de auto. Het is niet dat het een Renault ZOE is tenslotte.

Geplaatst:

Die van BMW zit er trouwens vaak naast als het over geschat verbruik aan komt. Gewoon rijden en zien wat er gebeurt, dat spel herrekent wel.

Geplaatst:
50 minuten geleden, ir_fuel zei:

Die van BMW zit er trouwens vaak naast als het over geschat verbruik aan komt. Gewoon rijden en zien wat er gebeurt, dat spel herrekent wel.

idd ook hetgeen ik schreef. Tot aan de eerste lader is hij correct. Nadien zijn er zoveel variabelen (snelheid, file, laadtijd eerste stop) dat dat allemaal nog anders loopt.

Ik heb nooit naar abrp gekeken of rekening met/mee gehouden. Auto weet goed genoeg wat hij kan en wilt. En sinds de laatste update is het nog beter omdat je dan eindelijk ook je eind% kan ingeven. (Anders ging ik meestal op mijn laatste stop extra lang laden, om toch nog overschot te hebben.)

Geplaatst:

tot hoeveel procent rijden jullie meestal op zulke trajecten? onder de 10%?

Geplaatst:
2 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

Tot de auto zegt om te laden ... maak het niet gecompliceerder dan het al is.

• Grappig 1
Geplaatst:
Op 4/4/2025 om 21:07, Mario zei:

14 dagen in het bezit van onze eerste EV en vandaag voor de eerste maal een mooie rit gedaan naar noord Italië. Met een bang hartje vertrokken deze ochtend maar de rit is super meegevallen.  Vertrokken deze ochtend met 100% batterij 1ste maal opgeladen na 350km in VS Frankrijk van 25% —> 90% op 35 min.  Er werd door de auto aangeraden om tot 81% te tanken maar aangezien we ook ontbeten hebben was onze stop iets langer dan de voorgestelde tijd.  Dan doorgereden tot juist voor de Gotard tunnel daar werd voorgesteld door de wagen om voor 9 minuten te laden, maar doordat we er ons middageten hebben geconsumeerd heeft de stop ook langer geduurd en was de wagen ingelanden tot 80% i.pv. de voorgestelde 50%.  Doorgereden tot onze bestemming en daar toegekomen met nog 53% in de batterij, in plaats van de vooraf berekende 10%.  Zo onze eerste route trip van 900km erop zitten met een goed gevoel. Van range anxiety geen last gehad, eerder het omgekeerde, mijn vrouw moeten opjagen dat we dingend moesten vertrekken want de auto staat te wachten op ons.  

groetjes vanuit het bella Italia

350 km autostrade kunnen rijden met slechts 75% van je batterij is wel puik.

Welk verbruik had je en hoeveel kWh is je batterij?

Geplaatst:
15 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

Soms zelfs tot 2%...  als ik er niet zal geraken past de GPS zich toch aan en laat hij me vroeger stoppen.

Geplaatst:
38 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

De wagen zegt bij mij meestal rond de 10 a 15%, om te stoppen en te  laden. ( Dan kan hij spelen tussen de 10% en 80%, als beste verloop snelheid/tijd laden.)

Als ik naar huis ga als laatste stop, is dat soms tot 2%, dan trek ik het mij niet aan en plug ik hem toch in om heel de nacht te laden aan een 4kW/u.

Maar dus effectief zoals Polygoon schrijft. "als de wagen het zegt", anders niet.

Geplaatst:
9 uren geleden, tuscani zei:

De wagen zegt bij mij meestal rond de 10 a 15%, om te stoppen en te  laden. ( Dan kan hij spelen tussen de 10% en 80%, als beste verloop snelheid/tijd laden.)

Als ik naar huis ga als laatste stop, is dat soms tot 2%, dan trek ik het mij niet aan en plug ik hem toch in om heel de nacht te laden aan een 4kW/u.

Maar dus effectief zoals Polygoon schrijft. "als de wagen het zegt", anders niet.

Blijft toch lastig he, eenheden :D 

Vermogen geef je aan met kW, net als laadsnelheid, dus hij gaat heel de nacht laden aan 4 kW. De hoeveelheid energie is het vermogen over de tijd, dus als je aan 4 kW 1 uur laadt, heb je 4 kWh energie overgebracht. 

Dus ofwel spreek je van 4 kW laden, of laad je 4 kWh bij per uur (h) (4 kWh/h) 

Geplaatst:
2 uren geleden, Monterey Jack zei:

Blijft toch lastig he, eenheden :D 

Vermogen geef je aan met kW, net als laadsnelheid, dus hij gaat heel de nacht laden aan 4 kW. De hoeveelheid energie is het vermogen over de tijd, dus als je aan 4 kW 1 uur laadt, heb je 4 kWh energie overgebracht. 

Dus ofwel spreek je van 4 kW laden, of laad je 4 kWh bij per uur (h) (4 kWh/h) 

Laatste redenering klopt dan toch? Ik steek hem in om aan 4kW/h  bij te laden. Niet dat ik 4kW geladen heb.

Geplaatst:
7 minuten geleden, tuscani zei:

Laatste redenering klopt dan toch? Ik steek hem in om aan 4kW/h  bij te laden. Niet dat ik 4kW geladen heb.

Nee. 

kW/h bestaat niet.

Ofwel kWh voor energie (capaciteit van een batterij, verbruik per x km, …)

Ofwel kW voor vermogen of hier laadsnelheid. 

Om de link te leggen naar naft: kWh is het aantal liters je tankt. Of hoeveel liter inhoud je tank heeft. kW is hoe snel je kan tanken, x liter per minuut/uur. 

Simplistisch dus: ik tank vol (100kWh) met een pomp die dat doet op 1 uur. Dan tank je dus aan 100 kWh per uur, die eenheden u/u kan je schrappen, dus zit je weer aan 100 kW.

Maar, denk niet dat dit de eerste poging is om het uit te leggen :D Bij energie zijn de eenheden gewoon bizar, je hebt Joule, dewelke de officiële is, maar dan heb je calorieën voor bvb voeding, kWh voor elektrische energie, …

• Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 4
Geplaatst:
8 uren geleden, Monterey Jack zei:

Nee. 

kW/h bestaat niet.

Ofwel kWh voor energie (capaciteit van een batterij, verbruik per x km, …)

Ofwel kW voor vermogen of hier laadsnelheid. 

Om de link te leggen naar naft: kWh is het aantal liters je tankt. Of hoeveel liter inhoud je tank heeft. kW is hoe snel je kan tanken, x liter per minuut/uur. 

Simplistisch dus: ik tank vol (100kWh) met een pomp die dat doet op 1 uur. Dan tank je dus aan 100 kWh per uur, die eenheden u/u kan je schrappen, dus zit je weer aan 100 kW.

Maar, denk niet dat dit de eerste poging is om het uit te leggen :D Bij energie zijn de eenheden gewoon bizar, je hebt Joule, dewelke de officiële is, maar dan heb je calorieën voor bvb voeding, kWh voor elektrische energie, …

Het fysica equivalent van de dt-fouten

Geplaatst:
Op 22/4/2025 om 17:51, Parsifal zei:

Vorige maand trouwens gaan wintersporten met m'n EV... Dat viel eigenlijk ongelooflijk goed mee...

Overal (waar wettelijk toegelaten was) goed kunnen doorpappen tegen 180 - 190 per uur... om dan bij elke baustelle terug 80 of 100 te rijden :lolz: 

Heenweg:

Vertrokken om 10u in Amsterdam (hadden daar een presentatie) om dan rechtstreeks naar Zell Am See te rijden.

- Amsterdam - 1e laadstop in de middag (Oberhonnefeld) 1u geladen tijdens de lunch.

- Oberhonnefeld - Wertheim Almosenberg: 25min geladen rond 16u

- Wertheim Almosenberg - Greding: 31 minuten geladen om 18u tijdens avondeten.

Toegekomen In Zell am See rond 22u (totaal van 995km)

Terugweg:

Vertrokken om 7.30u in Zell am See 

- Zell am See - Erlangen 51min tijdens ontbijt (was aan een hotel met ontbijtbuffet... was echt goed :D )

- Erlangen - Hattersheim: 1u geladen tijdens middageten

- Hattersheim - Urmond (NL): 25 minuten geladen rond 16u

Thuis toegekomen rond 18.45 (totaal van 975km)

Ik vond dat echt goed meevallen. Heb overal waar het wettelijk mocht vollenbak liggen vlammen (sommige stukken zeer lang +200km/u) 

Heb er zelfs winst op gemaakt. Want de wagen gaf altijd een marge van rond de 10-15% batterij bij aankomst. Door zo hard door te pappen liep dat soms naar 3% maar dan was hij wel razendsnel aan het opladen. Van 3 naar 15% was soms minder dan 5 minuten.

Welke EV?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid