ex-Mooseman 14.585 Geplaatst: 16 juli 2025 Geplaatst: 16 juli 2025 dit is het zicht uit de hotelkamer ATM. Net lekker gaan eten in Salamanca, na een stadswandelingetje, en een aperitiefmomentje (toegekomen om 19:00), morgen op het gemak doorsteken naar Bordeaux, en daar is het plan identiek (maar logeren we net buiten de stad, langs de rivier). 2 Quote
ir_fuel 58.287 Geplaatst: 18 juli 2025 Geplaatst: 18 juli 2025 En wat heeft dit te maken met een roadtrip met een EV? Quote
Timo 16.072 Geplaatst: 19 juli 2025 Geplaatst: 19 juli 2025 Naar Parijs gereden deze ochtend, waar ik normaal altijd stop voor te eten nu gestopt voor snel te laden. Ik rij een paar keer rond die snelladers omdat er niks vrij was, komt er een plaats vrij (1 helft werkte blijkbaar niet, daardoor dat die net weer vrij kwam) en ik rij er op en net dan gaat er een man staan. Dus ik stop en stap uit en begin al in het Nederlands (rarara was een Vlaming) met de vraag wat hij van plan was. Werkt dat zo dat je als een debiel op een parkeerplaats gaat staan om die te claimen en dat je vrouw er na komt met de auto? Hij is daarna snel weggegaan. Quote
Super95 412 Geplaatst: 19 juli 2025 Geplaatst: 19 juli 2025 Zijn vrouw is nu waarschijnlijk de hele vakantie kwaad op hem.. 2 Quote
ex-Mooseman 14.585 Geplaatst: 19 juli 2025 Geplaatst: 19 juli 2025 Gewoonlijk zijn dat dames met een kortpittig kapsel, en een te hoge BMI die een parkeerplaats gaan claimen. Gisteren ook nog meegemaakt, aan een tankstation. En dan kwam de plek dichtst bij de deur van de shop vrij. Quote
dragonfly 14.973 Geplaatst: 27 juli 2025 Geplaatst: 27 juli 2025 Eventjes naar Zuid-Frankrijk gereden. Op zondag en maandag was er overal voldoende laadcapaciteit. Terugrit was op vrijdagavond en zaterdag waarbij het minder leuk was voor de EV rijders. Langs de snelweg waren de snelladers overal volzet met wachtrijen tot gevolg. Gelukkig beginnen ze de mensen er ook voor te waarschuwen want onderstaande boodschap 3x tegengekomen. Maar dan is de volgende stop al snel 50km verder. Het zal dus een kwestie zijn van buiten de zwarte weekends te rijden wanneer je lange afstanden moet afleggen. https://www.hln.be/auto/kijk-hoe-lang-zijn-de-laadfiles-naar-het-zuiden-vtm-nieuws-doet-de-test~a76f8441/ 1 1 Quote
ir_fuel 58.287 Geplaatst: 27 juli 2025 Geplaatst: 27 juli 2025 1 hour ago, dragonfly said: Eventjes naar Zuid-Frankrijk gereden. Op zondag en maandag was er overal voldoende laadcapaciteit. Terugrit was op vrijdagavond en zaterdag waarbij het minder leuk was voor de EV rijders. Langs de snelweg waren de snelladers overal volzet met wachtrijen tot gevolg. Gelukkig beginnen ze de mensen er ook voor te waarschuwen want onderstaande boodschap 3x tegengekomen. Maar dan is de volgende stop al snel 50km verder. Het zal dus een kwestie zijn van buiten de zwarte weekends te rijden wanneer je lange afstanden moet afleggen. https://www.hln.be/auto/kijk-hoe-lang-zijn-de-laadfiles-naar-het-zuiden-vtm-nieuws-doet-de-test~a76f8441/ En ik ben in de week 3 keer zo een bord tegen gekomen waar op stond dat de benzine op was aan de volgende pomp. Quote
Lotuzzz 17.063 Geplaatst: 27 juli 2025 Geplaatst: 27 juli 2025 1 minuut geleden, ir_fuel zei: En ik ben in de week 3 keer zo een bord tegen gekomen waar op stond dat de benzine op was aan de volgende pomp. Hoe ziet een roadtrip met een ICE eruit?! 1 1 Quote
dragonfly 14.973 Geplaatst: 27 juli 2025 Geplaatst: 27 juli 2025 1 minuut geleden, ir_fuel zei: En ik ben in de week 3 keer zo een bord tegen gekomen waar op stond dat de benzine op was aan de volgende pomp. Ik ook, meestal is dat enkel de SP95 of SP98. Ik heb trouwens niet langs de snelweg getankt. Autonomie van +700km. Ik wil er geen ICE vs EV verhaal van maken. Enkel feiten delen. 1 Quote
ir_fuel 58.287 Geplaatst: 27 juli 2025 Geplaatst: 27 juli 2025 4 minutes ago, dragonfly said: Ik ook, meestal is dat enkel de SP95 of SP98. Ik heb trouwens niet langs de snelweg getankt. Autonomie van +700km. Hier was het "SP". Stond niks meer bij. Heeft even geduurd eer ik door had dat het over benzine ging Quote
ir_fuel 58.287 Geplaatst: 27 juli 2025 Geplaatst: 27 juli 2025 6 minutes ago, Lotuzzz said: Hoe ziet een roadtrip met een ICE eruit?! Volgooien voor de grens met de kaart van 't werk. Een bevroren fles water in de frigobox, een lege fles water om in te pissen, 1 fles Cola + een setje mongolenboterhammen in de frigobox en rijden zonder te stoppen van 7h 's avonds tot 7h 's morgens. 1 7 Quote
dragonfly 14.973 Geplaatst: 27 juli 2025 Geplaatst: 27 juli 2025 Ik deel enkel feiten en het wordt in het belachelijke getrokken wat jammer is. Ik breek EV niet af, ik toon enkel aan dat er wel degelijk een probleem is op drukke momenten. Dat mag precies niet gemeld worden in het EV verhaal. Die mevrouw in het VTM nieuws was dus 1u30 kwijt om te laden, 45 minuten gewacht en 45 minuten moeten laden. Er zijn leukere dingen om je rit verder te zetten. Uiteraard staan er ook files aan de pomp maar die moeten er maar 5 minuten staan en je hebt andere opties als je sneller wil tanken. We kunnen er niet van onder maar er is nog een lange weg te gaan om het op de drukke momenten aangenaam te houden. 9 Quote
ir_fuel 58.287 Geplaatst: 27 juli 2025 Geplaatst: 27 juli 2025 1 minute ago, dragonfly said: Ik deel enkel feiten en het wordt in het belachelijke getrokken wat jammer is. Ik breek EV niet af, ik toon enkel aan dat er wel degelijk een probleem is op drukke momenten. Dat mag precies niet gemeld worden in het EV verhaal. Die mevrouw in het VTM nieuws was dus 1u30 kwijt om te laden, 45 minuten gewacht en 45 minuten moeten laden. Er zijn leukere dingen om je rit verder te zetten. Uiteraard staan er ook files aan de pomp maar die moeten er maar 5 minuten staan en je hebt andere opties als je sneller wil tanken. We kunnen er niet van onder maar er is nog een lange weg te gaan om het op de drukke momenten aangenaam te houden. Ik zou gewoon efkes rondkijken op de GPS en van de snelweg af rijden. Nu goed, ik zou gewoon al niet in 't weekend rijden (en al zeker niet overdag in t weekend). Los van het laad-verhaal is het ook gewoon veel drukker en met wat pech verschijt je ook nog eens uren in de files, ICE of EV. Het probleem gaat ook zijn dat er nu eigenlijk best al heel veel laders staan. Dat is economisch niet rendabel van dat te gaan verdriedubbelen (want dat is hier precies nodig) voor die 8 piekdagen per jaar. Quote
Lotuzzz 17.063 Geplaatst: 27 juli 2025 Geplaatst: 27 juli 2025 Nog niet voorgehad dat het zo druk was, maar 'k vraag me af of dat bij Tesla niet in rekening wordt genomen (aangezien je volledige integratie hebt van je accugebruik / navi / superchargers). Quote
GV-BE 6 Geplaatst: 27 juli 2025 Geplaatst: 27 juli 2025 Momenteel op doorreis in Frankrijk en Noord Spanje. Frankrijk was het aanbod goed te doen met telkens laders van 200kw of hoger. Indien de auto aangaf dat alles volzet was, kon ik binnen de 5m laden en meestal direct. In Spanje zijn er veel minder laadpalen. De zwaarste die ik ben tegengekomen zijn 150kw en halen vaak iets meer dan 100kw. In veel gevallen moest ik kort van de autosnelweg om te laden. Doenbaar maar toch een groot verschil met Frankrijk. Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 27 juli 2025 Geplaatst: 27 juli 2025 23 minuten geleden, Lotuzzz zei: Nog niet voorgehad dat het zo druk was, maar 'k vraag me af of dat bij Tesla niet in rekening wordt genomen (aangezien je volledige integratie hebt van je accugebruik / navi / superchargers). Als het te druk is , stuurt hij u automatisch naar een ander station. Heb ik hier eens geschreven. Ik had de Y 2maand en vertrokken naar Italië. Eerste laadstop komt in de buurt en opeens zegt het scherm. " wegens drukte, herberekening andere laadplaats" en dan zie je de laadstop verdwijnen en geeft hij eentje x-aantal km´s verder, en zakt de eind% van je batterij opeens naar 10% ipv de 19% die hij eerst gaf. Dan denk je ook eerst nu na een paar updates zie je het zelf ook op je gps. Hoeveel plaatsen er vrij zijn EN hoeveel wagens ( tesla dan wel) er onderweg naartoe zijn. Quote
ir_fuel 58.287 Geplaatst: 27 juli 2025 Geplaatst: 27 juli 2025 38 minutes ago, Lotuzzz said: Nog niet voorgehad dat het zo druk was, maar 'k vraag me af of dat bij Tesla niet in rekening wordt genomen (aangezien je volledige integratie hebt van je accugebruik / navi / superchargers). 9 minutes ago, tuscani said: Als het te druk is , stuurt hij u automatisch naar een ander station. Dat doet de BMW navi ook. Het enige probleem is natuurlijk dat dat weinig helpt als de volgende stations ook vol staan Quote
dragonfly 14.973 Geplaatst: 27 juli 2025 Geplaatst: 27 juli 2025 1 uur terug, ir_fuel zei: Ik zou gewoon efkes rondkijken op de GPS en van de snelweg af rijden. Nu goed, ik zou gewoon al niet in 't weekend rijden (en al zeker niet overdag in t weekend). Los van het laad-verhaal is het ook gewoon veel drukker en met wat pech verschijt je ook nog eens uren in de files, ICE of EV. Het probleem gaat ook zijn dat er nu eigenlijk best al heel veel laders staan. Dat is economisch niet rendabel van dat te gaan verdriedubbelen (want dat is hier precies nodig) voor die 8 piekdagen per jaar. Bepaalde stations hadden al 40 laadpalen staan en die waren volzet. Geen Tesla charger, meestal Ionity, Engie of Total. Dat kan je niet eindeloos schalen. Mensen zullen zich moeten aanpassen. Maar veel huisjes voor verhuur zijn van zaterdag tot zaterdag dus dat helpt ook al niet. Quote
gewoon ik 8.349 Geplaatst: 27 juli 2025 Geplaatst: 27 juli 2025 Duidelijk nooit luxemburg op zaterdag of zondag gepasseert. Je kan makkelijk een half uur verliezen alvorens je zelf maar de naftepomp ziet met wachten tot tanken "voor de goedkoop" Zowat elke vrijdagavond is er nu file aan de kennedy, want liever 1u verschijten dan 7 euro betalen en door rijden. Sommige mensen gaan nooit veranderen, wegens gemak en goedkoop. 3 Quote
Goesting 431 Geplaatst: 28 juli 2025 Geplaatst: 28 juli 2025 10 uren geleden, ir_fuel zei: Volgooien voor de grens met de kaart van 't werk. Dat kan ook serieus tegenvallen. Aan afrit Habay op de E411 is de laatste Total voor de grens met Luxemburg. Daar kan je een pak tijd verliezen in de tankkaartfile. Quote
ir_fuel 58.287 Geplaatst: 28 juli 2025 Geplaatst: 28 juli 2025 9 hours ago, dragonfly said: Maar veel huisjes voor verhuur zijn van zaterdag tot zaterdag dus dat helpt ook al niet. Idd. Daar doe ik sowieso niet aan mee. Beperkt dat de keuze qua logeren? Uiteraard, maar so be it. 2 Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 28 juli 2025 Geplaatst: 28 juli 2025 11 uren geleden, dragonfly zei: Uiteraard staan er ook files aan de pomp maar die moeten er maar 5 minuten Daarna wel 30 minuten in de rij voor hunne Cola 2 Quote
dragonfly 14.973 Geplaatst: 28 juli 2025 Geplaatst: 28 juli 2025 4 minuten geleden, Polygoon zei: Daarna wel 30 minuten in de rij voor hunne Cola Belachelijke opmerking 1 Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 28 juli 2025 Geplaatst: 28 juli 2025 3 minuten geleden, dragonfly zei: Belachelijke opmerking Je ziet de ironie in het verschil qua narratief hopelijk ook 1 Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 28 juli 2025 Geplaatst: 28 juli 2025 6 minuten geleden, dragonfly zei: Belachelijke opmerking ik vond het net een goeie omdat er een waarheid inzit. Of ze gaan pissen en willen persé dat bonneke opgebruiken want ze vinden het schandalig dat je 70 cent of 1 euro moet betalen. Dus dan geven ze liever 4 euro uit MAAR hebben dan wel "gratis" gaan pissen omdat ze die euro terugkrijgen. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.