ir_fuel 58.282 Geplaatst: 24 januari Geplaatst: 24 januari 5 minutes ago, Roger said: Vandaag de dag mss wel, maar toen de plugin-hybride hard boomde was het toch ook vooral door het beperkt aanbod aan EV's in bepaalde segmenten. 't Was of een Tesla, of een excuus-EV SUV van een traditioneel merk, die 100 keer slechter was dan die Tesla. 1 Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 24 januari Geplaatst: 24 januari 1 uur terug, tuscani zei: Kroatië bv zou ik graag doen, maar doe ik niet met de Tesla. Heb ik nochtans gedaan met de EQA Quote
Logic 538 Geplaatst: 24 januari Geplaatst: 24 januari 3 minuten geleden, Polygoon zei: Heb ik nochtans gedaan met de EQA ‘t Kan zelfs met de fiets Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 24 januari Geplaatst: 24 januari 10 minuten geleden, Polygoon zei: Heb ik nochtans gedaan met de EQA Dat is dan de stresskip in mij. Tijdens mijn vakantie wil ik complete ontspanning en we gaan meestal ook wat bezichtigen. In van die afgelegen hoeken, kan ik me dan voorstellen dat je niet direct een sc tegenkomt om snel wat bij te steken. Als je gewoon naar een hotel gaat en daar blijft staan, zal dat gemakkelijker zijn, maar wij boeken meestal een huisje god weet waar, om als uitvalsbasis te gebruiken. En de stopcontacten kunnen dat meestal niet aan dan. Quote
Daann 4.436 Geplaatst: 24 januari Geplaatst: 24 januari Ik snap om te beginnen al niet waarom je zo ver zou rijden ipv vliegen, EV of niet. 2 Quote
Roger 310 Geplaatst: 24 januari Geplaatst: 24 januari 26 minuten geleden, Daann zei: Ik snap om te beginnen al niet waarom je zo ver zou rijden ipv vliegen, EV of niet. Met 2 jonge kinderen heb je wel wat spullen mee, en wordt vliegen ook snel een pak duurder dan met de auto gaan. En als je dan ter plaatse wat dingen wil doen is het wel handig om een auto te hebben. Wij gaan bv altijd naar een camping, in zo'n huisjes die ze aanbieden. Dan wil je ook al eens naar de winkel, of dingen bezoeken in de buurt. Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 24 januari Geplaatst: 24 januari 2 minutes ago, Roger said: Met 2 jonge kinderen heb je wel wat spullen mee, en wordt vliegen ook snel een pak duurder dan met de auto gaan. En als je dan ter plaatse wat dingen wil doen is het wel handig om een auto te hebben. Wij gaan bv altijd naar een camping, in zo'n huisjes die ze aanbieden. Dan wil je ook al eens naar de winkel, of dingen bezoeken in de buurt. auto huren. 1 Quote
Roger 310 Geplaatst: 24 januari Geplaatst: 24 januari (aangepast) 9 minuten geleden, ir_fuel zei: auto huren. Je moet die spullen wel nog daar krijgen Wij sleuren wel wat mee. Onder andere de fietsen van de kinderen, waarmee ze op de camping rond crossen. En ja, dat kan je ook huren. Maar als je alles optelt (vlucht + huur auto + ...) dan ben je gewoon een pak goedkoper af met de auto. edit: even opgezocht, om vanuit Brussel naar Dubrovnik te vliegen kan je enkel met tussenvlucht. 5 uur onderweg. Als ik dan kijk met KLM vanuit Schiphol komt het op 1780 euro voor ons 4. Daar kan je al eens de auto voor nemen. 24 januari aangepast door Roger prijzen vlucht opgezocht 2 Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 24 januari Geplaatst: 24 januari idd, 4 personen op de vlieger en daar nog een deftige wagen huren, tegenover zelf rijden, scheelt hem financieel toch nog wat. Als je je tussenstops goed kiest, zit je sowieso ook al in vakantiesfeer. Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 24 januari Geplaatst: 24 januari 1 uur terug, tuscani zei: Dat is dan de stresskip in mij. Tijdens mijn vakantie wil ik complete ontspanning en we gaan meestal ook wat bezichtigen. In van die afgelegen hoeken, kan ik me dan voorstellen dat je niet direct een sc tegenkomt om snel wat bij te steken. Als je gewoon naar een hotel gaat en daar blijft staan, zal dat gemakkelijker zijn, maar wij boeken meestal een huisje god weet waar, om als uitvalsbasis te gebruiken. En de stopcontacten kunnen dat meestal niet aan dan. Mja maar dan ligt het niet aan de Tesla of Q7 hè SC’s genoeg. Destination chargers aan natuurparken en wij deden ook enkel huisjes . 1 Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 24 januari Geplaatst: 24 januari 1 uur terug, Daann zei: Ik snap om te beginnen al niet waarom je zo ver zou rijden ipv vliegen, EV of niet. Peuters en hun bagage Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 24 januari Geplaatst: 24 januari 12 minuten geleden, Polygoon zei: Mja maar dan ligt het niet aan de Tesla of Q7 hè SC’s genoeg. Destination chargers aan natuurparken en wij deden ook enkel huisjes . Leuk om te horen. Quote
ex-Mooseman 14.567 Geplaatst: 24 januari Geplaatst: 24 januari 13 uren geleden, BMWMB zei: Als je de ganse nacht aan zo'n trage lader moet staan, om 50-100km te laden, terwijl een EV in dezelfde tijd 500km kan laden, dan is dat idd plaats afpakken. Je vergelijkt met tanken. Stel dat je een half uur nodig hebt om uw ICE te tanken, en anderen staan achter u te wachten... Mijn vrouw heeft een Range Sport hybride, en dat laadt supertraag. Je vergeet te zeggen dat die Xbox, als je die koopt op de firma, die heel veel goedkoper is. Voor de rest is het een mooie vergelijking. Hybrides is voor schrikschijters, die wel willen veranderen, maar nog niet all the way durven gaan. Wat als we op reis gaan, wat als we geen laadpaal vinden, wat als we moeten aanschuiven aan een laadpaal,... Tot voor een jaar was dit nog fiscaal interessant, maar nu dit niet meer is, gaat de verkoop hiervan niet meer stijgen. Mensen die weinig rijden, en veel laden, sleuren dus meer dan de helft van de tijd een motor/versnellingsbak/benzinetank mee. En mensen die veel rijden, die sleuren meer dan de helft van de tijd electromotoren/batterij mee. Maar... het voordeel blijft wel, als je eens een verre verplaatsing doet, is een PHEV gewoon gemakkelijker. Tanken, en weer rijden. Daarom gaan we ook skiën met de Range Sport. Na 8 jaar/220k km al EV gereden te hebben, kan ik zeggen dat het zalig rijdt, en zeker door het drukke dagelijkse Belgische verkeer. Als je thuis en/of op je werk kan laden, dan moet je eigenlijk zelden echt gaan 'laden', en verlies je minder tijd dan iedere keer te gaan tanken. Maar, mijn etron GT heeft het nadeel van een toch wel te kleine actieradius, dus is het goed dat er een evolutie is van zuinigere motoren, en grotere en betere batterijen. Mijn Audi doet nu bij vrieskoude 250km met 80% batterij, en dat zou eigenlijk 400km moeten zijn, en 500km in de zomer. De Tesla was op dat gebied beter, dus bij een volgende aankoop gaat dat toch een voorwaarde zijn. Ondertussen is er wel een veranderd aan het aanbod, en het gaat nu plotseling precies wat sneller: iX3, GLC, EX60, CLA, A6,… hebben alle een ruimer en aanvaardbaar rijbereik, Als er nu nog een i3 Touring, een V60 en een C-klasse komt, dan ga ik zelfs moeten kiezen 1 Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 24 januari Geplaatst: 24 januari 12 hours ago, Roger said: Je moet die spullen wel nog daar krijgen Wij sleuren wel wat mee. Onder andere de fietsen van de kinderen, waarmee ze op de camping rond crossen. En ja, dat kan je ook huren. Maar als je alles optelt (vlucht + huur auto + ...) dan ben je gewoon een pak goedkoper af met de auto. edit: even opgezocht, om vanuit Brussel naar Dubrovnik te vliegen kan je enkel met tussenvlucht. 5 uur onderweg. Als ik dan kijk met KLM vanuit Schiphol komt het op 1780 euro voor ons 4. Daar kan je al eens de auto voor nemen. Dat is idd niet haalbaar met het vliegtuig. Quote
ex-Mooseman 14.567 Geplaatst: 25 januari Geplaatst: 25 januari En een grote auto met verbrandingsmotor in België huren, om tot daar te bollen? Vrienden van ons, met vier kinderen, deden dat vroeger om op reis te gaan. Ze hadden beiden een bedrijfswagen. In de zijne konden ze met 6 zitten, maar was er geen plaats meer voor bagage. Door het jaar was dat OK, maar om op reis te gaan was de auto echt te klein, zelfs met een dakkoffer. Ze huurden dan telkens een busje. Hij is totaal geen autoliefhebber, dus het kon hem niet schelen hoe dat reed. De laatste jaren rijdt hij met een Tesla Model X (met heel veel miserie), en sinds vorig jaar een Mercedes GLS, en er gaan maar 3 van de vier klnderen meer mee op reis. Plaatsprobleem doet zich dan ook niet meer voor. Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 25 januari Geplaatst: 25 januari 2 minutes ago, ex-Mooseman said: En een grote auto met verbrandingsmotor in België huren, om tot daar te bollen? Is dat niet serieus duur als je iets groots wil? Quote
Jules_W 4.838 Geplaatst: 25 januari Geplaatst: 25 januari 10 minuten geleden, ir_fuel zei: Is dat niet serieus duur als je iets groots wil? Afgelopen zomer kostte de huur van een VW caravelle 550€/week met een km beperking tot 2000km per week. Quote
ex-Mooseman 14.567 Geplaatst: 25 januari Geplaatst: 25 januari 34 minuten geleden, ir_fuel zei: Is dat niet serieus duur als je iets groots wil? Vliegen en grote auto ter plekke huren met 6 is ook niet gratis. Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 25 januari Geplaatst: 25 januari 1 hour ago, ex-Mooseman said: Vliegen en grote auto ter plekke huren met 6 is ook niet gratis. Mja. 4 kinderen. Dan ben je ook gewoon overal gescheten. Als je buschauffeur wil worden moet je de gevolgen maar aanvaarden 1 Quote
ex-Mooseman 14.567 Geplaatst: 25 januari Geplaatst: 25 januari 20 minuten geleden, ir_fuel zei: Mja. 4 kinderen. Dan ben je ook gewoon overal gescheten. Als je buschauffeur wil worden moet je de gevolgen maar aanvaarden Mja, ik snap die drang naar zelfreproductie ook zo goed niet. 2 was en is méér dan genoeg voor mij. Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 25 januari Geplaatst: 25 januari 7 minuten geleden, ex-Mooseman zei: Mja, ik snap die drang naar zelfreproductie ook zo goed niet. 2 was en is méér dan genoeg voor mij. Ik ken een koppel dat 2kinderen ook genoeg vond. Tot ze per ongeluk zwanger was......van een tweeling. Quote
gewoon ik 8.349 Geplaatst: 25 januari Geplaatst: 25 januari 5 uren geleden, tuscani zei: Ik ken een koppel dat 2kinderen ook genoeg vond. Tot ze per ongeluk zwanger was......van een tweeling. Ik ken er die voor een 3e gingen,maar was ook met een tweeloop geschote . Quote
BMWMB 12.351 Geplaatst: 25 januari Geplaatst: 25 januari Op 24/1/2026 om 08:56, tuscani zei: Ik heb je graag bmwmb, maar je hebt het geluk beide ( eigenlijk zelfs alle 3) te hebben in je garage. Je afbraak van hybride is in mijn ogen soms overdreven. Want je spreekt je zelf redelijk veel tegen. Telkens weer hybride is stront, en telkens erachter, maar.... Ik geef eerlijk toe dat ik vooral fiscaal kies, en het geluk heb om toch wel wat hoger te kunnen shoppen om genoeg batterijlading te hebben. Maar ik geef ook toe dat ik sinds ik ev rij, vakantiebestemmingen geschrapt heb. Kroatië bv zou ik graag doen, maar doe ik niet met de Tesla. Had ik de Q7 nog gehad, was ik er 100% zeker al geweest. Een hybride is voor mij eigenlijk nog steeds het beste van 2 werelden. ( wat nu stilletjes aan wel aan het veranderen is precies als je de reikwijdte van de nieuwe ev´s ziet) En je schrijft het zelf ook wel wat. Want waarom ga je met de RR op skivakantie? Zolang je alle types in je garage staan hebt, ga je kiezen naar gebruiksgemak. Enkel tijdens een verre reis is hybride gemakkelijker dan een EV, maar voor alle andere ritten blijft EV als firmawagen voor mij de veel betere auto, en zie ik geen enkel voordeel in een hybride. Tot voor kort was er inderdaad nog het fiscale voordeel, en zelfs dat is nu weg. Moest ik een particulier zijn, ik kocht mij een leuke benzine. Quote
josenjef 436 Geplaatst: 26 januari Geplaatst: 26 januari 11 uren geleden, BMWMB zei: Enkel tijdens een verre reis is hybride gemakkelijker dan een EV, maar voor alle andere ritten blijft EV als firmawagen voor mij de veel betere auto, en zie ik geen enkel voordeel in een hybride. Tot voor kort was er inderdaad nog het fiscale voordeel, en zelfs dat is nu weg. Moest ik een particulier zijn, ik kocht mij een leuke benzine. Toch wel een nuance bij dat "een EV" nogal een ruim begrip is. Wij zijn zaterdag met onze EX40 naar Gent gereden vanuit het Hageland, 70% geladen bij vertrek want het was niet de eerste rit die dag, en wij hebben moeten laden op de terugweg Dus de definitie van "een EV" en een "verre reis" zijn wel rekbare begrippen. Voor alle duidelijkheid, mij heeft het niet gestoord, maar perspectief is belangrijk denk ik. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.