Parsifal 4.574 Geplaatst: 18 augustus 2025 Geplaatst: 18 augustus 2025 5 uren geleden, Tommie zei: Integendeel. Leaseco's zien heel graag trekhaken omwille van doorverkoopbaarheid. Sinds corona is de verkoop van trekhaken geëxplodeerd en dus ook de vraag ernaar op de stockwagen/nieuwe wagen/tweedehandswagen-markt. En aangezien een trekhaak naplaatsen op moderne wagens - en al zeker EV's - geen vanzelfsprekendheid is, zijn die wagens op de tweedehandsmarkt moeilijker te remarketen. Och… onze toenmalige officemanager zei dat dit de reden was waarom we geen trekhaak mochten kiezen op onze bedrijfswagen Quote
Roger 310 Geplaatst: 20 augustus 2025 Geplaatst: 20 augustus 2025 Op 17/8/2025 om 12:14, Thebiemerke zei: Hier net terug van een vakantie naar Serfaus (AT). Navigatie de laadstops laten bepalen en enkel Tesla SC gebruikt. Geen enkele keer moeten wachten. Toekomen en meteen laden. In Pforzheim hun nieuwere stations kunnen gebruiken welke zelfs een Nintendo had ter ontspanning Een beetje privacy op toilet aub 2 Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 8 september 2025 Geplaatst: 8 september 2025 In augustus op reis geweest met de EV. 2965km gereden. Is een ICE sneller te plekke? Ongetwijfeld! Zo dat is ook weer van de baan ... Over de rit zelf eigenlijk weinig te vermelden, adres in de GPS steken en gaan. Op de snelweg laden wanneer het ding zegt om te laden, ter plekke laden aan een destination charger wanneer het kan, of niet ... Antwerpen - Golfe du Morbihan - Bordeaux - Antwerpen was de route. Laden onderweg, zoals steeds in FR, eigenlijk weinig problemen gevend. 1 keer een paal die niet wou starten en de support moeten bellen, tijdens dat gesprek was de persoon naast mij klaar dus heb ik zijn paal overgenomen. De paal waar ik eerst aan stond is niet meer in gang geraakt dus dat is wel een nadeeltje voor de volgende. Ik werd door @dragonfly al voor zot verklaard dat ik op een zwarte zaterdag met een EV onderweg was maar onderstaand beeld geeft alvast weer dat zelfs op een zwarte zaterdag laden niet meteen voor problemen zorgt: Over het algemeen waren er telkens minstens 2-3 plaatsen snellaadplaatsen vrij toen ik ergens aan kwam (met uitzondering van die plaats waar de laadpaal defect was). De destination chargers waren vaak ingenomen door ICE, of PHEV's die niet aan het laden waren. Een beetje zoals in België ook het geval, viel ook op dat het vaak buitenlandse platen waren. Toen de verhuurder van het tweede huisje zag dat ik EV reed kwam ie trots melden dat ik gratis gebruik mocht maken van zijn laadpaal. Hij had die speciaal laten zetten voor zijn PHEV! Heb hem maar vriendelijk bedankt 3 Quote
dragonfly 14.973 Geplaatst: 8 september 2025 Geplaatst: 8 september 2025 11 minuten geleden, Polygoon zei: Ik werd door @dragonfly al voor zot verklaard dat ik op een zwarte zaterdag met een EV onderweg was maar onderstaand beeld geeft alvast weer dat zelfs op een zwarte zaterdag laden niet meteen voor problemen zorgt: Via Lyon! Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 8 september 2025 Geplaatst: 8 september 2025 30 minuten geleden, dragonfly zei: Via Lyon! Dat zou nogal een omweg geweest zijn hè Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 9 september 2025 Geplaatst: 9 september 2025 (aangepast) Op 8/9/2025 om 12:43, Polygoon zei: In augustus op reis geweest met de EV. 2965km gereden. Is een ICE sneller te plekke? Ongetwijfeld! Zo dat is ook weer van de baan ... Over de rit zelf eigenlijk weinig te vermelden, adres in de GPS steken en gaan. Op de snelweg laden wanneer het ding zegt om te laden, ter plekke laden aan een destination charger wanneer het kan, of niet ... Antwerpen - Golfe du Morbihan - Bordeaux - Antwerpen was de route. Laden onderweg, zoals steeds in FR, eigenlijk weinig problemen gevend. 1 keer een paal die niet wou starten en de support moeten bellen, tijdens dat gesprek was de persoon naast mij klaar dus heb ik zijn paal overgenomen. De paal waar ik eerst aan stond is niet meer in gang geraakt dus dat is wel een nadeeltje voor de volgende. Ik werd door @dragonfly al voor zot verklaard dat ik op een zwarte zaterdag met een EV onderweg was maar onderstaand beeld geeft alvast weer dat zelfs op een zwarte zaterdag laden niet meteen voor problemen zorgt: Over het algemeen waren er telkens minstens 2-3 plaatsen snellaadplaatsen vrij toen ik ergens aan kwam (met uitzondering van die plaats waar de laadpaal defect was). De destination chargers waren vaak ingenomen door ICE, of PHEV's die niet aan het laden waren. Een beetje zoals in België ook het geval, viel ook op dat het vaak buitenlandse platen waren. Toen de verhuurder van het tweede huisje zag dat ik EV reed kwam ie trots melden dat ik gratis gebruik mocht maken van zijn laadpaal. Hij had die speciaal laten zetten voor zijn PHEV! Heb hem maar vriendelijk bedankt Tof verslag. 9 september 2025 aangepast door dragonfly Verplaatst 1 Quote
Dawud 4.616 Geplaatst: 28 december 2025 Geplaatst: 28 december 2025 Skivakantie met de BMW I5 Touring 82kWh, onze eerste lange familietrip ermee sinds ik hem heb ontvangen eind september. Wij zijn van het type mensen die 's nachts rijden, we stoppen enkel om naar het wc te gaan, eten is gewoon in de auto, mijn auto's hadden tot nu toe steeds een bereik van minstens 900km. Maar dat moest nu dus anders Regio Sint Niklaas - Tonale (IT): 1250km Altijd toegelaten snelheid proberen aan te houden, in Duitsland 130km/u op teller als het ongelimiteerd was. Temperatuur op terugreis was continu 80% rond het vriespunt. 2 volwassenen, 2 kinderen, koffer zat vol. Heenreis was opgesplitst in 3 rijdagen, eerste stint was 500km. Eerste keer gebruik makend van de BMW navigatie omdat die de optimale route en laadstations zou bepalen. Dat werkte dus niet... Een hele hoop dingen geprobeerd tot frustratie toe, bleek achteraf een optie die je moest enablen, pas voor de terugreis ontdekt waar die setting stond. Ik zocht dan maar op een gegeven moment naar laadpalen in de buurt, maar dan geeft hij alles van traag tot snel aan. 1km van de autostrade was er een shell met wat laadpalen. Een dik kwartier geladen, maar om terug de autostrade op te komen moest ik omrijden wegens enkel richting. Mijn eerste crisis was een feit Toegekomen aan het hotel na de eerste stint en bleek de 2 laadplekken ingenomen door niet EV-ers... en moest ik dus met mijn volle koffer op straat gaan staan. Die laadbeurt heb ik gestart om 23u en geëindigd om 8u toen ik opstond en mijn auto op de parking van het hotel heb gezet. 5h30 zitten laden, 4u niet. Kostprijs van niet laden was 28€. Nu snap ik waarom daar dus niemand stond... In totaal 53kWh geladen, €74,53 betaald. Voor de rest van de ritten niet veels bijzonder te melden Terugreis was zaterdag om 8u en uiteindelijk zijn we om 23:38 thuis aangekomen na 1213km. Ja, dus 15u30 onderweg geweest Oorzaak is de slechte ligging van Tonale, drukte tot een stuk in Duitsland en laden. Vertrokken op 100%, onze eerste laadbeurt was na 374km en al 5u gereden :o. Laden was op 1km van de autostrade bij een hotel met 1 paal aan 150kWh. Ik riskeerde dat niet (als er iemand bij komt te staan zit je maar 75kWh te laden) en we hadden honger. 500m verder was een mcdonalds met 300kWh. Auto stelde voor om tot 56% te laden, maar doordat we aan het eten waren is dat wat meer geworden: 14% -> 80% in 32min: € 38,61 En dan begon het riedeltjes van elke 1h45 te stoppen, telkens +-200km, telkens 20-30min laden: - 1 keer een non-EVer kunnen vragen om ergens anders te gaan parkeren zodat ik de enigste vrije plek nog kon innemen - 1 keer zijn we naar een laadpaal op de autostrade gestuurd en daar was alles vol toen we aankwamen. ipv te wachten dan maar doorgereden naar hetvolgende tankstation en daar bleek maar 1 van de 4 palen te werken, maar dus ook bezet en een hoop wachtende. Weer verder en ik ben toen beland op een supermarktparking met 4% over aan een paal van 150kWh die ik moest delen en dus 1u heb zitten laden tot 80%. Hebben dan in de supermarkt iets gegeten - 1 keer stuurde hij ons naar een mcdonalds, maar die laadpaalplaatsen (300kWh) werden gebruikt door niet laders, gelukkig schuinover een Aral station waar er nog vrij stonden - 1 keer vroeg hij om maar 9min te laden en de volgende 30min. Die 9min is dus waist of time, want je bent langer bezig van de autostrade te rijden naar de paal dan te laden. de BMW app heeft de route in 2 gesplitst: 760km - 8h52min - 85,8km/h - 21kWh/100km 453km - 4h1min - 112,5km/h - 25,4kWh/100km In totaal 2h4m effectief geladen. Via de BMW routeplanner nu zou de route nu 1127km zijn, 11u15 rijden, 1u51min laden in 5 keer. Ik hou echt van lange autoritten, maar nu heb ik na 3/4de het stuur aan mijn vrouw gegeven uit frustratie. Ik had het echt gehad, wat een gedoe was deze rit, combi letten om wat eco vriendelijk te rijden, drukte en laden. De rijtijd is te kort, de laadtijd te lang. Ik ga niet elke 1u45 iets halen om te eten of naar het wc en als ik dat doe is dat klaar na 10min, ja, ook mijn kinderen. Het was dan ook koud, dus buiten de auto wat rondstappen was niet iets dat je verkoos. Bij de meest courante laadstations (op de autostrade of vlak erbij) was het altijd vol of quasi vol, 99% Nederlanders en Belgen. Gelukkig heeft Duitsland een zeer goed netwerk en is er op 1km van de autostrade meestal een ruim aanbod van laadstations. Deze zomer stond de Franse alpen op het programma, dikke 1000km, mijn vrouw was al aan het spreken van een auto te lenen of een vliegvakantie te boeken. Mijn hoop is dat in de zomer de range beter zal zijn, en sowieso rijden we deze keer wel terug 's nachts. Mijn fiets zal ik waarschijnlijk niet meepakken en ginder huren, want dat doet het verbruik ook de hoogte injagen. Nog wat over de auto zelf: - Aangenaam voelende reisauto (comfort, ruimte) - De GPS van BMW is niet mijn vriend - Teveel elektronica en veiligheidsmaatregelen aan boord 6 Quote
jan.van.gent 4.959 Geplaatst: 28 december 2025 Geplaatst: 28 december 2025 Wij zijn sinds gisteren net terug van ski vakantie (Leysin - Zwitserland). Gereden met de Tesla Y RWD (zonder dakkoffer, 2 volw & 2 kinderen, trunk & frunk compleet vol). Verbruik lag op een 18 kWh/100km tijdens het heenrijden (temperatuur was toen rond de 10°C). In het heen rijden via Luxemburg gereden, dus eerste deel 120 km/h door België, daarna gewoon 130 km/h in Frankrijk en op het einde in Zwitserland lag de snelheid een pak lager door files. In terugkeren andere route genomen door midden Frankrijk, en temperatuur schommelde tussen -4° en +4°. Gemiddelde verbruik zat rond de 21 kWh/100km. Bij deze temperaturen en bij 130 km/h meestal in Frankrijk dus best nog zuinig te noemen imo. Door de grootte drukte op tankstations op de autostrade was het wel wat zoeken om te laden. Met de Tesla onboard navigatie (die je altijd naar Tesla chargers stuurt) is er niets mis, altijd direct plek en geen issues. Maar 2 nadelen: meestal geen WC of andere voorzieningen in de buurt, en in mijn geval dekt laden met tankkaart van werk geen Tesla chargers (wat ongebrijpelijk is, want die zijn by far goedkoper dan de concurrentie). Dus probeerden we eerste 2 keer eens te stoppen aan een tanktstation op de autostraden en kijken of er plaats was, maar gezien de grootte drukte was dit niet het geval (grote skivakantie uittocht/terugkeer). Zelfs voor benzine/diesel was het meestal een vrij lange rij. (idem voor WC trouwens) Dus voor de rest van de reis eigenlijk gewoon steeds de Tesla navigatie gevolgd. Die laadplaatsen liggen steeds héél dicht bij de autostrade, en in 3 op de 4 keren was er telkens een andere aanbieder vlak ernaast (ionity, electra,...). Dus in dat geval gekozen voor het alternatief (zie reden hier boven) Op zich nog steeds tevreden van de EV voor een skivakantie met jonge kinderen, als je overdag reist. Met die gasten is 2 a 3 uur rijden aan een stuk toch meestal het maximum (tijd voor even benen strekken, iets eten, WC bezoekje). Dus wij hadden niet het gevoel dat het enorm veel extra tijdverlies oplevert. In de praktijk, duurde onze stop meestal langer dan strikt noodzakelijk om de batterij vol genoeg te krijgen. Tegen we 10-15 min later terug aan de auto waren, zat die dikwijls al terug aan 90%+ en dus aan lagere snelheid te laden. Wel merk je dat het aangenamer is om te reizen buiten die zwarte weekends, dan is er wat minder gedoe en drukte. Maar dat is voor een benzine/diesel voertuig niet anders (hetzij in mindere mate, gezien je er minder mee geconfronteerd wordt door het minder aantal stops) Als ik 's nachts zou rijden, zonder kinderen of gewoon slapende kinderen, zou ik de 15 min stop om de 2 uren wel als ambetant tijdverlies ervaren. Dan zou ik toch 3 a 4 uur willen door kunnen rijden tussen pauzes. Een Tesla Y Juniper LR met 79 kWh batterij zal daar al dichter in de buurt bij komen ipv mijn Y RWD met 55 kWh accu. Een 100 kWh zou nog beter zijn Voor onze gezins-reizen, zomer of winter, zie ik eigenlijk geen issuee om dat met de Y te doen. Behalve als er een pak extra luchtweerstand is waardoor de range verder keldert en/of de sleep bij elke laadbeurt moet afgekoppeld worden (caravan, remorque met moto's,...). Daar begin ik niet aan en pak ik wel de auto van mijn vrouw. 1 1 Quote
Ugeken 11.750 Geplaatst: 28 december 2025 Geplaatst: 28 december 2025 Ik ga mijn trip naar Rome begin februari toch met de Mini doen. In september 6 à 7 stops gehad met de BMW, geen zin om met koudere temperaturen nog meer laadstops te gaan doen. Mocht ik een tussenstop inplannen, zou ik het nog overwegen. Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 29 december 2025 Geplaatst: 29 december 2025 15 hours ago, Dawud said: Een hele hoop dingen geprobeerd tot frustratie toe, bleek achteraf een optie die je moest enablen, pas voor de terugreis ontdekt waar die setting stond. Waar heb je het juist over dan? Ik heb nooit iets speciaal moeten doen hiervoor? Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 29 december 2025 Geplaatst: 29 december 2025 15 hours ago, Dawud said: Toegekomen aan het hotel na de eerste stint en bleek de 2 laadplekken ingenomen door niet EV-ers Ik ga nooit uit van kunnen laden op een hotelparking. Als ik zo een "onderweg" hotel boek is dat niet om daar om 19h al toe te komen, dat is altijd na middernacht, en dan staat de parking meestal goed vol, en zijn de laadplaatsen ook allemaal bezet, al dan niet door ICE of hybrides. 15 hours ago, Dawud said: Vertrokken op 100%, onze eerste laadbeurt was na 374km en al 5u gereden :o. Laden was op 1km van de autostrade bij een hotel met 1 paal aan 150kWh. Ik riskeerde dat niet (als er iemand bij komt te staan zit je maar 75kWh te laden) en we hadden honger. 500m verder was een mcdonalds met 300kWh. Auto stelde voor om tot 56% te laden, maar doordat we aan het eten waren is dat wat meer geworden: 14% -> 80% in 32min: € 38,61 En dan begon het riedeltjes van elke 1h45 te stoppen, telkens +-200km, telkens 20-30min laden: - 1 keer een non-EVer kunnen vragen om ergens anders te gaan parkeren zodat ik de enigste vrije plek nog kon innemen - 1 keer zijn we naar een laadpaal op de autostrade gestuurd en daar was alles vol toen we aankwamen. ipv te wachten dan maar doorgereden naar hetvolgende tankstation en daar bleek maar 1 van de 4 palen te werken, maar dus ook bezet en een hoop wachtende. Weer verder en ik ben toen beland op een supermarktparking met 4% over aan een paal van 150kWh die ik moest delen en dus 1u heb zitten laden tot 80%. Hebben dan in de supermarkt iets gegeten - 1 keer stuurde hij ons naar een mcdonalds, maar die laadpaalplaatsen (300kWh) werden gebruikt door niet laders, gelukkig schuinover een Aral station waar er nog vrij stonden Palen geven stroom in kW, niet in kWh Elke 1h45 stoppen dat klinkt me bekend in de oren van het rijden bij vriestemperaturen met een fiets achterop. Als ik het zo zie is het incorrect bezetten van een laadpaal toch nog altijd een groot probleem. Het heeft geen nut er 10 te zetten als er 6 aan het laden zijn en op 4 andere plaatsen er ICE's staan. Ik volg ook het laadschema van de auto niet, die wil te veel theoretisch optimaliseren, en ik ga van het idee uit dat minder stoppen = beter. Zoals je zelf zegt verlies je ook tijd met af- en oprijden, en je weet nooit exact wat de situatie ter plaatse is. Ik heb altijd bijgeladen tot 80% (of soms meer als het toevallig zo gebeurde). Van die toestanden als "laad van 35-65% en stop dan subiet nog eens om van 20 tot 70 te laden" dat deed ik niet. Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 29 december 2025 Geplaatst: 29 december 2025 15 hours ago, jan.van.gent said: Y RWD met 55 kWh accu Dat is wel een zot kleine batterij voor zo een trips. Niemand zou dat aanraden denk ik Quote
jan.van.gent 4.959 Geplaatst: 29 december 2025 Geplaatst: 29 december 2025 13 minuten geleden, ir_fuel zei: Dat is wel een zot kleine batterij voor zo een trips. Niemand zou dat aanraden denk ik goh, door het feit dat het echt wel een efficiënte EV is valt dat echt wel mee. Op 70k km's waarvan toch een groot deel autostrade (meestal tussen de 120 a 140 kmu) zit ik op een gemiddelde van 16.5 kWh/100km. Als je een veel minder efficiënte kist hebt is dat zeker krap met 57 bruikbare kWh. Maar meer is altijd leuker uiteraard, al zou ik dat verschil maar op een aantal dagen per jaar merken. Dan heb ik liever meer vermogen of andere toeters en bellen, waar je elke dag van kunt genieten. Quote
Dawud 4.616 Geplaatst: 29 december 2025 Geplaatst: 29 december 2025 44 minuten geleden, ir_fuel zei: Waar heb je het juist over dan? Ik heb nooit iets speciaal moeten doen hiervoor? Die bovenste toggle Quote
Dawud 4.616 Geplaatst: 29 december 2025 Geplaatst: 29 december 2025 14 minuten geleden, jan.van.gent zei: goh, door het feit dat het echt wel een efficiënte EV is valt dat echt wel mee. Op 70k km's waarvan toch een groot deel autostrade (meestal tussen de 120 a 140 kmu) zit ik op een gemiddelde van 16.5 kWh/100km. Als je een veel minder efficiënte kist hebt is dat zeker krap met 57 bruikbare kWh. Maar meer is altijd leuker uiteraard, al zou ik dat verschil maar op een aantal dagen per jaar merken. Dan heb ik liever meer vermogen of andere toeters en bellen, waar je elke dag van kunt genieten. Efficiëntie is inderdaad zeer belangrijk en dat hebben ze bij Tesla goed voor mekaar als ik die waardes hier (zoals die van @Thebiemerke van de vorige pagina) vergelijk met de mijne. En het is niet dat ik zot rij, want ik zat afgelopen maanden telkens onder de community waarden. Quote
Stancke 4.650 Geplaatst: 29 december 2025 Geplaatst: 29 december 2025 7 minuten geleden, Dawud zei: Die bovenste toggle Staat standaard altijd aan in de wagen, dus moet uitgezet geweest zijn. 1 1 Quote
Dawud 4.616 Geplaatst: 29 december 2025 Geplaatst: 29 december 2025 42 minuten geleden, ir_fuel zei: Ik ga nooit uit van kunnen laden op een hotelparking. Als ik zo een "onderweg" hotel boek is dat niet om daar om 19h al toe te komen, dat is altijd na middernacht, en dan staat de parking meestal goed vol, en zijn de laadplaatsen ook allemaal bezet, al dan niet door ICE of hybrides. Klopt, was ook een gok want ze konden het niet garanderen. Bij het 2de verblijf (kleiner hotelletje) hebben we wel de laadpaal kunnen reserveren, koste 5€. 42 minuten geleden, ir_fuel zei: Palen geven stroom in kW, niet in kWh Elke 1h45 stoppen dat klinkt me bekend in de oren van het rijden bij vriestemperaturen met een fiets achterop. Als ik het zo zie is het incorrect bezetten van een laadpaal toch nog altijd een groot probleem. Het heeft geen nut er 10 te zetten als er 6 aan het laden zijn en op 4 andere plaatsen er ICE's staan. Ja dat bezetten van laadpalen zonder laden is miserie, kom ik hier in BE ook veel tegen. Aantal laadpalen op autostrade waren onvoldoende, maar je doet natuurlijk geen investering voor die enkele zwarte dagen per maand. Daarbuiten voldoende palen, maar moet je van de autostrade en dan moet je wat kijken om iets van eetgelegendheden te hebben. 42 minuten geleden, ir_fuel zei: Ik volg ook het laadschema van de auto niet, die wil te veel theoretisch optimaliseren, en ik ga van het idee uit dat minder stoppen = beter. Zoals je zelf zegt verlies je ook tijd met af- en oprijden, en je weet nooit exact wat de situatie ter plaatse is. Ik heb altijd bijgeladen tot 80% (of soms meer als het toevallig zo gebeurde). Van die toestanden als "laad van 35-65% en stop dan subiet nog eens om van 20 tot 70 te laden" dat deed ik niet. We hebben het ook wat naar onze hand gezet. Door het drukker verkeer hadden we vaak meer % over dan voorzien en dan reden we verder zodat we dichter tegen de 10% uitkwamen en we dus een hogere laadsnelheid hebben. Meestal dan ook geladen tot 60-80%, maar volgende keer laad ik ook gewoon tot 80%. Die enkele minuutjes meer zal ervoor zorgen dat we wat langer kunnen rijden. 1 Quote
Dawud 4.616 Geplaatst: 22 januari Geplaatst: 22 januari Goede realistische test. 582km in Duitsland tijdens de winter, proberen de toegelaten snelheid van 130km te halen en normale temperaturen in de auto https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/elektromobilitaet/elektroauto/elektroauto-reichweite-im-winter-adac-test-2026/ De i5 zijn testverbruik komt overeen met wat ik ervaar. Jammer dat de accu grootte niet in het overzicht staat 1 1 Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 22 januari Geplaatst: 22 januari "leuk" om de ervaringen hier altijd te lezen. En ik heb nu ook meer vrienden die gefrustreerder en gefrustreerder worden per rit ze met de elektrische auto maken. Maar de werkgever geeft geen auto waarmee je gemakkelijk op vakantie kan, die geeft het voordeligste voor het bedrijf. Maar wat me altijd opvalt is de hoeveelheid dat er dan gegeten wordt. Ik ben begin januari ook terug gekomen van Zuid Frankrijk en heb voor vertrek gegeten, had even kort die nougat gekocht voor mijn moeder aan de stop van Montelimar, dan iets na Lyon nog eens gestopt voor een broodje, dan in Luxemburg gestopt voor sigaretten voor een kameraad te kopen en dan pas 's avonds thuis opnieuw gegeten. Dus onderweg heb ik maar 1x iets gegeten op de 3 korte stops op die 12 uur. Wat ik ook 2x op de matrixborden boven de snelweg gezien heb is dat de laadplekken de komende 40 km (en nadien op een andere snelweg 25 km) allemaal volzet waren langs de snelweg. Het was ook rond het vriespunt en wat me opviel was dat vele van de EV's aangedampte ruiten hebben achteraan, is dat omdat ze de verwarming laag zetten of minder voor range te behouden? Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 22 januari Geplaatst: 22 januari Quote En ik heb nu ook meer vrienden die gefrustreerder en gefrustreerder worden per rit ze met de elektrische auto maken. Ja uiteraard, elke rit gefrustreerder. Moet zwaar zijn, zo een leven waar je elke rit 300+km moet doen. 5 minutes ago, Liquid Li0n said: Ik ben begin januari ook terug gekomen van Zuid Frankrijk en heb voor vertrek gegeten, had even kort die nougat gekocht voor mijn moeder aan de stop van Montelimar, dan iets na Lyon nog eens gestopt voor een broodje, dan in Luxemburg gestopt voor sigaretten voor een kameraad te kopen en dan pas 's avonds thuis opnieuw gegeten. Dus onderweg heb ik maar 1x iets gegeten op de 3 korte stops op die 12 uur. Proficiat? 5 minutes ago, Liquid Li0n said: Wat ik ook 2x op de matrixborden boven de snelweg gezien heb is dat de laadplekken de komende 40 km (en nadien op een andere snelweg 25 km) allemaal volzet waren langs de snelweg. Wat ik al meerdere malen op de matrixborden boven de snelweg gezien heb is "pas de gasoil" of "pas de SP95" de komende X km. 2 Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 22 januari Geplaatst: 22 januari (aangepast) 4 minuten geleden, ir_fuel zei: Ja uiteraard, elke rit gefrustreerder. Moet zwaar zijn, zo een leven waar je elke rit 300+km moet doen. --> de meeste mensen die ik ken hebben geen dure EV. En dus kleine actieradius. En gaan wel eens geregeld weekendje weg. Dus dan kom je wel aan die afstanden. Proficiat? --> dank u? Wat ik al meerdere malen op de matrixborden boven de snelweg gezien heb is "pas de gasoil" of "pas de SP95" de komende X km. --> ook ooit al gezien maar niet echt een probleem. Als ik vol getankt vertrek kan ik tot thuis of toch zeker tot België rijden zonder tanken. 22 januari aangepast door Liquid Li0n Quote
Dawud 4.616 Geplaatst: 22 januari Geplaatst: 22 januari 1 minuut geleden, Liquid Li0n zei: de meeste mensen die ik ken hebben geen dure EV. En gaan wel eens geregeld weekendje weg. Dus dan kom je wel aan die afstanden. Zolang je niet meer dan 1 keer per rit moet laden is er voor mij geen probleem. Vertrekkend op 100% en 1 keer laden van 20->80% is dat toch is toch voor de meeste 600km. 't is erna dat het k*t wordt 1 Quote
Lotuzzz 17.063 Geplaatst: 22 januari Geplaatst: 22 januari 4 uren geleden, Dawud zei: Goede realistische test. 582km in Duitsland tijdens de winter, proberen de toegelaten snelheid van 130km te halen en normale temperaturen in de auto https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/elektromobilitaet/elektroauto/elektroauto-reichweite-im-winter-adac-test-2026/ De i5 zijn testverbruik komt overeen met wat ik ervaar. Jammer dat de accu grootte niet in het overzicht staat Model Y is op absolute waarde zelfs de zuinigste van allemaal, echt insane tegen al die berlines en breaks. Maar is een heel 'gladde' auto, schrik ik ook altijd weer van bij wasbeurt. 1 Quote
Ceke 2.729 Geplaatst: 22 januari Geplaatst: 22 januari 8 minuten geleden, Lotuzzz zei: Model Y is op absolute waarde zelfs de zuinigste van allemaal, echt insane tegen al die berlines en breaks. Maar is een heel 'gladde' auto, schrik ik ook altijd weer van bij wasbeurt. Vooral insane omdat het er nu niet de meest recente tech inzit zoals 800v etc. 1 Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 22 januari Geplaatst: 22 januari 23 minutes ago, Dawud said: 't is erna dat het k*t wordt Dan zit je idd met een effectieve range van 60-70% van je batterij te kutten de rest van de trip. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.