Ga naar inhoud

Publieke laadpalen

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
6 uren geleden, ex-Mooseman zei:

Mijn dochter ging dat doen😂

heeft ze het uiteindelijk gedaan?

Geplaatst:
4 uren geleden, Liquid Li0n zei:

heeft ze het uiteindelijk gedaan?

Ze moet van andermans spullen blijven van mijn vrouw 

• Verdrietig 1
Geplaatst:

Afgelopen week zaten we in zuid-frankrijk en over het algemeen waren er op de autoroute best veel laadpalen vrij, maar we kwamen rond de middag aan bij een tankstation om snel iets te eten en de 20-tal palen daar waren bezet. 1 SC-plek werd ingenomen door een Range Rover.

Daarvoor had er een EV zich dwars geparkeerd en was maar tegen elke passant aan het roepen dat het een schande was dat hij niet kon laden omdat er een non-EV stond geparkeerd. 

En op een andere parking waren er maar een 9-tal palen en stond er een rij van 10 auto’s te wachten. Die gaan er toch even gestaan hebben vrees ik.

Wat me wel opviel dat van zodra we de autoroute afreden er zo goed als geen publieke laadpalen te zien waren. Ik heb er nu niet bewust naar gezocht bv op parkings aan het strand of bij winkels stonden er geen.

Geplaatst:
Op 4/7/2025 om 10:18, Monterey Jack zei:

Harder werken @Liquid Li0n

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/06/24/laadpassen-elektrische-auto-vakantie/ 

Op vakantie met een elektrische auto? Goed plannen en 2 of 3 laadpassen op zak !!8!8!8!!

Nog een top artikel :D Mijn BMW laadpas werkt zo goed als overal, en als je dan nog bij Tesla registreert heb je zelden problemen  (en vaak het goedkoopste). 

Hoi, ik heb 3 laadpassen :D Twee van de drie zijn in gebruik, al gehad zoals in een ondergrondse parking in Leiden (NL) dat mijn EDI pas niet aanvaard werd en ik dan mijn Shell Recharge gebruik. 

Geplaatst:
23 minuten geleden, Speedhunter zei:

Hoi, ik heb 3 laadpassen :D Twee van de drie zijn in gebruik, al gehad zoals in een ondergrondse parking in Leiden (NL) dat mijn EDI pas niet aanvaard werd en ik dan mijn Shell Recharge gebruik. 

hier ook al gehoord van collega's dat die laadkaart niet werkt aan een paal en hij een andere moet nemen maar een volgende keer werkt die dan weer op diezelfde paal.

Maar die problemen zullen in 2027 verholpen zijn, want dan moet elke laadpaal met een bankkaart werken.

Geplaatst:

Wij zijn gisterenavond naar de Ardèche vertrokken, uiteraard overal lege palen. Op 1km van het huisje 30 palen, dus we zitten safe 😀

Los van het feit dat je effectief iedere 2u aan het stoppen bent geen storende ervaring...

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Er ondertussen wel achter dat die 30 palen achter gesloten poort staan 😂

• Grappig 8
Geplaatst:

In Portugal (omgeving Porto en Porto-stad) heb ik nog niet zo veel laadpalen die niet aan benzinestations stonden, gezien.  Zelfs niet in een paar, naar uitzicht alvasT, nieuwere parkeergarages.

Gelukkig hebben we een privé-plekje in de grote garage van de b&b mét laden inclusief.  Met een volle batterij vertrekken is toch een groot comfort: de auto rijdt smoother, en je kunt gebruik maken van de stand- en pré-koeling als de auto een tijd in de zon heeft gestaan. Zalig.  

Er rijden hier nochtans veel Tesla Model 3 en BMW iX1 rond, bijna al zoveel als bij ons.

Geplaatst:
8 uren geleden, Liquid Li0n zei:

hier ook al gehoord van collega's dat die laadkaart niet werkt aan een paal en hij een andere moet nemen maar een volgende keer werkt die dan weer op diezelfde paal.

Maar die problemen zullen in 2027 verholpen zijn, want dan moet elke laadpaal met een bankkaart werken.

Dat is nu al bij 95% van de snelladers.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
58 minuten geleden, Carlito zei:

Idd, in Vaison-La-Romaine bijvoorbeeld stonden twee snelladers op 800m van ons huisje, werkten niet met de EDI, maar wel gewoon met debetkaartje.

@ex-Mooseman Soms is het op het zicht ook moeilijk in te schatten wat er aanwezig is als je niet de autonav of een laadapp gebruikt.

Geplaatst:
2 uren geleden, Lotuzzz zei:

Idd, in Vaison-La-Romaine bijvoorbeeld stonden twee snelladers op 800m van ons huisje, werkten niet met de EDI, maar wel gewoon met debetkaartje.

@ex-Mooseman Soms is het op het zicht ook moeilijk in te schatten wat er aanwezig is als je niet de autonav of een laadapp gebruikt.

In de auto geeft die alle laders aan, ook de snelladers, en met die kan ik niks aan.

De Shell-app heeft mee er uit gegooid, en inloggen lukt niet meer🤔

Geplaatst:
5 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

In de auto geeft die alle laders aan, ook de snelladers, en met die kan ik niks aan.

De Shell-app heeft mee er uit gegooid, en inloggen lukt niet meer🤔

Dat van de Shell app eruit gegooid te worden heb ik ook al enkele keren meegemaakt.
Vandaag een DATS laadpas aangevraagd, is op eerste zich toch dikwijls goedkoper dan Shell Recharge voor een particulier.

Heb het maar als backup want heb nog dik 6k gratis Supercharge kilometers tegoed bij Tesla en afgelopen jaar een +- 3.5k opgebruikt hiervan.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Net terug van een trip naar Zuid-Frankrijk. Zal de details in het juiste topic schrijven, maar wat hier wel on topic is: waar Ionity destijds de trendsetter was met snelladers op goeie locaties zijn die compleet voorbijgestreefd. Ik heb maar op 2 plaatsen "issues" gehad (en dan nog ...) en dat was bij Ionity laders, omdat er 2 keer een hoop gewoon buiten dienst waren (stonden ook wel afgesloten, t is dus zo niet dat je daar met je auto stond te kutten), en zelfs met alles functioneel zijn die laadstations een pak kleiner dan wat Total en Engie heeft neergepoot in Frankrijk. Ben op plaatsen geweest met 30 snelladers.

Geplaatst:

Trouwens, al die horror-verhalen over kaarten die niet werken en problemen met palen etc. "Met een ICE heb je dat allemaal niet voor". Ben op mijn rit 3 keer matrixborden tegengekomen onderweg op de snelweg om te verwittigen dat de benzine of diesel op was in bepaalde tankstations. En dat tijdens een weekdag, overdag ... 

"Jamaar dan rijd je naar de volgende". Dat heb ik met de mijne dus ook gedaan toen ik bij Ionity aan kwam en zag dat alle werkende palen bezet waren en er nog 1 iemand stond te wachten.

Geplaatst:
On 7/14/2025 at 3:20 PM, ex-Mooseman said:

Gelukkig hebben we een privé-plekje in de grote garage van de b&b mét laden inclusief.

Hybride.

De nadelen van een EV en een ICE gecombineerd :D  En ik maar denken dat het net op dat soort trips was dat je dan "gewoon de bak vol gooit" en niet moet wakker liggen van laders.

• Vind ik leuk 4
Geplaatst:
2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Hybride.

De nadelen van een EV en een ICE gecombineerd :D  En ik maar denken dat het net op dat soort trips was dat je dan "gewoon de bak vol gooit" en niet moet wakker liggen van laders.

"Ja maar dan rijdt dat slecht."

Aha.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
On 7/14/2025 at 6:13 PM, Carlito said:

Elke snellader in Frankrijk die ik gebruikt heb daar kon je met je bankkaart betalen.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Het grote nadeel blijft nog altijd de onzichtbare prijzen op veel plaatsen. In Frankrijk aan de tankstations staan er nu vaak borden met de prijs op (zoals bij brandstof), maar voor de rest? Zoals in het andere topic gezegd: die aan het hotel, geen idee van de laadkost per kWh, noch de "kleefkost" (heb online gezocht, en niks gevonden). En in mijn BMW app heb ik van al mijn laadbeurten er welgeteld NUL waar de prijs bij staat. Allemaal "---€". Zowel België als Frankrijk.

Geplaatst:
1 uur terug, Lotuzzz zei:

"Ja maar dan rijdt dat slecht."

Aha.

Slecht niet. Beter (vooral smoother) met elektrische assistentie.

Als ik niet wil laden, dan kan ik de bak inderdaad gewoon volgooien.  

De autonomie van onze vorige reisauto’s was handig (1200 km en meer), maar het dieselgekletter stak tegen (alhoewel we dat toen minder beseften).

En met een EV ging ik wat meer tijd moeten zoeken hebben naar een laadpaal, op bepaalde locaties (vooral in Noord-Spanje)

Geplaatst:
41 minuten geleden, ir_fuel zei:

Het grote nadeel blijft nog altijd de onzichtbare prijzen op veel plaatsen. In Frankrijk aan de tankstations staan er nu vaak borden met de prijs op (zoals bij brandstof), maar voor de rest? Zoals in het andere topic gezegd: die aan het hotel, geen idee van de laadkost per kWh, noch de "kleefkost" (heb online gezocht, en niks gevonden). En in mijn BMW app heb ik van al mijn laadbeurten er welgeteld NUL waar de prijs bij staat. Allemaal "---€". Zowel België als Frankrijk.

Ik heb de app van tap.electric en daar zie je meestal wel prijzen. 

Geplaatst:
Op 14/7/2025 om 22:06, Fille zei:

Vandaag een DATS laadpas aangevraagd, is op eerste zich toch dikwijls goedkoper dan Shell Recharge voor een particulier.

Ff mezelf quoten, vandaag mail aangekregen om laatste ding in orde te brengen qua afrekening met DATS.
Daar moet je DATS 2 zaken toestemming geven waarze uw saldo van uw rekening kunnen zien (die gekoppeld is aan uw laadpas) + alle transacties op die rekening.

Nee dank u, zal het wel bij Shell houden dan.

Dat zoiets kan qua inzicht gedurende 6 maand op je rekening, snap je toch niet?

• Whut?! 3
Geplaatst:
7 minutes ago, Fille said:

Daar moet je DATS 2 zaken toestemming geven waarze uw saldo van uw rekening kunnen zien (die gekoppeld is aan uw laadpas) + alle transacties op die rekening.

WTF? Hoe werkt zoiets in de praktijk? @ex-Mooseman ?

Geplaatst:

dats.jpg.60945f7fa5a518682d43e1977f8b46af.jpg

Ik verschoot er ook van!
Edit: het is blijkbaar niet alle transacties zien maar wel rekeninginformatie raadplegen.

Geplaatst:
6 uren geleden, ir_fuel zei:

WTF? Hoe werkt zoiets in de praktijk? @ex-Mooseman ?

Geen idee… eerste keer dat ik zoiets lees

Geplaatst:
Op 16/7/2025 om 08:40, ir_fuel zei:

Hybride.

Wij zijn net terug van Zuid-Frankrijk, met onze Volvo XC60 T8. Ik heb daar eigenlijk geen enkel nadeel aan ondervonden. 2455 km afgelegd, gemiddeld verbruik van 7,7 l/100km. Altijd 136 op CC gereden (of 115 waar 110), en op de périphérique bij traag verkeer zuiver op batterij. Nergens opgeladen, enkel benzine getankt. Dat bolt gewoon vlot, en bij constante snelheid heb je ook amper last van het geluid van de viercilinder. Ik zie ook het nut niet om dat ding te beginnen opladen bij dergelijke trip, gaat veel te traag voor het beperkte voordeel.

• Vind ik leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid