Balleke 455 Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 10 minuten geleden, ir_fuel zei: Je kan ook stellen dat een PHEV daar niks te zoeken heeft, want dat is luxe, en bij een EV kan dat het verschil maken tussen wel of niet thuis geraken. Ik haat het echt die PHEV laadpaalklevers. Gelukkig nu thuis een laadpaal na 10 maand 1 Quote
Polygoon 15.052 Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 11 minuten geleden, ir_fuel zei: Je kan ook stellen dat een PHEV daar niks te zoeken heeft, want dat is luxe, en bij een EV kan dat het verschil maken tussen wel of niet thuis geraken. Zover wil ik het niet stellen. Ik reken NOOIT op een destination lader om thuis te geraken. Quote
PJH 21.057 Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 Laadpaalagressie ik heb er al mee te maken gehad Quote
Balleke 455 Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 4 minuten geleden, PJH zei: Laadpaalagressie ik heb er al mee te maken gehad Bij mij blijft het wel tot eens vloeken en dan 500m verder wandelen Quote
Goesting 431 Geplaatst: 26 juli 2024 Auteur Geplaatst: 26 juli 2024 46 minuten geleden, PJH zei: Laadpaalagressie ik heb er al mee te maken gehad Vertel Quote
ir_fuel 58.380 Geplaatst: 23 december 2024 Geplaatst: 23 december 2024 Van 't weekend het effect van "de baas betaalt" gezien. Logeerde in de Van der Valk in Amsterdam. In de parking 8 parkeerplaatsen met AC laadmogelijkheid, met een Allego lader. 7 plaatsen bezet. Ik de mijne erbij gezet en ingeplugd. Daarna eens op Chargemap de details van die lader bekeken. Je betaalt dus per minuut + per kWh, en dat komt bovenop de parkeerkost die je al hebt. Ik ben daar met een batterij met 20% toegekomen en heb hem naar 100% laten laden. Rond 0:30 had hij daarmee gedaan. We kwamen rond 1:30 terug van de stad en ik ben hem dan op een andere plaats gaan zetten (plekken genoeg). Al die karren die er al stonden te laden waren nog steeds aan het laden, en sommigen stonden er de dag erna om 16h nog toen ik vertrok, en ze waren nog steeds ingeplugd. Dat zal een schone laadfactuur zijn, maar ach, als je zelf niet betaalt boeit dat uiteraard totaal niet. Oja, en voor wie het wil weten, dat is dus ook "hoteltarief" he, zo een laders. 22kW AC lader. Tarief: 0.63€/kWh + 0.055€ per minuut tussen 7h en 23h. Dat spel daar dus ingeplugd laten staan van 7 tot 23h kost u alleen al aan tijd-tarief 82.5 euro, doe daar dan nog eens pakt 40 euro aan laadkosten bij. Goedkoop rijden, zo een EV . En je AC lader helemaal dicht zetten om heel traag te laden brengt dus ook niet op want de prijs per minuut blijft gelijk. Om te vergelijken, de Fastned 300kW laders wat verderop kosten 0.69€/kWh. 2 Quote
josenjef 436 Geplaatst: 24 december 2024 Geplaatst: 24 december 2024 Zondag voor de tweede keer een publieke laadpaal met kuren tegengekomen en weer was het een Ecotap. Al moet ik wel zeggen dat de ecotap paal een paar kilometer verder wel werkte, maar Ecotap probeer ik toch te mijden. Ook wel daardoor gratis plaats in Durbuy centrum op een drukke dag, dus niet geheel slechte ervaring. Quote
ex-Mooseman 14.633 Geplaatst: 24 december 2024 Geplaatst: 24 december 2024 9 uren geleden, ir_fuel zei: Van 't weekend het effect van "de baas betaalt" gezien. Logeerde in de Van der Valk in Amsterdam. In de parking 8 parkeerplaatsen met AC laadmogelijkheid, met een Allego lader. 7 plaatsen bezet. Ik de mijne erbij gezet en ingeplugd. Daarna eens op Chargemap de details van die lader bekeken. Je betaalt dus per minuut + per kWh, en dat komt bovenop de parkeerkost die je al hebt. Ik ben daar met een batterij met 20% toegekomen en heb hem naar 100% laten laden. Rond 0:30 had hij daarmee gedaan. We kwamen rond 1:30 terug van de stad en ik ben hem dan op een andere plaats gaan zetten (plekken genoeg). Al die karren die er al stonden te laden waren nog steeds aan het laden, en sommigen stonden er de dag erna om 16h nog toen ik vertrok, en ze waren nog steeds ingeplugd. Dat zal een schone laadfactuur zijn, maar ach, als je zelf niet betaalt boeit dat uiteraard totaal niet. Oja, en voor wie het wil weten, dat is dus ook "hoteltarief" he, zo een laders. 22kW AC lader. Tarief: 0.63€/kWh + 0.055€ per minuut tussen 7h en 23h. Dat spel daar dus ingeplugd laten staan van 7 tot 23h kost u alleen al aan tijd-tarief 82.5 euro, doe daar dan nog eens pakt 40 euro aan laadkosten bij. Goedkoop rijden, zo een EV . En je AC lader helemaal dicht zetten om heel traag te laden brengt dus ook niet op want de prijs per minuut blijft gelijk. Om te vergelijken, de Fastned 300kW laders wat verderop kosten 0.69€/kWh. Hotels kunnen er inderdaad wel wat van. Deze zomer vroeg ik in één van de hotels waar we logeerden of er mogelijkheid was tot laden. Absoluut: een gewoon stopcontact in de parkeerkelder, aan een forfait van 25 euro bovenop de reguliere parkingkost. In Turijn was het ook iets van 40 euro per dag ipv 25, en je boekte parking voor heel je verblijf. Met de kleine batterij in mijn hybride ging dat zéér dure energie geweest zijn. Bij een ander verblijf waren er dan weer deftige laadpalen, en daar was het zelfs gratis laden. Quote
ir_fuel 58.380 Geplaatst: 24 december 2024 Geplaatst: 24 december 2024 48 minutes ago, ex-Mooseman said: Hotels kunnen er inderdaad wel wat van. Deze zomer vroeg ik in één van de hotels waar we logeerden of er mogelijkheid was tot laden. Absoluut: een gewoon stopcontact in de parkeerkelder, aan een forfait van 25 euro bovenop de reguliere parkingkost. In Turijn was het ook iets van 40 euro per dag ipv 25, en je boekte parking voor heel je verblijf. Met de kleine batterij in mijn hybride ging dat zéér dure energie geweest zijn. Bij een ander verblijf waren er dan weer deftige laadpalen, en daar was het zelfs gratis laden. Ik snap niet dat je in hotels een hybride gaat laden. Laat die plaats voor ev's. 2 Quote
ex-Mooseman 14.633 Geplaatst: 24 december 2024 Geplaatst: 24 december 2024 Heb ik gedaan, toch ? In het verblijf waar we gratis konden laden, was er geen enkele andere (PH)EV. De plaatsen aan de laadpalen werden gewoonlijk door het personeel ingenomen (zonder stekkerwagen). Ik stond daar dus in niemand zijn weg. Waarom ik zou laden met PHEV ? Waarom niet, als er plaats is ? De auto rijdt zoveel aangenamer als beide motoren kunnen werken. Met een lege batterij probeert die altijd een beetje te laden, zodat je elektrisch kunt vertrekken. Dat wisselt die een minuut van benzine naar batterij, en slaat daarna de verbrandingsmotor weer aan., niet echt smooth. Het is héél verleidelijk om in openbare parkings te laden : meestal zijn er nog vrije plaatsen, als de rest al goed vol staat, en vaak zijn het ook de dichtste plaatsen bij de uitgang (VIP-plaatskes noemt mijn dochter ze). Als ik er vier uur sta, is mijn batterij van leeg naar vol. Quote
ir_fuel 58.380 Geplaatst: 24 december 2024 Geplaatst: 24 december 2024 8 minutes ago, ex-Mooseman said: Waarom ik zou laden met PHEV ? Waarom niet, als er plaats is ? Omdat je met een PHEV geen batterij nodig hebt om te rijden, met een EV wel. En er is misschien wel plaats als jij toekomt om 15h, maar degene met zijn EV die daar om 20h toekomt vindt dan alle palen bezet Quote
ex-Mooseman 14.633 Geplaatst: 24 december 2024 Geplaatst: 24 december 2024 Waarom kàn je dan laden met een PHEV ? Toch niet om alleen thuis of op je werkplek (en daar kan dan net hetzelfde spelen als op een openbare of hotel-parking) te laden ? 2 Quote
Polygoon 15.052 Geplaatst: 24 december 2024 Geplaatst: 24 december 2024 23 minuten geleden, ex-Mooseman zei: Waarom kàn je dan laden met een PHEV ? Toch niet om alleen thuis of op je werkplek (en daar kan dan net hetzelfde spelen als op een openbare of hotel-parking) te laden ? Dat lijkt me net het idee van een PHEV. Thuis laden zodat je elektrisch rijdt onder de kerktoren en dan je nafte voor de afstanden. Nu, ik begrijp je wel. Zo'n PHEV rijdt zéér onaangenaam met lege batterij. Ik prefereer mijn EV boven de PHEV van mijn vrouw elke keer. Maar het is inderdaad wat lullig als je om 20h ergens toekomt en er enkel PHEV's staan met een batterij ter grootte van een AA'tje . Anderzijds, ik reken nooit op een destination lader (is ie der en is ie leeg, mooi, zoniet: tant pis) en aan die laders onderweg staan nooit PHEV's aan. 2 Quote
josenjef 436 Geplaatst: 24 december 2024 Geplaatst: 24 december 2024 (aangepast) 32 minuten geleden, ir_fuel zei: Omdat je met een PHEV geen batterij nodig hebt om te rijden, met een EV wel. En er is misschien wel plaats als jij toekomt om 15h, maar degene met zijn EV die daar om 20h toekomt vindt dan alle palen bezet Jij kan dan met je EV weer wel aan een snellader ... ik stoor mij daar eigenlijk niet aan, maar ja destination chargers zijn dan voor mij ook altijd maar optioneel/leuk meegenomen. Merk wel dat PHEV rijders die aangenaam willen rijden, en geen grote ICE naast hun batterij hebben, veel meer met laden bezig zijn dan EV-rijders. 24 december 2024 aangepast door josenjef Quote
tuscani 11.808 Geplaatst: 24 december 2024 Geplaatst: 24 december 2024 1 uur geleden, ex-Mooseman zei: Hotels kunnen er inderdaad wel wat van. Deze zomer vroeg ik in één van de hotels waar we logeerden of er mogelijkheid was tot laden. Absoluut: een gewoon stopcontact in de parkeerkelder, aan een forfait van 25 euro bovenop de reguliere parkingkost. In Turijn was het ook iets van 40 euro per dag ipv 25, en je boekte parking voor heel je verblijf. Met de kleine batterij in mijn hybride ging dat zéér dure energie geweest zijn. Bij een ander verblijf waren er dan weer deftige laadpalen, en daar was het zelfs gratis laden. In Frankrijk deze zomer ook. Tesla destination charger. Dus ik boek dat hotel. Ginds aangekomen. Ahja, maar dan moet je 30€ betalen. FJ de Tesla sc wat verder was goedkoper. Terwijl destination chargers normaal gratis moeten zijn, hoor je meer en meer deze verhalen. Quote
Polygoon 15.052 Geplaatst: 24 december 2024 Geplaatst: 24 december 2024 21 minuten geleden, tuscani zei: Terwijl destination chargers normaal gratis moeten zijn, hoor je meer en meer deze verhalen. Oei nee, ik hoor net het tegenovergestelde (en terecht ook, trouwens). Quote
ir_fuel 58.380 Geplaatst: 24 december 2024 Geplaatst: 24 december 2024 53 minutes ago, josenjef said: Jij kan dan met je EV weer wel aan een snellader ... Ja, maar dan moet ik een half uur gaan laden, terwijl ik anders gewoon direct door kan rijden. Voor die PHEV rijder maakt dat geen verschil. Het zijn dan net degenen die lopen te roeptoeteren dat een PHEV "the best of both worlds" is die dan laadplaatsen bezetten aan een hotel waar ze ongetwijfeld niet naartoe gereden zijn van 20km verderop? En dan bij vertrek hop de snelweg op en met de verbrandingsmotor aan naar huis? Quote
ir_fuel 58.380 Geplaatst: 24 december 2024 Geplaatst: 24 december 2024 50 minutes ago, tuscani said: In Frankrijk deze zomer ook. Tesla destination charger. Dus ik boek dat hotel. Ginds aangekomen. Ahja, maar dan moet je 30€ betalen. FJ de Tesla sc wat verder was goedkoper. Terwijl destination chargers normaal gratis moeten zijn, hoor je meer en meer deze verhalen. Ik heb absoluut geen problemen met betalen voor stroom. Dat lijkt me zelfs normaal. Quote
Goesting 431 Geplaatst: 24 december 2024 Auteur Geplaatst: 24 december 2024 1 uur geleden, ir_fuel zei: Omdat je met een PHEV geen batterij nodig hebt om te rijden, met een EV wel. Dat is dan jouw mening. Ik laad mijn PHEV altijd bij om van de klimatisering bij het volgende vertrek te kunnen genieten. 2 Quote
tuscani 11.808 Geplaatst: 24 december 2024 Geplaatst: 24 december 2024 1 uur terug, ir_fuel zei: Ik heb absoluut geen problemen met betalen voor stroom. Dat lijkt me zelfs normaal. Het is normaal normaal ja,begrijp ik. Maar tesla destination chargers waren net om tesla te promoten en rijders naar jouw hotel te lokken. Zij (Tesla ) zetten uw hotel op hun kaart en gps systeem, en jij (hotel) geeft gratis stroom. Ik heb bij de winkel ook zo´n systeem. Ik sta bij een bepaalde mutualiteit op hun site, maar moet dan wel verplicht x-aantal korting geven aan hun leden. Quote
tuscani 11.808 Geplaatst: 24 december 2024 Geplaatst: 24 december 2024 1 uur terug, Goesting zei: Dat is dan jouw mening. Ik laad mijn PHEV altijd bij om van de klimatisering bij het volgende vertrek te kunnen genieten. Nooit gedaan met de Q7, airco´s zijn toch goed tegenwoordig? 2min en de wagen is op temp. Met de Y ook nog nooit de koeling opgezet op voorhand. In Italië in de voll zon, gewoon de airco op en die staat koel. Quote
Jokke_vlo 16.945 Geplaatst: 24 december 2024 Geplaatst: 24 december 2024 Er bestaan oplossingen om deze stressvolle situaties niet hoeven mee te maken. 2 4 Quote
tuscani 11.808 Geplaatst: 24 december 2024 Geplaatst: 24 december 2024 2 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Er bestaan oplossingen om deze stressvolle situaties niet hoeven mee te maken. Dat past niet in mijne frunk. En als het geen G klasse is, is het voor bompa´s volgens mijn zoon. Quote
Polygoon 15.052 Geplaatst: 24 december 2024 Geplaatst: 24 december 2024 4 minuten geleden, tuscani zei: Nooit gedaan met de Q7, airco´s zijn toch goed tegenwoordig? 2min en de wagen is op temp. Met de Y ook nog nooit de koeling opgezet op voorhand. In Italië in de voll zon, gewoon de airco op en die staat koel. Ik doe dat zo goed als elke rit via de app. Zou niet weten waarom het niet te doen 2 Quote
tuscani 11.808 Geplaatst: 24 december 2024 Geplaatst: 24 december 2024 Zojuist, Polygoon zei: Ik doe dat zo goed als elke rit via de app. Zou niet weten waarom het niet te doen Omdat ik er niet aan denk. Als we toekomen zeg ik "shit had hem moeten koelen" maar dan zet ik hem gewoon zo op. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.