Ga naar inhoud

Takelwagen of Jeep + aanhanger?


Jonass

Aanbevolen berichten

42 minuten geleden, Jonass zei:

Dat kan een optie zijn, laat ik nu links liggen want dubbelas brengt ook gewicht mee en indien controle dus nog zwaardere boete.

 

Liever dus technisch overladen dan theoretisch overladen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, CAS zei:

Liever dus technisch overladen dan theoretisch overladen? 

Absoluut :D 

Zoals gezegd vaak met mijne kameraad zijn rafter enkelas gereden en vond dat aangenaam bollen

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, Jonass zei:

Absoluut :D 

Zoals gezegd vaak met mijne kameraad zijn rafter enkelas gereden en vond dat aangenaam bollen

Bon, dus je takelwagen mogelijks "pijn" doen en mogelijks (veiligheids)risico's nemen verkies je boven een administratieve overlading?
Sta me toe dat gek te vinden, maar soit.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, ST TDCi zei:

Bon, dus je takelwagen mogelijks "pijn" doen en mogelijks (veiligheids)risico's nemen verkies je boven een administratieve overlading?
Sta me toe dat gek te vinden, maar soit.

Als dat aangenaam/veilig aanvoelt zie ik geen probleem. Vroeger nog een 307D gehad, dát was pas onveilig bollen. 
 

Aan 1€/kg kan 200kg al een verschil maken. 
 

Soit, trekkend voertuig + aanhanger dus. 
 

welk trekkend voertuig dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, Mazdastruction zei:

Ford Ranger bv en regelmatig wisselen.

Maakt niets uit dat je daar niets voor voelt, genoeg mensen die dat wel doen.

Puck up en aanhangwagen... Gaat goed, maar wel super oncomfortabel als er niets in de laadbak ligt, dan is dat best springerige (zonder auto op trailer). Zeker E40 Ternat - Aalst. Echt een ramp dat stuk (zowel met Ranger als Navara). 

Ik zou voor een Touareg gaan. 3.0 TDI al dan niet in LV (om dan toch tijdje te houden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super oncomfortabel en een ramp. Ok… 

We hebben nu nog oa de combinatie van een B2500 (of Ranger) van 20 jaar oud. Ik ga daar inderdaad niet mee naar DE om 7-800km op een dag te rijden, maar 200km hier in BE is toch geen enkel probleem… En met een recentere al helemaal niet. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Mazdastruction zei:

Super oncomfortabel en een ramp. Ok… 

We hebben nu nog oa de combinatie van een B2500 (of Ranger) van 20 jaar oud. Ik ga daar inderdaad niet mee naar DE om 7-800km op een dag te rijden, maar 200km hier in BE is toch geen enkel probleem… En met een recentere al helemaal niet. 
 

Qua comfort is dat in vergelijking met een X5 of Range echt wel een wereld van verschil. 

Een Amerikaanse pick-up is een ander verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

No brainer.

SUV + Aanhanger. 

Heb alle pistes al bekeken. Zoals hiervoor besproken, kan je niets doen zonder een C rijbewijs.

Ik kan tot 2,8 ton laden op onze Fitzel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook jeep + aanhangwagen prefereren en proberen die ook iedere keer door te verkopen. 

+ je spaart een daily uit, want je kan daily'en met die SUV. 

Overladen met een takelwagen de hele tijd rondrijden zou ik niet doen. Als er dan eens tegen u knalt ben je gescheten met uw verzekering ook e. Is ook niet goed voor het cowboy imago van de sector al. Je wilt in orde zijn met je zaken, dat begint bij het begin. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

BE trekker + oplegger voor 2 auto's
Max treingewicht 8750kg (als ge al ff uw BE rijbewijs hebt) en nuttig laadvermogen zal rond de 5T draaien.

Ik heb tegen Mei/Juni een Sprinter 519 BE-trekker die te koop komt :ninja:😎

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, Challazer zei:

Ik zou ook jeep + aanhangwagen prefereren en proberen die ook iedere keer door te verkopen. 

+ je spaart een daily uit, want je kan daily'en met die SUV. 

Overladen met een takelwagen de hele tijd rondrijden zou ik niet doen. Als er dan eens tegen u knalt ben je gescheten met uw verzekering ook e. Is ook niet goed voor het cowboy imago van de sector al. Je wilt in orde zijn met je zaken, dat begint bij het begin. 

 

5 minuten geleden, WoKe zei:

BE trekker + oplegger voor 2 auto's
Max treingewicht 8750kg (als ge al ff uw BE rijbewijs hebt) en nuttig laadvermogen zal rond de 5T draaien.

Ik heb tegen Mei/Juni een Sprinter 519 BE-trekker die te koop komt :ninja:😎

 Ik zou eerst en vooral vanuit het oogpunt van je onderneming kijken. Ik zou denken dat je voor een volledig dedicated oplossing meer omzet moet draaien vooraleer deze rendeert, misschien zelfs extra services aanbieden gelinkt aan dat voertuig, dan voor een trailer van een paar 1000 euro + SUV die je ook ten allen tijde kan verhandelen. Met de combinatie SUV + trailer kan je ook minder "foute" keuzes maken. Ga je voor een pickup en vind je het niet aangenaam om op een hobbelpaard te zitten verhandel je die en probeer je is een X5 ;) Twijfel je toch nog kan je ook eens een oprijwagen huren.

Wanneer je toch dedicated gaat is die BE trailer wel mooi, omdat je er dan ook 2 kan laden en toch niet voor een duur rijbewijs moet gaan. 

Wat die controles betreft woon ik misschien in een hotspot, maar ik woon op 3 km van het containerpark en op dat traject is er minstens 1 keer per maand controle het laatste jaar en half. Alles met aanhanger + vrachtvervoer aan de kant, wel vriendelijker dan in duitsland waar ik met de motorhome al is stevige controle heb gehad. Hier ook controles op zaterdag, de wachtrij bij de controle is langer dan die aan het containerpark :) 

Ik heb jaren BE combinaties gereden zonder mij iets aan te trekken van het feit dat ik niet in orde was, ik heb geen BE rijbewijs, en een paar weken terug dat nog eens gedaan maar ik was niet meer op mijn gemak. Ik heb de indruk dat de politie de laatste jaren een bijscholing heeft gehad op dat vlak. 20 jaar geleden nog tegen gehouden in het Brusselse met volgeladen Sprinter + 3.5T aanhanger combinatie en die agent had niet eens door dat ik dat met mijn B niet mocht rijden, die tijden zijn echt wel voorbij.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het hier niet allemaal doorgenomen, maar ik zou gaan voor een camionette of SUV + remorque.

SUV als je meer budget hebt en/of wilt als daily gebruiken (die oudere spellen die veel mogen trekken worden ook snel een money pit als er iets aan kapot gaat), en anders een camionette.

 

Zoals hier al staat is de prijs van de remorque irrelevant. Die houdt vrij goed zijn waarde. Ik zou wel eentje zoeken met de plateau tussen de wielen, als je eens iets lager wilt kunnen laden zonder te staan kloten met blokjes.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een combinatie lijkt me ook het interessants gezien de polyvalentie.

Het idee om een camionette als trekkend voertuig te gebruiken is nog een optimalisatie van dat idee eigenlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom op korte termijn dan geen 4x4 en trailer, zien hoe de zaken lopen en dan beslissen of dit de juiste oplossing is dan wel dat een vrachtwagen een betere optie is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, WoKe zei:

BE trekker + oplegger voor 2 auto's
Max treingewicht 8750kg (als ge al ff uw BE rijbewijs hebt) en nuttig laadvermogen zal rond de 5T draaien.

Ik heb tegen Mei/Juni een Sprinter 519 BE-trekker die te koop komt :ninja:😎

Dat is inderdaad ideaal, helaas heb ik mijn BE niet lang genoeg om daarmee te mogen rijden. 

30 minuten geleden, The Swede zei:

Heb je een BE rijbewijs trouwens?

Heb ik, ja. 
 

 

Zoals fuel zegt zou ik ook graag eentje hebben met de plateau tussen de wielen ipv erboven. Niet alleen om lage wagens te laden, maar schijnt ook een pak stabieler te rijden. @Jan ontkent dit echter. Ik kan niet vergelijken, dus dat is gissen. 
 

Als ik voor een trailer ga, dan liefst een ifor Williams. Echt knappe trailers en zeer waardevast. Ook vrij duur uiteraard ( 5800 ex ) maar als dat zijn waarde goed vast houdt dan is dat eigenlijk geen issue. 
 

Qua trekkend voertuig ben ik eerder geneigd om naar een cheap euro4 te gaan ( LEZ is geen issue op Z ), zodat er zoveel mogelijk budget overblijft om in stock te steken. 
 

Iets recent kopen om dan ook te koop aan te bieden is ook een optie, maar ik merk dat duurdere bakken bij mij moeilijker weggaan. 
 

Suggesties om te trekken dus? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plateau tussen de wielen heeft vaak grotere wielen en dat scheelt toch wel. Al is de wijze waarop ze geladen is meer van belang. Zet je een wagen er achteruit op, dan krijg je dat nooit stabiel (tenzij het een porsche is of middenmotor wagen)

Is het plateau tussen de wielen, maar nog steeds van die kleine wielekes met brede spoorgevoelige banden, dan verlies je het voordeel. 

En daarnaast is de spoorbreedte ook van belang. Kan je tussen de spoorvorming van een vrachtwagen, kan je erin, of heb je een spoor dat net iets kleiner is en steeds van de ene kant naar de andere gaat zoeken? Dat kan ook een verschil maken. 

@CAS heeft zo een trekhaak met kogelgewichtmeter (dacht ik). Zou ik ook zeker steken, correct geladen is de helft van het werk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aja, en zoals sommigen hier al aanhaalden rijdt een bestelwagen een stuk goedkoper. Zeker bij hogere tellerstanden. Maar heeft wel het nadeel dat de (veelal) langere wielbasis ook resulteert in een grotere draaicirkel. 

Ik reed liever met 4x4 (Range Rover, Ranger, Navara, Avalanche,...) dan met de bestelwagens (waren wel Masters). Met een Traffic/Vito is dat anders. Maar dacht niet dat die 3,5T mochten trekken, maar niet zeker. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Master is wel een ramp kwa draaicirkel. Bij mij zit daar idd een weegschaal in. En ook instelbaar in de hoogte. Eigenlijk echt een zaligheid. Wel in aluminium, dus ik gok dat na een paar jaar gebruik dat wat meer speling gaat krijgen.  Gekeurd tot 12ton in de VS, geen CE keuring dus hier doen ze er mogelijks wel lastig over :D

Zowel gewicht als hoogte op de bal is eigenlijk belangrijk. Doet enorm veel kwa stabiliteit en rijcomfort. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, Jonass zei:

Dat is inderdaad ideaal, helaas heb ik mijn BE niet lang genoeg om daarmee te mogen rijden. 

Heb ik, ja. 
 

 

Zoals fuel zegt zou ik ook graag eentje hebben met de plateau tussen de wielen ipv erboven. Niet alleen om lage wagens te laden, maar schijnt ook een pak stabieler te rijden. @Jan ontkent dit echter. Ik kan niet vergelijken, dus dat is gissen. 
 

Als ik voor een trailer ga, dan liefst een ifor Williams. Echt knappe trailers en zeer waardevast. Ook vrij duur uiteraard ( 5800 ex ) maar als dat zijn waarde goed vast houdt dan is dat eigenlijk geen issue. 
 

Qua trekkend voertuig ben ik eerder geneigd om naar een cheap euro4 te gaan ( LEZ is geen issue op Z ), zodat er zoveel mogelijk budget overblijft om in stock te steken. 
 

Iets recent kopen om dan ook te koop aan te bieden is ook een optie, maar ik merk dat duurdere bakken bij mij moeilijker weggaan. 
 

Suggesties om te trekken dus? 

Als je echt beroepsmatig regelmatig met een trailer onderweg bent, dan wil je een 4x4, geen SUV. Ik heb al met redelijk wat SUV's lasten getrokken (X5, Q7, Touareg) en ze brengen weinig meerwaarde over een gewone wagen. Ze zijn niet stabieler dan een dikke break, de overbrenging blijft te lang en je zit er in als in een gewone wagen.

Wanneer ik aanhangers trek/trok met de Range of Pajero, dan had je op gewone wegen duidelijk een voordeel dat die met een kortere overbrenging zaten, waardoor je aan gewone snelheden "moeitelozer" reed met een trailer erachter. Je zit ook een stuk hoger waardoor je niet enkel een beter zicht hebt op het gespan, maar ook om te mannoeuvreren zit je een stuk beter. 
Rij achteruit met een trailer met één van die beide wagens, en je kan makkelijk je hoofd en schouders uit het raam steken om achter je te kijken (de gordellijn van de auto loopt nl onder je schouder door). Ik probeerde hetzelfde met een moderne Touareg en onmogelijk om deftig je kop buiten te steken om achter je te kijken. De gordellijn passeert nl op schouderhoogte.

In Euro IV is een Toyota Landcruiser een klassieke waarde. Als zou ik zelf richting Pajero 3.2 TDi kijken (de 200pk versie met automaat). Is bovendien makkelijk naar 240pk te chippen. 

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/mitsubishi-pajero-3-2-di-d-invite-diesel-grijs-ca5f36f2-f884-4f23-b711-a873e2c5c2bd?lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&cldtidx=1

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Jonass said:

Als ik voor een trailer ga, dan liefst een ifor Williams. Echt knappe trailers en zeer waardevast. Ook vrij duur uiteraard ( 5800 ex ) maar als dat zijn waarde goed vast houdt dan is dat eigenlijk geen issue. 

Bekijk zeker ook Brian James. Dat is wat ik heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid