Ga naar inhoud

Takelwagen of Jeep + aanhanger?


Jonass

Aanbevolen berichten

8 minutes ago, The Swede said:

 

In Euro IV is een Toyota Landcruiser een klassieke waarde. Als zou ik zelf richting Pajero 3.2 TDi kijken (de 200pk versie met automaat). Is bovendien makkelijk naar 240pk te chippen. 

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/mitsubishi-pajero-3-2-di-d-invite-diesel-grijs-ca5f36f2-f884-4f23-b711-a873e2c5c2bd?lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&cldtidx=1

 

Voor dat geld koop je een jongere okkazie camionette die dat ook kan trekken. Dat zou toch mijn voorkeur genieten. Beroepsmatig met een spel van 12 jaar oud beginnen rijden, ik weet het zo niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, The Swede zei:

 

In Euro IV is een Toyota Landcruiser een klassieke waarde. Als zou ik zelf richting Pajero 3.2 TDi kijken (de 200pk versie met automaat). Is bovendien makkelijk naar 240pk te chippen. 

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/mitsubishi-pajero-3-2-di-d-invite-diesel-grijs-ca5f36f2-f884-4f23-b711-a873e2c5c2bd?lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&cldtidx=1

 

Automaat is wel echt een zegen als je regelmatig moet manoeuvreren met een zware last. Zeker als er nog wat hellingen aan te pas komen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16/1/2022 om 12:39, Jan zei:

Mijn sprinter mag 3T trekken.
 

- aanhangwagen gewicht is 2340 op de trailer laden. Euro5 316 cdi. Gezien ik hem enkel gebruik als werkpaard gekocht met 170k op de klok voor 8k +

Verbaast mij dat je 3 ton mag trekken met je Sprinter.

Is een achteras met dubbele banden dan?

De Sprinters bij Stadsbader mochten 2000 of 2500 kg trekken, afhankelijk van het vermogen.

Op 16/1/2022 om 18:34, ST TDCi zei:

Van frituur naar de verkoop van zonnepanelen naar de verkoop van auto's. Dat laatste heb ik compleet gemist trouwens ;)
Medische keuring is goed voor 3 of 5 jaar, hangt er vanaf en is de kost niet.

Voor beiden valt iets te zeggen, maar als je praat over een takelwagen moet het volgens mij een rijbewijs C zijn...
Er is zeker controle op tegenwoordig + je kan echt niet veel laden met rijbewijs B.
Weet je wat een recente Fiesta of Polo weegt? Een Focus of Golf mag je sowieso vergeten.


Verder is het zo dat een takelwagen rijbewijs C relatief goedkoop aan te kopen is.
Het rijbewijs daarentegen kost wel wat geld, daaraan ben je ongeveer 3000-3500 euro kwijt.
OBU heb je meteen vanaf +3.5T. Prijs per KM is afhankelijk van tonnage en euronorm.
Tikt wel door, ik heb nu geen zicht op de juiste cijfers van bij ons maar dat is best absurd.

Een BE combinatie is het mooist, niks zo geil als een dikke SUV met een zware remorque .

 

 

 

Mijn Golf break woog minder dan 1400 kg op de weegschaal aan het containerpark :) 

Op 16/1/2022 om 19:40, ST TDCi zei:

Dubbele achterbanden =/= dubbele achteras hé ;) 

Het valt me op als je over "overladen" spreekt enkel maar oog hebt voor de pakkans en de boetes.
Wat met je veiligheid en die van anderen? Dan beter een rijbewijs C die gekeurd is naar rijbewijs B.
Dan heb je op papier nog steeds in overtreding, maar je speelt niet met de veiligheid want technisch zit je safe.

Met een rijbewijs C die gekeurd is op rijbewijs B, en waar je dus 120 mee gaat rijden ipv 90 ben je ook niet goed bezig hé.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, kwiekie zei:

Verbaast mij dat je 3 ton mag trekken met je Sprinter.

Is een achteras met dubbele banden dan?

De Sprinters bij Stadsbader mochten 2000 of 2500 kg trekken, afhankelijk van het vermogen.

Mijn Golf break woog minder dan 1400 kg op de weegschaal aan het containerpark :) 

Met een rijbewijs C die gekeurd is op rijbewijs B, en waar je dus 120 mee gaat rijden ipv 90 ben je ook niet goed bezig hé.

Nope,

Er bestaan er ook met 3,5T trekhaak op enkele banden. Heeft te maken met bepaalde optiecodes (en de mijne is van oorsprong een Duitse import, heeft ook een tachograaf). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, kwiekie zei:

 

Mijn Golf break woog minder dan 1400 kg op de weegschaal aan het containerpark :) 

Helium in je banden? 😬

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Jan zei:

Nope,

Er bestaan er ook met 3,5T trekhaak op enkele banden. Heeft te maken met bepaalde optiecodes (en de mijne is van oorsprong een Duitse import, heeft ook een tachograaf). 

Oké mooi, wel zeer stom dat de aankoper bij Stadsbader daar dan nooit op let want een aantal remorques die sommige ploegen trekken zijn MTM 2700 of 3500.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik dus wilde zeggen aan @Jonass: zeker niet alle Sprinters of gelijkaardig mogen 3.5 ton trekken.

Geen idee ook of er een groot verschil in verbruik zou zijn tussen een Sprinter 2.2 diesel of zo'n X5 3.0 sd als je een remorque aan het trekken bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, kwiekie zei:

Verbaast mij dat je 3 ton mag trekken met je Sprinter.

Is een achteras met dubbele banden dan?

De Sprinters bij Stadsbader mochten 2000 of 2500 kg trekken, afhankelijk van het vermogen.

Mijn Golf break woog minder dan 1400 kg op de weegschaal aan het containerpark :) 

Met een rijbewijs C die gekeurd is op rijbewijs B, en waar je dus 120 mee gaat rijden ipv 90 ben je ook niet goed bezig hé.

De weegbrug van containerparken zijn iets speciaals. In die van merelbeke zou mijn mercedes 100kg minder wegen dan volgens de fabriekscijfers. Maar enkel bij die om naar buiten te rijden. Naar binnen rijden weegt die meer. 

Is nu wel aangepast, ben volgens mij niet de enige die eens heeft lopen klagen

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, gewoon ik zei:

De weegbrug van containerparken zijn iets speciaals. In die van merelbeke zou mijn mercedes 100kg minder wegen dan volgens de fabriekscijfers. Maar enkel bij die om naar buiten te rijden. Naar binnen rijden weegt die meer. 

Is nu wel aangepast, ben volgens mij niet de enige die eens heeft lopen klagen

Eh, rekenen ze dat door in hetgeen ge betaal*T* voor afgezet afval?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Jan zei:

Nope,

Er bestaan er ook met 3,5T trekhaak op enkele banden. Heeft te maken met bepaalde optiecodes (en de mijne is van oorsprong een Duitse import, heeft ook een tachograaf). 

Moet je idd selecteren. Ik dacht andere eind overbrenging en koeling voor vbak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, gewoon ik zei:

is regen nat?

Kon ook softwarematig afgetrokken worden. Zeker als iemand 10 taloren komt afzetten gaat die het niet pikken te moeten betalen voor meer dan 100 kg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17/1/2022 om 15:21, ir_fuel zei:

Voor dat geld koop je een jongere okkazie camionette die dat ook kan trekken. Dat zou toch mijn voorkeur genieten. Beroepsmatig met een spel van 12 jaar oud beginnen rijden, ik weet het zo niet.

Een camionette is ook redelijk, hoewel je dan wel eentje moet hebben met glas rondom anders heb je weer minder zicht op je gespan. En het comfort van een camionette is wel minder dan van een Pajero.

Over die 12 jaar zou ik me geen zorgen maken. Zo een Jap van 12 jaar is betrouwbaarder dan een Duitser van 3 jaar. De topicopener stelde trouwens de X5 30sd voor, en daar heb je EN de leeftijd EN het feit dat een BMW al minder betrouwbaar is EN het is een SUV en geen 4x4 (dus minder goed trekvoertuig).  

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, Le Capri Mauve zei:

Kon ook softwarematig afgetrokken worden. Zeker als iemand 10 taloren komt afzetten gaat die het niet pikken te moeten betalen voor meer dan 100 kg

ze hebben een correctie voor 8kg die ze niet aanrekenen.

En zo wist ik het. Ik had iets van 5kg afgezet en ik moest voor 40kg betalen. Ik dacht het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, The Swede zei:

Een camionette is ook redelijk, hoewel je dan wel eentje moet hebben met glas rondom anders heb je weer minder zicht op je gespan. En het comfort van een camionette is wel minder dan van een Pajero.

Over die 12 jaar zou ik me geen zorgen maken. Zo een Jap van 12 jaar is betrouwbaarder dan een Duitser van 3 jaar. De topicopener stelde trouwens de X5 30sd voor, en daar heb je EN de leeftijd EN het feit dat een BMW al minder betrouwbaar is EN het is een SUV en geen 4x4 (dus minder goed trekvoertuig).  

Ik hang zelden mijn hoofd door mijn ruit (kan me de laatste keer zelf niet herinneren...) en mij omdraaien doe ik al helemaal niet. Geen idee wat jij allemaal uitsteekt als je achteruit rijdt... Ge gebruikt toch gewoon uw spiegels? En bij een bestelwagen staan de spiegels verder naar voor dan bij een SUV, waardoor ze verder van het gespan staan en je (mede omdat ze veelal ook nog eens groter zijn) een nog ruimer zicht hebt en op spiegels rijden nog extra eenvoudig is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En er is ook een achteruitkijkcamera. Zeer simpel achteraf te plaatsen op een camionette.

De grote merde met een camionette is de dode hoek als je linksaf moet draaien en je staat al schuin naar links. Je ziet NIKS over je rechterschouder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, ir_fuel zei:

De grote merde met een camionette is de dode hoek als je linksaf moet draaien en je staat al schuin naar links. Je ziet NIKS over je rechterschouder.

Daarom is het handig om de optie “ruiten rondom” aan te vinken. Heb je die niet, dan kan het inderdaad ronduit gevaarlijk zijn wanneer je schuin links staat.

aangepast door thiva
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minutes ago, Tjeu said:

Een ruit in de schuifdeur rechts idd wel een must. De andere zou ik niet als dealbreaker aanzien

Dan moet je wel door je achterwand kunnen kijken natuurlijk :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ir_fuel zei:

En er is ook een achteruitkijkcamera. Zeer simpel achteraf te plaatsen op een camionette.

De grote merde met een camionette is de dode hoek als je linksaf moet draaien en je staat al schuin naar links. Je ziet NIKS over je rechterschouder.

Toen ik mijn Vito ging afhalen, en erna ergens parkeerde was ik ergens piep-piep verwachtende, er kwam echter niets :lol:

AR Camera laten insteken, heeft me 250 EUR gekost. Heb dat werkje meegevolgd, inderdaad iets van niets. 

Op die dode hoek heb ik al vaak lopen vloeken idd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Tjeu zei:

Ik hang zelden mijn hoofd door mijn ruit (kan me de laatste keer zelf niet herinneren...) en mij omdraaien doe ik al helemaal niet. Geen idee wat jij allemaal uitsteekt als je achteruit rijdt... Ge gebruikt toch gewoon uw spiegels? En bij een bestelwagen staan de spiegels verder naar voor dan bij een SUV, waardoor ze verder van het gespan staan en je (mede omdat ze veelal ook nog eens groter zijn) een nog ruimer zicht hebt en op spiegels rijden nog extra eenvoudig is. 

Ik gebruik spiegels, maar als het even kan, dan leun ik toch ook graag even uit het venster. Er gaat niks boven zelf direct zien waar je dat (of die) binnenste wiel(en) plaatst. Vooral als het millimeterwerk is.

Destijds deze bij C_X binnengereden. Dan wil ik toch efkes zelf kijken. 
Toen ik zijn 250D later ging afzetten met een trailer en een Touareg, vond ik het veel lastiger om een duidelijk zicht te krijgen. Ik zat een stuk lager in de auto en efkes buiten kijken was een stuk minder gemakkelijk. 
 

657784BA-9371-4538-BAF0-FEC920D702AF.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ir_fuel zei:

Dan moet je wel door je achterwand kunnen kijken natuurlijk :D 

Die is bij de meesten is die wand niet standaard (wel een raster achter de bestuurdersstoel) maar zeker een meer dan warm aanbevolen optie. En liefst met een kas waar nog wat geluidsdempend materiaal tegenaan gegooid is, al kan je dat makkelijk zelf. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Tjeu said:

Die is bij de meesten is die wand niet standaard (wel een raster achter de bestuurdersstoel) maar zeker een meer dan warm aanbevolen optie. En liefst met een kas waar nog wat geluidsdempend materiaal tegenaan gegooid is, al kan je dat makkelijk zelf. 

Een camionette zonder achterwand? Wie moet dat hebben? :D 

Zeer gezellig in de winter ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid