Ga naar inhoud

Volvo XC90... of toch maar niet ?


Kaneda

Aanbevolen berichten

Sinds een paar weken ben ik op zoek naar een auto met 6 plaatsen of meer, en redelijke bagageruimte (er lopen al een paar andere draadjes, aankoop voorzien rond de zomer).

Ondertussen heb ik van alles overwogen : bestelwagen met dubbele cabine (Jumpy, Transit Custom of Vito), een gewone 7-zitter en ook de Tourer versies van de Vito, en bijvoorbeeld ook de Renault Trafic Spaceclass.

De Vito Tourer is tot nu toe de grootste kanshebber, al proefrit gedaan en offerte gekregen, initieel een 116CDI maar zou nu toch eerder naar een 119CDI gaan. Kom met mijn configuratie uit rond de 60k, BTW inclusief en alle kortingen eraf. 

 

Toch ben ik blijven kijken en vergelijken, niet altijd een goed idee.
Toevallig ben ik op een heel mooie stockwagen gestoten waar ik voorheen nog niet aan gedacht had. Een 7-zit SUV voldeed eigenlijk niet aan mijn eisen qua bagageruimte.

Tot ik de Volvo XC90 in detail ging bekijken : vergeleken met bijvoorbeeld een Hyundai Santa Fe heb je hier achter de 3e rij stoelen nog een hele mooie bagageruimte, eigenlijk bijna zoveel als ik nu gewoon in mijn X-Trail heb (de XC90 is een kleine 30 cm langer dan mijn X-Trail).
Als je er dan nog één neerklapt heb je nog eens 50% extra (we zijn met 6 dus als we met bagage op weg gaan kan dat 7e zitje best naar beneden geklapt worden.

Die Vito Tourer in L2 heeft achter de 3e zitrij niet ZO veel extra ruimte tov de Volvo (lees: diepte laadvloer van klep tot stoelenrij), maar je kan natuurlijk ook één van de stoelen op de 3e zitrij wegklappen, plus kan je in de Vito nog meer bagage in de hoogte kwijt omdat het dak helemaal doorloopt naar achter en dan recht naar beneden, terwijl de XC90 natuurlijk een aflopende daklijn heeft zoals alle SUV’s.

Maar goed, toch ben ik verrast door de ruimte binnenin van de XC90.
Nu, die zou ik nooit hebben overwogen wegens veel te duur : als je bij de configurator kijkt, dan start die vanaf 73k euro BTW in, zonder opties.

Ik heb echter toevallig een heel mooi exemplaar gevonden, nieuw, stockwagen bij een officiële Volvo dealer ; ik veronderstel dat het een MY 2021 is maar dat is niet zo erg.
Het gaat over een B5, hybride met diesel, 235pk, AWD, echt een prachtexemplaar met net de juiste opties.

Bij de Vito, die overigens nog steeds de grootste kanshebber is, ga ik sowieso naar een 119CDI met 190pk (ipv de initiële 116 CDI met 163 pk), dus qua prijs voor mijn configuratie kom ik nu vrijwel gelijk uit met die XC90.

Ik heb echter nogal wat gelezen over de betrouwbaarheid van Volvo, die niet zo goed zou zijn, althans bij enkele modellen toch (vooral de T8 zou hier nogal een zorgenkindje zijn).

Betrouwbaarheid en Volvo, altijd gedacht dat die twee hand in hand gingen. Hoe gaat dit met die B5 ? Betrouwbaar ? Of hebben de Chinezen de boel verprutst ?


Ik weet het, ik kan er maar geen gedacht van maken, maar wat die XC90 betreft, zou ik wel kunnen leven met een wat kleinere bagageruimte tov de Vito.

Ook nog : heb trouwens ook gekeken bij Mercedes naar de V-klasse, nieuwe stockwagens maar niets gevonden binnen mijn budget met de juiste opties (de enige die in aanmerking kan komen zou me 10k meer kosten dan die Volvo, BTW incl.)

aangepast door Kaneda
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid