Ga naar inhoud

Mazda MX-5 (NA): 30 jaar

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn nummerplaat komt maandag pas, aangezien ik pas aan de beurt was rond 13u30. Nooit ga ik nog naar dat DIV-kot. Nooit.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Eentje van 115 of 131, maar ze zijn even 'snel'.

Maar nu zijn ze oldtimer, turbokitje of (mijn voorkeur) supercharger erop :inlove:

S/C oké, dat behoudt motorkarakter nog wat. Maar wat kost dat? Tegen dat dat er op zit ben je 2.500 EUR kwijt en dan zit je met een karretje dat noch qua koppeling, bak, differentieel en lagers dat vermogen aan kan? (gokje)

Zou leuk zijn mocht er een ca. 160pk sterke hoogtoerige® versie van bestaan. Een 2-liter, dat moet meteen ook redelijk wat koppel geven aan dat ding.

Geplaatst:

S/C oké, dat behoudt motorkarakter nog wat. Maar wat kost dat? Tegen dat dat er op zit ben je 2.500 EUR kwijt en dan zit je met een karretje dat noch qua koppeling, bak, differentieel en lagers dat vermogen aan kan? (gokje)

Zou leuk zijn mocht er een ca. 160pk sterke hoogtoerige® versie van bestaan. Een 2-liter, dat moet meteen ook redelijk wat koppel geven aan dat ding.

Hier @@gTa,

staat er dik bij, heeft ophanging van mx 5 cup  en heeft 205 turbo pk's !

FullSizeRender_zpsvqqeu45p.jpg

FullSizeRender%202_zpscquwfmrf.jpg

Begi T25/T28 turbo

Begi Cast Iron Manifold

Mild steel separated gases downpipe

2,5" catless rvs uitlaat

CX Racing FM intercooler

CX Racing BOV

CX Racing radiator/shroud/fan

K&N filter

Innovate LC-1 WBO2

RC 440cc injectors 

Stage 3 koppeling 

Megasquirt ECU 

De motor produceerde in september 2011 181 pk bij 11 psi aan de achterwielen (na correctie, uitdraai aanwezig). 

In 2012 heb ik nog wat kleine wijzigingen doorgevoerd, en de auto af laten stellen op euro98 en 12 psi. 

Toen produceerde de auto 201 pk aan de achterwielen (geen uitdraai, wel foto’s aanwezig). 

Dit alles is (ook zelf) nog te wijzigen d.m.v. redelijk eenvoudige software en een laptop. 

Het blok is goed voor ongeveer 250pk, de turbo kan er nog ongeveer 4 psi bij hebben.

Onderstel

Spax RSX schokbrekers (Max5 cup) in hoogte en hardheid verstelbaar 

Diverse braces onder de auto, alsmede een veerpootbrug en towerbrace achter de stoelen 

M-tuned big brake kit (voor 281 mm, achter 251mm) 

EBC remblokken 

Mazda 10th anniversary sperdifferentieel met bijbehoren assen (oem) 

Lenso BSX zwart/aluminium 15x7 et20 wielen met Toyo T1R 195-45-50 banden 

Rota RK-R in antracietgrijs 15x8 et10 (3mm spacer aan de voorzijde) met Toyo T1R 195-50-50 banden (400 km. 'oud')

Interieur 

QSP deepdish stuur (leder) 

Inbouwmeters in dashboard (turbodruk, olietemperatuur en A/F verhouding) 

Lederen pookhoes, pookknop, handremhoes en handrem 

Sparco kuipstoelen 

Schröth 4-puntsgordels

Voor maar 4750 (met hard top en 2 sets velgen)

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

En in een origineeltje (bar the rims) wil ik nog (nét) (misschién) gezien worden, maar in zo'n spel absoluut niet.

Geplaatst:

Dat krijg je toch nooit op belgische platen?

Geplaatst:

Heb een donkergroene Mazda MX-5 te koop zien staan hier in Oudergem @@Ceke, maar het is wel een NB. Je vindt 'm voorlopig ook niet op't net.

Geplaatst:

Als je een snelle MX5 wilt moet je een S2K kopen.

Pk heb je trouwens altijd tekort. ;)

MX5 is sowieso awesome, doorsleuren met die 1600 en eigenlijk wel nog deftig vooruit gaan.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ik heb genoeg aan m'n 1600. Good fun! Zo'n heerlijk gooi-en-smijtbakske :inlove:

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

MX5 is sowieso awesome, doorsleuren met die 1600 en eigenlijk wel nog deftig vooruit gaan.

Feit, als ik achter jou op de zeelandrit reed moest ik toch regelmatig tot tegen de kickdown-knobbel gassen (dus volgas eigenlijk, kickdown doe ik nooit) geven om je geen meters te laten nemen. Gaat nog best OK vooruit, aan lagere snelheden. Ideaal karretje voor zo'n wegen, lijkt me.

Geplaatst:

Well said. Al is het verschil groter. Je hebt niet enkel meer pk's, maar ook leukere pk's voor wie graag rijdt. Dat F20C blok heeft niet voor niets meerdere keren engine of the year award gekregen. 

Chassis van een S2000 is ook zeer capabel, er zijn kerels die met een geblazen S2K of V8 swap rondrijden en enkel wielen en remmen aanpassen zonder problemen. Voor het geld dat je steelt in een turbo NC MX-5 zou ik sowieso een S2000 kopen, kan ook minder aan kapot gaan dan. Tenzij je natuurlijk heel erg fan bent van MX-5'jes. 

Nu, het moet gezegd: zo'n MX-5 is allesbehalve traag, al is alles natuurlijk relatief. Op die cabrionichten ardennenrit moest ik enkel op lange rechte stukken hier en daar wat inhouden, maar dat was zeker niet hinderlijk. Nu, mocht ik overal 9/10en rijden zou de MX-5 natuurlijk niet meekunnen, maar voor rondritten en alledaags plezier zeker geen slome ketel. 

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Is een MX-5 meer 'gooi & smijt' dan een E30? :P (aka valt er makkelijker te driften (voor noobs) met een MX5, of maakt dat weinig verschil?)

Geplaatst:

Well said. Al is het verschil groter. Je hebt niet enkel meer pk's, maar ook leukere pk's voor wie graag rijdt. Dat F20C blok heeft niet voor niets meerdere keren engine of the year award gekregen. 

Chassis van een S2000 is ook zeer capabel, er zijn kerels die met een geblazen S2K of V8 swap rondrijden en enkel wielen en remmen aanpassen zonder problemen. Voor het geld dat je steelt in een turbo NC MX-5 zou ik sowieso een S2000 kopen, kan ook minder aan kapot gaan dan. Tenzij je natuurlijk heel erg fan bent van MX-5'jes. 

Nu, het moet gezegd: zo'n MX-5 is allesbehalve traag, al is alles natuurlijk relatief. Op die cabrionichten ardennenrit moest ik enkel op lange rechte stukken hier en daar wat inhouden, maar dat was zeker niet hinderlijk. Nu, mocht ik overal 9/10en rijden zou de MX-5 natuurlijk niet meekunnen, maar voor rondritten en alledaags plezier zeker geen slome ketel. 

Met dat verschil dat ik, mocht ik een goeie S2000 willen, ik vermoedelijk niet zo heel veel minder zou moeten uitgeven dan aan een M roadster (als het cabrio moet/mag zijn) of zelfs een Z4 M roadster. Zonder afbreuk te willen doen aan de S2000: dan zijn die Bimmers meer mijn ding.

Geplaatst:

Met dat verschil dat ik, mocht ik een goeie S2000 willen, ik vermoedelijk niet zo heel veel minder zou moeten uitgeven dan aan een M roadster (als het cabrio moet/mag zijn) of zelfs een Z4 M roadster. Zonder afbreuk te willen doen aan de S2000: dan zijn die Bimmers meer mijn ding.

Maar een Bimmer wekt dan weer meer jaloezie op bij onze verzuurde medemens dan een Honda, denk ik. :D

Geplaatst:

Maar een Bimmer wekt dan weer meer jaloezie op bij onze verzuurde medemens dan een Honda, denk ik. :D

Als't "te veel lawaai" maakt is het sowieso niet naar de goesting van de verzuurde medemens, ongeacht het nu een BMW of een Honda is, denk ik.

Geplaatst:

Ik denk dat dat wel klopt, ongeveer. Als is een "oude" BMW roadster niet plots zoveel opvallender dan een "oude" Honda roadster. Vooral niet omdat de Honda er erg TFATF uit ziet en dat is soms al genoeg om het gekanker te starten. En als ze veel lawijt maken, is 't sowieso prijs.

Dat mag niet verrassen :P

Neen, dat is zo. Niet dat die vierpitter niet goed is, maar een romige zes-in-lijn ligt me nog zoveel meer. En toegegeven: alhoewel ik altijd een boon gehad heb voor de S2000 (ik had er bijna ooit één gekocht, maar 'ie was boven budget en ik vond er nog geen goed geprijsde recente 2e handse) heb ik een groter zwak voor Zuid-Duitse automerken.

Als't "te veel lawaai" maakt is het sowieso niet naar de goesting van de verzuurde medemens, ongeacht het nu een BMW of een Honda is, denk ik.

Dat.

Geplaatst:

Is een MX-5 meer 'gooi & smijt' dan een E30? :P (aka valt er makkelijker te driften (voor noobs) met een MX5, of maakt dat weinig verschil?)

Ik denk dat een MX-5 gemakkelijker te controleren valt dan een E30 (beiden in standaard trim), puur omdat het een lichtere ketel is met smallere banden en minder bodyroll. Een noob kan niets 'makkelijk' driften (= drift aanhouden). 

Onlangs nog een discussie gehad met een stagiair op het werk hier. Was zeer geïnteresseerd in mijn auto's en als ik hem wat filmpjes toonde van driften werd hij helemaal gek. Heeft ie die avond aan zijn ouders getoond :fp: "Ahja en dat werkt daar bij u? En vind gij dat normaal? En zou jij dat ook doen met onze auto??". 

Dan vroeg ik volgende dag ook aan mij of dat gevaarlijk is, dat driften. Als je het onder controle hebt, uw verstand gebruikt en een redelijke marge inbouwt is dat mijns inziens niet gevaarlijk. 

Hoeveel gaan zo'n M roadster dingen feitelijk? 

Bij een S2000 hangt het er van af of je een AP1 of AP2 wilt (PFL / FL). Die laatste zijn vaak beduidend duurder, al vind ik ze niet per se veel knapper. Puur qua mechaniek zijn de AP1's eigenlijk 'puurder': ophanging is scherper ingesteld. Er waren teveel van die nitwits die achteruit tegen een boom belanden door zogezegd 'snap oversteer' @@RRD (complete bullshit imho, als je dat snap noemt voel je even goed die auto aan als een blinde kan lezen). Ze hebben dus vanaf 2002 al lichte aanpassingen doorgevoerd aan ophangingsinstellingen. Vanaf AP2 (2004) werd het nog iets meer op onderstuur afgesteld. Nu, da's allemaal aanpasbaar door eens langsgaan bij iemand die weet hoe hij een auto moet uitlijnen. 

Daarnaast heeft een AP2 drive by wire throttle. Naar 't schijnt is het verschil niet op te merken, maar ik heb toch liever een gaskabel in mijn sportieve naftketels. 

Geplaatst:

Ik denk dat dat wel klopt, ongeveer. Als is een "oude" BMW roadster niet plots zoveel opvallender dan een "oude" Honda roadster. Vooral niet omdat de Honda er erg TFATF uit ziet en dat is soms al genoeg om het gekanker te starten. En als ze veel lawijt maken, is 't sowieso prijs.

Neen, dat is zo. Niet dat die vierpitter niet goed is, maar een romige zes-in-lijn ligt me nog zoveel meer. En toegegeven: alhoewel ik altijd een boon gehad heb voor de S2000 (ik had er bijna ooit één gekocht, maar 'ie was boven budget en ik vond er nog geen goed geprijsde recente 2e handse) heb ik een groter zwak voor Zuid-Duitse automerken.

TFATF. Had to google it :lolz: 

Denk dat de gemiddelde verzuurde medemens niet meteen de link legt tussen Honda S2000 en dit

498395686_74bd9674db.jpg

Meeste mensen denken gewoon dat er een knap soort MX-5 gepasseerd is :D

BMW heeft het op dat vlak lastiger. Zeker na die ene malloot die met z'n M3 wat onvriendelijke remmanoeuvres uithaalde vinden de meeste mensen BMW-rijders maar eikels, of ze nu sportief rijden of niet.  

Een romige zes-in-lijn is fine and dandy, maar -in mijn ogen- als je echt van rijden houdt no match voor een hoogtoerige viercilinder. @@Mayonaise kan me hier denk ik wel in bijtreden. Die Z3 2.8 Coupé heeft een leutig blok voor te cruisen, maar da's best sloom en dus minder satisfying om mee te tiphielen etc. Gasrespons is verre van zo instant als bij een S2000. Wel meer koppel (en zeker in de lage regionen). Het hangt er dus van af wat voor motorkarakter je meer op het lijf geschreven is. 

Een zes-in-lijn van de M-divisie is natuurlijk andere koek. Helaas nog nooit zelf mee gereden, maar van wat ik lees en hoor een volledig ander verhaal dan bovenvermelde 2.8. 

Geplaatst:

Technisch snap en volg ik je zeker. Optisch, mjah, 'k vind de facelift toch nog wel een streepje frisser ogen. Zou me eigenlijk niet uitmaken, 'ie zou vooral goed moeten zijn. En dan denk ik dat je toch niet minder dan 15.000 euro moet rekenen, als 't een facelift is zelfs eerder 20.000?

Dan ben je bijna aan de prijs van een technisch in OK staat zijnde (Z3) M roadster. Da's (veel) meer een poppenwagentje qua uiterlijk, maar ik vind 'm belachelijk vet en de motor is voor mij een sterk pluspunt t.o.v. de Honda (nog eens: alhoewel die Honda-krachtbron minstens even waaw is). Je vindt zelfs al Z4 M roadsters voor dik 20.000 euro. Bij zo'n BMW weet je dat je de M-motor toch regelmatig moet deftig laten onderhouden. Dan maal ik (bij ene die dat gehad heeft) niet om een kilometerstand van b.v. 120.000. 

Geplaatst:

Een romige zes-in-lijn is fine and dandy, maar -in mijn ogen- als je echt van rijden houdt no match voor een hoogtoerige viercilinder. @@Mayonaise kan me hier denk ik wel in bijtreden. Die Z3 2.8 Coupé heeft een leutig blok voor te cruisen, maar da's best sloom en dus minder satisfying om mee te tiphielen etc. Gasrespons is verre van zo instant als bij een S2000. Wel meer koppel (en zeker in de lage regionen). Het hangt er dus van af wat voor motorkarakter je meer op het lijf geschreven is. 

Een zes-in-lijn van de M-divisie is natuurlijk andere koek. Helaas nog nooit zelf mee gereden, maar van wat ik lees en hoor een volledig ander verhaal dan bovenvermelde 2.8. 

Klopt wat je zegt.

Ik heb al redelijk wat 258/265pk 3.0i gereden en dat is voor mij echt (méér dan) voldoende. Wat Mayo z'n Z3 Coupé 2.8 verweet heb ik bij die auto zelf nooit als dusdanig ervaren (heb daar toch een paar duizend km mee gereden). Mayo wil ulatrsnelle gasrespons voor z'n driftwerk - ik snap dat. Ik drift ook graag eens, maar ik ben (veel) gematigder in m'n eisen dan Mayo, denk ik.

Trouwens: alsof een 231pk of (zeker) de 258/265pk 3.0i niet van toeren houdt... En met een minimale mod heb je daar een even sterk kippenvel brengende intake-sound als bij een S2000. Vind ik.

Die M-motoren zijn inderdaad andere koek. Scherper qua reacties, scherper qua sound (nog altijd romig, onderin), heel veel midrange brio en inderdaad ook niks op aan te merken richting red zone. Ik zou zéér graag. Maar ik denk dat ik, gezien m'n budget, gezien de vraagprijsverschillen non-M vs M, gezien de onderhoudskosten (motorisch zeker), gezien de taxen, e.d. eerder bij een Z4 3.0si (265pk) uit zou komen dan bij een M roadster. Omdat die - voor mij - echt volstaat. Als ik een ultrascherpe machine zou willen, koop ik iets anders dan een M roadster of een Honda S2000. Als ik een leuke weekendkar wil waar Renske ook mee wil rijden, waar wat bagage in kan, die romig is bij gewone ritjes en een smile op m'n bakkes tovert, en die stevig vooruit gaat als den tap eens helemaal open gaat ... dan volstaat (bijvoorbeeld) een Z4 3.0si ruimschoots. Hoeft geen M te zijn.

Geplaatst:

Kan ik je volledig in volgen. Een drieliter is alles behalve traag te noemen, heb destijds eens meegereden met Willy Blake z'n 3-liter Z4, spel ging HARD. Zou de S2000 serieus mogen uitwringen om te volgen. Klonk ook goed met die mousse verwijderd. MAAR, als je daar het meeste uit wil halen moet je bij dat blok eigenlijk net na de 6000 rpm opschakelen. Als je doortrekt tot aan de redline merk je dat hij in die laatste 500 toeren eigenlijk wat doodvalt. Dat was toch mijn indruk. En dat vind ik net zo leuk bij de S2000, hoe langer je het gaspedaal in de bodem duwt, hoe meer hij je beloont. Elke laatste 100 toeren extra zijn ZO rewarding en maken echt een verschil. Een piekig karakter, absoluut. Maar zeer zalig en racy vind ik persoonlijk. 

Onderhoud bij zo'n S2000 valt ook echt goed mee. Ik doe het persoonlijk zelf, omdat ik er graag mee bezig ben en het me ook een duit scheelt. Naast olie, filters en blokken nog niets van kosten aan gehad (gezien km stand ook niet onlogisch). 

Puur om te driften is zo'n koppelrijke zes-in-lijn eigenlijk beter dan het hoogtoerig blok uit een S2000. Da's echt vanuit lage toeren simpelweg een dot gas geven en gaan. 

Een propere AP1 met relatief lage km stand vind je bijna niet onder 15K. Voor een AP2 zit je dan inderdaad gemakkelijk aan 20K. 

Geplaatst:

Ik denk dat een MX-5 gemakkelijker te controleren valt dan een E30 (beiden in standaard trim), puur omdat het een lichtere ketel is met smallere banden en minder bodyroll. Een noob kan niets 'makkelijk' driften (= drift aanhouden). 

En 4x wishbones! En 50/50!

Geplaatst:

Ik denk dat we hetzelfde peizen. :D

Met een budget beperkt tot 15k kies ik inderdaad een Z4 3-liter. Een zeer frisse PFL (liefst een Yachtline :inlove: ) of een FL 3.0si (technisch beter, maar visueel minder mooi).

Geplaatst:

Even om duidelijk te zijn: AP2 is hier nooit geleverd. Dat was een aangepast blok met lagere rev limiter. Hier in Europa is het enkel AP1 PFL en FL.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in