Ga naar inhoud

Mazda MX-5 (NA): 30 jaar


Lotuzzz

Aanbevolen berichten

Tisso, moet dringend lager. :D

Staat idd hoog en droog. Wat zou je steken? Veren en dempers of schroefkit?

Ik had eerst enkel veren van H&R -40mm, stond heel proper maar enkel da "wiegde" wat. Schroefkit is tof maar eigenlijk nekeer hij op de goede hoogte staat en geometrie staat "spot on" blijf je daar toch ook af. Komt er nog bij gelijk de mijne op de foto stond had ik nog maar een paar cm over tss chassisbalk en de grond. Dus elke borduur of drempel traag en schuin of je raakt met het chassis de grond.

Moest ik het over doen een set veren -3 of 4cm met nen deftige demper, een vaste kit dus.

Want had ik de stationchef op de keuring niet gekend had ik nooit de keuring gepasseerd, ik had teveel camber achteraan en kreeg het niet weg zonder te beginnen klooien met speciale excentrische bouten en dergelijke.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat idd hoog en droog. Wat zou je steken? Veren en dempers of schroefkit?

Ik had eerst enkel veren van H&R -40mm, stond heel proper maar enkel da "wiegde" wat. Schroefkit is tof maar eigenlijk nekeer hij op de goede hoogte staat en geometrie staat "spot on" blijf je daar toch ook af. Komt er nog bij gelijk de mijne op de foto stond had ik nog maar een paar cm over tss chassisbalk en de grond. Dus elke borduur of drempel traag en schuin of je raakt met het chassis de grond.

Moest ik het over doen een set veren -3 of 4cm met nen deftige demper, een vaste kit dus.

Want had ik de stationchef op de keuring niet gekend had ik nooit de keuring gepasseerd, ik had teveel camber achteraan en kreeg het niet weg zonder te beginnen klooien met speciale excentrische bouten en dergelijke.

 

 

Vaste veren en goede dempers is ook mijn voorkeur. Nooit een fan geweest van schroefkits. :) 

 

Een deftige demper is wel niet goedkoop. :/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een schroefkut is enkel handig als je de auto voor meerdere doeleinden wil gaan inzetten.

 

Ga je op Spa rijden, dan is laag en hard wat je wil om je massamiddelpunt zo laag mogelijk te houden

Ga je op Weeze driften dan wil je hem hoog en hard

Gaj e op straat rijden dan wil je hem niet al te hoog, en medium qua zachtheid

 

Het gemak om daartussen te kunnen wisselen is wat je koopt, maar als je niet weet wat je doet qua in en uitgaande demping enz, dan is zo'n systeem inderdaad nutteloos.

 

Ik zou eigenlijk wel een schroefkit willen merk ik nu...maar de prijs is iets hoger dan ik zou willen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een schroefkut is enkel handig als je de auto voor meerdere doeleinden wil gaan inzetten.

 

Ga je op Spa rijden, dan is laag en hard wat je wil om je massamiddelpunt zo laag mogelijk te houden

Ga je op Weeze driften dan wil je hem hoog en hard

Gaj e op straat rijden dan wil je hem niet al te hoog, en medium qua zachtheid

 

Het gemak om daartussen te kunnen wisselen is wat je koopt, maar als je niet weet wat je doet qua in en uitgaande demping enz, dan is zo'n systeem inderdaad nutteloos.

 

Ik zou eigenlijk wel een schroefkit willen merk ik nu...maar de prijs is iets hoger dan ik zou willen :D

 

Volgens mij is dat onderhouden ook kut.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet meteen waarvoor het (uitsluitend) bedoeld is, maar je dan er ook gewoon de auto mooi mee verlagen tot op de wettelijke minimumhoogte of tot de auto mooi gelijk hangt.

Met een set veren is het altijd zoeken en foefelen en hangt hij dan nog niet gelijk je 't wilt. 

 

Met een KW variante 2 mag je toch vrij noob zijn? @@PJH

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag vrij noob zijn, maar daarvoor zijn die dingen niet ontworpen. Dan kies je beter een demper en veer die op elkaar bemeten zijn.

Wat jij zegt is idd waarvoor de meesten dat gebruiken, maar eigenlijk heb je zo'n instelmogelijkheden enkel nodig als je effectief wil bezig zijn met demping, voorspanning, rolreductie, rake, ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is dat onderhouden ook kut.

Ik spoot de mijne elke week af met de Kärcher, en in de winter zeker da zout is een echte merde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

er bestaan rvs schroefkits...die roesten niet of amper. Ik heb een kw zitten, als je zoals ik vaker van wielen verwisselt kun je dan de hoogte daar iets beter op afregelen, hardheid kan ik niet herzetten maar ik kan ermee leven, de ene kit is al harder dan de andere natuurlijk.

Als je het puur objectief bekijkt, ook naar geld redenen zou ik gewoon een setje veren en dempers kopen. Want mooi laag is niet echt snel en handig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag vrij noob zijn, maar daarvoor zijn die dingen niet ontworpen. Dan kies je beter een demper en veer die op elkaar bemeten zijn.

Wat jij zegt is idd waarvoor de meesten dat gebruiken, maar eigenlijk heb je zo'n instelmogelijkheden enkel nodig als je effectief wil bezig zijn met demping, voorspanning, rolreductie, rake, ...

Voorspanning? Rake? Ik ga weer bijleren [emoji4]
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een schroefkut is enkel handig als je de auto voor meerdere doeleinden wil gaan inzetten.

 

Ga je op Spa rijden, dan is laag en hard wat je wil om je massamiddelpunt zo laag mogelijk te houden

Ga je op Weeze driften dan wil je hem hoog en hard

Gaj e op straat rijden dan wil je hem niet al te hoog, en medium qua zachtheid

 

  

Volgens mij is dat onderhouden ook kut.

Vergeet niet dat je hem eigenlijk ook elke keer moet laten uitlijnen na het verstellen van de hoogte. Anders trekt je camber op niks en heb je nog geen voordeel aan je set.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Stel: Ik wil een mx-5 1.8. Neem je een NA of NB? Techniek en motor van de NB zal wel iets moderner (en sneller?) zijn. Maar dan zonder de klaplichtjes :(

 

Geraak ik daar trouwens in met 1m85? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ongeveer 1m90 hier.

volledig standaard NA gaat, maar ik had weinig plaats voor m'n knie owv het vaste stuur. Deepdish stuur gemonteerd, nu zit ik perfect :)

En zetelmod he :)
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Stel: Ik wil een mx-5 1.8. Neem je een NA of NB? Techniek en motor van de NB zal wel iets moderner (en sneller?) zijn. Maar dan zonder de klaplichtjes :(

 

Geraak ik daar trouwens in met 1m85?

Een NB is "meer" auto, ik ben ook terug aan het zoeken. Bij mij zal het ook een NB of zelfs NC worden, als het een NB is moet het een anniversary zijn die hebben een 6 bak en standaard sper en bilstein dempers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid