Ga naar inhoud

BMW X1 premium selection


jan.van.gent

Aanbevolen berichten

Mijn ouders zijn van plan hun X1 E84 2.0i s-drive van de hand te doen. Ik ben van plan deze over te nemen voor mijn vrouw (de smart forfour is jammergenoeg echt wel iets te krap met 2 kleine kinderen).

Nu zijn ze op zoek naar een premium selection X1, maar ze willen echt wel graag android auto. Mijn persoonlijke kennis ivm navigatie systemen, en hun mogelijkheden is blijven steken een aantal jaren terug, en ben dus absoluut niet meer op de hoogte.
Iemand die wat kan duiden vanaf welk jaar de X1 dit standaard aan boord heeft, of kan hebben (mits kleine upgrade), of welke opties aangevinkt moeten zijn daarvoor?

Alternatief is een aftermarket MMI unit kopen, om android/carplay functionliteiten toe te voegen. Maar als het OEM kan, en dit de zoektocht niet te hard beperkt, dan prefereren ze dit.
Zoiets dus: https://motivesupplies.nl/product/motivesupplies-mmi-for-bmw/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie bij Vandeursen toch regelmatig ombouws doen om android mogelijk te maken. Lijkt me niet onmogelijk. Ik zie dat ie ook regelmatig voor dealers werkt, dus mss iets om mee te marchanderen? Van de prijs doen gaat toch niet lukken

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Luv4DLM zei:

Android auto gaat volgens mij niet bij BMW, enkel Apple Carplay.

Aftermarket zal de enige mogelijkheid zijn.

Dat klopt niet.

Android Auto kan niet op de X1 waarvan sprake, maar élke nieuwe BMW werkt uiteraard met Apple Carplay én Android Auto.

Maar dus het enige mogelijke is een soort van aftermarket inbouw. Weet wel dat dat niet altijd goed werkt en dat je achteraf bij klachten niet bij je dealer kan komen aankloppen. 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Tommie zei:

Dat klopt niet.

Android Auto kan niet op de X1 waarvan sprake, maar élke nieuwe BMW werkt uiteraard met Apple Carplay én Android Auto.

Maar dus het enige mogelijke is een soort van aftermarket inbouw. Weet wel dat dat niet altijd goed werkt en dat je achteraf bij klachten niet bij je dealer kan komen aankloppen. 😉 

dus op geen enkele F48 mogelijk dan? niet vanaf bepaald jaartal/optie/...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, jan.van.gent zei:

dus op geen enkele F48 mogelijk dan? niet vanaf bepaald jaartal/optie/...?

Neen, niet mogelijk. Op F48 énkel Apple CarPlay.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De opvolger van de F48 is toch nog maar net "beschikbaar" in de toonzalen (en allicht pas leverbaar in 2035 :D ), dus zo heel "oud" is een F48 toch nog niet.

De E84 waar ze nu mee rijden, tjah, als ik die overneem, dan duurt het geen week vooraleer daar een 10"+ android systeem in zit. Dat huidige systeem is inderdaad sterk achterhaald. Destijds ook zeer tevreden geweest van mijn android systeem in de E39 530i.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, jan.van.gent zei:

De opvolger van de F48 is toch nog maar net "beschikbaar" in de toonzalen (en allicht pas leverbaar in 2035 :D ), dus zo heel "oud" is een F48 toch nog niet.

Eigenlijk wel, gelanceerd eind 2015 he... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Tommie zei:

Eigenlijk wel, gelanceerd eind 2015 he... 

akkoord, maar doorgaans krijgt zo'n model toch recentere infotainment tijdens zijn levensjaren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 10/3/2022 at 1:15 PM, jan.van.gent said:

akkoord, maar doorgaans krijgt zo'n model toch recentere infotainment tijdens zijn levensjaren?

1 keer, tijdens de facelift.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3/10/2022 om 13:15, jan.van.gent zei:

akkoord, maar doorgaans krijgt zo'n model toch recentere infotainment tijdens zijn levensjaren?

Het is een Bmw e, geen Tesla 😛

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 hours ago, Tjeu said:

Het is een Bmw e, geen Tesla 😛

How how! Ik heb ooit op een 1 een software update gehad, en daarna had ik een analoge klok op mijn iDrive. Die was er vroeger niet!

Vooruitgang zeg ik u!

:D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4/10/2022 om 23:16, ir_fuel zei:

1 keer, tijdens de facelift.

Tegenwoordig klopt dit inderdaad, maar vroeger was er geen lijn in te trekken.

Neem nu de F20, die liefst 4 generaties iDrive heeft gekend. Nu ja, da's ook een van de weinige kisten die een tweede LCI heeft gehad.

iDrive 3.0 - 09/2011 – 03/2013
iDrive 4.0 - 03/2013 – 03/2015
iDrive 5.0 - 03/2015 – 07/2017 (LCI1)
iDrive 6.0 - 07/2017 – 06/2019 (LCI2)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had in mijn Alpina een toestel van Aliexpress zitten genad Andream, dat draadloos perfect zijn werk deed. Apple Carplay en Android auto.

Dus daar zou ik nu de aankoop van de auto niet laten afhangen. Wel best eentje kiezen met navi pro 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal de aankoop niet volledig bepalen, maar het is toch jammer.
Nu zal ik het voor hen wel oplossen (zelf zo'n toestel komen van aliexpress en inbouwen), maar jammer dat hier geen andere oplossingen voor zijn vanuit BMW zelf, of zelf lokale aftermarket.
In nederland blijkt dat wel vlotter te lopen, tal van bedrijfjes die dergelijke zaken inbouwen. Heb de indruk dat je in de jaren 90/00 hier in België wel veel bedrijfjes had die audio install deden (ARC etc.), maar dat dit hier precies wat doodgebloed is. Ik vind er allesinds bijzonder weinig in Belgie die dergelijke MMI/Aliexpress toestellen inbouwen (correct me if I'm wrong)

Porsche is daar precies wel mee bezig, zodat mensen die zich niet comfortabel voelen bij zelf een aliexpress toestel in te bouwen, toch te kunnen helpen:

https://www.porsche.com/international/accessoriesandservice/classic/genuineparts/producthighlights/pccm/

Er zal dan wel een Porsche-prijskaartje aan hangen ook, maar goed, je kan tenminste terecht bij de dealer, je zal er je garantie niet door verliezen,... (stel je voor dat de originele Navi ofzo van de X1 het begeeft na 1 jaar, ik kan me goed voorstellen dat BMW dat niet graag onder garantie zal fixen als ze weten dat er zo een aliexpress toestel aan hangt, ook al heeft het er niets mee te maken).

image.png.86ea2c3873222d5137836155c9f97242.png

image.png.4e8378fa3fd9628afba644a0fedc1b1a.png

 

Mijn stiefma doet thuisverpleging in/rond Gent, dus de OEM navi is gewoon onbruikbaar, je wilt echt wel waze continu gebruiken. Dat is de reden waarom ze het echt wel al een belangrijke "optie" zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3/10/2022 om 10:06, jan.van.gent zei:

Mijn ouders zijn van plan hun X1 E84 2.0i s-drive van de hand te doen. Ik ben van plan deze over te nemen voor mijn vrouw (de smart forfour is jammergenoeg echt wel iets te krap met 2 kleine kinderen).

Nu zijn ze op zoek naar een premium selection X1, maar ze willen echt wel graag android auto. Mijn persoonlijke kennis ivm navigatie systemen, en hun mogelijkheden is blijven steken een aantal jaren terug, en ben dus absoluut niet meer op de hoogte.
Iemand die wat kan duiden vanaf welk jaar de X1 dit standaard aan boord heeft, of kan hebben (mits kleine upgrade), of welke opties aangevinkt moeten zijn daarvoor?

Alternatief is een aftermarket MMI unit kopen, om android/carplay functionliteiten toe te voegen. Maar als het OEM kan, en dit de zoektocht niet te hard beperkt, dan prefereren ze dit.
Zoiets dus: https://motivesupplies.nl/product/motivesupplies-mmi-for-bmw/

Recentelijk een kalvarietocht van meer dan een jaar afgerond om voor een collega een X1/X2 te zoeken.
Heb er enkele testgezeten, om de verschillen tussen de div. generaties en types navigatiesystemen te zien.
Collega wou absoluut Apple CP, wat dus maar heel zelden kan nagerust worden; 't moet er eigenlijk op zitten af fabriek.
Android Auto was geen vereiste, maar blijkbaar kan het dus niet op de vorige generatie X1/X2.

Eén advies: ook al zijn ze niet dik gezaaid: zoek eentje met de Navigatie Plus, al is het al maar owv de screen real estate.
Maakt -subjectief- een enorm verschil in hoogwaardigheid van 't interieur. En ik dénk (maar ben niet 100% zeker) dat dan ook de HUD erbij is.

Ikzelf gebruik in onze gezinsauto eigenlijk weer méér het ingebouwde BMW-navigatiesysteem, meer dan ik had gedacht iig. Dus, Navi Plus in de X1: geef het zeker een kans.
Werkt zeer soepel, duidt trefzeker files en opstoppingen aan, herberekent soepel, behoudt GPS in tunnels (itt smartphone based systemen), weergave op afritten e.d. is de max (pivoteert in 3D-mode al door, zodat je al in de uiteindelijke richting kijkt), naadloos samenwerken met HUD, enz.


Waze (of meer en meer Google Maps) staat bij mij ook nog op, maar m'n smartphone zit in zo'n houder op een roostertje van zo'n uitblaasmond. To be honest: Waze lijkt minder waardevol geworden, vergeleken met vroeger: files worden nauwelijks nog omzeild (en zeker niet meer op de krachtige wijze zoals in de beginjaren) door de (opgelegde?) beperking dat die niet door zones 30 en/of woonzones mag; de user community meldt zelden nog correct flitsers (maar wel worden alle vrachtwagentolsystemen als flitskast gemeld en staat elke auto op de pechstrook ook gemeld ... i don't need that) en vooral: de gemiddelde snelheid in trajectcontroles wordt niet weergegeven (en dat wordt zo stilaan één van de belangrijkste items).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, gTa zei:

naadloos samenwerken met HUD, enz.

In onze G21 geeft de ingebouwde Kaarten app (Apple dus) ook meldingen op de HUD, waze en google maps niet. 

Nu, geef je gelijk betreffende de ingebouwde GPS, deze zomer naar het zuiden met de ingebouwde navi gereden en waze op de telefoon ernaast, scheelde allemaal niet zo veel tbh. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Challazer zei:

In onze G21 geeft de ingebouwde Kaarten app (Apple dus) ook meldingen op de HUD, waze en google maps niet. 

Ah, dat wist ik niet. Da's een dikke plus, iig.

1 minuut geleden, Challazer zei:

Nu, geef je gelijk betreffende de ingebouwde GPS, deze zomer naar het zuiden met de ingebouwde navi gereden en waze op de telefoon ernaast, scheelde allemaal niet zo veel tbh. 

Idem, reis naar CH. Ik bekijk voorafgaand aan vertrek altijd even grondig de voorgestelde route(s) na, vergelijk ook, kies soms ook o.b.v. eigen voorkeuren. Er zat geen verschil tussen de routes. BMW-navigatiesysteem en Google Maps waren ook realistischer dan Waze inzake aankomstuur: Waze voorspelde dat we +12 uur zouden rijden (over 910 km), terwijl we effectief net geen 11 uur gereden hebben (stops niet meegerekend). Lijkt er op dat Waze zeer pessimistisch is bij 't rekening houden met vertragingen.

Ah, nog eentje: Zwitserland. Best data uit zetten op je smartphone: ook fucked. Als je je berekende route kan aanhouden zonder afwijkingen e.d. dan gaat 't nog, maar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, gTa zei:

Recentelijk een kalvarietocht van meer dan een jaar afgerond om voor een collega een X1/X2 te zoeken.
Heb er enkele testgezeten, om de verschillen tussen de div. generaties en types navigatiesystemen te zien.
Collega wou absoluut Apple CP, wat dus maar heel zelden kan nagerust worden; 't moet er eigenlijk op zitten af fabriek.
Android Auto was geen vereiste, maar blijkbaar kan het dus niet op de vorige generatie X1/X2.

Eén advies: ook al zijn ze niet dik gezaaid: zoek eentje met de Navigatie Plus, al is het al maar owv de screen real estate.
Maakt -subjectief- een enorm verschil in hoogwaardigheid van 't interieur. En ik dénk (maar ben niet 100% zeker) dat dan ook de HUD erbij is.

Ikzelf gebruik in onze gezinsauto eigenlijk weer méér het ingebouwde BMW-navigatiesysteem, meer dan ik had gedacht iig. Dus, Navi Plus in de X1: geef het zeker een kans.
Werkt zeer soepel, duidt trefzeker files en opstoppingen aan, herberekent soepel, behoudt GPS in tunnels (itt smartphone based systemen), weergave op afritten e.d. is de max (pivoteert in 3D-mode al door, zodat je al in de uiteindelijke richting kijkt), naadloos samenwerken met HUD, enz.


Waze (of meer en meer Google Maps) staat bij mij ook nog op, maar m'n smartphone zit in zo'n houder op een roostertje van zo'n uitblaasmond. To be honest: Waze lijkt minder waardevol geworden, vergeleken met vroeger: files worden nauwelijks nog omzeild (en zeker niet meer op de krachtige wijze zoals in de beginjaren) door de (opgelegde?) beperking dat die niet door zones 30 en/of woonzones mag; de user community meldt zelden nog correct flitsers (maar wel worden alle vrachtwagentolsystemen als flitskast gemeld en staat elke auto op de pechstrook ook gemeld ... i don't need that) en vooral: de gemiddelde snelheid in trajectcontroles wordt niet weergegeven (en dat wordt zo stilaan één van de belangrijkste items).

 

Op grotere wegen volg ik je 100% Maar mijn ervaring leert me dan in Gent de updates op Waze toch een stukje sneller lijken te zijn.
Bv: meulestede brug weer naar de kl*ten: terwijl Waze vrij snel op de hoogte is en me rondstuurt, stuurt mijn ingebouwde navi met nog steeds recht naar meulestede brug.

Of zijn de traffic updates bij de nieuwste generatie I-drive (EVO) nog een stuk sneller/beter dan bij mijne (NBT)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Op grotere wegen volg ik je 100% Maar mijn ervaring leert me dan in Gent de updates op Waze toch een stukje sneller lijken te zijn.
Bv: meulestede brug weer naar de kl*ten: terwijl Waze vrij snel op de hoogte is en me rondstuurt, stuurt mijn ingebouwde navi met nog steeds recht naar meulestede brug.

Of zijn de traffic updates bij de nieuwste generatie I-drive (EVO) nog een stuk sneller/beter dan bij mijne (NBT)?

Ha, terechte nuance maak je daar, ja. Zelfde ervaringen: lokaal lijkt Waze of (nog beter) Google Maps inderdaad de betere keuze.

't Klote aan Waze is dat-ie nu vaker in de file blijft zitten, ofwel omdat dat sneller is dan een alternatief dat-ie wil/mag aanbieden.
Vroeger kreeg je een alternatief, soms via de kleinste straatjes. Ik kan me inbeelden dat dat voor de omliggende straten van drukke punten een hel moet zijn...
... maar het was wel zeer efficiënt voor de Waze-gebruiker. Nu krijg je in stedelijke omgeving zelden nog een goed alternatief (met tijdswinst).

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn BMW navi toch al regelmatig steken zien laten vallen op het gebied van files en werken, waar Waze veel korter op de bal speelde. Was zo op de BMW GPS naar huis aan het rijden en bijna thuis was het ergens prijs. Ik heb toen de GPS genegeerd en een afrit vroeger gepakt. Ineens ETA 20 minuten korter ... begrijpe wie kan, en nee 't was niet door de woonwijken, maar gewoon de steenweg "te vroeg" pakken ipv de laatste afrit waar het mogelijk was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid