Ga naar inhoud

benzine 95 vs 98

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Idem, en de bewijzen waren er ook op de testbankrun. 

Wat in de depots zit is 'standaardbrandstof' of hoe moet je het noemen, de additieven worden pas daarna toegevoegd (of net niet in het geval van sommige merken).  Het prijsverschil zit niet enkel in de marges.

Geplaatst:
3 uren geleden, Jokke_vlo zei:

Mmmm jullie weten toch dat alle benzine in België uit maar enkele depots komt (BP is er 1 van) en dus Shell en een Gabriels het gewoon uit het zelfde vat halen? 😅

Mijn buur in mijn kindertijd was melkboer. Het bovenste en het onderste in het vat was melk van totaal andere kwaliteit - en vet gehalte. Bij brandstof wordt eenzelfde argument gebruikt, dat de top en bodem laag van andere kwaliteit zijn. 

Geplaatst: (aangepast)

Ik tank altijd bij Q8 en soms eens bij Esso, altijd 98 (de E34 en de F21). Als je natuurlijk die tank op dezelfde dag nog oprijdt (voor een rondrit ofzo) dan zal Gabriels, Maes, Avia etc vermoedelijk niet uitmaken. Maar voor de stalling doe ik dus Q8. Ze hebben aan de pomp ook geen korting voor de 98. Dus weet niet dat dat wil betekenen dat ze dus de real-deal 98 aanbieden omdat je ook de maximum prijs betaald??

Een Shell heb ik niet in de buurt en BP is niet in Belgie. Shell, Total, Q8 zullen in Belgie wel de 3 beste zijn zeker?
In het buitenland probeer ik vaak bij Aral of BP te gaan

Ik gebruik nu sinds kort in de E34 een ethanol afbreker, deze namelijk
https://www.oldtimerolie.be/product/ethanol-stabilizer-250-ml/

Weet niet of het allemaal helpt, maar zeker in de winter wel interessant.

aangepast door Liquid Li0n
Geplaatst:

Ik tank altijd 98, grootste deel van de tijd Total en voor de rest Dats 24. Voel letterlijk geen verschil.

Het enigste waar ik wel op kijk is dat ik niet naar de pomp ga van de lokale naftboer, en een station dat vaak gebruikt wordt. Ik passeer ook regelmatig een tankstation op de boerenbuiten maar het zou me verbazen moest daar 5x in de maand iemand 98 tanken, dus die "oude" naft laat ik aan mij passeren voor de zekerheid 🙂

Geplaatst:
16 minuten geleden, Dimitri zei:

Ik tank altijd 98, grootste deel van de tijd Total en voor de rest Dats 24. Voel letterlijk geen verschil.

Het enigste waar ik wel op kijk is dat ik niet naar de pomp ga van de lokale naftboer, en een station dat vaak gebruikt wordt. Ik passeer ook regelmatig een tankstation op de boerenbuiten maar het zou me verbazen moest daar 5x in de maand iemand 98 tanken, dus die "oude" naft laat ik aan mij passeren voor de zekerheid 🙂

goed punt. al vraag ik me af hoeveel mensen effectief 98 tanken. 

Vorig jaar op een rondrit nog gezien, stonden ze daar te tanken met de Porsches en oldtimers en enkele ook nog aan te schuiven en dat tankstation had zelfs geen 98. Ik ben gewoon naar een andere gereden. Dat zouden dan liefhebbers moeten zijn, en tanken dan 95!

Geplaatst:

Shell vind ik de beste. Uiteindelijk is de petrol overal gelijk, maar in de additieven zit er wel verschil.

Mijn eerste auto had niet veel pk’s, tankte wel altijd 98 en merkte toch echt wel verschil. 

10 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

goed punt. al vraag ik me af hoeveel mensen effectief 98 tanken. 

Vorig jaar op een rondrit nog gezien, stonden ze daar te tanken met de Porsches en oldtimers en enkele ook nog aan te schuiven en dat tankstation had zelfs geen 98. Ik ben gewoon naar een andere gereden. Dat zouden dan liefhebbers moeten zijn, en tanken dan 95!

Scheelt ook van oldie tot oldie. Bij Honda motoren zijn bijvoorbeeld 95% van de moto's na 1994 E10 bestendig. Eind jaren 80 ongeveer de helft en vanaf 1998 dacht ik allemaal. Ik zie dus niet in waarom ik de door de fabrikant 95 E10 er niet in zou gooien en mijn geld zou verkwisten aan 98...

Wel quasi altijd Q8, wegens dichtbij en prijs op 2cent na gelijk aan Gabriëls 

aangepast door Tjeu
  • Vind ik leuk 1

Hier staat inderdaad een lijst. Sommige auto's zijn duidelijk gevoeliger dan andere

https://www.acea.auto/files/E10_petrol_fuel-vehicle_compatibility_list-2021_update.pdf

Had het eens aan Google Gemini gevraagd en kreeg dit als antwoord:

• TotalEnergies (Excellium 98): TotalEnergies benadrukt dat hun Excellium 98 (E5) brandstof is ontwikkeld om de motor te reinigen, de prestaties te verbeteren en het brandstofverbruik te verlagen.
  • Q8 (HiQ Super 98): Q8 promoot hun HiQ brandstoffen als brandstoffen van superieure kwaliteit die goed zijn voor de prestaties van de wagen en schoner voor het milieu.
  • Shell (V-Power): Hoewel Shell V-Power in België als E5 wordt gelabeld, bevat deze volgens hun eigen informatie geen bio-ethanol. Shell claimt dat V-Power superieure reinigende eigenschappen heeft en helpt om de motor optimaal te laten presteren.
aangepast door Liquid Li0n

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in