Ga naar inhoud

Abarth 500e


Phil

Aanbevolen berichten

Nieuw model / Officieel: Abarth 500e (2023) - sneller dan de 695 op benzine

In het spoor van de elektrische Fiat 500 volgt nu de sportieve Abarth 500e. En die wordt sneller dan de 595 en 695 op benzine.

2023 Fiat Abarth 500e EV

De Fiat 500 is er al een tijdje als elektrische 500e. Nu is het de beurt aan Abarth, want in de loop van 2023 krijgen de 595 en 695 het gezelschap van de elektrische Abarth 500e. Die wordt aangedreven door een elektromotor die een piekvermogen van 154 pk combineert met een maximumkoppel van 235 Nm, wat volstaat om in 7 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten. De nieuwe Abarth 500e is niet alleen sneller weg wanneer het verkeerslicht op groen springt; ook op een afgesloten omloop blijft hij de 695 voor.

Op het testcircuit van Balocco duikt de nieuwe Abarth 500e een seconde onder de beste rondetijd de 695. Dat heeft niet enkel met de elektrische aandrijflijn te maken, maar ook met de grotere wielbasis en de betere gewichtsverdeling. Nu goed, het is wel niet helemaal duidelijk na hoeveel rondjes het elektrische hot-hatchmodel van de Fiat 500e naar de kant moet om de batterijen bij te laden. Het accupakket heeft een energiecapaciteit van 42 kWh, maar over het rijbereik communiceert de Italiaanse constructeur voorlopig niet. De Fiat 500e 42 kWh geraakt dik 320 kilometer ver op een lading - toch als je het WLTP-protocol volgt. Snelladen kan aan 85 kW.

2023 Fiat Abarth 500e

Sound Generator

Een van de belangrijkste attractiepolen van de huidige Abarth-modellen op basis van de Fiat 500, naast de guitige looks, is de pittige motorklank. Om dat te compenseren, komt de niewe Abarth 500e met een zogenaamde Sound Generator. En die belooft een desgewenst erg sportieve soundtrack. Bij Abarth doen ze er dan ook alles aan om de toekomstige klanten ervan te overtuigen dat de elektrische 500e minstens even leuk wordt als de 595 en de 695 die vandaag aangeboden worden. De trouwste klanten werden betrokken bij de ontwikkeling van de Abarth 500e en krijgen ook voorrang als ze een exemplaar willen bestellen.

De nieuwe Abarth 500e krijgt drie verschillende rijmodi. In Turismo wordt het vermogen teruggeschroefd , zodat het verbruik zakt en het rijbereik toeneemt - al dan niet via one-pedaltechnologie. In Scorpion Street beschik je wel over alle elektropower, met de focus op korte tussensprintjes en maximaal generatief remmen. En in Scorpion Track richt het elektrische aandrijfgeheel van de Abarth 500e zich op maximale prestaties buiten de stadsmuren.

2023 Fiat Abarth 500e

Nieuw Abarth-logo

De nieuwe Abarth 500e is het eerste model van de Fiat-subbrand met het nieuwe merklogo. Het koetswerk en het interieur worden overgenomen van de elektrische Fiat 500, maar krijgen een sportieve invulling. Zoals dikkere bumpers die dichter bij het asfalt liggen, met zijschorten getooide flanken en een aerodynamisch al dan niet verantwoorde achterdiffusor - voortaan dus zonder de karakteristieke einddempers van de uitlaatlijn. De koplampen krijgen een specifieke Abarth-signatuur en de zijspiegels een overkapping in Titanium Grey. En zo kunnen we nog wel even verder blijven gaan...

Je zal de nieuwe Abarth 500e kunnen bestellen als klassieke hatchback met drie deuren of als Cabrio. Het is voorlopig niet duidelijk of er ook Trepiuno-koetswerkversie met extra zijdeurtje komt. Wel dat de Abarth 500e debuteert als Scorpionissima, een in het Acid Green of Poison Blue gespoten lanceereditie die een zowat volledige comfort- en veiligheidsuitrusting belooft. En velgen van 18 duim...

2023 Fiat Abarth 500e

https://www.autogids.be/autonieuws/nieuwe-modellen/officieel-abarth-500e-2023.html

  • Vind ik leuk 1
  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

knap gebakje. Moest onze Mini aan vervanging toe zijn, staat dit, of zelfs gewoon de 500e, tussen kanshebbers.

Die soundgenerator had nu wel niet gemoeten.  Ofwel rij je elektrisch, ofwel een verbrandingsmotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mooi, maar ofwel ligt het aan de foto's, maar ik mis precies het wat vetter staan. de vroegere abarth, staat in verhouding met zijn gewone broertje breder en dikker op de baan. bij deze valt het verschil niet zo hard op precies?  (ik zou wel al direct het roosterwerk onderaan aan de voorkant in het zwart zetten. )

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Phil zei:

Fan van de 500e dus zeker ook van dit!

Jep hier ook, in september meegereden met zo'n 500e en dat peerde al serieus door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zo'n agressieve looks had ik toch op iets meer gehoopt dan 154 pk en een 0-100 tijd van 7 seconden.
Mijn Smart forfour van 15 jaar oud doet beter dan dat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een heerlijk ding. 7 sec. van 0-100 lijkt niet heel snel, maar elektrisch vermogen voelt gewoon krachtiger aan doordat het instant is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, BMWMB zei:

Wat een heerlijk ding. 7 sec. van 0-100 lijkt niet heel snel, maar elektrisch vermogen voelt gewoon krachtiger aan doordat het instant is. 

Is dat? Mij lijkt een constante kracht net minder gevoel  & drama van snelheid/acceleratie te geven.

Net zoals een moderne zijdezachte automaat veel trager lijkt te zijn dan een SMGII op hoogste stand (waarbij je gigantische kloppen op de aandrijflijn krijgt), of waarom een koppelrijke maar vlakke power curve trager lijkt te gaan dan een auto met een groot turbo gat,... Door zo'n zaken is de butt-dyno dikwijls verkeerd bij het inschatten wat snel is, of enkel snel lijkt/aanvoelt imo.

Wat ik me wel kan inbeelden is dat het instant koppel vanaf stilstand indrukwekkend zal zijn, dus de eerste 10-tallen meters tot een 30 km/u ofzo. Daarna lijkt me een benzine versie die zelfde tijd van 0-100 haalt net een pak meer snelheidsgevoel of "kracht" gevoel te geven, en al zeker indien manueel.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Is dat? Mij lijkt een constante kracht net minder gevoel  & drama van snelheid/acceleratie te geven.

Net zoals een moderne zijdezachte automaat veel trager lijkt te zijn dan een SMGII op hoogste stand (waarbij je gigantische kloppen op de aandrijflijn krijgt), of waarom een koppelrijke maar vlakke power curve trager lijkt te gaan dan een auto met een groot turbo gat,... Door zo'n zaken is de butt-dyno dikwijls verkeerd bij het inschatten wat snel is, of enkel snel lijkt/aanvoelt imo.

Wat ik me wel kan inbeelden is dat het instant koppel vanaf stilstand indrukwekkend zal zijn, dus de eerste 10-tallen meters tot een 30 km/u ofzo. Daarna lijkt me een benzine versie die zelfde tijd van 0-100 haalt net een pak meer snelheidsgevoel of "kracht" gevoel te geven, en al zeker indien manueel.

Is inderdaad instant en dan deemstert het stilaan weg, terwijl je bij een ICE telkens dat crescendo hebt (geluid en als het een fatsoenlijke motor betreft ook kracht).

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, BMWMB zei:

Wat een heerlijk ding. 7 sec. van 0-100 lijkt niet heel snel, maar elektrisch vermogen voelt gewoon krachtiger aan doordat het instant is. 

Het gevoel is anders,  maar 7sec voelt sowieso trager aan.

De Y doet het in 5sec en als ik in de abarth stap, voelt die veel lomer aan. En die zou ook een 7,6sec hebben.  Hij wint dus amper een halve seconde op de benzine variant 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Abarth en Stellantis Motorsport slaan handen ineen voor krachtigste Abarth ooit

Abarth en Stellantis Motorsport slaan handen ineen voor krachtigste Abarth ooit
  • Klaar voor de toekomst: Abarth en Stellantis Motorsport bundelen krachten om liefhebbers een ongeëvenaarde dosis rijplezier te bezorgen.
  • Abarth blijft trouw aan zijn oorsprong: prestaties blijven voorop staan.
  • Met 176 kW (240 pk) de krachtigste Abarth ooit.
  • Perfo-eCMP: Een revolutionair platform voor een ultieme rijervaring
     

Abarth en Stellantis Motorsport kondigen met trots een nieuwe samenwerking aan met als doel een nieuwe standaard te zetten in de wereld van elektrische auto's. Het resulteert in de krachtigste Abarth ooit met 176 kW (240 pk). De samenwerking is een eerbetoon aan Abarth's rijke racegeschiedenis. Abarth's DNA is altijd doordrenkt geweest met racen. Het merk past technologische innovaties getest op het circuit toe op productieauto's, waardoor een opwindende rijervaring wordt gegarandeerd. Ditzelfde principe geldt ook voor de Motorsport afdeling van de Stellantis Group die verantwoordelijk is voor de raceactiviteiten van alle merken, afdelingen en dochterondernemingen van het bedrijf.

Het partnerschap versterkt het DNA van Abarth, waarbij ‘gewoon’ wordt omgezet in ‘buitengewoon’. Het mixt de racegeschiedenis en het erfgoed van Abarth met de knowhow van Motorsport. De twee entiteiten bundelen hun diverse, maar in hoge mate vergelijkbare achtergronden en kennis om één gemeenschappelijk doel te bereiken: straatauto's naar ongekende prestatieniveaus tillen.

Perfo-eCMP: een platform voor topprestaties

Abarth en Motorsport hebben gezamenlijk een nieuw platform ontwikkeld met behulp van slimme technologie, kennis uit de racerij, technische expertise en duizenden testuren. Het resultaat is Perfo-eCMP: een platform op basis van het vertrouwde eCMP-platform.

Elk technisch element is geanalyseerd, verfijnd en afgestemd door een gezamenlijk team van ingenieurs, experts en testers van zowel Abarth als Motorsport. Het resultaat is een waar meesterwerk, voorzien van een krachtige aandrijflijn en speciaal afgestelde ophanging om optimale wegligging, dynamiek en stabiliteit te waarborgen en om een uitstekende racedynamiek onder alle soorten omstandigheden te garanderen. Voor een nog hoger prestatieniveau is de nieuwe Abarth ook uitgerust met een uniek sperdifferentieel dat is ontwikkeld voor de specifieke behoeften van een elektrische aandrijflijn en aangepast is aan zijn dynamische eigenschappen.

2401056-sgwtr9exq5-whr.jpg

De krachtigste Abarth ooit

De krachtigste Abarth ooit blinkt uit in innovatie en extreme prestaties. Die zet een nieuwe standaard waarbij een sublieme constructie samengaat met een krachtige motor en een geoptimaliseerd chassis.

De nieuwe Abarth beschikt over 176 kW (240 pk) en een geavanceerd remsysteem, dat meer kracht en stabiliteit biedt dankzij grote remschijven en grote schijfoppervlakken voor een betere warmteafvoer en meer weerstand tegen ‘brake fading’.

Nieuw ontwikkelde banden, die zijn voortgekomen uit ervaringen in Formule E-races, bieden maximale grip zonder concessies te doen aan de actieradius en akoestiek. Het zachtere rubberprofiel aan de buiten- en middenzijde zorgt voor extra grip in bochten en een verbeterde actieradius. Tegelijkertijd zorgt een polyurethaan inzetstuk voor akoestische isolatie, waardoor het waargenomen geluidsniveau met 20% wordt verminderd.

In het interieur dragen comfortabele stoelen met een race-ergonomie bij aan een aangename zitpostie, zelfs tijdens de "meest extreme ritten". De high-performance stoelen zijn samengesteld uit vier verschillende schuimsoorten om optimale ondersteuning te bieden aan elk deel van het lichaam. Hun omhullende vorm is ontworpen om veel steun te bieden in bochten. Het schuim met een hogere dichtheid zorgt bovendien voor hoge duurzaamheid.

Kortom, de teams hebben alle details verfijnd om het beste pakket te creëren dat plezier, prestaties en veiligheid garandeert. Abarth zet zijn elektrificatiereis voort, waarbij het trouw blijft aan zijn oorsprong en prestaties voorop blijven staan. Binnenkort volgen meer details.

Stellantis Motorsport werd bij de oprichting van Stellantis in het leven geroepen om het rijke erfgoed en de huidige prestaties van het merk te belichamen. Met stevige wortels in de racewereld heeft het bedrijf altijd auto's ontworpen die in staat zijn om te strijden voor overwinningen in diverse categorieën en plezier te bieden, ongeacht het ervaringsniveau van de bestuurder. Stellantis Motorsport heeft indrukwekkende prestaties neergezet, waaronder 27 FIA WRC-constructeurstitels, 11 Dakar-overwinningen, 7 Le Mans-overwinningen en is bekend om zijn betrokkenheid bij het Formula E World Championship met DS en Maserati, het World Endurance Championship met Peugeot, en Rally Customer Racing met de Citroën C3 Rally2 en de Peugeot 208 Rally4.

 

bron: https://www.media.stellantis.com/nl-nl/abarth/press/abarth-en-stellantis-motorsport-slaan-handen-ineen-voor-krachtigste-abarth-ooit

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Polygoon zei:

Ik veronderstel dat dit FWD wordt?
 

 

4WD waarschijnlijk... extra vermogen komt van 2e motor op de achteras had ik gelezen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Parsifal zei:

4WD waarschijnlijk... extra vermogen komt van 2e motor op de achteras had ik gelezen...

Oké, makes more sense.
Als ze hier een elektrische Yaris GR van kunnen maken qua rijdynamiek, zou leuk zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11/1/2024 om 14:08, mrgrey_rs zei:

Abarth en Stellantis Motorsport slaan handen ineen voor krachtigste Abarth ooit

Abarth en Stellantis Motorsport slaan handen ineen voor krachtigste Abarth ooit
  • Klaar voor de toekomst: Abarth en Stellantis Motorsport bundelen krachten om liefhebbers een ongeëvenaarde dosis rijplezier te bezorgen.
  • Abarth blijft trouw aan zijn oorsprong: prestaties blijven voorop staan.
  • Met 176 kW (240 pk) de krachtigste Abarth ooit.
  • Perfo-eCMP: Een revolutionair platform voor een ultieme rijervaring
     

Abarth en Stellantis Motorsport kondigen met trots een nieuwe samenwerking aan met als doel een nieuwe standaard te zetten in de wereld van elektrische auto's. Het resulteert in de krachtigste Abarth ooit met 176 kW (240 pk). De samenwerking is een eerbetoon aan Abarth's rijke racegeschiedenis. Abarth's DNA is altijd doordrenkt geweest met racen. Het merk past technologische innovaties getest op het circuit toe op productieauto's, waardoor een opwindende rijervaring wordt gegarandeerd. Ditzelfde principe geldt ook voor de Motorsport afdeling van de Stellantis Group die verantwoordelijk is voor de raceactiviteiten van alle merken, afdelingen en dochterondernemingen van het bedrijf.

Het partnerschap versterkt het DNA van Abarth, waarbij ‘gewoon’ wordt omgezet in ‘buitengewoon’. Het mixt de racegeschiedenis en het erfgoed van Abarth met de knowhow van Motorsport. De twee entiteiten bundelen hun diverse, maar in hoge mate vergelijkbare achtergronden en kennis om één gemeenschappelijk doel te bereiken: straatauto's naar ongekende prestatieniveaus tillen.

Perfo-eCMP: een platform voor topprestaties

Abarth en Motorsport hebben gezamenlijk een nieuw platform ontwikkeld met behulp van slimme technologie, kennis uit de racerij, technische expertise en duizenden testuren. Het resultaat is Perfo-eCMP: een platform op basis van het vertrouwde eCMP-platform.

Elk technisch element is geanalyseerd, verfijnd en afgestemd door een gezamenlijk team van ingenieurs, experts en testers van zowel Abarth als Motorsport. Het resultaat is een waar meesterwerk, voorzien van een krachtige aandrijflijn en speciaal afgestelde ophanging om optimale wegligging, dynamiek en stabiliteit te waarborgen en om een uitstekende racedynamiek onder alle soorten omstandigheden te garanderen. Voor een nog hoger prestatieniveau is de nieuwe Abarth ook uitgerust met een uniek sperdifferentieel dat is ontwikkeld voor de specifieke behoeften van een elektrische aandrijflijn en aangepast is aan zijn dynamische eigenschappen.

2401056-sgwtr9exq5-whr.jpg

De krachtigste Abarth ooit

De krachtigste Abarth ooit blinkt uit in innovatie en extreme prestaties. Die zet een nieuwe standaard waarbij een sublieme constructie samengaat met een krachtige motor en een geoptimaliseerd chassis.

De nieuwe Abarth beschikt over 176 kW (240 pk) en een geavanceerd remsysteem, dat meer kracht en stabiliteit biedt dankzij grote remschijven en grote schijfoppervlakken voor een betere warmteafvoer en meer weerstand tegen ‘brake fading’.

Nieuw ontwikkelde banden, die zijn voortgekomen uit ervaringen in Formule E-races, bieden maximale grip zonder concessies te doen aan de actieradius en akoestiek. Het zachtere rubberprofiel aan de buiten- en middenzijde zorgt voor extra grip in bochten en een verbeterde actieradius. Tegelijkertijd zorgt een polyurethaan inzetstuk voor akoestische isolatie, waardoor het waargenomen geluidsniveau met 20% wordt verminderd.

In het interieur dragen comfortabele stoelen met een race-ergonomie bij aan een aangename zitpostie, zelfs tijdens de "meest extreme ritten". De high-performance stoelen zijn samengesteld uit vier verschillende schuimsoorten om optimale ondersteuning te bieden aan elk deel van het lichaam. Hun omhullende vorm is ontworpen om veel steun te bieden in bochten. Het schuim met een hogere dichtheid zorgt bovendien voor hoge duurzaamheid.

Kortom, de teams hebben alle details verfijnd om het beste pakket te creëren dat plezier, prestaties en veiligheid garandeert. Abarth zet zijn elektrificatiereis voort, waarbij het trouw blijft aan zijn oorsprong en prestaties voorop blijven staan. Binnenkort volgen meer details.

Stellantis Motorsport werd bij de oprichting van Stellantis in het leven geroepen om het rijke erfgoed en de huidige prestaties van het merk te belichamen. Met stevige wortels in de racewereld heeft het bedrijf altijd auto's ontworpen die in staat zijn om te strijden voor overwinningen in diverse categorieën en plezier te bieden, ongeacht het ervaringsniveau van de bestuurder. Stellantis Motorsport heeft indrukwekkende prestaties neergezet, waaronder 27 FIA WRC-constructeurstitels, 11 Dakar-overwinningen, 7 Le Mans-overwinningen en is bekend om zijn betrokkenheid bij het Formula E World Championship met DS en Maserati, het World Endurance Championship met Peugeot, en Rally Customer Racing met de Citroën C3 Rally2 en de Peugeot 208 Rally4.

 

bron: https://www.media.stellantis.com/nl-nl/abarth/press/abarth-en-stellantis-motorsport-slaan-handen-ineen-voor-krachtigste-abarth-ooit

Het lijkt alsof Stellantis geld teveel heeft met al hun nieuwe ontwikkelingen en investeringen. Benieuwd wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12/1/2024 om 11:53, Polygoon zei:

Oké, makes more sense.
Als ze hier een elektrische Yaris GR van kunnen maken qua rijdynamiek, zou leuk zijn.

Dat gaat niet snel gebeuren denk ik 😃 Als je ziet dat de Abarth 500e ook in feite een Fiat 500e is met iets meer vermogen en sportschoenen aan... (don't get me wrong, ik ben er wel fan van).

 

Het artikel maakt het trouwens niet helemaal duidelijk, maar ik vermoed dat dit de Abarth 600e gaat zijn (4 deurs)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid