Ga naar inhoud

Nieuwe leasebak in Scandinavië


Wutputt

Welke leasebak?  

19 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke leasebak?

    • Mercedes C220d Break business
      9
    • Polestar 2 Long Range Single Motor
      2
    • BMW i4 35 M Sport
      5
    • Skoda Enyaq Coupe 85 Premium
      0
    • Kia EV6 Performance AWD
      3
    • Mustang Mach-E Premium RWD
      0


Aanbevolen berichten

Aangezien ik nu in Scandinavië woon, heb ik een nieuwe leasebak nodig.
Gebruik zal als volgt zijn:

  • 75% van de jaarlijkse km voor woon-werkverkeer: zo’n 100 km per dag. Is 10% stadsverkeer, 30% snelweg en 60% secondaire wegen
  • af en toe ‘ns een uitstap in het weekend (200-300 km enkel)
  • paar business trips van 400-500 km enkel
  • 1 of 2 keer per jaar trip naar België (+/- 1000 km enkel)
     

Waar ik voornamelijk naar op zoek ben:

  • Een comfortabele cruiser (je kan hier toch ni snel rijden)
  • 5-deurs: wil mijn velo in de koffer krijgen (aangezien ik in een appartement woon is het een gedoe om telkens fietsendrager in kelderberging te gaan halen)
  • vlot genoeg
  • uitgerust met zoveel mogelijk rijassistentiesystemen (maakt het veiliger als ik een meeting aan het volgen ben).

Ik dacht eerst een C300e break te pakken, maar die valt nu jammer genoeg buiten het budget. Wegens de hogere rente zijn de leasekosten hier zwaar gestegen

Heb enkele kandidaten geshortlist. EV's worden hier zeer sterk gepromoot en PHEV afgestraft. Vandaar dat 4 op de 5 in de lijst EV's zijn:

Mercedes C220d Break business
Veel mogelijkheden om extra opties toe te voegen laat het budget niet toe. Ik zou er 3 willen selecteren (metaalkleur, Artico zetels en driver assitance plus), maar het budget laat er maar 2 toe 🙂
Vind de S206 en W206 erg aangenaam rijden, maar nog niet kunnen testen in 220d vorm

Polestar 2 Long Range Single Motor met Pilot en Plus pakket
Gisteren nog mee gereden. Zetels zitten zeer goed. Wat me in België stoorde was de harde vering, maar dat stoort me hier veel minder (minder putten in de weg). Wat me nu wel opviel is dat de leeftijd van het platform wel duidelijk wordt, voornamelijk in de assistentiesystemen: dat werkt toch allemaal wat minder vlot als bij recentere auto’s
Met mijn rijstijl zou ik er ongeveer 470 km range uit kunnen halen in woon-werkverkeer en ik schat een 350km aan 130 km/u.
Heb ook de Dual Motor gereden maar extra power is geen meerwaarde. Single motor is vlot genoeg na de upgrade naar achterwielaandrijving

BMW i4 35 M Sport
Budget laat ook hier weinig opties toe. Driving Assistant lijkt me enigste optie mogelijk.
Vandaag testrit meegedaan. Meest plezante EV waar ik tot nu toe mee gereden hebt. Komt als EV meeste in de buurt van het rijgedrag van een goeie ICE. En het feit dat het geen SUV is een plus (zit niet graag zo hoog)
Batterij is niet groot, maar met mijn rijstijl zou ik er ongeveer 385 km range uit kunnen halen in woon-werkverkeer en ik schat een 300km aan 130 km/u. 

Skoda Enyaq Coupe 85 Premium
Is goed uitgerust. Vandaag ook even mee gaan rijden. Ben niet zo’n SUV fan, dus beviel me iets minder. Leek me ook minder vlot aan te voelen eens boven de 100 km/u in vergelijking met de Polestar en i4. Ik vermoed omwille van het gewicht, alhoewel zo'n Polestar ook niet bepaald een lichtgewicht is. Kon er vlotter bochten mee nemen als ik had verwacht. Gewicht wel duidelijk voelbaar eens de snelheden wat hoger liggen. Ik schat met mijn rijstijl een range te hebben van 440km in typisch woon-werkverkeer. Verbruik aan 130 niet kunnen testen

Kia EV6 Performance AWD
Lijkt me ook goed uitgerust, maar nog niet kunnen testen. Kan er dus nog niets over zeggen

Mustang Mach-E Premium RWD
Nog niet in detail kunnen bekijken

Tesla Model 3 long range dual motor is ook een optie, maar valt af wegens geen 5-deurs

Jullie advies is welkom 🙂 
 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Carlito-gewijs ook ns de specs toevoegen. Kijk niet naar de Belgische catalogusprijs aangezien toch niet van toepassing in mijn geval

 

Mercedes C220d Break business

image.png.70c4c4ad746b081d77fdde561f50ddf9.png

 

Polestar 2 Long Range Single Motor met Pilot en Plus pakket

image.png.4f6288f393adb6c201f4f02d0fe8307a.png

 

BMW i4 35 M Sport

image.png.55905586d9e677b63a2fb8ecc9aa28a0.png

 

Skoda Enyaq Coupe 85 Premium

image.png.ca474e5c46de9fe03bbf3e93a49b8079.png

 

Kia EV6 Performance AWD

image.png.5e5158967ade8da274c763d285669f8a.png

 

Mustang Mach-E Premium RWD

image.png.96a6f790369252f27f0f6375e8b8a380.png

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe vaak wil je een fiets in de koffer gooien?

Je zegt dat de Model 3 af valt, maar ik heb toch al iemand zijn MTB daarin zien vervoeren. Vandaar de vraag :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb voor de diesel gestemd.

In Scandinavie met de lange koude winters en het aantal kilometers die je doet ga je in de winter toch terugvallen op 2/3 van je nl actieradius.

Wordt wat nipt dus met een EV.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, thor zei:

Ik heb voor de diesel gestemd.

In Scandinavie met de lange koude winters en het aantal kilometers die je doet ga je in de winter toch terugvallen op 2/3 van je nl actieradius.

Wordt wat nipt dus met een EV.

Voor zijn woon-werk verkeer komt hij ruimschoots toe en voor die langere trips in het weekend is bijladen niet zo'n probleem denk ik. 

Zou voor de Enyaq (lichtjes bevooroordeeld :D) of anders de Polestar gaan gezien die het grootste rijbereik heeft. 

Enyaq doet het idd goed in de bochten, is ook wel hard afgeveerd. Het moet van ergens komen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Scandinavië zeg je, dan denk ik dat die opgegeven verbruikscijfers voor EV's eerder academisch zijn.

Toch zie je in Noorwegen bijna niets anders dan EV's, in Finland bvb. is het dan weer een pak minder. De infrastructuur zal ook wel verschillen dan.

Ik zou voor de Kia gaan omdat die het meest power heeft😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Kia owv de mooiste én de 4x4.

Ik zou zelfs eerder de "gewone" AWD verkiezen, boven de Performance, owv de grotere range.

Range zal idd wel tegenvallen bij de erg koude temperaturen daar, maar wel zeer veel laadmogelijkheden.

aangepast door bud wijzer
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, ir_fuel zei:

Hoe vaak wil je een fiets in de koffer gooien?

Je zegt dat de Model 3 af valt, maar ik heb toch al iemand zijn MTB daarin zien vervoeren. Vandaar de vraag :D 

Staan inderdaad genoeg filmpjes van online, al wordt het volgens mij krap met een groot frame. Voorwiel zal er sowieso uit moeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, JanC said:

Nee, ik krijg de mijne makkelijk mét voorwiel in de koffer. Mtb is iets lastiger dan de koersfiets, maar het gaat.

Welke auto, en hoe oud is je MTB?

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, ir_fuel zei:

Hoe vaak wil je een fiets in de koffer gooien?

Je zegt dat de Model 3 af valt, maar ik heb toch al iemand zijn MTB daarin zien vervoeren. Vandaar de vraag :D 

De Y heeft anders een redelijk gigantische koffer.

https://tff-forum.de/t/fahrrad-im-model-y-mit-3-personen/200209/4

Op de foto's zie je de velo in de Y, wel met voorwiel er uit. Hij beweert dat er 3x 29"ers inkunnen, en dat met nog 1 stoel recht achteraan (dus nog 3 zitplaatsen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, Ceke said:

Zet die fiets gewoon op een fietsdrager? Anders heel uw auto smerig ook. Voor mij de Polestar. 2de plaats voor Kia. 

Eerst alles lezen, dan reageren :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, ir_fuel zei:

Hoe vaak wil je een fiets in de koffer gooien?

Je zegt dat de Model 3 af valt, maar ik heb toch al iemand zijn MTB daarin zien vervoeren. Vandaar de vraag :D 

 

1 uur geleden, ir_fuel zei:

Voorwiel moet er in elke auto uit he. Tenzij je @Lotuzzz heet en met een kinder-frame rijdt.

:D 

 

Ik schat dat ik 'm een 10 a 15 keer per jaar in de koffer smijt. Lukt idd met Model 3. Kameraad van me doet dat, maar is altijd een gedoe: voorwiel eruit, in mijn geval waarschijnlijk ook zadel lager zetten. Ik hou van snel en efficiënt :D Op mijn Volvo was dat makkelijk: koffer open, achterbank neerklappen en fiets er zo in smijten. 

Heb dat ooit ns op een Polestar getest en fiets past er zo nipt in. Dus zou verwachten dat dit met bovenstaande auto's ook zo gaat lukken. Enkel de i4 is misschien ook een nipte (wegens breedte van de opening naar de achterbank)

image.png.77a1ecc3bd2cbf3b5e1f8df7c3873268.png

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik ben ook pro fietsendrager, maar als je dat ding constant uit de kelder moet sleuren kan ik me voorstellen dat je dat snel beu bent.

Dit dus. Als dat naast uw auto ligt is dat allemaal geen probleem. Maar om daar mee te sleuren is een gedoe

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Wutputt said:

 

Ik schat dat ik 'm een 10 a 15 keer per jaar in de koffer smijt. Lukt idd met Model 3. Kameraad van me doet dat, maar is altijd een gedoe: voorwiel eruit, in mijn geval waarschijnlijk ook zadel lager zetten. Ik hou van snel en efficiënt :D Op mijn Volvo was dat makkelijk: koffer open, achterbank neerklappen en fiets er zo in smijten. 

Heb dat ooit ns op een Polestar getest en fiets past er zo nipt in. Dus zou verwachten dat dit met bovenstaande auto's ook zo gaat lukken. Enkel de i4 is misschien ook een nipte (wegens breedte van de opening naar de achterbank)

image.png.77a1ecc3bd2cbf3b5e1f8df7c3873268.png

Een koersfiets is wel korter dan een MTB. Maar op zich is een voorwiel eruit halen toch maar een kleine moeite? Zeker met schijfremmen, en al helemaal als het maar 10-15 keer per jaar is. Ik vervoer soms 4 keer per week mijn fiets, dan gaat dat tegen steken :D 

Als je aan je zadel moet beginnen prullen hoeft het voor mij ook niet, maar dat lijkt me absoluut niet nodig als je zonder voorwiel laadt. Feit is wel dat een hatch/break/suv kofferklep pakken makkelijker is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, thor zei:

Ik heb voor de diesel gestemd.

In Scandinavie met de lange koude winters en het aantal kilometers die je doet ga je in de winter toch terugvallen op 2/3 van je nl actieradius.

Wordt wat nipt dus met een EV.

 

6 uren geleden, Speedhunter zei:

Voor zijn woon-werk verkeer komt hij ruimschoots toe en voor die langere trips in het weekend is bijladen niet zo'n probleem denk ik. 
 

Voor woon-werkverkeer gaat range idd geen issue zijn.

En de EV's in de lijst geven met 2/3 van de WLPT range nog meer dan 300 km. Dus goed genoeg voor hier rond te bollen. Dus daar maar ik me geen zorgen om

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, Wutputt said:

Dit dus. Als dat naast uw auto ligt is dat allemaal geen probleem. Maar om daar mee te sleuren is een gedoe

Ik heb wel een opvouwbare. Dat draagt vrij gemakkelijk. Maar het blijft natuurlijk wel iets dat meer dan 5kg weegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Een koersfiets is wel korter dan een MTB. Maar op zich is een voorwiel eruit halen toch maar een kleine moeite? Zeker met schijfremmen, en al helemaal als het maar 10-15 keer per jaar is. Ik vervoer soms 4 keer per week mijn fiets, dan gaat dat tegen steken :D 

Als je aan je zadel moet beginnen prullen hoeft het voor mij ook niet, maar dat lijkt me absoluut niet nodig als je zonder voorwiel laadt. Feit is wel dat een hatch/break/suv kofferklep pakken makkelijker is.

 

Ge hebt hier wel een punt 😀

Is idd niet zoveel moeite om wiel eruit te halen. Maar als het niet moeit is dat wel mooi meegenomen. Ben misschien te makkelijk gewoon geweest de laatste jaren 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, bud wijzer zei:

De Kia owv de mooiste én de 4x4.

Ik zou zelfs eerder de "gewone" AWD verkiezen, boven de Performance, owv de grotere range.

Range zal idd wel tegenvallen bij de erg koude temperaturen daar, maar wel zeer veel laadmogelijkheden.

Kan precies idd ook een "Long Range RWD "upgrade business" kiezen. Die packs komen niet overeen met België, dus moet ns zien wat er ingegrepen is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid