Ga naar inhoud

Nieuwe leasebak in Scandinavië


Wutputt

Welke leasebak?  

19 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke leasebak?

    • Mercedes C220d Break business
      9
    • Polestar 2 Long Range Single Motor
      2
    • BMW i4 35 M Sport
      5
    • Skoda Enyaq Coupe 85 Premium
      0
    • Kia EV6 Performance AWD
      3
    • Mustang Mach-E Premium RWD
      0


Aanbevolen berichten

Op 16/10/2023 om 13:03, Fr79 zei:

Scandinavië zeg je, dan denk ik dat die opgegeven verbruikscijfers voor EV's eerder academisch zijn.

Toch zie je in Noorwegen bijna niets anders dan EV's, in Finland bvb. is het dan weer een pak minder. De infrastructuur zal ook wel verschillen dan.

 

Op 16/10/2023 om 12:28, thor zei:

In Scandinavie met de lange koude winters en het aantal kilometers die je doet ga je in de winter toch terugvallen op 2/3 van je nl actieradius.

Wordt wat nipt dus met een EV.

 

Op 16/10/2023 om 14:26, bud wijzer zei:

Range zal idd wel tegenvallen bij de erg koude temperaturen daar, maar wel zeer veel laadmogelijkheden.

Ik denk dat er hier Scandinavië een beetje teveel over dezelfde kam scheren. De afstand tussen Kopenhagen en Oulu is groter dan tussen Brussel en Nice. Denemarken heeft een redelijk zacht (maar erg nat) klimaat. Idem met Noorwegen. Als je je in de winter aan de poolcirkel in Noorwegen bevindt, dan heb je daar redelijk "milde" temperaturen van 0C of -10C (Oceaan en gulfstream) terwijl je op dezelfde noorderbreedte in Finland makkelijk 30 graden kouder hebt. (want die zitten mooi afgeschermd van de zee-invloed door de bergen in Noorwegen).

Electrisch rijden wanneer je een winter van eind November tot begin Maart hebt met 0 tot -10C is redelijk. Wanneer je echter sneeuw hebt van eind September tot begin Mei en temperaturen die tussen -20C en -50C schommelen zoals aan de Finse kant... dan is en EV iets minder lollig.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om op de keuze te antwoorden. Denemarken is naar mijn ervaring na Holland het meest KAK land om met de auto te rijden. Die gasten haten autos duidelijk :rolleyes: 

Saaie wegen, je kan niet snel rijden, geen super lange afstanden (het land is een heel stuk kleiner dan de andere Scandinavische landen), goede laad infrastructuur,... dus ideaal om electrisch te rijden. 
De Kia reed ik nooit. Qua budget etc zou ik tussen Polestar en Skoda gaan. En daar zit de Polestar toch duidelijk beter met een veel verzorgder afwerking en een aangenamere rijervaring. 

Enige vraag is hoe vaak je privé lange afstanden wil afleggen? Als je bvb om de twee maand naar België wil rijden of je wil regelmatig op vakantie naar Zweden etc, dan ben je toch nog beter af met een diesel (tenzij je als een Hollands toerist tijdens je lange ritten van laadpaal naar laadpaal wil rijden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid