Ga naar inhoud

daktent voor op auto


gTa

Aanbevolen berichten

Fat chance dat er hier veel mensen zijn met eigehandige ervaring, maar ik kan maar proberen.

Zijn er forummers hier die ervaring hebben met daktenten voor op auto's/terreinauto's/campers/bestelwagens?

Ihkv een mogelijks stevig uit de hand lopende hobby kan het zijn dat ik in de toekomst wat vaker met volumineus rijdend materieel verdere verplaatsingen doe, waar ik dan ook moet overnachten (meerdere nachten) en vaak niet in de mogelijkheid ben om een deftig hotel te nemen en dan dus gewoon verkies om 'on the spot' te kunnen pitten.

Een korte camper met uitklapdak zoals een V-klasse James Cook (= favo'tje wel) is helaas geen optie omdat het interieur van de 'camionette' vrij moet blijven voor het vervoerd materiaal. Ik heb idealiter een 3 meter laadlengte beschikbaar, minimaal 1 meter laadbreedte (over de ganse lengte) en graag toch minimaal 1,5 meter laadhoogte ook. An estate won't cut it, dus.

Daarom bekijk ik de optie om een (extralange) V-klasse uit te rusten met een bovendakse slaapoplossing, maar deftig geïntegreerde uitklapdaken zoals bij de James Cook zijn er voor de extralange V-klasse niet te vinden (ook niet bij Westfalia), denk ik?

En dan zie ik bij mij op 't werk een collega met een Wrangler Unlimited (5-deurs dus) met een vaste imperiaal op 't dak en daarop een Thule daktent. Which made me thinking: dat zou ook nog gaan! Dingen bestaan zelfs in vrij ruime versie (plateau van 2m80 op 2m20, dus "voor 4 personen" bedoeld). En ze kunnen gerust 130 km/u aan als lange-afstands-cruisesnelheid, wat de verdere verplaatsingen aan normale tempi mogelijk maakt (= dikke win).

Ik vond al wat Thule gerief, is nog best betaalbaar. Nog ervaringen? Andere oplossingen? Shoot!


met griendelijke vroeten,
reizende oom roel

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Matthi heeft dat gedaan op zijn RR, dacht ik?

Mijn schoonbroer doet 4x4-tochten met zijn G-klasse, en slaapt daar dan in.  De tiener-kinderen hebben er ook nog in geslapen op vakantie (ipv een tentje op de grond).  Stond toen op zijn GLC.  
Geluid tijdens het rijden was heel sterk afhankelijk van de juiste positie op het dak:  van onverstaanbaar luid, tot mogelijk om nog een gesprek te voeren, scheelde maar een paar centimeter. Hoge snelheden heeft hij daarmee niet gedaan: ofwel met zijn G, en dat  rijdt niet leuk boven de 120, ofwel met een caravan achter de GLC.

Ga je windsurfstekken roadtrippen?

Op veel plaatsen mag je niet aan de waterkant overnachten.  En dan valt zo’n tent wel keihard op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fuck, ik begin bang te worden om weer eens mijn materiaal uit te halen binnenkort...

Dat klinkt als een heel dure herstart van een hobby :ninja: 

 

En de opmerking van Mooseman moet je idd rekening mee houden... Toch zeker in NL zeker niet te riskeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie wel vaker transporters of v classes achteraf voorzien van een daktent zoals bij een california/ marco polo. Ofwel zoeken naar een california beach? Dan heb je eigenlijk direct wat je zoekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja is ikv windsurf maar neen, 't is niet voor in Holland. Da's keidichtbij, daar moet ik niet pitten hé. :D  Kan natuurlijk wel, mocht ik eens een meerdaagse op 't wad willen doen. (Da's idd te ver om 's avonds na een dag op 't water nog terug naar huis te rijden.)

Ik ambieer ook niet om de pitten waar het niet mag, want idd in veel toeristischer regio's mag het niet aan het water en dat ga 'k ook niet doen.
Wat je wel vaak hebt zijn campings erg dicht bij 't water en daar is 't me om te doen. Ja, ik weet het, "zet dan gewoon een tent", maar laat me dit even bekijken will ya? :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, -Fred- zei:

Ik zie wel vaker transporters of v classes achteraf voorzien van een daktent zoals bij een california/ marco polo. Ofwel zoeken naar een california beach? Dan heb je eigenlijk direct wat je zoekt.

Ja, California Beach heeft geen vast interieur, maar die kan je niet in lange wielbasis krijgen, afaik. En dan heb ik eigenlijk net een tik laadlengte te kort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ir_fuel zei:

Daktent op die BMW?

Hoe zit het dan met de maximale belasting van het dak? Dat is toch iets van een 75kg dacht ik?

Verschil tussen statische belading en last in beweging hé

Zo'n lege tent weegt dat zeker niet, dus om te rijden is dat ok.

Denk dat als je daar dan met 2 mensen in gaat liggen als je stilstaat, daar nog steeds minder druk op komt dan aan 120 kmh op de snelweg leeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, gTa zei:

Ja, California Beach heeft geen vast interieur, maar die kan je niet in lange wielbasis krijgen, afaik. En dan heb ik eigenlijk net een tik laadlengte te kort.

Achteraf inbouwen kan ook, op lange wielbasis

https://www.reimo.com/nl/camperbouw/slaaphefdak-hoogdak-pop-up-dak/vw-t5vw-t6-slaaphefdak-pop-up-dak/3837/slaapdak-volkswagen-t5-t6-lang-wielbasis-easyfit-combi-wit-klepsluiting?c=1043

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Naish zei:

Dat klinkt als een heel dure herstart van een hobby :ninja:

Er is nog niks beslist, ik onderzoek nog. Ik heb om te beginnen al m'n surfkar, nu. Daar kan ik een hoop mee doen. Is 't samen puzzelen van enkele dingen tegelijk die ook heel deze piste valabel maken. Als ik naar de prijzen kijk van V-klasses ... dan haak ik bijna af, maar 't is een guilty pleasure en omdat ik héél af en toe nog wel een camionette kan gebruiken (mijn NV400 is verkocht)... Er zijn nog andere (niet surf-gerelateerde) redenen ook die een V-klasse (or alike) zinvol kunnen maken, in de nabije toekomst. Daarom toch eens de oefening aan 't maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, ir_fuel zei:

Daktent op die BMW?

Hoe zit het dan met de maximale belasting van het dak? Dat is toch iets van een 75kg dacht ik?

Nee gij, op een Caravelle of V-klasse, zou 't zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, -Fred- zei:

Had er naar zitten zien voor de V-klasse extralang, dat hadden ze niet, dacht ik. Caravelle kan dan weer wel, blijkt nu; merci! Ook wijze dingen, ik ben echt zot van de 6 (.1 zeker maar .0 ook).

Edit: jawel! https://www.reimo.com/nl/camperbouw/slaaphefdak-hoogdak-pop-up-dak/mercedes-vito-slaaphefdak-hoogdak/3906/mercedes-vito-pop-up-dak-bj.-04-14-extra-lange-versie-voorzijde-hoog?c=1042

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

@Matthi heeft dat gedaan op zijn RR, dacht ik?

Benieuwd naar zijn ervaringen daarmee! @Matthi spill the beans!

17 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

Mijn schoonbroer doet 4x4-tochten met zijn G-klasse, en slaapt daar dan in.  De tiener-kinderen hebben er ook nog in geslapen op vakantie (ipv een tentje op de grond).  Stond toen op zijn GLC.  
Geluid tijdens het rijden was heel sterk afhankelijk van de juiste positie op het dak:  van onverstaanbaar luid, tot mogelijk om nog een gesprek te voeren, scheelde maar een paar centimeter. Hoge snelheden heeft hij daarmee niet gedaan: ofwel met zijn G, en dat  rijdt niet leuk boven de 120, ofwel met een caravan achter de GLC.

Ik heb 1 (ver) familielid die ook 4x4-tochten gereden heeft en clubreizen deed met zo'n daktent mee, om in den blèt te kunnen slapen.

Hij verklaart me gek, omdat hij ook zegt dat die dingen onnoemelijk veel herrie maken bij zelfs al gemiddelde snelheden. (En hij reed met een getunede Patrol diesel met knoerten van Mud Terrain banden onder, dus lawaai maakt dat vanzeneigen al met hopen.)

Maar zijn daktent was wel een sloppy geval uit de jaren stillekes. Ergens verdenk ik Thule ervan van toch degelijk gerief te maken. Zeker die hardcover versie, dat moet toch meevallen?

17 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

Ga je windsurfstekken roadtrippen?

Op veel plaatsen mag je niet aan de waterkant overnachten.  En dan valt zo’n tent wel keihard op.

Ja, zou wel eens kunnen dat ik werk maak van seizoentjes Défi Wind en consoorten (je hebt gelijkaardige dingen op Garda, Waddenzee, etc).

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik had het over de foto.

Had 't niet eens gezien, enkel de Defender. :oops:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, gTa zei:

 

Ik heb 1 (ver) familielid die ook 4x4-tochten gereden heeft en clubreizen deed met zo'n daktent mee, om in den blèt te kunnen slapen.

Hij verklaart me gek, omdat hij ook zegt dat die dingen onnoemelijk veel herrie maken bij zelfs al gemiddelde snelheden. (En hij reed met een getunede Patrol diesel met knoerten van Mud Terrain banden onder, dus lawaai maakt dat vanzeneigen al met hopen.)

 

 

Zijn terreinbanden gaan in de koffer, tot op bestemming (vorige zomer heeft hij rond Andorra en in Normandië gezeten) , daar wisselt hij.  Zijn laadruimte binnen zit dus vol met wielen en alaam.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

Zijn terreinbanden gaan in de koffer, tot op bestemming (vorige zomer heeft hij rond Andorra en in Normandië gezeten) , daar wisselt hij.  Zijn laadruimte binnen zit dus vol met wielen en alaam.

Tof, je zit al met een wiebelend kraam met tractormoteur, één en als hels kabaal binnenin, weinig comfort ... en dan doet-ie nog eens een olfactorische schep erbovenop door 1.500 km te bollen met de smakelijke geur van autobanden in 't interieur :lolz:  #dedication :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minutes ago, gTa said:

Tof, je zit al met een wiebelend kraam met tractormoteur, één en als hels kabaal binnenin, weinig comfort ... en dan doet-ie nog eens een olfactorische schep erbovenop door 1.500 km te bollen met de smakelijke geur van autobanden in 't interieur :lolz:  #dedication :D

Efkes stoppen voor een piske en wat eten onderweg, op een parking, in de volle zon, bij 30 graden.

I love the smell of rubber in the morning :lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

't is dat of op offroadbanden tot ginder bollen.  Hij zit ganser dagen tussen vrachtwagens en in carrosseriebedrijven, hij zal dat niet meer rieken zeker ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, ir_fuel zei:

Efkes stoppen voor een piske en wat eten onderweg, op een parking, in de volle zon, bij 30 graden.

I love the smell of rubber in the morning :lolz:

Echt gortig, dat. :D   Als ge nieuwe banden gaat halen ergens om dan naar huis te vervoeren oid, zo voor een kwartiertje ... dan gaat dat nog.

Een volle dag (en met zo'n terreinvet vermoedelijk 2 opeenvolgende dagen):

nope.gif.4dde44fe51ea35cda5978af651c8dd02.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid