Ga naar inhoud

Porsche Taycan 2024


D Squaloid

Aanbevolen berichten

DIT IS DE VERNIEUWDE PORSCHE TAYCAN: TOT DIK 950 PK STERK

STERKER, SNELLER, SNELLER LADEN ÉN GROTER BEREIK

17
Porsche Taycan
 
928aqilelmq8j7_800.jpg
n2ktg4updkmkrm_800.jpg
 
7 februari 2024 om 00:01
  •  
  •  
  •  
  •  
 

Vier jaar na zijn marktintroductie gaat Porsches elektrische verkoopknaller onder het mes. Dit is de vernieuwde Porsche Taycan, compleet met een strak nieuw gezicht, een vernieuwde achterzijde en geladen met maximaal ruim 950 elektropaarden.

Met de Taycan vuurde Porsche zo'n vier jaar geleden zijn allereerste elektrische model op autoland af. De vierdeurs Porsche Taycan kreeg in 2021 gezelschap van de Porsche Taycan Sport Turismo en Taycan Cross Turismo, praktischer gevormde modellen waarmee de Taycan de Sport Turismo-variant van de Panamera achterna ging. Van de nieuwe Panamera komt geen Sport Turismo meer, maar de varianten van de Taycan die het midden houden tussen en hatchback en een stationwagon blijven gewoon bestaan. Samen met de vierdeurs Porsche Taycan zijn ze nu vernieuwd. De gefacelifte Porsche Taycan onderscheidt zich op zowel optisch als technisch vlak van de inmiddels een paar jaar oude versies.

Porsche Taycan

De Porsche Taycan van voor de facelift.

Hoewel de technische wijzigingen minstens zo interessant zijn, trappen we af met het optische nieuws. De Porsche Taycan krijgt een vernieuwd front met daarin niet alleen nieuw bumperwerk, maar ook vernieuwde HD-matrix-ledkoplampen. Ze zijn iets platter en lopen nu naar het midden toe taps toe. Ook is de invulling van de koplampen gewijzigd. De verticale koelsleuf die vanuit de koplampen omlaag liep, moet het veld ruimen. De verticale opening is voortaan losgekoppeld van de kijkers en bevindt zich nu enkel in de bumper. Ook nieuw: de voorschermen. Die zijn minder afgerond dan die van het origineel. Niet alleen de voorzijde is aangescherpt, ook de achterlichtpartij is net even anders dan die van de Taycans die je al even kent. Dat geldt voor zowel de vierdeurs Taycan als voor de Turismo-varianten. Voor het eerst komt de Taycan ook beschikbaar met een verlicht Porsche-opschrift achterop.

Ook in het interieur zijn er nieuwigheden, al zijn die kleiner van aard. Zo hebben het instrumentenpaneel, het centrale scherm én het optionele scherm voor de bijrijder een nieuwe interface. De rijmodusschakelaar op het stuurwiel is voortaan standaard. Aanvullend daarop: Taycans met het optionele Sport Chrono-pakket en de Performance Plus-accu krijgen een 'push to pass'-knop in die schakelaar. Wie daarop drukt, profiteert afhankelijk van de motorversie 10 seconden lang van tot 95 pk extra vermogen. De keuzehendel links achter het stuurwiel waarmee je de cruisecontrol bedient, blijft behouden, al stuur je er voortaan ook bepaalde rijhulpsystemen mee aan. Meer nieuws: voortaan kun je op het centrale display en op het scherm voor de bijrijder ook video's streamen.

Porsche Taycan

Porsche Taycan: vanbinnen op detailniveau fijngeslepen.

Meer vermogen, grotere actieradius, sneller laden

Ook op technisch vlak zijn er wijzigingen, al treedt Porsche vooralsnog niet in detail over de vermogens en andere specificaties van de vele motoruitvoeringen die er van de Taycan bestaan, al maakt Porsche wel melding van een nieuwe elektromotor voor op de achteras. De vierdeurs Taycan en de Cross Turismo waren er top heden in ieder geval als simpelweg Taycan, Taycan 4S, GTS, Turbo en Turbo S. De Taycan Cross Turismo bestond als Taycan 4, 4S, Turbo en Turbo S. Volgens Porsche is de eerder 326 pk (408 pk met overboost) sterke, simpelweg Taycan geheten motorversie 82 pk sterker dan voorheen. Hij zoemt voortaan in 4,8 tellen naar een snelheid van 100 km/h, 0,6 seconden rapper dan voorheen. De Taycan Turbo S – die voorheen tot 761 pk op de been bracht – is vanaf nu een bijna kolderieke 952 pk krachtig. Al in 2,4 seconden dendert de Taycan Turbo S vanuit stilstand naar de 100 km/h. Dat is bijna een halve seconde sneller dan eerder. Overigens lijkt Porsche nog te werken aan een nóg heftiger versie van de Taycan, die meer dan 1.000 pk mobiliseert.

Afhankelijk van de gekozen aandrijflijn en carrosserievariant neemt ook het bereik van de Porsche Taycan toe. Volgens Porsche met tot wel 175 kilometer tot 678 kilometer. Die actieradius geldt dus niet voor elke motorversie van de Taycan. De Performance-accu Plus heeft nu een bruto capaciteit van 105 kWh in plaats van 93 kWh.

Porsche Taycan 2024

De vernieuwde Taycan-familie.

De Porsches Taycan zijn niet alleen sneller, maar kunnen ook sneller laden. Met uitzondering van de lager gepositioneerde motorversies konden de Taycans tot voor kort met maximaal 270 kW snelladen. Daar komt nu 50 kW bij en dat betekent dat je een leeg accupakket met maximaal 320 kW – bij een 800V-laadstation – vol kunt pompen met verse stroom. Daarbij moet de Taycan bij lagere temperaturen sneller kunnen laden, onder meer dankzij de komst van een nieuwe warmtepomp en verbeterd warmtebeheer. Verder moeten de Taycans efficiënter energie kunnen terugwinnen. De maximale recuperatiecapaciteit bij het afremmen vanaf hoge snelheden is met meer dan 30 procent toegenomen.

Meer technisch nieuws: de Porsche Taycan heeft nu standaard adaptieve luchtvering, ongeacht de gekozen motorversie. Het nieuwe Active Ride geheten onderstel is daarnaast optioneel leverbaar voor Taycans met vierwielaandrijving.

Uitrusting

De standaarduitrusting van de Taycans is ook verbeterd. Zo zijn zaken als sfeerverlichting, ParkAssist met achteruitrijcamera, verwarmbare voorstoelen en Power Steering Plus voortaan standaard. Ondanks alle technische wijzigingen en de verbeterde uitrusting legt de vernieuwde Porsche Taycan tot wel vijftien kilo minder in de schaal dan voorheen,

 

 

Vanaf dit voorjaar staat de vernieuwde Porsche Taycan bij de Nederlandse dealers. De prijzen volgen. De Taycan heeft Porsche overigens bepaald geen windeieren gelegd. Sinds de introductie van het model in 2019 zijn er wereldwijd al bijna 150.000 exemplaren van verkocht. Alleen al in 2023 verlieten 40.629 exemplaren de fabriekspoorten in Stuttgart.

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wijzigingen heel beperkt imo...

Achterkant zie ik niet meteen het verschil en vooraan enkel lichten en bumper anders. Het is niet echt een duidelijke verbetering, maar ziet er ook niet slechter uit.

Laden, grotere batterij is wel een pluspunt.

Maar wat hebben ze gedaan met hun Mission-E velgen :sick: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Naish zei:

Wijzigingen heel beperkt imo...

Achterkant zie ik niet meteen het verschil en vooraan enkel lichten en bumper anders. Het is niet echt een duidelijke verbetering, maar ziet er ook niet slechter uit.

Laden, grotere batterij is wel een pluspunt.

Maar wat hebben ze gedaan met hun Mission-E velgen :sick: 

Ik dacht dat het aan mij lag... Ik heb toch ook een paar keer moeten kijken eer ik het doorhad 🙂

edit: ligt beetje aan de foto's ook denk ik. Niet de meest duidelijke hoek, als je dan presentatievideo's ziet, zijn de verschillen heel duidelijk

aangepast door -Fred-
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, kwiekie zei:

0-200 in 7.7 seconden, niet verkeerd.

Vroeger had je daar een Bugatti Veyron voor nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua design weinig verschil, logisch ook, want was al zeer knap.

Wel indrukwekkende tech.

En leuke configuratiemogelijkheden. Oak green met Pepita bv. :inlove:

image.thumb.png.e427c8e6c4497db15e9204933a8606fe.pngimage.thumb.png.1b09bf2f1cf38e561355ca013ff20858.png

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Dimitri zei:

Voorkant is toch een hele verbetering zonder dat traantje onder de koplamp 🙂

Dat vind ik net minder aan de nieuwe...

Plus de lampen die niet meer zo diep zitten precies, maar dat moet ik in het echt zien...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is er al eentje in het wild gespot.


Screenshot2024-02-08at11-07-06PorscheTaycan(@porsche_taycan)Instagram-fotosen-videos.png.79ba4a95ff3eaadb0c02f763430f6530.png

 

Mijn inziens ontbreekt de voorkant iets aan karakter met de facelift. Achja... binnen 2 weken wil ik toch de facelift bestellen waarschijnlijk 😆

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Spoilt666 zei:

Er is er al eentje in het wild gespot.


Screenshot2024-02-08at11-07-06PorscheTaycan(@porsche_taycan)Instagram-fotosen-videos.png.79ba4a95ff3eaadb0c02f763430f6530.png

 

Mijn inziens ontbreekt de voorkant iets aan karakter met de facelift. Achja... binnen 2 weken wil ik toch de facelift bestellen waarschijnlijk 😆

Dit is ene met sportdesign pakket en die gaat dan weer de look imiteren van de vorige generatie terwijl de gewone met die stijl breekt... 

Is blijkbaar een trend bij Porsche dat je door het nemen van een sportdesign pakket je de look van de vorige generatie/model overneemt. Sportdesign 992 lijkt ook veel meer op de 991...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het persoonlijk een verbetering. Nooit van geweest van de koplampen. Bumper van de "gewone" versie ziet er imo sportiever uit dan de sportdesign

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja smaken en meningen... Ik wil hem eerst in het echt spotten om volledig oordeel te vellen.

Maar op basis van die foto in het wild vind ik de koplampen ook wat karakter verliezen en meer 'basic' worden...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Super95 zei:

Hoe zit het hiermee? Is dit beter dan een model S qua electro technologie? 

In hoeverre zijn ze eigenlijk vergelijkbaar, Tesla heeft een totaal andere pedigree.
Software zit niet in het DNA van Porsche, en zuinig zijn nog minder. 
En dat laatste ligt moeilijk bij een EV, dat moet er toch wel zijn of de perceptie neigt in de richting van een achterstand te hebben, al dan niet terecht.
Zoiets simpel als een smallere band kan veel opleveren, maar afbreuk doen aan prestaties waar Porsche belang aan hecht. 
De filosofie van Porsche is niet altijd zichtbaar. Veel tijd en energie in de ontwikkeling van een auto steken om een rondje Nurburgring zonder oververhitting te kunnen rijden, of repetitief voluit accelereren, en nog meer van dat soort zaken die we niet allemaal weten of ten volle appreciëren omdat we d'er uiteindelijk ook maar gewoon mee naar ons werk rijden.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan Porsche toch niet verwijten dat ze een duidelijke filosofie hanteren én aanhouden. Het is niet hun probleem dat de eigenaars hun auto niet gebruiken waar ie voor gemaakt is. Als je een zuinige auto wil, dan zijn er andere opties

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En ze zullen nog steeds geen one pedal driving hebben vermoed ik. Past ook niet in hun filosofie. Als je wil vertragen moet je maar op de rem duwen.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mij eens een Taycan 4S samengesteld, met vergelijkbare opties als mijn etron GT. 

spacer.png

spacer.png

Het zijn dan nog geen PTS-kleuren, zoals ik wel Exclusive-kleuren heb op mijn etron GT, maar deze Taycan kost 172k euro... Dat is 40k euro duurder dan mijn etron GT! 😂 Die prijzen zijn toch echt niet meer normaal. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verschil in de basis is al 6k geloof ik tov uitgaande model? Oak green is idd blijkbaar gedegradeerd, staat nu gewoon in de shortlist à 3k 😀
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid