Ga naar inhoud

Toyota GR Yaris Automaat of Alpine A290 (EV)

Wat bijkopen?  

16 leden hebben gestemd

1. 1. Extra auto

• Toyota GR Yaris Automaat
    • Alpine A290 EV

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik sta op het punt een GR Yaris mk2 bij te kopen, een automaat, de manuele mk1 zou dus blijven

Maar ik kreeg hier de opmerking om dan eerst eens met een A290 te gaan rijden.

Het EV-rijden vind ik namelijk ook zeer leuk. De zever er rond van laden etc kan ik er wel bij hebben, infrastructuur etc genoeg waar ik woon$verblijf

Wat me afschrikt is het 'particulier eigenaar zijn' van een EV, maar daar hoeft de discussie niet in detail over te gaan. Echter schat ik bvb wel in dat een A290 of gepimpte R5 veel gemakelijker her-verkoopbaar is dan een MINI EV of Ioniq 5N. Van de A290 gaan nog leukere versies bijkomen in de volgende jaren...

Op dat vlak zeker graag wel input

Roadtrippen en vakanties: lees lange afstanden met snacken aan de laadpaal zijn geen bepalende factoren. Dat ding gaat ofwel thuis, ofwel in de bergen gebruikt worden. Lees: zeer zelden meer dan 200km/dag 

Shoot!!!

87c4992c-f6f9-4a1b-801b-9521b8c4bd6d_f771f9f1-49b4-4da3-99f3-cb4c2cc3b115.webp

142.jpg

alpine-a290-gt-gris-tornade-mat-4.webp

Geplaatst:

Ik ben pro GR Yaris maar gezien je er al eentje hebt stem ik toch A290. Al is het maar voor de afwisseling.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Zowel de Yaris als de R5 hebben een grote cool-factor.  De Hyundai associeer ik meer met petjes achterste voren.

De vraag is: waarvoor ga je die gebruiken: om te knallen in de bergen, of vooral om rond de Vlaamse of Alpijnse kerktoren te rijden ?  Indien het vooral een leuke daily-driver moet zijn, zou ik eerder voor de Renault gaan, die is net iets praktischer dan de Yaris, en is ook meer als een personenauto ingericht.  De Yaris is een amper vermomde rally-bak op dat vlak

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

De Yaris van Auto's Kris aub 🙂 Heb hem gisteren zelf ook al zitten bekijken, maar heb de Mini 😙

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
54 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

Zowel de Yaris als de R5 hebben een grote cool-factor.  De Hyundai associeer ik meer met petjes achterste voren.

De vraag is: waarvoor ga je die gebruiken: om te knallen in de bergen, of vooral om rond de Vlaamse of Alpijnse kerktoren te rijden ?  Indien het vooral een leuke daily-driver moet zijn, zou ik eerder voor de Renault gaan, die is net iets praktischer dan de Yaris, en is ook meer als een personenauto ingericht.  De Yaris is een amper vermomde rally-bak op dat vlak

gebruik voor de 'daily-ritten'; vandaar dat de GRyaris een Automaat zou zijn, dat zou iets relaxer moeten zijn; die manuele bak die liever opgejaagd wordt dan door de stad te rijden, dat maakt dat de mk1 in de bergen blijft

Geplaatst:

Gij zijt de broer van @mrbbs?😅

Ik zou voor de A290 gaan denk ik, gewoon kwestie van iets anders te hebben.

• Grappig 2
Geplaatst:

Ik hoef voorlopig geen EV meer tot er radicaal iets aan de beleving veranderd. Onze generatie is opgegroeid met ronkende motoren, een aandrijflijn waar je gevoel mee hebt, .. buiten de jeugd zie ik geen petrolhead iets van beleving uit EV rijden halen. Of het is het gemak om van en naar de winkel te rijden. Dat supersnel accelereren ben je ook gauw beu. Kan je voor dat doel dan beter een praktische en goedkopere EV kopen zoals bv een Renault 4 of een Inster.

• Vind ik leuk 4
  • Thanks Friendly 1
  • Grappig 1
  • Omhelzing 1
  • Taal izan 2
Geplaatst:

zonder met de Alpine gereden te hebben zou ik zeggen dat het waarschijnlijk too much is voor enkel de voorwielen.  De 150pk gewone R5 die ik toevallig dit weekend reed had al genoeg op de voorwielen.  Zeker gezien je Yaris gewoon bent (met perfecte tractie) kan dit misschien een dingetje zijn....  

En ik volg ook 100% de comments van hier net boven (@mrbbs).  Dus ik ga de ambetante zijn dat er een andere optie bij zet : gewoon de 150pk R5 in rolland Garros versie of zo 🙂

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
42 minuten geleden, berengun zei:

zonder met de Alpine gereden te hebben zou ik zeggen dat het waarschijnlijk too much is voor enkel de voorwielen.  De 150pk gewone R5 die ik toevallig dit weekend reed had al genoeg op de voorwielen.  Zeker gezien je Yaris gewoon bent (met perfecte tractie) kan dit misschien een dingetje zijn....  

En ik volg ook 100% de comments van hier net boven (@mrbbs).  Dus ik ga de ambetante zijn dat er een andere optie bij zet : gewoon de 150pk R5 in rolland Garros versie of zo 🙂

Is dat dan niet net de beleving waardoor de R5 geroemd wordt omdat zo veel EV's die missen?

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
45 minuten geleden, berengun zei:

Dus ik ga de ambetante zijn dat er een andere optie bij zet : gewoon de 150pk R5 in rolland Garros versie of zo 🙂

Idem!

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

voor je dan zo dicht bij de bergen? als je gaat knallen met een EV, en dan zeker nog in de bergen, ga je met een Yaris veel meer plezier hebben of minder moeten zoeken naar laadoplossingen.

Geplaatst:

Ik zou voor een 3 deurs Mini Cooper EV (JCW - geen idee of dit moet voor iets van extra vermogen) gaan. Belachelijk leuk hoe dat sleurt in die go kart mode.

Geplaatst:
1 uur terug, Liquid Li0n zei:

voor je dan zo dicht bij de bergen? als je gaat knallen met een EV, en dan zeker nog in de bergen, ga je met een Yaris veel meer plezier hebben of minder moeten zoeken naar laadoplossingen.

Daar staat er al eentje, mk1 manueel

Dit komt er bij en 2/3de gebruik in BE

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
18 minuten geleden, Timo zei:

Ik zou voor een 3 deurs Mini Cooper EV (JCW - geen idee of dit moet voor iets van extra vermogen) gaan. Belachelijk leuk hoe dat sleurt in die go kart mode.

Mk1 of 2?
interieur van de eerste is leuker en ik dacht delen ze een en ander met de I3

Geplaatst:
15 minuten geleden, flupke73 zei:

Mk1 of 2?
interieur van de eerste is leuker en ik dacht delen ze een en ander met de I3

Heb je toevallig foto's? Ik heb denk ik enkel met die laatste versies gereden. Ik vind dat niet wauw of spannend qua interieur zoals een Alpine A290 maar die Mini sleurde wel serieus een pak harder inn die go kart mode en dat zou mij zeer zeer zeer aanspreken rekening houdende met hoe jij het zou gebruiken voor korte afstanden en om nog wat fun te (kunnen) hebben.

Ik zou ook sowieso niet nieuw kopen als je toch voor zo'n EV gaat en zien dat iemand anders dat waardeverlies al heeft geslikt.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Youtube test, in FR; Abart600 snelste, dan de A290 en dan pas de MINI

Alpine stuurt het leukst 

‘Sleuren’ doet de EX30 hier ook, dat is zelfs heftiger dan 500pk atmo 😮

Geplaatst:

Ik vond die gasrespons beter in de Mini. Dat voelde veel directer en strakker aan. A290 is sowieso wel wat specialer qua looks.

Geplaatst:

Eind van de maand rij ik met de Alpine, ik neem het mee; misschien willen ze een opbouwende vermogens-afgifte simuleren

Geplaatst:

Ik heb gereden met de A290, rijdt enorm leuk, plezant om mee te zwijnen. Wat je daarmee in bochten kan uitsteken, fenomenaal. 

Het is een moeilijke keuze, je hebt al een Yaris GR gehad, dan zou ik voor de A290 gaan. 

Ik kan ook meegeven met mijn EV ervaring met vergelijkbare batterij als de A290 dat je dat laden niet mag onderschatten, alleen in jouw geval heb nog auto’s, dan speelt dit niet. In de winter bij vriestemperaturen op de snelweg, werkelijke range +-200km. 

Geplaatst:

Ik ben pertinent tegen dezelfde wagen kopen, doe mij maar de andere optie dan.

Geplaatst:
5 uren geleden, Polygoon zei:

Ik ben pertinent tegen dezelfde wagen kopen, doe mij maar de andere optie dan.

GR Yaris mk2automaat

Ben net gaan testrijden, de baas kwam even horen wat ik er van vond en bleek ‘‘s ochtends dezelfde bevinding tegen de verkoper gezegd te hebben:

De automatische bak doet dat goed, maar degradeert de auto van super-sportief naar sportief. De hele auto voelt daardoor minder speciaal aan; fijngevoelig verschilpunt. Maar ik zou ze niet allebei in de garage willen.

Op termijn zou ik de manuele wel inruilen voor de automaat, maar dan vanwege: “We worden al een dagske ouder”

• 1 maand later...
Geplaatst:

Hier ondertussen ook eens de Alpine aan de tand kunnen voelen en het is het niet voor mij … te kunstmatige rij-beleving voor een echte drivers car …

teveel vermogen op de voorwielen was te verwachten maar niet meer of minder dramatisch dan andere snelle voorwiel hot hatches.

cabine, afwerking en design kan ik wel smaken … echter over priced…

ze lijken mij overal te blijven staan dus gewoon een jonge tweedehands halen bij een dealer en het voordeel in je zak steken

Geplaatst:
Op 18/9/2025 om 15:00, flupke73 zei:

GR Yaris mk2automaat

Ben net gaan testrijden, de baas kwam even horen wat ik er van vond en bleek ‘‘s ochtends dezelfde bevinding tegen de verkoper gezegd te hebben:

De automatische bak doet dat goed, maar degradeert de auto van super-sportief naar sportief. De hele auto voelt daardoor minder speciaal aan; fijngevoelig verschilpunt. Maar ik zou ze niet allebei in de garage willen.

Op termijn zou ik de manuele wel inruilen voor de automaat, maar dan vanwege: “We worden al een dagske ouder”

Geplaatst:

Gelet op de krietieken die Renault/Alpine krijgen op de A290, vermoed ik dat ze nog zullen bijsturen in de komende jaren. De van de R5 overgenomen ophangingsonderdelen die ondermaats zijn voor de aspiraties (vermogen, sportieve roeping, ...) van de A290, zie ik nog wel een upgrade krijgen in de komende 2 jaar. In dat opzicht zou ik geen early adopter willen zijn van de A290.

Anderzijds ... een tweede Yaris ... ik zie het nut er niet helemaal van in. :D  Maar omdat er maar 2 keuzes zijn, mjah, dan een 2e Yaris zeker?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid