Ga naar inhoud

Opel lovers


TCT

Aanbevolen berichten

  • 4 weken later...

Een stukje geschiedenis over één van de, voor mij, knapste Opel ooit,
 

 

80 JAAR GELEDEN: Geen Rijk voor de Opel Regent

Hij was een echte “Regent”, een wagen voor de superklasse. De Opel “Regent” was Opels eerste achtcilinder. Hij moest de bekroning worden voor een succesvolle reeks personenwagens, die de familie Opel consequent opgebouwd had, van onderaan tot helemaal boven. Het Opelvlaggenschip strandde evenwel reeds na 25 stuks.

Over de productiestop en terugname beslisten de nieuwe meesters uit Detroit, die Opel in Rüsselsheim ten laatste vanaf 1 oktober 1929 leiden.Vanuit het huidig standpunt bekeken is deze beslissing van GM zelfs natrekbaar juist, wildemen toch, naast Cadillac, geen concurrentie uit eigen huis in het smalle marktsegment van de achtcilinders. Toch is dit een eenmalige beslissing gebleven in de automobielgeschiedenis. Laat ons eens terugkijken op het begin van dit onverwachte einde.

Na de eerste wereldoorlog gaat Duitsland door voor hoofdschuldige. De keizer moet aftreden, de jonge republiek lijdt onder bezetting en oproer. Opel in Rüsselsheim heeft het bijzonder zwaar, want men is van de rest van het Rijk afgesneden door de tolgrenzen van de Franse bezetter. Slechts moeizaam komt de automobielproductie terug op gang. Als de galopperende devaluatie toeslaat moet zelfs tijdelijk gesloten worden.

Het Opelwerk heeft nochtans sinds langere tijd een nieuw doel en gebruikt deze gedwongenpauze om Amerikaanse productiemethodes en – techniek, die men reeds bestudeerd had, in te voeren. Men denkt ook terug aan vroegere successen met Opels kleinere auto’s, de Opel Doctorwagen had toch een nieuwe en bredere groep kopers gevonden. Men vindt ook een passend voorbeeld in de kleine Citroën 5 pk: de Duitse variant zal op de lopende band prijsgunstig gebouwd worden als Opel 4 pk. In 1924 is de prijs van 4500 goudmark nauw berekend en valt haast maandelijks, door de beginnende vraag, tot 1990 Reichsmark in het laatste bouwjaar 1931. In het Duitse rijk wordt de 4 pk de meest geliefde “volkswagen”.

Met deze miniauto als constructieve basis volgt in 1925 in de middelklasse een sterke viercilinder, de Opel Type 10 pk. Het “model 80” is robuust en vindt eveneens een groeiend koperspubliek. Het is dus begrijpelijk dat Opel ook in de “upperclass” erbij wil zijn, want reeds sinds 1916 heeft men voldoende ervaring in de bouw van zescilindermotoren en auto’s. Eind 1926 stelt Opel zijn nieuwe zescilindermodellen voor, de 12/50 pk en de 15/60 pk. Zij leggen de grondslag voor een respectabele start in deze bovenklasse met een verkoop van 1455 stuks in het eerste bouwjaar 1927 en bijna

2000 stuks in 1928. De grote Opel zescilinders, in de reclame als “Duitse Nobelwagen” voorgesteld, passen perfect in de levensstijl der “gouden jaren twintig”Het merk Opel is, in het 65e jaar van zijn bestaan, de nummer 1, niet alleen bij de fietsen maar is nu ook het Duitse automerk waarmee men het meest rijdt. Nu wil Opel de kroon op dit succes: de Opelingenieurs ontwikkelen een geweldige achtcilinder met veel vernieuwende techniek. Geheimrat Wilhelm von Opel stelt in november 1928 op het Internationale Salon van Berlijn het prototype voor van het firmavlaggenschip “Regent”.

regent1.jpg

Zoals in deze klasse normaal is, wordt het kapitaalkrachtige cliënteel initieel slechts een chassis geboden bij de achtcilindermotor. Opel wil echter ook carrosserieën uit eigen reeksbouw laten volgen. Op het Autosalon staat het chassis op gigantische, hoogst moderne Continental lagedrukbanden “32 x 6,75” SS-Ballon. Het nieuw bandenformaat is ook noodzakelijk, want zonder carrosserie weegt het geheel reeds 1650 kg.

Met carrosserie spreekt men als naakt gewicht van tenminste 2,1 ton en volbeladen kan een totaalgewicht van 2750 kg worden bereikt. Daarom vonden de Opel ingenieurs het zinvol de auto in de fabriek reeds uit te rusten met een bijzondere bandenwisselinrichting. Vier vast ingebouwde hydraulische kriks moeten het wisselen van de houten “vlakbed” spaakwielen van 5 x 20” tot een kinderspel maken. Ook in serie uitgerust, staan twee zijdelings gemonteerde reservewielen ter beschikking, die, zoals het hoort, verpakt zijn in leder met smaakvol logo “Regent 8”

Vol trots wijst Opel, in een prospectus die haast geen afbeelding bevat, over zijn zevenjarige ervaring in de bouw van achtcilinder motoren die het als eerste Duitse firma kan voorleggen. Reeds in verscheidene koersen, bijzonder in het Eifelrennen van 1922, is de nieuwe motor succesrijk getest en nu tot volle productierijpheid ontwikkeld. “Hierbij is men tot het besef gekomen,” staat in de Opel prospectus, “dat de voordelen van een achtcilinder eerst te voorschijn treden bij grote afmetingen, namelijk 5,5 liter, en dat dit bevestigd wordt door de internationale auto-industrie. Daarom heeft Opel zijn achtcilinder 6 liter inhoud gegeven, met 120 mm. slag en 90 mm. boring. Hiermee heeft Opel de krachtigste Duitse achtcilinder geschapen”. Dit zelfbewustzijn moet het merk Opel nog meer kopers in de lagere klassen aanbrengen.
In 1929 staat Opel op een breed front opgesteld: in de miniklasse wordt meer dan 20.000 keer de betrouwbare 4 pk verkocht – sinds productiebegin meer dan 100.000 stuks. In de middenklasse ligt de viercilinder met 3.000 stuks goed in de markt terwijl de kleine zescilinder type 8 pk haast het drievoudige hiervan haalt. Zelfs de grote zescilinder heeft met 3.000 verkochte auto’s een meer dan symbolisch succes. Daar biedt de nieuwe achtcilinder toch een bijkomende goede oriëntering aan.
De achtcilinder – in – rij bezit een afneembare cilinderkop met 16 staande, volledig in olie geleide kleppen. In de prospectus heet het: “dubbele carburatoren voeden, door vier afzonderlijke leidingen, de 16 vliegtuigmotorbougies met een zeer innig vermengd mengsel” Op deze wijze kan de krukas met negen lagers bij 2.800 omwentelingen een koppel geven van 23,6 mkp wat een maximumkracht geeft van 110 pk. Door het nieuwe lage chassis wordt de wagen toch een goede baanvastheid verzekerd.

Voor de carrosserie zijn de opvangpunten in gummi gebed; op dezelfde wijze wordt de motor door gummiblokken gedragen. Voor het eerst bij Opel worden hydraulische remmen voor de vier wielen ingebouwd. Nieuw is een Maybach hulpversnellingsbak, in optie voor 1.000 Mark verkrijgbaar, die als “overdrive” het toerental reduceert. Onder GM regie zal Opel slechts 30 jaar later opnieuw een hulpversnellingsbak aanbieden als overdrive in de Kapitän. Deze hulpbak zorgt bij de achtcilinder voor een rustigere loop van de motor, zonder invloed op het verbruik. 23 liter per 100 km, klinkt echter zeer optimistisch voor deze zware Pullman. En de prijs ? Opel geeft 14.000 Mark aan, met de Maybach “schnellgang” origineel zelfs 15.000 Mark.

regent2-1024x342.jpg

Vanaf februari 1929 kan voor 4.500 Mark extra in het carrosseriewerkhuis van Rüsselsheim een opbouwcarrosserie besteld worden voor een 7 persoon open wagen; een Roadster versie wordt voor 5.000 Mark aangeboden. Voor de 4 deurs Pullman luxecarrosserie moet 6.000 Mark betaald worden, wat voor een afgewerkte wagen 21.000 Mark maakt, omgerekend naar de huidige koers is dat 197.000 Euro. Nog duidelijker wordt de tegenwaarde als men bedenkt dat Opel op dat ogenblik de 4 PK aanbiedt voor 2.100 Mark: de solvente koper kan 10 leuke “kikkers” krijgen voor een respectabele Regent. Nog duurder kan ook als men het Opel chassis niet uitrust met een seriecarrosserie uit Rüsselsheim, maar een carrosseriebouwer opdracht geeft een individuele opbouw uit te voeren. Spijtig dat heden haast geen afbeeldingen hiervan meer te vinden zijn. In de typenlijst van het Reichsverband der Automobilindustrie, jaargang 1929, vinden wij een foto van een bij Opel gecarrosseerde open toerauto met 7 zitplaatsen; Werner Oswald toont in zijn autokroniek een 5 zits luxelimousine van een onbekende fabrikant. Opel geeft een kiekje vrij van een 6 zits Pullman limousine, die op een der destijds frequente Concours d’élégance een eerste prijs kreeg.. Interessant is ook een coupé dat Oswald aan de Kruckwerke uit Frankfurt toeschrijft. Deze koninklijke wagen werd op het 9e Baden-Badener Automobieltornooi van 19 tot 23 juni 1929 door Fritz von Opel aan de juryleden voorgesteld. Deze op het tornooi voorgestelde achtcilinder coupé wordt Opel Regent 23/110 pk genoemd en is eerder stijlloos met bijkomende koetslichten versierd; ook de lakkleuren zijn ongewoon: een passagiersruimte in kobaltblauw wordt omringd door beigekleurige slijkweerders en motorcompartiment.

In het tijdschrift “Motor und Sport” nr. 26 wordt door Hans Ohrenstein bericht over een verdeelde mening van het publiek in Baden-Baden. Hij omschrijft de “geschiktheid van dit prachtkaros voor een of andere koning van Egypte, maar niet echt voor een Duitse luxewagen”. Desondanks wordt Fritz von Opels Regent in Baden-Baden met de eerste prijs bekroond, terwijl het Badener dagblad het coupé eveneens bespot als “hyper moderne postkoets”

regent3-1024x753.jpgFritz von Opel – Regent Coupé carrosserie van Kruck uit Frankfurt

Bij de schoonheidswedstrijd in Baden-Baden op 23 juni 1929 rollen 235 wagens over de kiezel van de Kurgarten en onderwerpen zich aan de kritische blikken van de hooghartige jury. 38 Mercedes wagens doen mee, gevolgd door Horch met 19, Opel met 18 en Wanderer met 16 auto’s. Zelfs 11 carrosserieën op General Motors chassis doen mee: La Salle, Buick, Cadillac, Pontiac, Oakland, Oldsmobile en Chevrolet zijn in Baden-Baden present. Opel kan zich beroemen op 5 eerste en 3 tweede prijzen. De bloemencorso wordt gewonnen door Carola Winter, vrouw van de latere Opel groothandelaar Eduard Winter uit Berlijn. Winter doet mee in een achtcilinder Cadillac die, met duizenden theerozen versierd, voorgesteld wordt als “Droom in rozen” en wint. Ook de Opel achtcilinder doet mee aan een bloemencorso, zoals een foto van Opels fotoafdeling toont, maar zonder vermelding van de plaats van gebeuren. De korte economische bloeiperiode eindigt abrupt wereldwijd met de beurskrach in New-York van vrijdag 25 oktober 1929. Sinds het productiebegin in april werden toch reeds 25 bestellingen geleverd.
Dan gebeurt het eenmalige: Opel wordt door de nieuwe directie gedwongen alle wagens tegen de volle prijs terug te nemen en te verschroten. Voor zover we nu weten en omdat elk spoor ontbreekt, hebben alle kopers dit ook gedaan. Echt allen ? In 2001 zou in België in een loods zulke wagen ontdekt zijn en via internet verkocht naar de USA. Het was zeker geen kleine “Regent”, zoals hij als luxevariant van de Opel 1,8 liter sinds 1932 weer in het programma zit. De achtcilinder uit België had houten spaakwielen met SS Ballon banden. Het weze zo – ooit zullen we deze Opel bekroning opnieuw kunnen bewonderen bij een der talrijke schoonheidswedstrijden in de USA.

Deze wederopstanding heeft de Opel Regent werkelijk verdiend.

regent4.jpg

 

Opel Regent, Pullman Luxus-Limousine 1929 24/110 pk.

Nog een foto,

Opel_regent_kruck_sport_coupe_1929_fritz
img0059.jpg

Enorm jammer dat ze allemaal verschroot zijn!!

Over diegene die in Amerika zou zitten, waarover hierboven sprake is, vind ik niets terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...
  • 4 maanden later...

De nieuwe Insignia voor 2017 gaat een productieversie worden van de Monza Concept uit 2013. Wat zou betekenen dat het een iets grotere Insignia zou worden met ook zwaardere motoren ter beschikking.

Zo wilt Opel nog meer aansluiting vinden bij de 'big three'. Zolang ze de betrouwbaarheid van de huidige Insignia in ere houden, zie ik dat nog wel goedkomen. De huidige Insignia was een succes, hopelijk kunnen ze dat doortrekken... Ook is de huidige insignia al van 2008 bezig, beetje lange productierun naar moderne maatstaven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De nieuwe Insignia voor 2017 gaat een productieversie worden van de Monza Concept uit 2013. Wat zou betekenen dat het een iets grotere Insignia zou worden met ook zwaardere motoren ter beschikking.

Zo wilt Opel nog meer aansluiting vinden bij de 'big three'. Zolang ze de betrouwbaarheid van de huidige Insignia in ere houden, zie ik dat nog wel goedkomen. De huidige Insignia was een succes, hopelijk kunnen ze dat doortrekken... Ook is de huidige insignia al van 2008 bezig, beetje lange productierun naar moderne maatstaven.

 

Insignia?

Was dat niet die ketel die zoveel problemen had dat ze daar op AF een apart forumdeel voor hadden?

 

Automaat in R zetten en vooruit rijden enzo....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Insignia staat/stond in de statistieken bovenaan op het vlak van betrouwbaarheid tegenover zijn concurrenten hoor...

Feit blijft dat er niet veel Opelliefhebbers bestaan, buiten rare mensen als ik, dus op fora ga je meestal de probleemgevallen zien verschijnen ja...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Insignia staat/stond in de statistieken bovenaan op het vlak van betrouwbaarheid tegenover zijn concurrenten hoor...

Feit blijft dat er niet veel Opelliefhebbers bestaan, buiten rare mensen als ik, dus op fora ga je meestal de probleemgevallen zien verschijnen ja...

 

reliabilityindex.com

 

Hoe lager hoe beter, 100 is gemiddelde van de markt

 

Insignia: 118

Mondeo: 73

Laguna: 69

C-klasse: 60

 

Gemiddelde herstelkost volgens bovenstaande website

Insignia : 305,92

Mondeo: 366,90

Laguna: 224.73

C-klasse: 313.26

 

 

Dus eigenlijk zou je voor de laguna moeten gaan, is een van de betrouwbaarste, en de goedkoopste om te herstellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn betoog indertijd kwam van een Europees onderzoeksbureau die zich baseerde op merkgarages, ik zal nog wel eens zoeken straks als ik goesting heb...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar het voorbeeld met de Laguna toont dan weer aan dat de werkelijkheid nogal verschilt van de perceptie van de consumenten. Aan het naamkaartje van de Laguna hing toch een negatieve connotatie (misschien niet door de laatste generatie), maar daardoor is Renault wel overgeschakeld naar de naam "Talisman" bij de nieuwe generatie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt. De 2de generatie heeft de naam volledig naar de klote geholpen. De, volgens vele overengineerde, 3de generatie heeft daar niks aan kunnen veranderen ondanks dat deze toch behoorlijk betrouwbaar bleek/blijkt te zijn.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

wou het ook net schrijven.

laguna heeft toch alles behalve een goede naam qua betrouwbaarheid?

en kostprijs zal zo laag zijn, omdat ze alles onder garantie moesten doen waarschijnlijk? :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

De toekomst van Opel...

Een nieuwe GT volgens het origineel concept,
12646755_10153848617665040_8004089292137

Facelift van de Zaffer,
Opel-Neuheiten-bis-2019-Neuer-Opel-GT-As

Een nieuwe Opel Blitz, i3 concurrent,
Opel-Neuheiten-bis-2019-Neuer-Opel-GT-As

Een volledig nieuwe Insignia,
Opel-Insignia-Illustration-1200x800-deed
Opel-Neuheiten-bis-2019-Neuer-Opel-Astra

Een nieuwe Monza?
landscape-1452470559-2016-buick-avista-c

3 nieuwe SUVs, een kleine(mokka), middelgrote(antara) en grote,
Opel-Monza-Illustration-1200x800-2ffaaa4


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarstraks een Insignia OPC (witte break) horen optrekken in Gent, ik schat van 30 naar 120 (in bebouwde kom :fp: ).

Ik vermoed dat er geen stock uitlaat op zat. Klonk zeer goed, boos, beetje hees, weinig turbo.

Ging wel voor al dat drama niet bijzonder vooruit (maar 325pk in zo'n loodzwaar ding is ook niet absurd veel, natuurlijk.)

 

Vorige maand een peet ontmoet (zelfstandig klusser, denk ik) die zo'n spel heeft gekocht en heeft ingeschreven. Hij sprak over meer dan 4.000 EUR "om op de boane te zett'n" (ik neem dus aan de eerste factuur voor BIV en eerste jaar rijtax). Moet je toch wel een beetje gek voor zijn, denk ik dan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Insignia opc maakt al serieus van zijn oren, zonder dat je hem vloert...

Johnykarakter van Opel hé...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Alhoewel... Mss dat Opel wel durft verder te gaan met het concept...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid