Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Gast wooter
Geplaatst:
Geen, ze moeten zich niet moeien met mijn keuzes.

Fair. En wat zou jouw keuze dan zijn?
Geplaatst:
De enige reden om voor een Tesla te kiezen is het fiscaal plaatje. Of je bent een geitewollensok. De overheid stuurt, imo in de foute richting. 

Klopt ik betaal niet graag belastingen en op Tesla moet je er minder betalen. Daarnaast is het ook gewoon een fantastische wagen die alles heeft wat IK nodig heb.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Geplaatst:
1 hour ago, wooter said:

Wie neemt het gewicht mee? En waar staat dat?

En simpelweg gewicht zou erg dom zijn. Het zijn net de zwaardere EV's die meer kunnen profiteren van regeneratief remmen.

Overigens is een Tesla Model 3 150kg lichter dan een Toyota Mirai.

In Nederland wordt de MRB, de 'rijtaks', al onder andere berekend op basis van het gewicht.

Gast wooter
Geplaatst:

Overigens hoef je inderdaad geen rekening te houden met de overheid, en moeien ze niet in je keuze. Je kan met je netto loon alles kopen wat je wil. Het is pas als je met je zelf gekochte auto op de weg wilt, de weg die de overheid heeft aangelegd, dat je je ook aan de regels van de overheid moet houden. En de overheid, als wegbeheerder, legt dus op dat je dat ding inschrijft, en dat je taksen betaalt op het gebruik van de weg, de auto moet inschrijven en dat je brandstoffen aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen.

Geplaatst: (aangepast)
13 minuten geleden, wooter zei:

Fair. En wat zou jouw keuze dan zijn?

Wie interesseert zich daarin. Iets waarmee ik rustig met trailer naar de omliggende circuits kan rijden. Op de openbare weg amuseer ik mij niet meer. 

aangepast door Waky
Gast wooter
Geplaatst:
Just now, ICM said:

In Nederland wordt de MRB, de 'rijtaks', al onder andere berekend op basis van het gewicht.

Maar dat is Nederland. Wij in Belgie hadden vroeger ook zo een arbitraire regel, maar gebaseerd op motorinhoud. "Fiscale pk's'. Dat had evenmin iets te maken met effectieve uitstoot.

Gast wooter
Geplaatst:
Just now, Waky said:

Wie interesseert zich daarin. Iets waarmee ik rustig met trailer naar de omliggende circuits kan rijden. Op de openbare weg amuseer ik mij niet meer. 

Maar wat je op je trailer zet, daar komt de overheid toch niet in tussen? De overheid moeit zich toch enkel met waarmee je die trailer trekt?

Geplaatst:
1 minuut geleden, wooter zei:

Maar wat je op je trailer zet, daar komt de overheid toch niet in tussen? De overheid moeit zich toch enkel met waarmee je die trailer trekt?

Het gaat dan ook niet om mij, maar alle andere autoliefhebbers die hier in België uitgeperst worden omdat zij een paar duizend km per jaar met een minder 'schone' auto rondrijden. 

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
5 minutes ago, wooter said:

Maar dat is Nederland. Wij in Belgie hadden vroeger ook zo een arbitraire regel, maar gebaseerd op motorinhoud. "Fiscale pk's'. Dat had evenmin iets te maken met effectieve uitstoot.

We geven beiden aan welke willekeur de overheid heeft in taxatie.

Letterlijk voor hetzelfde geld smijten ze gewicht in de vergelijking, omdat de factor CO2 hen geen geld oplevert.

Gast wooter
Geplaatst:
Just now, ICM said:

We geven beiden aan welke willekeur de overheid heeft in taxatie.

Letterlijk voor hetzelfde geld smijten ze gewicht in de vergelijking, omdat de factor CO2 hen geen geld oplevert.

Iets gaat inderdaad veranderen wanneer iedereen met een EV gaat rondrijden en er geen inkomsten meer te halen vallen met de huidige fiscaliteit, maar maak je geen illusie: het zal niet meer worden waarbij een wagen met veel uitstoot minder gaat kosten dan een wagen met minder uitstoot.

Dan zorgen ze er wel voor dat elektriciteit terug duurder wordt zeker? Als ze al niet kunnen beletten dat pakweg telecomoperatoren hun prijzen doodleuk wat verhogen, terwijl ze 'onder vuur liggen' en al een pak hoger factureren dan in de buurlanden het geval is. 

aangepast door Quill
Gast Dirk75
4 uren geleden, wooter zei:

Wie neemt het gewicht mee? En waar staat dat?

En simpelweg gewicht zou erg dom zijn. Het zijn net de zwaardere EV's die meer kunnen profiteren van regeneratief remmen.

Overigens is een Tesla Model 3 150kg lichter dan een Toyota Mirai.

Hier maak je duidelijk een denkfout.  De wet van behoudt van energie klopt hier wel, maar je motor heeft geen rendement van 100%. En renegeratie ook niet. Je verliest dus meer met een zware auto door warmteverliezen ea.

Noorwegen heeft de voortrekkersrol op zich genomen. De rest volgt...

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/noorwegen-wil-tesla-taks-invoeren~a1e6589e/

En het zou ook geen onlogische beslissing zijn.

aangepast door Dirk75
Gast Dirk75
Geplaatst:
3 uren geleden, wooter zei:

Iets gaat inderdaad veranderen wanneer iedereen met een EV gaat rondrijden en er geen inkomsten meer te halen vallen met de huidige fiscaliteit, maar maak je geen illusie: het zal niet meer worden waarbij een wagen met veel uitstoot minder gaat kosten dan een wagen met minder uitstoot.

Waar staat dit?

Gast wooter
Geplaatst:
Hier maak je duidelijk een denkfout.  De wet van behoudt van energie klopt hier wel, maar je motor heeft geen rendement van 100%. En renegeratie ook niet. Je verliest dus meer met een zware auto door warmteverliezen ea.

Noorwegen heeft de voortrekkersrol op zich genomen. De rest volgt...
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/noorwegen-wil-tesla-taks-invoeren~a1e6589e/

En het zou ook geen onlogische beslissing zijn.

Zielig dat een afgunsttaks op Tesla wel wordt toegejuicht maar ho maar als een vergelijkbare taks op onzuinige gewone auto’s wordt geheven.

Dat is overigens nieuws uit 2017 en het plan is al weer opgeborgen.
Gast Dirk75
15 minuten geleden, wooter zei:

Zielig dat een afgunsttaks op Tesla wel wordt toegejuicht maar ho maar als een vergelijkbare taks op onzuinige gewone auto’s wordt geheven.

Dat is overigens nieuws uit 2017 en het plan is al weer opgeborgen.

Ik heb er geen probleem mee dat ze  onzuinige  wagen belasten. Maar dan voor iedere brandstof gelijk, volgens vervuiling.

En das een moeilijke, stel ik plaats een zware dieselgenerator die mijn tesla aan 50kwh kan opladen. Ben ik dan goed bezig?

Gewicht hebben alle auto's gemeenschappelijk en zou een denkpiste kunnen zijn. Heeft niets te maken met zielige afgunst.

aangepast door Dirk75
Gast Dirk75
Geplaatst:
5 uren geleden, wooter zei:

Relax, batterijen zijn nog de grootste kost en vanaf 100$ per kWh aan batterij zou een EV ook in aankoop goedkoper dan een gewone auto zijn. Tesla zit nu aan 130$ per kWh.

Met de 3 zitten ze reeds onder de 100$ per kWh.

Gast Dirk75
4 uren geleden, wooter zei:

Jij lacht maar het blijkt dat zo een zware Tesla even zuinig is als kleinere EV's. Het verschil zit 'm voornamelijk in luchtweerstand: hoe groter de luchtweerstand, hoe meer verbruik. En dat is logisch, want alle verliezen die je hebt bij acceleratie win je stevig terug bij vertragen. Daarom ook dat een EV bij hogere snelheden meer verbruikt, omdat de luchtweerstand hoger is.

Een lichte tesla is toch zuiniger dan een zware? Is toch logisch? En dat heeft niets te maken met de regeneratie. 

aangepast door Dirk75
Gast wooter
Geplaatst:
Een lichte tesla is toch zuiniger dan een zware? Is toch logisch? En dat heeft niets te maken met de regeneratie. 

Ik zal straks eens zoeken maar een tijd terug was er een e-rally in Nederland waar een paar deelnemers hun verbruik deelden, waaruit bleek dat Tesla’s even zuinig waren als de Leafs en e-Golfs en i3’s.
Geplaatst:
1 uur geleden, wooter zei:

Ik zal straks eens zoeken maar een tijd terug was er een e-rally in Nederland waar een paar deelnemers hun verbruik deelden, waaruit bleek dat Tesla’s even zuinig waren als de Leafs en e-Golfs en i3’s.

Heel representatief is dat niet he. 4 verschillende merken, verschillende piloten. Het is zoals Dirk zegt, je rendement is geen 100%. Maar het klopt wel dat het een pak minder zal schelen dan bij vergelijkbare dinosauriers zonder dynamo. 

Gast Dirk75
2 uren geleden, wooter zei:

Daar ging het hem ook niet over. Je claimde dat het hogere gewicht ervoor zorgde, dat hij zuiniger is bij de energierecuperatie.

Ik zal je helpen: https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/0-Alle_Hersteller/0-Alle_Modelle.html?fueltype=5&fuelsort=19&power_s=136&minkm=15000&page=2&powerunit=2

aangepast door Dirk75
Geplaatst:

@Wooter  Hoe zit het nu eigenlijk met de aankoop van een model 3 in Europa?
In de VS is het beginprijs 35000 $ maar je kan momenteel nog niet de standaard batterij range nemen denk ik en moet je er de long range batterij bij nemen. Totaalprijs al een 43000 $ als ik me niet vergis?

Wat als je een Model 3 wil kopen in Europa?
Hanteren ze dan 35000$ of 35000€ als beginprijs? En wat met (invoer)taksen of zijn deze niet van toepassing?
Ben afgelopen dinsdag naar Schiphol geweest en de Tesla vlogen me daar constant voorbij en niet enkele, maar tientallen!

Gast Dirk75

De tesla s75d kost in de states 79500$ Zonder taxen  en deze versie kost hier €86100 inclusief btw.

Er komt dus ongeveer 9% bij, een tesla 3 zou dan rond de €38150 kosten.

Nu weet ik niet of je tegen 2019 die 25% invoertaxen moet meerekenen als hij geleverd wordt.

aangepast door Dirk75
Geplaatst:
32 minutes ago, Fille said:

In de VS is het beginprijs 35000 $ maar je kan momenteel nog niet de standaard batterij range nemen denk ik en moet je er de long range batterij bij nemen. Totaalprijs al een 43000 $ als ik me niet vergis?

Hanteren ze dan 35000$ of 35000€ als beginprijs? En wat met (invoer)taksen of zijn deze niet van toepassing?
Ben afgelopen dinsdag naar Schiphol geweest en de Tesla vlogen me daar constant voorbij en niet enkele, maar tientallen!

Die model 3 van 35K is vaporware.  Die komt er NOOIT.

Gast wooter
Geplaatst:
4 hours ago, Dirk75 said:

Daar ging het hem ook niet over. Je claimde dat het hogere gewicht ervoor zorgde, dat hij zuiniger is bij de energierecuperatie.

Ik zal je helpen: https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/0-Alle_Hersteller/0-Alle_Modelle.html?fueltype=5&fuelsort=19&power_s=136&minkm=15000&page=2&powerunit=2

Mooi dat je het zelf aanhaalt. De 2e zuinigste wagen is al een Tesla.

Wat ik heb gezegd is dat door de energierecuperatie een Tesla even zuinig blijkt als lichtere EV's.

Gast wooter
Geplaatst:
4 hours ago, Fille said:

Over prijzen in Europa is nog niets bekend.

3 hours ago, ir_fuel said:

Die model 3 van 35K is vaporware.  Die komt er NOOIT.

Misschien. Net zoals ook niemand een kale 330i koopt.

Maar er zal zeker een model komen met stoffen zetels en zonder comfort pack. Ik vraag me enkel af of er iemand zijn die er dan absoluut geen opties op gaat zetten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid