Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)
6 uren geleden, wooter zei:

En 100 jaar geleden was dat niet...

10 jaar geleden had je nauwelijks EV’s...

En Tesla plant tegen eind 2019 6 nieuwe superchargers in Wallonië.

In zo’n x zijn koffer  kun je geen klein dieselgeneratorke verbergen zeker ?Zo een grote zoals de flikn hebben maar dan op een onderstel zou teveel opvallen aan je trekhaak.

aangepast door 0231
Geplaatst:

Zo een kleine dieselgenerator geeft vaak nog geen 3kW. Dat is nogal miniem met 200Wh aan energie nodig per kilometer.

Geplaatst:

http://www.ufodrive.com

Omdat een Tesla via de API kan geopend en gestart worden, kan je dus apps bouwen om Tesla's te verhuren zonder dat je bij een balie moet passeren om de sleutel op te halen.

Geplaatst:

Los van de eerste verhoogde huur (eerste jaar meerkost van 14K tov een nieuwe M140i in dezelfde formule) zou ik volgens de simulator van Tesla voor 250 euro meer in mijn vennootschap en 22 euro minder privé per maand met een Tesla P100D kunnen rijden tov mijn huidige daily. Zonder mijn zonnepanelen mee te tellen.

Hmm :lol: 

Geplaatst:

... En 100% aftrekbaar, en geen naft kosten meer als je bestelt voor 15/9 :)

Geplaatst:

En erna brandstofkosten aan 22 cent de kWh, wat goedkoper is dan stroom kopen bij Ecopower. En je krijgt jaarlijks 400kWh gratis, en het eerste jaar ook gratis superchargen.

Geplaatst:
Just now, wooter said:

... En 100% aftrekbaar, en geen naft kosten meer als je bestelt voor 15/9 :)

Dat zit al allemaal mee in die berekening he.

Geplaatst:
Just now, wooter said:

En erna brandstofkosten aan 22 cent de kWh, wat goedkoper is dan stroom kopen bij Ecopower. En je krijgt jaarlijks 400kWh gratis, en het eerste jaar ook gratis superchargen.

En dat zit ook mee in die berekening

Geplaatst:
7 hours ago, wooter said:

0-100 in 2,7 seconden.

Dat heb je wel gehad na 5 keer. :) 

Geplaatst:
1 minute ago, ir_fuel said:

Ik bedoel dat je dat niet constant gebruikt.

Nee, stop met hem aan te vallen!

• Vind ik leuk 3
Geplaatst:
30 minutes ago, ir_fuel said:

Ik bedoel dat je dat niet constant gebruikt.

Eigenlijk weinig tot niet. Ik ben zelf nog altijd de snelste weg aan de lichten, maar ik vind autopilot een grotere reden om zoiets te kopen. En dan is een 100D natuurlijk goedkoper dan een P100D.

Geplaatst:
3 minutes ago, wooter said:

Eigenlijk weinig tot niet. Ik ben zelf nog altijd de snelste weg aan de lichten, maar ik vind autopilot een grotere reden om zoiets te kopen. En dan is een 100D natuurlijk goedkoper dan een P100D.

Ik heb een paar keer met een Tesla gereden, waaronder 1 keer met een P100D Model X. Dat accelereert bloedsnel maar er zijn auto's die sneller aanvoelen door de manier waarop. Is voor mij totaal geen selling point.

Is er trouwens nog niemand die gelukt is in het hacken van zijn 100D naar P100D? :) 

Geplaatst:

Niet dat ik weet. De achterste elektromotor van de P is overigens een krachtiger model dan die van de niet-P. Enkel software hacken zal niet genoeg zijn.

Geplaatst:

De realiteit bij de elektrische taxi (ongeacht met chauffeur of straks op autopilot) ?

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2518452/hoofdpijn-van-het-opladen

Ergernissen door beperkte actieradius van elektrische taxi’s

Hoofdpijn van het opladen

Schiphol koketteert er op de eigen website mee dat de luchthaven de grootste vloot aan elektrische taxi’s ter wereld heeft. Voor reizigers is dat soms eerder een vloek dan een zegen. Zeker bij lange ritten, als chauffeurs onderweg moeten ’stekkeren’ en de reistijd zomaar een kwartier oploopt.

Chauffeur Babarh kan even pauzeren als zijn elektrische auto aan de stekker moet. Voor klanten kan het opladen tijdens een rit echter uiterst vervelend zijn.

Taxichauffeurs bij de luchthaven staan trots naast hun Tesla’s. Niet ver van de Buitenveldertbaan staan ze aan de oplaadpalen. De één eet een broodje, de ander steekt een sigaretje op. „Ik ben de enige vrouwelijke taxichauffeur die in zo’n wagen rijdt”, vertelt Yael de Paauw. Tot voor kort reed ze met klanten rond in een dieselauto; ze is tevreden met de overgang naar elektrisch rijden. „Ik vind het een aanwinst op Schiphol. En het rijdt zo lekker.”

Een collega van haar, Babarh, vult aan: „Het is goed voor het milieu.” Maar er zijn ook nadelen, vertelt een andere chauffeur. Hij wil anoniem blijven, omdat hij anders vreest voor zijn concessie op Schiphol. „Eigenlijk zijn elektrische auto’s niet geschikt als taxi.” Want de actieradius is beperkt en het opladen duurt even. En dat stelt de chauffeurs voor lastige keuzes. „Soms is het zo druk, dat we wel onderweg moeten laden. Met een klant in de auto. Dat doe ik alleen als de klant het goed vindt. Maar al met al moet je meer wachten voor je hoeveelheid kilometers.”

Dat beamen twee chauffeurs die even verderop aan de stekker zitten bij de McDonald's. Zij rijden Nissan, en hebben een kleinere actieradius dan de chauffeurs met peperdure Tesla’s. „Hij heeft tweehonderd kilometer, ik honderd. Twee keer op en neer naar Amsterdam en je moet laden”, bromt de een. Een ritje naar Eindhoven? Dat zit er domweg niet in, lacht hij. De tweede vult aan dat hij er soms hoofdpijn van krijgt, van dat stekkeren. Want hij moet kiezen: of naar het laadpunt of gokken dat de reiziger niet zo ver moet. „Ja, of je moet het afspreken met je klant. Dan reken je een vaste prijs en geef je korting. Dat hoor je wel te doen als chauffeur!”

Vertraging

Toch maakte een passagier laatst een heel andere reis mee. Na een vakantie keerde zij met haar kinderen met vertraging terug op Schiphol. Te laat voor de trein naar Utrecht, en dus pakte ze een taxi. „Ik zei nog dat ik naar Utrecht moest. Maar de chauffeur tikte mijn postcode pas in toen we reden. Toen zei hij: ’dat wordt een probleem. Dat red ik niet.’ Het opladen zou een kwartiertje duren”, aldus de reiziger.

Ze keek verbaasd toe hoe de man zocht naar een geschikt laadpunt op zijn telefoon, terwijl het gezelschap al over de weg denderde. „Reden we uiteindelijk rondjes door een woonwijk in Amstelveen, op zoek naar een laadpaal. Om één uur ’s nachts. En die chauffeur baalde ook, maar hij mag geen klanten weigeren.”

Het kostte de vrouw en haar uitgeputte kroost meer dan een uur om in Utrecht te komen. „Ik kreeg wel korting. Maar dan nog. Je neemt een taxi om snel thuis te zijn.”

Een andere taxiklant reageerde verbaasd toen zijn taxi – een Hyundai – niet harder dan 80 besloot te rijden. „Ik vroeg de chauffeur waarom. Zijn antwoord was dat hij anders te weinig range had. Nou, wat een service.”

Duurzaamheid

Schiphol geeft aan dat de luchthaven vijf jaar geleden een groot deel van de ’opstelplaatsen’ voor taxi’s heeft aanbesteed, met duurzaamheid als een van de belangrijkste criteria. „Er waren geen specifieke eisen aan de actieradius. De Tesla’s waar de concessionarissen momenteel mee rijden, hebben een actieradius van rond de vierhonderd kilometer.”

Andere vervoerders, die dus geen concessiehouder zijn, kunnen volgens Schiphol met een kleinere actieradius rijden. „In zijn algemeenheid wordt er voorafgaand aan de rit overlegd tussen klant en bestuurder om te bepalen of de rit in één keer kan worden uitgevoerd. In geval een passagier een verre rit heeft, kan hij ook kiezen voor een taxi met een grotere actieradius, passagiers hebben een vrije taxikeus op de standplaats.”

De Nissan-chauffeurs, die dus bij lange na de vierhonderd kilometer niet halen, rekenen erop dat de problemen verdwijnen als de batterijen van de elektrische taxi’s beter worden. En onderwijl vinden ze de verplichte pauze ook wel fijn. Maar, zo weet De Paauw, ze loopt wel inkomsten mis door de tijd die ze verliest met het stekkeren. „We zijn eigen ondernemers in dienst van een bedrijf. Je huurt zo’n auto, zij hebben de concessie op Schiphol. Dus het kost mij geld. En het is wel een beetje krom natuurlijk”, zegt ze naast de landingsbaan. „Die vliegtuigen zijn niet elektrisch.”

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ja, goed het artikel lezen. Daar staat dus effectief dat taxichauffeurs met Nissan Leaf's klagen dat zij niet zo ver geraken, maar hun collega's met Tesla's wel.

Geplaatst:

Uiteraard lees jij weer andere zaken dan anderen.

Ik zie nergens staan dat de collega's met Tesla niet klagen over hun bereik. Het is een algemeen artikel over de beperking in het dagelijkse taxi gebruik waarbij o.a. het punt bereik bij lange ritten / veel gebruik aan bod komt en waar ingegaan wordt op het feit dat de chauffeur (ongeacht welke merk!) er voor de rit over moet nadenken c.q. met de klant zou moeten overleggen of er tussentijds geladen moet worden.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
18 minutes ago, abtler said:

Ik zie nergens staan dat de collega's met Tesla niet klagen over hun bereik.

Tuurlijk niet want die hun mening werd niet gevraagd.

18 minutes ago, abtler said:

Het is een algemeen artikel over de beperking in het dagelijkse taxi gebruik waarbij o.a. het punt bereik bij lange ritten / veel gebruik aan bod komt en waar ingegaan wordt op het feit dat de chauffeur (ongeacht welke merk!) er voor de rit over moet nadenken c.q. met de klant zou moeten overleggen of er tussentijds geladen moet worden.

En hoeveel taxi ritten komen er dagelijks voor die te ver zijn voor de range van een Tesla?

Tuurlijk dat 2 keer naar Amsterdam met een Leaf klote is voor de range, en dat je dan moet bijladen. Maar een enkele rit Eindhoven in een half opgeladen Tesla is absoluut geen probleem, en op de terugrit heb je 4 superchargers waaruit je kan kiezen om op 30 minuten 65kW bij te laden.

Geplaatst:

Het is ook niet dat Schiphol ooit zei "vanaf nu elektrisch", maar omdat taxibedrijf BIOS 167 Model S'sen had aangekocht als taxi en ze op Schiphol ging rijden is men daar tot het besef gekomen dat elektrisch wel gaat.

BIOS heeft die overigens recent vervangen voor Model X taxi's, en die dingen hebben minder range.

https://insideevs.com/amsterdam-schiphol-airport-taxi-company-switches-from-model-s-to-model-x/

Geplaatst:
14 minutes ago, wooter said:

en op de terugrit heb je 4 superchargers waaruit je kan kiezen om op 30 minuten 65kW bij te laden.

En wie betaalt die 30 minuten stilstaan waarbij de chauffeur geen geld kan verdienen?

Geplaatst:
12 minuten geleden, wooter zei:

Tuurlijk niet want die hun mening werd niet gevraagd.

En hoeveel taxi ritten komen er dagelijks voor die te ver zijn voor de range van een Tesla?

Tuurlijk dat 2 keer naar Amsterdam met een Leaf klote is voor de range, en dat je dan moet bijladen. Maar een enkele rit Eindhoven in een half opgeladen Tesla is absoluut geen probleem, en op de terugrit heb je 4 superchargers waaruit je kan kiezen om op 30 minuten 65kW bij te laden.

Als je het artikel bekijkt zie je dat ook Tesla chauffeurs aan het woord zijn (al gaat het dan niet concreet over hun rijbereik)

Het gaat om de optelsom van de taxiritten .... Als je er 10 doet van 50 km elk (incl. terugkeer naar Schiphol) zit je ook over je range (ah wacht .. 500 haalt de Tesla al niet)

En daar gaat het nu net om! De chauffeur en de klant moet zich bewust ervan zijn dat men mogelijk tijdens de rit (met of zonder klant) een laadpaal moet gaan opzoeken.

... het blijft me toch verbazen hoe aangevallen je je meteen voelt op het moment dat Tesla ergens genoemd staat c.q. hoe een artikel dan verworpen wordt. De essentie hier is dat elektrische taxi's (ongeacht of Schiphol het zou verplichten of niet / ongeacht welk merk) een beperkt rijbereik c.q. laadtijden hebben.

• Vind ik leuk 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid