BMWMB 12.352 Geplaatst: 2 december 2018 Geplaatst: 2 december 2018 Ik zou toch liever de Panamera willen, op elk vlak! Hij is mooier, chiquer afgewerkt, betrouwbaarder, ik heb met de nieuwe nog niet gereden, maar ben er zeker van dat ‘m plezanter rijdt. Kortom, een dikke klasse hoger.Die AP is soms wel plezant, maar ben er niet zo aan verknocht als onze Wooter. En toch zou ik vandaag terug voor de Tesla kiezen, omdat ik blijf vinden dat een Panamera te chique is om naar klanten te rijden. Wat is dan het alternatief, rekening houdend met de kostprijs, want de fiscale voordelen van een Tesla kan ik niet zomaar links laten liggen. Mijn budget is helaas niet eindeloos groot, dus dan moet ik gaan kijken naar een 530e of 530d, of iets gelijkaardig van een ander merk. Neen, dan toch liever deze Model S, want dat elektrisch rijden vind ik wel cool, en in mijn situatie zijn de beperking van het trage laden en de kortere actieradius niet echt een probleem. En toch... had BMW begin dit jaar een 545e gehad, dan reed ik nu geen Tesla. Ik ben echt benieuwd wat er de komende 3 jaar op de markt zal komen, en wat mijn volgende auto zal zijn. Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 2 december 2018 Geplaatst: 2 december 2018 Hierbij wil ik ook nog zeggen dat ik het niet begrijp dat@Germinal zijn Panamera verkocht heeft voor een Tesla, want ik had dat nooit gedaan. En je ziet, hij heeft nu al spijt. Quote
Gast wooter Geplaatst: 2 december 2018 Geplaatst: 2 december 2018 Misschien was zijn budget ook niet eindeloos groot? En beide auto's zitten toch in hetzelfde segment en je kan maar met 1 auto tegelijk rijden. Ik krijg de indruk dat ie wat teleurgesteld is in de akkefietjes, maar de Tesla netto nog altijd beter bij zijn situatie past dan een Panamera. Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 2 december 2018 Geplaatst: 2 december 2018 Zou ‘m dan hebben moeten verkopen? Dat denk ik niet.De Panamera is een klasse hoger. Voor mij speelt de Model S in de klasse van de A7/CLS. Akkefieten kan elke auto hebben. Gelukkig ben ik er voorlopig van gespaard in deze Tesla. 1 Quote
Gast wooter Geplaatst: 2 december 2018 Geplaatst: 2 december 2018 10 minutes ago, BMWMB said: Ik ben echt benieuwd wat er de komende 3 jaar op de markt zal komen, en wat mijn volgende auto zal zijn. Tesla heeft heel wat geluk dat de andere automerken zo conservatief blijven en al 6 jaar de markt van elektrische premium auto's aan Tesla laten. Dat zorgt ervoor dat een hele hoop merkentrouwe kopers toch eens komen spieken bij Tesla en overtuigd geraken van de aandrijflijn en software. De afwerking is anders, en men laat minder mogelijkheden toe zodat de andere automerken toch meer premium lijken. Eens dat de andere merken eindelijk ook met premium EV's komen, wordt het voor Tesla wel menes dat ze ook die variatie moeten kunnen gaan leveren. Maar zoals het er nu uit ziet, lijken de andere merken maar met mondjesmaat bezig aan een status quo van Tesla in 2015, waarschijnlijk omdat ze hun kip met de gouden eieren niet willen afslachten en niet de nodige investeringen willen doen. En tot zolang dat niet gebeurt, ga je voor je premium EV ervaring bij Tesla moeten zijn en hoe meer mensen van een Tesla gaan proeven, hoe meer ze zich afvragen of een klassieke auto met verbrandingsmotor en trage interface van 3K het eigenlijk nog wel waard is. Bij de andere merken heb ik nl. echt het Nokia gevoel, met verschillende modellen met net iets andere maar nog altijd beperkte software, terwijl Tesla echt wel het iPhone gevoel geeft, waar software in zekere mate onafhankelijk wordt van de hardware en continu verbonden is. Als je nog je mails laat uitprinten door je secretaresse zal je misschien niet begrijpen wat voor een impact dit heeft, maar voor hard- en software is een Tesla de eerste auto die echt klopt voor mij. Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 2 december 2018 Geplaatst: 2 december 2018 Dat is wel zo. De software is van een, in een auto, ongezien niveau. Het contrast met onze pre-lci Range Sport is grooooot. Als ik daarmee rijd is het inderdaad net of ik een oude Nokia moet bedienen, zo waanzinnig verouderd, traag, en gebruiksonvriendelijk. Quote
Jokke_vlo 16.913 Geplaatst: 2 december 2018 Geplaatst: 2 december 2018 Tesla heeft heel wat geluk dat de andere automerken zo conservatief blijven en al 6 jaar de markt van elektrische premium auto's aan Tesla laten. Dat zorgt ervoor dat een hele hoop merkentrouwe kopers toch eens komen spieken bij Tesla en overtuigd geraken van de aandrijflijn en software. De afwerking is anders, en men laat minder mogelijkheden toe zodat de andere automerken toch meer premium lijken. Eens dat de andere merken eindelijk ook met premium EV's komen, wordt het voor Tesla wel menes dat ze ook die variatie moeten kunnen gaan leveren. Maar zoals het er nu uit ziet, lijken de andere merken maar met mondjesmaat bezig aan een status quo van Tesla in 2015, waarschijnlijk omdat ze hun kip met de gouden eieren niet willen afslachten en niet de nodige investeringen willen doen. En tot zolang dat niet gebeurt, ga je voor je premium EV ervaring bij Tesla moeten zijn en hoe meer mensen van een Tesla gaan proeven, hoe meer ze zich afvragen of een klassieke auto met verbrandingsmotor en trage interface van 3K het eigenlijk nog wel waard is. Bij de andere merken heb ik nl. echt het Nokia gevoel, met verschillende modellen met net iets andere maar nog altijd beperkte software, terwijl Tesla echt wel het iPhone gevoel geeft, waar software in zekere mate onafhankelijk wordt van de hardware en continu verbonden is. Als je nog je mails laat uitprinten door je secretaresse zal je misschien niet begrijpen wat voor een impact dit heeft, maar voor hard- en software is een Tesla de eerste auto die echt klopt voor mij.Zoals altijd speelt fiscaliteit geen rol terwijl het HET argument is. Quote
Gast wooter Geplaatst: 2 december 2018 Geplaatst: 2 december 2018 8 minutes ago, BMWMB said: Zou ‘m dan hebben moeten verkopen? Dat denk ik niet. De Panamera is een klasse hoger. Voor mij speelt de Model S in de klasse van de A7/CLS. Akkefieten kan elke auto hebben. Gelukkig ben ik er voorlopig van gespaard in deze Tesla. Panamera vs A7/CLS is ook maar iets van marketing. Wat maakt de Panamera een klasse hoger dan de andere 2? Het sportievere karakter? De historiek van het merk? De prijs? De afwerking? Of de ophanging? Quote
Jokke_vlo 16.913 Geplaatst: 2 december 2018 Geplaatst: 2 december 2018 Panamera vs A7/CLS is ook maar iets van marketing. Wat maakt de Panamera een klasse hoger dan de andere 2? Het sportievere karakter? De historiek van het merk? De prijs? De afwerking? Of de ophanging? Sportievere : als rijgedrag wil zeggen : ja. Prestaties 0-100: Nee Historiek: Ja dat speelt sowieso bij veel mensen Afwerking : Ja Ophanging ; absoluut( rijgedrag ) Prijs : gedronken ? Quote
PJH 21.018 Geplaatst: 2 december 2018 Geplaatst: 2 december 2018 'k had last van spanningen in mijn brein na al die EV zever. 1 Quote
Gast wooter Geplaatst: 2 december 2018 Geplaatst: 2 december 2018 Ik ben niet mee wat dat filmpje hier doet. Quote
Gast wooter Geplaatst: 2 december 2018 Geplaatst: 2 december 2018 Woop woop https://electrek.co/2018/12/02/tesla-model-x-police-vehicle/ Quote
Germinal 464 Geplaatst: 3 december 2018 Geplaatst: 3 december 2018 Zou ‘m dan hebben moeten verkopen? Dat denk ik niet.De Panamera is een klasse hoger. Voor mij speelt de Model S in de klasse van de A7/CLS. Akkefieten kan elke auto hebben. Gelukkig ben ik er voorlopig van gespaard in deze Tesla.Moeten niet.. maar eigenlijk ben ik best tevreden hoor. Ben nogal kritisch/veeleisend en Ik overdrijf nogal eens graag.. zeker wanneer je net je auto hebt binnengegaan en je thuis al direct kan terugbellen voor een nieuwe afspraak [emoji848]Kijk, als je regelmatig korte afstanden doet ( Met een ICE ben je al 5-10 km verder voor alles op bedrijfstemperatuur is en dan mag je hem dan na een na een paar km terug stilleggen. En ik deed voornamelijk van die ritten. Dus dan deed ik die met de pana in elektrische modus maar in elektro modus is dat net een slak ( 136pk voor 2.3 ton )Ik weet ondertussen wat je met een tesla kan en wat je er niet mee kan. Gaat een Porsche taycan beter zijn dan een tesla ? Ik heb daar zo mijn twijfels bij. Beter afgewerkt daar twijfel ik niet aan. Beter rijgedrag ook, maar het zal een zware wagen blijven en van het sneller opladen zal je in praktijk - de eerste jaren - niets gaan merken.Wat betreft de klasse model s / pana.. ze kosten ongeveer evenveel dus.Hét verschil is - en dat merk je aan alles - dat de model s gemaakt is om max 150-160 te doen en de pana pas leuk begint te worden bij 160 en eigenlijk gemaakt is om tegen 250 over de autobahn te knallen.Waar je bij de hybrid dan weer constant in het oog moet houden dat de batterij vol genoeg blijft want anders val je terug op 330pk en geloof me, dar voel je enorm bij 200kph.Op de ring heb ik met de pana maar 2 rondjes kunnen doen en de batterij was plat.. hij laadde niks bij wegens te warm.Wat merk/imago betreft valt mij wel op dat bij de jeugd tesla zowat de plaats heeft ingenomen van de premium merken.Kan mij trouwens wel inbeelden dat iemand binnenkort een foto van de roadster op zijn muur plakt ipv een Bugatti. Quote
dragonfly 14.973 Geplaatst: 3 december 2018 Geplaatst: 3 december 2018 3 minuten geleden, Germinal zei: Op de ring heb ik met de pana maar 2 rondjes kunnen doen en de batterij was plat.. hij laadde niks bij wegens te warm. Gast, wat verwacht je eigenlijk? Quote
dragonfly 14.973 Geplaatst: 3 december 2018 Geplaatst: 3 december 2018 Zojuist, wooter zei: Met een Panamera? Dat is ook geen sportwagen hé. Op de ring heb je met batterijen niets te zoeken Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 3 december 2018 Geplaatst: 3 december 2018 Ik vind dat in een Panamera sowieso geen batterij thuishoort. Ofwel een dikke naft, ofwel niks. Zo’n hybride is loodzwaar door de batterijen, en wat krijg je in de plaats, slechts 30km elektrisch rijden aan een slakkengangetje voor een Porsche. Ook hier speelt het fiscale de belangrijkste rol van aanschaf. Neen, het is vis noch vlees, dus geef mij dan maar een elektrische auto zoals mijn Tesla. Quote
Germinal 464 Geplaatst: 3 december 2018 Geplaatst: 3 december 2018 Ik vind dat in een Panamera sowieso geen batterij thuishoort. Ofwel een dikke naft, ofwel niks. Zo’n hybride is loodzwaar door de batterijen, en wat krijg je in de plaats, slechts 30km elektrisch rijden aan een slakkengangetje voor een Porsche. Ook hier speelt het fiscale de belangrijkste rol van aanschaf. Neen, het is vis noch vlees, dus geef mij dan maar een elektrische auto zoals mijn Tesla. Kan ik je alleen maar volmondig gelijk in geven Quote
Logic 538 Geplaatst: 4 december 2018 Geplaatst: 4 december 2018 12 uren geleden, BMWMB zei: Ik vind dat in een Panamera sowieso geen batterij thuishoort. Ofwel een dikke naft, ofwel niks. Zo’n hybride is loodzwaar door de batterijen, en wat krijg je in de plaats, slechts 30km elektrisch rijden aan een slakkengangetje voor een Porsche. Ook hier speelt het fiscale de belangrijkste rol van aanschaf. Neen, het is vis noch vlees, dus geef mij dan maar een elektrische auto zoals mijn Tesla. Denk je dat van de zogenaamde 'holy trinity' hypercars ook? Een elektromotor als aanvulling (torque fill) makes sense. Je kan er zondag mee naar de bakker en alle 'stomme' verplaatsingen binnen een radius van 10km effe doen zonder de ICE te moeten starten (zonder je schuldig te moeten voelen om een koude start). In alle andere situaties heb je de voordelen van een ICE, ondersteunt met de respons van een elektromotor. Ja 't geheel is zwaarder, maar een pure EV is dat toch ook? Vorige week donderdag was ik op een VOKA event in Hasselt en 't viel mij op hoeveel Porsches (hybrid) daar op de parking stonden (denk niet één Tesla gezien te hebben). Ik betwijfel dus dat je scheef bekeken zou worden voor iets wat vrij courant gekocht wordt omwille van de TCO. Quote
Gast wooter Geplaatst: 4 december 2018 Geplaatst: 4 december 2018 Het probleem van een hybrid is dat het noch vis noch vlees is. Met enkel de verbrandingsmotor mis je 150pk, en met enkel de elektromotor mis je 400pk ofzo. Je hebt het hele vermogen enkel maar als beide systemen werken, dus als je na 2 rondjes Nurburgring de batterij hebt leeggetrokken heb je net 150pk aan vermogen afgeschud zonder gewicht kwijt te raken, en zit al die hardware er nutteloos bij. Idem met het accelereren vanuit stilstand, waarbij je relatief gezien nauwelijks wat uit de verbrandingsmotor krijgt en de 150pk uit de elektromotor relatief gezien ook niks voorstelt in een koets van 2,5t. Dan kan je melken over hoe een Tesla Model S na een tijdje autobahn ook in veiligheidsmodus gaat omdat de batterijen niet afgekoeld geraken, maar bij de Panamera valt er dus ook 150pk weg als de batterij gewoon op is. De EV-voordelen van een hybride zijn zo klein, dat de meeste hybrides echt wel nephybrides zijn. Op papier halen ze een gunstig verbruik zodat je fiscale voordelen krijgt, maar als je er niet met een fluwelen voetje mee gaat rijden haal je er geen 20km uit de batterij. Daarom dat iedereen met een hybrid zegt dat als volgende auto een hybride willen met een grotere batterij, want het elektrisch rijden is eigenlijk nog wel leuk, ondanks het beperkte vermogen en kleine batterij. Maar ze denken dat ze omwille van range anxiety elke dag uren gaan moeten laden aan obscure laadpalen. Maar goed, ik begrijp het wel dat het in België buiten Tesla niet eenvoudig is met een EV. Maar weet je wat er gebeurt als je het goed aanpakt? Alle locaties van FastNed in Nederland. En dit zijn de locaties met 175kW laders in Nederland: En die mannen draaien break-even en zijn nu aan het uitbreiden in Duitsland, naast de Ionity en e-on netwerken. België? Buiten Tesla is het maximum wat je kan vinden 50kW, en zowat altijd 1 lader per locatie waar je dus bescheten bent als er al iemand anders staat te laden. Quote
Logic 538 Geplaatst: 4 december 2018 Geplaatst: 4 december 2018 @BMWMB, neem ene AMG van uw voorkeur, ondersteunt met elektromotor en een zodanige lage CO2 waarde dat 'ie fiscaal even interessant is... 'k zou rap voor de vlees noch vis gaan. Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 4 december 2018 Geplaatst: 4 december 2018 Waar kan ik ‘m bestellen? Sowieso bestaat ‘m niet...En als ‘m zou bestaan, dan zou ik ‘m nog niet bestellen, want die gaat flink duurder zijn in aankoop, en met de lange afstanden die ik doe gaat die serieus wat benzine erdoor trekken. Vandaag alweer 550km gereden, waarbij ik even heb gesupercharged in Aartselaar, en deze namiddag gratis heb kunnen laden bij een klant. Met een E63s ‘hybride’ zou ik €100 aan naft kwijt geweest zijn, in 1 dag.Ook heb ik vandaag zeker de helft van de snelwegkm’s met AP gereden. Kan de Benz dat ook zo goed? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.