Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

En @ir_fuel waar zit de brandstofkost in uw excel?

Geplaatst:
Just now, stijn82 said:

En @ir_fuel waar zit de brandstofkost in uw excel?

Kan je niet lezen?

Geplaatst:

Ik mag de bruto kost van de auto van mijn winst aftrekken, en op dat deel moet ik geen belasting betalen. Dat deel is de besparing van de vennootschapsbelasting. Het is net dit deel wat het grote verschil maakt om elektrisch en hybride te rijden, en waardoor vandaag geen Panamera's hybride meer verkocht worden, omdat ze niet meer aan die 100% aftrekbaarheid voldoen. En dat belangrijk deel vergeet jij.

Geplaatst:
48 minutes ago, ir_fuel said:

Ik heb mijn M140i eens naast een Model 3 Performance gezet in mijn Excelleke. All-in, zonder brandstof/elektriciteit te tellen...

@stijn82

Hiermee is het begonnen.

Geplaatst:

Oei nee ik kan niet lezen. Mea culpa!!! 

Dan is de vraag, waarom niet? 

Geplaatst:
3 minutes ago, BMWMB said:

Ik mag de bruto kost van de auto van mijn winst aftrekken, en op dat deel moet ik geen belasting betalen. Dat deel is de besparing van de vennootschapsbelasting. Het is net dit deel wat het grote verschil maakt om elektrisch en hybride te rijden, en waardoor vandaag geen Panamera's hybride meer verkocht worden, omdat ze niet meer aan die 100% aftrekbaarheid voldoen. En dat belangrijk deel vergeet jij.

@ICM

Elke kost is een uitgave.

Jij maakt "winst" door geld uit te geven. Dat is compleet van de pot gerukt.

Je geeft 100K uit en je "bespaart" 33K aan niet betaalde venootschapsbelasting? Sorry maar dat zijn man-maths.

Geef je die 100K niet uit betaal je 33K belastingen en heb je nog 67K over. Leg me uit waar je "winst" zit. 

Nee, dat is een compleet scheefgetrokken vergelijking. Dat is zoals zeggen "ik moet kosten maken om minder belastingen te betalen". Rijk zal je er niet van worden.

Als ik morgen 130K aan een Tesla geef, 100% aftrek. Resultaat: 1 Tesla, 130K weg in mijn firma, 0 verworpen uitgaven, totaalkost: 130K

Als ik morgen 44K aan een BMW geef, 42% aftrek. Resultaat: 1 BMW, 44K weg in mijn firma, 42% aftrekbaar, totaalkost = 44K + 8.4K (belastingen) = 52.4K

Wie is er het meeste geld kwijt? Degene die een auto van 44K heeft gekocht, of degene die "42K aan belastingen heeft bespaard" ? 

• Vind ik leuk 5
  • Thanks Friendly 2
Geplaatst:
4 minutes ago, ir_fuel said:

Wat?

Awel ja de besparing op de vennootschapsbelasting. Die zie ik ni terug in uw berekening. Misschien zie ik er over want ik kan niet zo goed lezen.

Geplaatst:
4 minutes ago, stijn82 said:

Dan is de vraag, waarom niet? 

Omdat ik dat nooit in mijn berekeningen mee heb genomen. Ik ben niet iemand die 60.000 km/jaar rijd en ik moet niet wakker liggen van verbruik. Ik laat mijn keuze voor een voertuig daar dan ook niet van afhangen.

Geplaatst:
Just now, stijn82 said:

Awel ja de besparing op de vennootschapsbelasting. Die zie ik ni terug in uw berekening. Misschien zie ik er over want ik kan niet zo goed lezen.

Zie de post hierboven. Dat is een non-argument en de manier om het aan uw vrouw te verkopen :) 

Geplaatst:

Nu snap ik ook waarom die Tesla's altijd zo goedkoop zijn in BMWMB zijn berekeningen :lol: .

Geplaatst:

Als de ene auto 5000 per jaar kost, en de andere 10.000 per jaar, beide 100% aftrekbaar, dan zijde me die laatste meer kwijt. Maar na belastingen bedraagt dat verschil minder dan 5000€, wegens de aftrek. Dat verschil moet ge wel meerekenen om te weten hoe veel ge aan het eind van de rit overhoudt. Volgens mij is dat correct, wilt gij anders rekenen mij ook goed hoor.

Geplaatst:
13 minuten geleden, ir_fuel zei:

@ICM

Elke kost is een uitgave.

Jij maakt "winst" door geld uit te geven. Dat is compleet van de pot gerukt.

Je geeft 100K uit en je "bespaart" 33K aan niet betaalde venootschapsbelasting? Sorry maar dat zijn man-maths.

Geef je die 100K niet uit betaal je 33K belastingen en heb je nog 67K over. Leg me uit waar je "winst" zit. 

Nee, dat is een compleet scheefgetrokken vergelijking. Dat is zoals zeggen "ik moet kosten maken om minder belastingen te betalen". Rijk zal je er niet van worden.

Als ik morgen 130K aan een Tesla geef, 100% aftrek. Resultaat: 1 Tesla, 130K weg in mijn firma, 0 verworpen uitgaven, totaalkost: 130K

Als ik morgen 44K aan een BMW geef, 42% aftrek. Resultaat: 1 BMW, 44K weg in mijn firma, 42% aftrekbaar, totaalkost = 44K + 8.4K (belastingen) = 52.4K

Wie is er het meeste geld kwijt? Degene die een auto van 44K heeft gekocht, of degene die "42K aan belastingen heeft bespaard" ? 

Als we allebei 100k winst maken, dan ga jij 44.000 x20% (afschrijving per jaar) als kost inbrengen, en dus (100k - 8.8k) x 33% = 30.100 belasting betalen

Ik zal (100k - 26k) x 33% = 24.400 belasting betalen. In 4 jaar tijd heb ik dus al € 22.800,- wat ik idd meer heb uitgegeven aan mijn auto al teruggewonnen.

Ik heb een restwaarde van 47%, waarbij mijn maandelijkse aflossingen ook al veel lager zijn.

Met mijn VAA, die de firma bruto moet betalen, geef ik ook al 5.5k euro uit.

Verbruik geef ik 11k minder uit...

Mijn Tesla kost initieel 300% van uw M140i, maar op het einde van de rit zal het verschil geen 20% meer zijn.

Vergelijk nu eens een 132k kostende benzineslurper met mijn Tesla.

Geplaatst:
Just now, BMWMB said:

Als we allebei 100k winst maken, dan ga jij 44.000 x20% (afschrijving per jaar) als kost inbrengen, en dus (100k - 8.8k) x 33% = 30.100 belasting betalen

Hier gaat het al mis, want je moet de aanschafprijs van je auto van je winst aftrekken!

Leg me eens uit hoe ik evenveel winst kan maken door een auto van 44K te kopen als door een auto van 132K te kopen?

Geplaatst: (aangepast)

Hoeveel winst je maakt is in deze niet van belang (tenzij als ge verlies maakt mss, dat weet ik niet) Met een vennootschapsbelasting van 33% bespaar je uiteindelijk gewoon 33% van het jaarlijkse afschrijvingsbedrag. Dus de werkelijke kost van een auto die 10000€ per jaar afschrijft, wordt 6666€, 5000€ wordt 3333€ enz.

aangepast door stijn82
Geplaatst:

In mijn excel wordt toch de aankoopkost meegenomen. 

Geplaatst:
4 minutes ago, BMWMB said:

Ik zal (100k - 26k) x 33% = 24.400 belsating betalen. In 4 jaar tijd heb ik dus al € 22.800,- wat ik idd meer heb uitgegeven aan mijn auto al teruggewonnen.

Bon, we zullen eens tellen:

100K winst, geen auto = 66K netto over na belastingen

100K winst, 8800 afgetrokken 42% aftrekbaar = 100000 - 8800 = 91200. Belastingen eraf = 60192 euro, daar dan belasting op verworpen uitgaven bij: -1684 =  58508 euro over in de firma

100K winst, 26000 afgetrokken 100% aftrekbaar = 100000 -26000 = 74000. Belastingen eraf = 48840 euro

Conclusie:

- Met mijn BMW heb ik elk jaar 58508 over in de firma en een 1 op de oprit

- Met mijn Tesla heb ik elk jaar 48840 over in de firma en een Model S op de oprit

Verschil per jaar: 9668 euro

Op 4 jaar tijd: 38K

Ik zoek waar mijn winst zit...

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 minute ago, stijn82 said:

Hoeveel winst je maakt is in deze niet van belang (tenzij als ge verlies maakt mss, dat weet ik niet) Met een vennootschapsbelasting van 33% bespaar je uiteindelijk gewoon 33% van het jaarlijkse afschrijvingsbedrag. Dus de werkelijke kost van een auto die 10000€ per jaar afschrijft, wordt 6666€, 5000€ wordt 3333€ enz.

Maar je bespaart niks! Dat is het punt. Jullie doen alsof 10K uitgeven u 3.3K opbrengt.

Dat geld is WEG, is het niet naar de auto is het naar de fiscus. Er is geen winst.

• Vind ik leuk 5
Geplaatst:
11 minutes ago, BMWMB said:

Ik heb een restwaarde van 47%, waarbij mijn maandelijkse aflossingen ook al veel lager zijn.

Dus je zit met een renting. Dan schrijf je niet je ganse auto af maar moet je maandelijks je effectief betaalde factuur in kosten boeken.

Geplaatst:

Ik geef idd meer uit, maar ik krijg in verhouding ook meer terug.

Zuiver op uitgaven: jij bent 44.000 kwijt ik 132.000

Na fiscale afrekening moet jij €22.800 meer belastingen betalen, ongeacht de winst die we maken, want ik ga ervan uit dat we genoeg winst maken om deze auto's te kopen.

Het verschil in uitgaven is dus al van 88.000 naar 65.200 gedaald. 

Schermafdruk 2019-01-04 01.44.30.png

Geplaatst:

10k uitgeven brengt niks op maar feitelijk kost het u maar 6,6k. 

Dus ge krijgt 33% korting op uwen auto in feite.

en dan kan je denken, die auto is wel een interessantere vorm van verloning, dan nettoloon, dividend... als die duurdere auto u dan ook nog minder aan brandstof en verkeerdbelasting kost, scheelt het uiteindelijk ni veel meer en hebde uwe dikke bak quasi voor niks. Waarom denkt ge da wooter en bmwmb uiteindelijk zo nen bak kopen die prive onbetaalbaar is? 

Geplaatst:
4 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dus je zit met een renting. Dan schrijf je niet je ganse auto af maar moet je maandelijks je effectief betaalde factuur in kosten boeken.

Idd, dus het is eigenlijk nog goedkoper, want in mijn excel heb ik op het einde een belasting op meerwaarde geteld, die er uiteindelijk niet zal zijn. 

Geplaatst:

Ok,

nu gaan we ons dus in bochten wringen om er een uitleg aan te kunnen geven die ongeveer steek houdt :lolz: 

Dat is dus mijn punt, dank u. Dat is het verhaal dat je aan je vrouw kan vertellen, maar niet aan ne slimme boekhouder (of aan mij).

Het netto resultaat is toch dat er bij het rijden van een Model S substantieel meer geld uit de firma is verdwenen dan bij een M140i. Of dat nu naar de staat of naar Tesla is doet er niet toe.

Het probleem is dat als mensen dat niet allemaal uitpluizen zoals ik net gedaan heb men hier stellingen leest die kant noch wal raken, zoals "uw M140i kost amper minder dan een Tesla Model S van 132K". Dat is gewoon een pertinente leugen.

Geplaatst:

Toch is het zo.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
2 minutes ago, stijn82 said:

10k uitgeven brengt niks op maar feitelijk kost het u maar 6,6k. 

Dus ge krijgt 33% korting op uwen auto in feite.

en dan kan je denken, die auto is wel een interessantere vorm van verloning, dan nettoloon, dividend... als die duurdere auto u dan ook nog minder aan brandstof en verkeerdbelasting kost, scheelt het uiteindelijk ni veel meer en hebde uwe dikke bak quasi voor niks. Waarom denkt ge da wooter en bmwmb uiteindelijk zo nen bak kopen die prive onbetaalbaar is? 

Dat het niet veel scheelt en "quasi voor niks is" heb ik denk ik net weerlegd?

Geplaatst:
Just now, BMWMB said:

Toch is het zo.

:fp: 

echt man, je ziet toch hoeveel het jaarlijks meer kost aan je firma, als je die ballon van de "bespaarde belastingen" doorprikt.

Ik geloof echt niet wat ik hier lees. Ben hier precies tegen iemand bezig die net zelfstandige is geworden.

• Vind ik leuk 3
  • Grappig 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid