Ga naar inhoud

24h van Le Mans


Spillies

Aanbevolen berichten

10 uur geleden zei Subaru555:

Is ook Audi die test met led technologie die bepaalde boodschappen voor voetgangers weer te geven, breedte van auto te maten schijnen of nog de lichten zo aanpast dat de tegenligger niet verblind wordt...

Zelf mijn Opel Astra heeft dat! :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Ritsuke:

Zelf mijn Opel Astra heeft dat! :D 

Leek me hier net iets uitgebreider.

Technologie stond al redelijk ver waarbij ze heel doelgericht met het licht iets 'herkennen'. 

Hier de bewuste reportage (in FR)

http://www.tf1.fr/tf1/auto-moto/videos/grand-format-coulisses-technologies-d-audi.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een uurken bollen en thuis. Wat een weekend! Spijtig van de anticlimax met Toyota en de penalty chaos bij de gte pro. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 hours ago, GTX said:

Op 6' van het einde gaat de Toyota kapot.. 

 

19 hours ago, Jokke_vlo said:

WTF !!!!! Op 4 min van einde ....... Dus jamais vu :( 

 

ik gunde het Toyota volledig 

 

19 hours ago, cmon said:

Die gezichten bij Toyota. :( Op 5 minuten van het einde.

 

Op hoeveel minuten is t nu? :P 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na 6' werd er melding gemaakt, toen zei de rijder via de radio dat hij geen vermogen meer had. Wss dus al enkele minuten er voor. Denk dat hij op 4' van het einde zich parkeerde aan de finishlijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-6-2016 om 18:24 zei ir_fuel:

En @Maxime S, hoe is het met de Toyota's gesteld? :D

 

Ik snap het niet vrees ik?

 

Echt balen voor Toyota. Hadden de overwinning wel verdiend! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze hadden op 4 u van de finish nog op het circuit de Porsche ingehaald, Toyota heeft zo hard gepushed dat die motor het uiteindelijk echt geen 5 minuten langer meer aankon. Wat een verrassing was dat op het einde seg...

Je ziet die van Porsche over de grond rollen van blijdschap terwijl er andere van Porsche het nog niet door hebben. En die Japanners hun blik, blijft echt hetzelfde, blij of droevig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ontzettend jammer wat er gebeurt is. Toyota verdiende nu eindelijk eens om die eerste binnen te halen.

Het is eerder ongeloof bij de Japanners. Ze waren nog niet aan het vieren. En maar goed ook.
Ik vind wel dat de regels aangepast moet worden dat deelnemers die 90%of 95% hebben gereden en niet meet komen toch geklasseerd worden.

Wat gisteren het geval was vond ik bijzonder hard en ongeloofwaardig dat die niet als 2de geklasseerd was. Was er nog een straf voor de Risi Ferrari?

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

En Toyota blijft hoe dan ook tweede... En dat brengt toch niets op... 

Was omzeep vanaf dat de Porsche erover ging he. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei ir_fuel:

Tja, langs de andere kant, als je een marathon moet lopen en je loopt ipv 42.195km er 42 sta je ook niet in het klassement.

Maar je hebt verder gereden dan de 3de. Vroeger in de F1 was dit ook, toen een rijder uitviel in de laatste ronde op P2 en de vanaf P5 staan op een ronde werd die als P5 geklasseerd.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doet er niet toe. Meestal is het een combinatie van en de finishvlag halen en minstens x% van de afstand van P1 gereden hebben (70% ofzo).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijd voor een over-enthousiast verslagje.

Het begon donderdagochtend al goed. Uit praktische overwegingen had ik beslist de S1 thuis te laten. Toen op de parking een reeds overbeladen Focus Clipper verscheen en mijn brol er nog bij moest, mja ik dacht dat het niet ging lukken. Uiteindelijk, mits stapelen, drukken, stampen en alles herverpakken in flexibelere verpakking (lees bakken uitkieperen in vuilniszakken) alles toch erin gekregen. 

Los geht's! Na een paar uur bollen begint hoogtepunt één van het weekend. Als je ooit naar Le Mans rijdt, rij dan zeker over Amiens en Rouen. De route was een feest van burnouts aan péages, TVRs, overenthousiaste flikken, TVRs, automaten aan de péages die vervangen worden door fransozen, TVRs, Aston Martins, 2 bekende Porsches die voorbij stoven, TVRs, The Real Jesus, Caterhams, TVRs, een One77 en spijtig genoeg niet 1 Sagaris.

27230317674_13a5b84af0_o_d.jpg

Eenmaal toegekomen cheap party tentje en de gewone tenten opgebouwd. Op het circuit waren we net op tijd voor de voorlaatste quali-sessie. Na die sessie efkes in de support paddock ons gaan vergapen aan de bouwwerken van de merken, een verveelde Lotterer gespot en de Ford Hospitality gaan verkennen aan de Michelin Curves. Dan een bezoekje gebracht bij Chip Ganassi. Op dat moment kregen Armageddon en Judgement Day een kind in de vorm van een wolkbreuk. De belangrijkste jobs in de Paddock waren die van de teamleden die met bezems het water van de tenten duwden :lolz:. Op dat moment was Dalmas waarschijnlijk den enige mens op het ganse circuit die zich amuseerde.

Dan toch nog een uur qualifying gehad en dan teruggekeerd om vast te stellen dat het cheap party tentje het niet overleefd had. Op zijn minst was ie cheap. Volgetankt met bier konden we dan pitten in dromend over Porsches die driften. Hm, dat is wel een heel realistische droom... Doef in mijne kop dringt het dan door dat het echt is. Een betere wekker is er niet, om 7u 's morgens een Porsche die zijn banden laat gillen. Hello mad friday.

Dagprogramma bestond uit koppen lopen in de pitlane, vaststellen dat Ford een klein probleempje had met niet waterdichte koplampen, duur bier, duur eten, op de campings ons vergapen aan de auto's en uiteraard de mad friday burnouts te bekijken. De flikken stonden er gemoedelijk bij op een afstand, totdat een M5 besliste voor hun neus eentje te doen. Die mocht toch effe op kant. :D Hoogtepunt was de McLaren die de camping op drift en met een paar centimeter een betonblok mist. Anders was het traantjes geweest. Na 25km stappen dan toch weer volgetankt met bier en gaan pitten.  

27230317464_befa610cd8_o_d.jpg

27230245573_a435a5a8ba_o_d.jpg

27766233411_c1dae5ee47_o_d.jpg

27230249743_337c18ea62_o_d.jpg

27230249393_70f49fef85_o_d.jpg

27766232421_665619a05f_o_d.jpg

27740890862_0b7ffb3192_o_d.jpg

27807973126_8b69822ac6_o_d.jpg

 

  • Vind ik leuk 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Racing day! Lichtelijk over excited dat er geen vuurwerk onze tenten opgefikt hebben of zigeuners spullen gestolen hebben, parkeren we ons aan de Dunlopbrug. Uiteraard zijn er nog wat naweeën van Armageddon, met een vertrek achter safety car. Na reeds de eerste ronde kwamen er karren binnen voor intermediates. De volgende rondes legde het treintje wagens dan ook af onder boe-geroep en gefluit. Onvergeetelijk, je hoorde het geboe van de hoofdtribune voordat je de wagens hoorde. 

24hrs du Mans 2016

Na enige liter bier en koude frieten, begon dan echt de race en het was genieten. :inlove: Het filmpje hieronder is ongeveer 2u in de race. Wat je niet merkt zijn uiteraard de reactie van de supporters, zoals je dat ook hebt op café bij een goede voetbalmatch. De adem inhouden, gefrusteerd stampen dat het niet lukt en vervolgens juichen als een Porsche over een Toyota gaat. 

Tegen dat het begon te schemeren ons verplaatst naar de Mulsanne straight. Manmanman, kriebels. Op den duur herken je aan de lichten welke auto er komt aangeraasd, als het geluid al niet een subtiele hint is. De Audi's hebben geniale lichten, je zit de lichtkegel zwenken voordat hij zelfs nog maar begint in te sturen. De Corvettes en Aston zijn in sound subtiel verschillend, maar als je goed luistert weet je dat de Corvette dieper en voller klinkt. De 458en laten je spontaan heimwee krijgen naar de F1 V8en uit jouw studententijd. De 488 is daarentegen een teleurstelling. Terwijl je je beker uitlebbert, hoor je zo de Ford Ecoboost aankomen met een karateristieke V6 en gefluit erboven op. De Porsches zijn relatief temiede, maar gelukkig zijn er nog de lmp2 die knetterend en vuurspuwend zich door de michelin chicane werken. Wrop pop plop prop pop pop pop.... Bwaaaahhhh....

27782677381_4b0319fc8f_o_d.jpg

Om 3u hebben we ons dan volgetankt met bier en ons in onze tent afgelegd. Niet gelovende dat we zouden kunnen slapen met het concert 200m verder. 2u hang ik in een waakslaap, waarbij ik het gevoel heb dat ik nooit echt geslapen heb. Dan wagen we ons terug op het circuit richting Tetre Rouge. Daar vinden we nog meer slachtoffers van de vermoeidheid en een nog een toppunt van het circuit: de resonanties van de 458 en de Porsches tegen de brugwand. Goddelijk en ook zeer pijnlijk aan de oren :inlove: De ochtend uren zijn de gevaarlijkste uren zeggen ze en dat hebben we gezien. Ettelijke auto's tikken elkaar aan of gaan eraf tussen 5u en 9u. Om 9 kalmeerde het duidelijk dus was het tijd voor onbijt. 

27782676501_92a5c663aa_o_d.jpg

27824319596_7082d24928_o_d.jpg

27757274722_5d26d8f35a_o_d.jpg

Na ontbijt keren placeren we ons na de Dunlopbrug voor een uitstekend zicht op een scherm en circuit. Er komt zelfs zonnecrème aan te pas. De laatste drie uren zijn ronduit saai. Alles lijkt vast te liggen tot de voorlaatste ronde. Verwarring alom. Supporters worden wakker, bier wordt omgestoten. De Toyota vertraagt duidelijk? Geen naft meer en hij wil geen tweede rondje meer? Technisch defect? Waar is de Porsche. De commentator over de speakers wordt gek en begint als Chris Evans in de micro te schreeuwen. De Toyota blijft staan voor de meet, kruipt er dan over. Onwaarschijnlijk, de Porsche gaat erover. De twitter van Toyota spreekt boekdelen, vreugde bij Porsche en zijn supporters, opluchting bij de Audianer. En dan weerom verwarring, penalties voor de AF Corse en de Fords. Iedereen stormt het circuit op, op zoek naar souveniers.

Achteraf blijken de penalties nog oké voor de Fords en blijft het klassement bestaan, ondertussen bollen wij terug naar Be. Moe, voldaan en na wat lijkt een eeuwigheid (4 dagen) plof ik zondag nachts in mijn bed, met het gedaver en gekrijs in mijn oren.

 

Ik kan het enkel aanbevelen. 24h van Nürburgring of Spa zijn zeer tof, maar komen nog niet aan de hielen van Le Mans.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

nu reeds een mooi kort verslag, ooit wil ik dit ook eens gaan bekijken. had jij een VIP of all access pass want je kon zomaar de pits in en op het circuit. Hoeveel denk je dat zo een weekendje je gekost heeft van Belgie tot Belgie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tickets zijn via via geregeld geweest, dus daar kan ik geen referntie geven. Peage is 42 enkel, bier 0,5l is €7, eten uit het kraam €9,5. Reken dus 50 flappen per dag om te overleven, 85 voor peage en dan nog tickets, naft en support materiaal. 

Pitwalk op vrijdag is voor iedereen open. Support Paddock is enkel op zaterdag/zondag beperkt toegankelijk. De hospitalities van de merken zijn enkel op uitnodiging. Tribunes zijn apparte ticketen, maar er is beter/meer plaats om u campingstoeltje te zetten dan op Spa tijdens de F1

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid