Ga naar inhoud

Detailtopic!

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
1 uur terug, Alexx zei:

Klopt. Is al even zo. Meesten gaan wel even snel als dat ze zijn gekomen.

Velen denken dat ze professioneel bezig zijn, als ze hun eigen auto kunnen doen.

Maar dat is hobby-werk (waar ik mezelf ook toe reken).

En je doet dan een auto van een maat, en van de maat van die maat…. En je vraagt er wat geld voor… 

Maar eens je offiiceel moet beginnen, en alle wetgeving moet volgen (sociale lasten, verzekeringen,…),… en je moet meer dan die DAP hebben, en veel meer doeken, en pads, en een extractor en een gebouw waarin je kunt werken, ook als het slecht weer is,…

Dan maak je je rekening, dan moeten die prijzen omhoog, dan moet je veel meer auto’s kunnen doen… 

Maar dan ben je te duur geworden voor Kiannu met zijn bespoilerde Astra van 10 jaar oud, en hij en zijn vriendjes haken dan af…. 

Als je echt professioneel bezig wil zijn, moet je in het hogere segment kunnen werken, waarbij de auto waaraan je werkt, de kostprijs van je job verantwoord maakt.  
Met Citroën C3 en Renault Kangoo’s ga je je business niet maken.

En als je dan in dat hogere segment binnen bent, dan zijn de kapitalen waaraan je werkt ook weer zoveel hoger: we zien hier af en toe de pareltjes die bij @Alexx passeren, of exclusieve oldtimers.  Die dingen vergen dan nog een keertje speciale technieken…

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
5 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

Velen denken dat ze professioneel bezig zijn, als ze hun eigen auto kunnen doen.

En je doet dan een auto van een maat, en van de maat van die maat…. En je vraagt er wat geld voor… 

Maar eens je offiiceel moet beginnen, en alle wetgeving moet volgen (sociale lasten, verzekeringen,…),… en je moet meer dan die DAP hebben, en veel meer doeken, en pads, en een extractor en een gebouw waarin je kunt werken, ook als het slecht weer is,…

Dan maak je je rekening, dan moeten die prijzen omhoog, dan moet je veel meer auto’s kunnen doen… 

Maar dan ben je te duur geworden voor Kiannu met zijn bespoilerde Astra van 10 jaar oud, en hij en zijn vriendjes haken dan af…. 

Als je echt professioneel bezig wil zijn, moet je in het hogere segment kunnen werken, waarbij de auto waaraan je werkt, de kostprijs van je job verantwoord maakt.  

En als je dan in dat hogere segment binnen bent, dan zijn de kapitalen waaraan je werkt ook weer zoveel hoger: we zien hier af en toe de pareltjes die bij @Alexx passeren, of exclusieve oldtimers.  Die dingen vergen dan nog een keertje speciale technieken…

En dan zie je dingen over het hoofd zoals een verzekering voor materiaal van derden onder uw dak voor een waarde van een paar miljoen zoals bij @Alexx 

Heb daar nu ook achter gehoord, voor nu gelukkig wel voor wat minder kapitaal

Geplaatst:

Toevertrouwd goed ?

Let wel:  dit is heel moeilijke materie:  als je bv een oliefilter en olie vervangt, dan is de auto toevertrouwd goed: maak je een kras op de vleugel met je gereedschap: ok, maar blijkt de auto zonder olie te draaien (omdat je de stop niet terug hebt gedraaid), dan is dat contractuele aansprakelijkheid, en gaat je BA niet tussen komen.

Ik stel me dus de vraag: ga je door de lak tijdens een lakcorrectie, dan maak je in feite een professionele fout, want : niet goed gemeten/te agressieve polijstcombo gebruikt…  dus ook contractuele aansprakelijkheid (je had een mondelinge of schriftelijke overeenkomst met de eigenaar van de wagen om aan de lak te werken).  

@GTX jij hebt meer ervaring in schaderegelingen.  Hoe sta je er hier dan voor als detailer?

Geplaatst:
1 uur terug, ex-Mooseman zei:

Toevertrouwd goed ?

Let wel:  dit is heel moeilijke materie:  als je bv een oliefilter en olie vervangt, dan is de auto toevertrouwd goed: maak je een kras op de vleugel met je gereedschap: ok, maar blijkt de auto zonder olie te draaien (omdat je de stop niet terug hebt gedraaid), dan is dat contractuele aansprakelijkheid, en gaat je BA niet tussen komen.

Ik stel me dus de vraag: ga je door de lak tijdens een lakcorrectie, dan maak je in feite een professionele fout, want : niet goed gemeten/te agressieve polijstcombo gebruikt…  dus ook contractuele aansprakelijkheid (je had een mondelinge of schriftelijke overeenkomst met de eigenaar van de wagen om aan de lak te werken).  

@GTX jij hebt meer ervaring in schaderegelingen.  Hoe sta je er hier dan voor als detailer?

Voor mijn business dacht meer aan bv. diefstal van het toevertrouwd goed zoals dat idd heet, was het alweer kwijt. Of zoals bij mij, in de onderkeldering, wanneer daar in het slechtste geval alles onder water loopt, of in brand schiet,... De ergste beroepsfout die ik kan maken is lakschade door een foute inschatting, beetje zoals bij detailing ook het geval is.

Beroepsfouten, geen idee of je je daar voor kan verzekeren. Vermoedelijk wel, maar aan welke prijs 

Geplaatst:
4 uren geleden, Greg zei:

Yes! Moet nog eens volledig rondgaan ter controle want vind nog wel meer polishresten terug

Was geen kritiek hoor, ik herkende het van mijn auto :D

Tandenstoker to the rescue inderdaad!

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 uur geleden, ex-Mooseman zei:

100% gelijk. Ik sta er niet meer bij stil, soms word ik er eens aan herinnerd, maar nooit verwacht dat ik hier mijn beroep van kon maken.

Kosten zijn vrij absurd als je rekent hoeveel auto’s je daar voor moet behandelen. Gelukkig hebben we goede klanten die geregeld nieuwe auto’s kopen/bestellen. Met af en toe eens een auto te detailen haal je het helaas niet.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
10 minuten geleden, Greg zei:

Voor mijn business dacht meer aan bv. diefstal van het toevertrouwd goed zoals dat idd heet, was het alweer kwijt. Of zoals bij mij, in de onderkeldering, wanneer daar in het slechtste geval alles onder water loopt, of in brand schiet,... De ergste beroepsfout die ik kan maken is lakschade door een foute inschatting, beetje zoals bij detailing ook het geval is.

Beroepsfouten, geen idee of je je daar voor kan verzekeren. Vermoedelijk wel, maar aan welke prijs 

Wat deed jij nu weer? Uitdeuken of ben ik mis? 

Geplaatst:
8 uren geleden, Alexx zei:

Detailing gaat enorm hard tegenwoordig. 
Daarom dat wij alles in paletten bestellen bij Bert/GYEON, omdat het zo snel gaat… 

Paletten :lolz:maar goed, je verzet wel wat auto's en ze worden ook steeds groter (dus meer m2) dan vroeger

Geplaatst:
1 uur geleden, ex-Mooseman zei:

Toevertrouwd goed ?

Klopt, eigen werk is niet verzekerbaar. Anders zou je geen "moeite" meer doen voor kwaliteit te leveren, de verzekeraar betaalt toch..

Enkele vb'en:

Je rijdt met de auto van de klant in de werkplaats tegen de paal => gedekt via de BA Onderneming.

Je laat een schroevendraaier op de motorkap vallen => gedekt BA.

Je plaats een distributieketting en de er loopt iets mis waardoor de motor kapot gaat => gedekt BA. Maar let wel, enkel voor de gevolgschade. De distributieketting etc zijn eigen werk. En de herstelwerken aan de motor is zonder winstmarge aangezien je je niet kan verrijken op de verzekering. Anders zou je bewust fouten kunnen maken..

Diefstal voertuig => dekking BA, let wel, je moet de activiteiten specifiek omschrijven en zien dat je voldaan hebt aan de voorwaarden. Voertuig moet op een afgesloten parking staan en voor sommige verzekeraars/vanaf een bepaalde waarde dient de wagen binnen te staan. 

Wat activiteiten betreft, wees hier zo ruim mogelijk mee. Doe je enkel detailing? Oke goed maar ga dan niet die ene keer een oliefilter vervangen. Want je zal zien dat het daar bij gaat mislopen. 

Ohja nu ik er aan denk, als je ooit jouw pand/huis verkoopt zal je moeten aantonen dat jouw bodem niet verontreinigd is. Vanaf je iets doet met motorvoertuigen in een professioneel kader sta je op een lijst. Toeval wil dat een collega dat voor had, die woonde in een huis waar vroeger een detailer woonde..

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:
2 uren geleden, Alexx zei:

Wat deed jij nu weer? Uitdeuken of ben ik mis? 

Klopt. We zitten wat ver van elkaar, spijtig genoeg. Anders konden we wat klanten doorsturen naar elkaar

Geplaatst:
12 minuten geleden, Greg zei:

Klopt. We zitten wat ver van elkaar, spijtig genoeg. Anders konden we wat klanten doorsturen naar elkaar

Zonde. Heb een GT3 binnen die 2 deukjes heeft… jij woont dus niet meer in Brasschaat neem ik aan? :D 

Geplaatst:
1 uur terug, Alexx zei:

Zonde. Heb een GT3 binnen die 2 deukjes heeft… jij woont dus niet meer in Brasschaat neem ik aan? :D 

Toeme :D Nope, Begijnendijk, tegen Aarschot. Wat zot om op en af te rijden voor 2 deukjes. Moest je er nu verschillende hebben staan met wat deukjes, wil ik dat altijd wel doen hoor 

Geplaatst:
10 uren geleden, ex-Mooseman zei:

Die "High End" marketing is enorm populair hé, dat gebruiken ze tegenwoordig voor alles.
Zag gisteren nog reclame van een verver -> Artibo - High End Schilderwerken

Los daarvan heb je volledig gelijk, aan de modale mens is niet (meer) genoeg te verdienen. Ik zie dat overal als ik rond kijk.
BB-Carcare is aan onze kanten zo'n beetje de Unit-M. Op hun FB zie je ook dat ze amper een Fiesta of Megane binnenkrijgen voor behandelingen, maar heel vaak dure wagens. Hetzelfde voor bijvoorbeeld Black Sheep Automotive, dat is bij wijze van spreken de ene Porsche Taycan na de andere die men voorziet van nieuwe wielen. Natuurlijk is de marge op een complete set 22" Vossen velgen met brede A-merk sloffen interessanter dan die op een setje 15" budgetbanden voor Willy die zijn Fiat 500 gekeurd moet krijgen.

Geplaatst:

Weet er iemand waar je nog aan een BLO Air S luchtdroger kan geraken? Op alle websites uitverkocht.. Enkel in de VS nog te verkrijgen blijkbaar

• 2 weken later...
Geplaatst:

Ik heb nogal zweetpollekes in de auto en bijgevolg gaat mijn stuur nogal snel blinken. Iemand een goede tip/product om dit te voorkomen (behalve handschoenen) en een goede manier om mijn blinkend stuur weer mooi mat te krijgen? 

Geplaatst:

Een goeie lederreiniger zal al veel doen

(colourlock, gyeon, gliptone,…)

Geplaatst:

Gyeon interior detailer doet dat ook goed. Daar zit alcohol in die de vetten makkelijk wegneemt (en is sowieso een heel goede interior detailer).

Geplaatst:
8 uren geleden, Jochen zei:

Gyeon interior detailer doet dat ook goed. Daar zit alcohol in die de vetten makkelijk wegneemt (en is sowieso een heel goede interior detailer).

Ideaal. Heb die vorige week bij @Wax-it.be besteld. Eerst die eens proberen dan. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
22 uren geleden, Jules_W zei:

Ik heb nogal zweetpollekes in de auto en bijgevolg gaat mijn stuur nogal snel blinken. Iemand een goede tip/product om dit te voorkomen (behalve handschoenen) en een goede manier om mijn blinkend stuur weer mooi mat te krijgen? 

Het stuur van mijn eerste Lotus heb ik terug als nieuw gekregen met een magisch sponsje en lauw water. Heel zachtjes over het stuur gaan met het sponsje en het sponsje veelvuldig spoelen. Je staat echt versteld hoeveel viezigheid er op zo’n stuur zit. Het stuur was terug als nieuw achteraf.

Geplaatst:

Handschoenen aan doen voor lange ritten?

Geplaatst:
33 minuten geleden, thiva zei:

Het stuur van mijn eerste Lotus heb ik terug als nieuw gekregen met een magisch sponsje en lauw water. Heel zachtjes over het stuur gaan met het sponsje en het sponsje veelvuldig spoelen. Je staat echt versteld hoeveel viezigheid er op zo’n stuur zit. Het stuur was terug als nieuw achteraf.

Magisch sponsje? Meer info over?

Geplaatst:
30 minuten geleden, vince522 zei:

Handschoenen aan doen voor lange ritten?

Geen fan van handschoenen want a) warm, en b) je staat in 90% vd gevallen voor lul. :D 

Geplaatst:
21 minuten geleden, Jules_W zei:

https://www.bol.com/be/nl/p/100-stuks-wondersponzen-magic-sponges-schoonmaakspons-melamine-spons-wonderspons/9200000094167190/?Referrer=ADVNLGOO002032-S--9200000094167190&gad_source=1&gbraid=0AAAAAD5OnmMb8WQQ3V--hQF9p-3oLckZP&gclid=CjwKCAjwgdayBhBQEiwAXhMxtjZwcFRhBIjzYA2Yb28y4HWI4pVloKUvlFZ1rRNIhQXqR8UDco2DNxoCHWUQAvD_BwE

Melamine-sponskes, ook verkrijgbaar in de speciaalzaak ‘Action’.

pas op: je kunt er de deklaag van je leder naar de filistijnen mee frotten (been there…)

Geplaatst:

Dat zijn melamine sponsjes. Je moet ze gewoon nat maken voor gebruik. Heel handig.

IMG_0350.jpeg

Geplaatst:

Wel een beetje mee opletten met die sponsjes. Die schuren ook effectief hè, vandaar dat je stuur weer mat wordt (of andere panelen, don't ask me how I know).

En dat 'vuil' dat van het stuur komt kan ook gewoon wat verf zijn dat je eraf geschuurd hebt. Het werkt wel, maar weet wat je ermee doet

Edith zegt dat ex-Mooseman het al zegde!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid