Ga naar inhoud

Detailtopic!


Glenn-N

Aanbevolen berichten

Ik wil even polsen naar jullie ervaring met keramische coating en PPF.

Op onze vorige wagens hebben we nooit een keramische coating laten aanbrengen. Hoogstens een laagje wax.
De huidige wagen is zwart en zwart is supergevoelig voor krasjes. De wagen die in bestelling is is ook zwart en ik vraag me af of keramische coating effectief z'n geld waard is? Ben eventueel ook op zoek naar goede adressen in Vlaams-Brabant.

PPF dan. De toekomstige wagen heeft een redelijk groot frontaal oppervlak dat meegespoten is en dat maakt 'm gevoelig aan steenslag. Ik kan PPF op de bumper laten plaatsen en dat komt ongeveer op 600,- euro excl. BTW. De vraag rijst dan of dit z'n geld wel waard is? Of ben je beter af om de bumper te laten herspuiten moest dit ooit nodig zijn.

Het gaat om een daily en dus gewoon een gebruiksvoorwerp. Ik ben wel redelijk secuur op onze auto's.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8/3/2024 om 21:46, thiva zei:

Ik wil even polsen naar jullie ervaring met keramische coating en PPF.

Op onze vorige wagens hebben we nooit een keramische coating laten aanbrengen. Hoogstens een laagje wax.
De huidige wagen is zwart en zwart is supergevoelig voor krasjes. De wagen die in bestelling is is ook zwart en ik vraag me af of keramische coating effectief z'n geld waard is? Ben eventueel ook op zoek naar goede adressen in Vlaams-Brabant.

PPF dan. De toekomstige wagen heeft een redelijk groot frontaal oppervlak dat meegespoten is en dat maakt 'm gevoelig aan steenslag. Ik kan PPF op de bumper laten plaatsen en dat komt ongeveer op 600,- euro excl. BTW. De vraag rijst dan of dit z'n geld wel waard is? Of ben je beter af om de bumper te laten herspuiten moest dit ooit nodig zijn.

Het gaat om een daily en dus gewoon een gebruiksvoorwerp. Ik ben wel redelijk secuur op onze auto's.
 

Als je zelf de perfectie wil, is het zijn geld wel waard. Ik denk niet dat je het geld er van terug krijgt bij verkoop, dus op dat vlak geen goede investering. Ik denk dat als je van plan bent +100.000km met de auto te rijden en het is geen exoot, niemand bij verkoop valt over wat steenslag van normaal gebruik.

Maar voor je gemoedsrust is het wel leuker. En kuisen gaat een stuk vlotter als er een keramische coating op zit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag mijn auto na het wassen nog eens behandeld met Wet Coat van Gyeon. Vroeger was ik super tevreden van het resultaat, maar nu heb ik een zwarte wagen en krijg ik precies vette strepen als ik de wet Coat met een doek op mijn gewassen auto open wrijf... Iemand tips om dat te vermijden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden, ma: zei:

Ik heb vandaag mijn auto na het wassen nog eens behandeld met Wet Coat van Gyeon. Vroeger was ik super tevreden van het resultaat, maar nu heb ik een zwarte wagen en krijg ik precies vette strepen als ik de wet Coat met een doek op mijn gewassen auto open wrijf... Iemand tips om dat te vermijden?

Wet Coat is geen quick detailer hè. Dat spuit je spaarzaam op de wagen als die nog nat is na het wassen. Vervolgens afspuiten met de hogedrukreiniger en dan afdrogen:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Jochen zei:

Wet Coat is geen quick detailer hè. Dat spuit je spaarzaam op de wagen als die nog nat is na het wassen. Vervolgens afspuiten met de hogedrukreiniger en dan afdrogen:

Verdorie. Vroeger had ik zo een AutoFinesse Finale. dat was een quick detailer. Ik zal daarmee verward hebben. Dan begrijp ik het, bedankt 🙂 Hopelijk geen schade mee veroorzaakt door dat op een half droge wagen te spuiten en met een doek droog te wrijven...

Link naar reactie
Delen op andere sites

inderdaad, AF FInale is een quickdetailer, een goeie zelfs.  Je kunt die gebruiken als last step, maar ook als hulpje bij het drogen van de wagen (breekt de oppervlaktespanning van het water die op de auto blijft liggen).  

Maar dit is een totaal ander product dan een Wet Coat.  Bij AF is AquaCoat de tegenhanger van de Wet Coat.  Ik ben daar in feite geen echte liefhebber van:  op mijn zwarte auto's moet ik erg opletten dat ik heel spaarzaam ben met het product, en redelijk snel afspoel, want anders blijft er precies een waas over.

Gyeon heeft ook een quick detailer hoor, ik vind die zelfs nog beter werken dan die van AF. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

inderdaad, AF FInale is een quickdetailer, een goeie zelfs.  Je kunt die gebruiken als last step, maar ook als hulpje bij het drogen van de wagen (breekt de oppervlaktespanning van het water die op de auto blijft liggen).  

Maar dit is een totaal ander product dan een Wet Coat.  Bij AF is AquaCoat de tegenhanger van de Wet Coat.  Ik ben daar in feite geen echte liefhebber van:  op mijn zwarte auto's moet ik erg opletten dat ik heel spaarzaam ben met het product, en redelijk snel afspoel, want anders blijft er precies een waas over.

Gyeon heeft ook een quick detailer hoor, ik vind die zelfs nog beter werken dan die van AF. 

Heb die Wet Coat nu wel gebruikt als een quick detailer. Zou ik die er bij een volgende wasbeurt af krijgen? Hopelijk geen schade veroorzaakt? Nu moet de auto eind april wel binnen voor een lakcorrectie en wasbeurt, dus dan zal die er wel af gaan hoop ik...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ma: zei:

Heb die Wet Coat nu wel gebruikt als een quick detailer. Zou ik die er bij een volgende wasbeurt af krijgen? Hopelijk geen schade veroorzaakt? Nu moet de auto eind april wel binnen voor een lakcorrectie en wasbeurt, dus dan zal die er wel af gaan hoop ik...

de vlekken van de AquaCoat heb ik er met een quickdetailer af gekregen 😁

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is nu eigenlijk beter voor een absoluut beginner, een quick detailer of een ceramic coating?

En welk merk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, thor zei:

Wat is nu eigenlijk beter voor een absoluut beginner, een quick detailer of een ceramic coating?

En welk merk?

2 totaal verschillende producten, wat wil je juist doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Auto's diepe glans geven en wat lakbescherming.

Liefst in spray vorm die je afveegt met microvezeldoek, en die een week of 8 bescherming geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quick Detailer is bedoeld om na het wassen en drogen een extra glans te geven, en eventuele droogplekken of waterspots die achterblijven weg te nemen.  Je kunt die, zoals ik hierboven beschreef ook gebruiken om het drogen te vergemakkelijken.  Telkens is 1 pufje per paneel voldoende.

Waar het ook voor gebruikt kan worden is om lichte vervuiling weg te nemen:  je auto is net gepoetst, en een uur later ligt er weeral stuifmeel op.  De ene lak kan daar al beter tegen dan de andere.   Ik heb dit het voorbije jaar een aantal keren gedaan op mijn roadster, het resultaat is dat ik hem vorige week volledig gepolijst heb, omdat die vol met swirls stond.

 

Ceramic Coating heeft als doel een duurzame bescherming voor je lak te bieden.  Je auto moet héél proper staan (gekleid & gepolijst), en dan kan je die coating aanbrengen, volgens de regels van de kunst.  Het is een secuur werkje, waarbij je enerzijds niet te veel product mag gebruiken, maar anderzijds ook geen plekjes mag overslaan.  Het ene product zou al gemakkelijker zijn dan de andere.  Profs laten die uitharden dmv infrarood-lampen.  De basis is meestal silicium.  Er worden zotte standtijden beloofd, soms tot meerdere jaren.  Dit moet m.i. met een serieuze korrel zout worden genomen.

Zelf heb ik nog nooit een keramische coating gezet:  ik heb er niks op tegen om om de X aantal maanden eens een vers laagje wax of sealant op de auto te zetten enerzijds, en anderzijds schrikt de techniciteit van het aanbrengen me wat af.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, thor zei:

Auto's diepe glans geven en wat lakbescherming.

Liefst in spray vorm die je afveegt met microvezeldoek, en die een week of 8 bescherming geeft.

droge verwerking zoek je dan een spraywax (vb Auto Finesse Ceramic Spray Wax), verwerking onmiddelijk na het wassen zoek je beter een wetcoat (vb gyeon wetcoat).

Als je een makkelijke coating zoekt om als beginner te gebruiken zou je Gyeon can coat kunnen gebruiken, dan krijg je zo'n 6 maanden tot een jaar bescherming. Resultaten van alle producten zijn afhankelijk van hoe de prep gedaan is, polijsten, ontvetten...zeker de coatings.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, thor zei:

Auto's diepe glans geven en wat lakbescherming.

Liefst in spray vorm die je afveegt met microvezeldoek, en die een week of 8 bescherming geeft.

Ik denk dat je dan best af bent met ofwel een spraysealant of een spraywax.  Een quickdetailer zal vooral glans geven, en een beetje bescherming, maar zeker geen acht weken (toch niet bij dagelijkse auto's).  Een spraywax (ik heb nu Autofinesse Glisten staan op mijn daily) zal al iets langer stand houden (maar ook weer geen acht weken).  Een spraysealant heb ik eigenlijk nog maar weinig gebruikt (1 keertje een testsample van Carchimp, voor dat die op de markt kwam), om relevante info rond standtijden te kunnen geven.  Sealants bieden gewoonlijk wat minder warme glans, maar een langere standtijd, wax zou diepere glans geven, maar minder duurzaam zijn.  Dat was de stelregel X aantal jaren geleden, maar al die producten zijn ondertussen ten goede geëvolueerd.


Het komt niet als spray, maar als een vloeibaar product, maar is gemakkelijk aan te brengen, en op te wrijven, is bv. Autofinesse Graphene.  Dat is een sealant, met een mooie glans, en ik haal er die 8 weken vlot mee, en dat op een auto die wekelijks 1.000 km of meer rijdt, en 's nachts gewoon buiten staat.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Ice_Ken zei:

droge verwerking zoek je dan een spraywax (vb Auto Finesse Ceramic Spray Wax), verwerking onmiddelijk na het wassen zoek je beter een wetcoat (vb gyeon wetcoat).

Als je een makkelijke coating zoekt om als beginner te gebruiken zou je Gyeon can coat kunnen gebruiken, dan krijg je zo'n 6 maanden tot een jaar bescherming. Resultaten van alle producten zijn afhankelijk van hoe de prep gedaan is, polijsten, ontvetten...zeker de coatings.

goeie tip, aan die had ik nog niet gedacht.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de nuttige info. Ik krijg soms reclame op FB van detailrs.nl, een coating spray? Heet ceramic seal spray?

Any good?

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, thor zei:

Bedankt voor de nuttige info. Ik krijg soms reclame op FB van detailrs.nl, een coating spray? Heet ceramic seal spray?

Any good?

facebook-reclame is zelden voor goeie producten 😁.

Vaak zijn dat Chinese spullen waar één of andere slimmerik een eigen naam op kleeft, en een marge van factor 5 pakt.

 

Ik hou het graag bij vertrouwde merken, waarbij je advies kunt vragen bij aankoop, en als er dan toch nog iets zou verkeerd lopen, je een hulplijn kunt bellen 😁.   Vandaar:  Gyeon, Autofinesse,...  met andere woorden: het gamma van WaxIT.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben net begonnen aan de auto van mijn overleden nonkel.

2011, 78.000 km.  Eén keer door de carwash gehaald, zes jaar geleden ofzo.

Het interieur gaan we over zwijgen, de mensen moeten nog eten.  Maar ik denk dat ik mijn kleren en se gebruikte borstels ga weg smijten.   Ik heb 25 lege wijnflessen en een veertigtal lege bierblikjes uitgehaald.  
 

De stoelen moeten er uit, en dan gaat het echt Grote Kuis zijn.  Maar ‘t komt goed.

Carrosserie is nog behoorlijk, twee plekjes die ik niet goed gepolijst zal krijgen en één deukje van een portier.

  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, korneeldebruyn zei:

De Gyeon wax is ook wel een aanrader vind ik. Is natuurlijk wel geen spray. 

Heel tevreden van hiermee te werken als absolute amateur!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Lang geleden dat ik nog eens tijd had om te poetsen…..

klei, lakcorrectie waar nodig, gyeon syncro…. 

IMG_3828.jpeg

IMG_3826.jpeg

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben begonnen met de Fabia van mijn overleden nonkel op te kuisen.  Niet detailen.  Kuisen.

Zetels zijn er uit.  Met het materiaal dat ik ter beschikking heb, ga ik ze nooit proper krijgen, vrees ik (borstel op schroefmachine en Autofinesse Verso, droog/natstofzuiger).  Ik ga volgende week een extractor huren, denk ik.

Tapijten, dashboard en dakhemel zijn al weer netjes.  

Buitenzijde zal ook alle trucjes van de foor nodig hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid