Ga naar inhoud

Detailtopic!


Glenn-N

Aanbevolen berichten

Iemand tips om vergeelde koplampen terug normaal te krijgen op een 15j oude wagen. (ben een echte detail noob)

Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden, Stabilo Boss zei:

Iemand tips om vergeelde koplampen terug normaal te krijgen op een 15j oude wagen. (ben een echte detail noob)

Bijna hetzelfde als met lak. Maar in het begin mag je wat agressiever gaan met schuurpapier. Filmpjes genoeg te vinden op Youtube... Plak wel je lak af rondom de koplampen want als je niet oppast ben je de lak ook mee aan het schuren 🙈

De mijne achteraf nog met 2K vernis gespoten, zijn als nieuw.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1/4/2024 om 14:56, ex-Mooseman zei:

Ik ben begonnen met de Fabia van mijn overleden nonkel op te kuisen.  Niet detailen.  Kuisen.

Zetels zijn er uit.  Met het materiaal dat ik ter beschikking heb, ga ik ze nooit proper krijgen, vrees ik (borstel op schroefmachine en Autofinesse Verso, droog/natstofzuiger).  Ik ga volgende week een extractor huren, denk ik.

Tapijten, dashboard en dakhemel zijn al weer netjes.  

Buitenzijde zal ook alle trucjes van de foor nodig hebben.

Deze middag ben ik de George Numatic gaan oppikken bij @Jonass.  Dat is me een gerief !  

Echt goor wat er uit de zetels kwam.  Het water in de opvangbak was kieziger dan de Leie in de jaren 70, bah !

Morgen de deuren wagenwijd open zetten, dat al het vocht wat kan uitdrogen.  Het ziet er nu al goed uit: mijn ma kon niet geloven dat het dezelfde stoelen waren.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1/4/2024 om 17:42, Greg zei:

Bijna hetzelfde als met lak. Maar in het begin mag je wat agressiever gaan met schuurpapier. Filmpjes genoeg te vinden op Youtube... Plak wel je lak af rondom de koplampen want als je niet oppast ben je de lak ook mee aan het schuren 🙈

De mijne achteraf nog met 2K vernis gespoten, zijn als nieuw.

Hoe moeilijk was dat spuiten? Al lang geleden gedaan? Vraag me af hoe dat houdt op lange termijn. Het zou alsnog terug kunnen vergelen hoorde ik.

 

@ex-Mooseman hoe doe je de dakhemel? Ben hier ook met een Fabia Combi bezig

 

IMG_1020.thumb.jpeg.394f9500ed1e4103c9eb6e770572b0be.jpeg


IMG_1022.thumb.jpeg.1820339bddd5034ba2aa73b663f0cdec.jpeg

 

Mn vriendin was zo vriendelijk om me even te helpen. Maar die plakvlek onder de radio met aceton te lijf gaan was niet haar beste idee

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dakhemel heb ik met een lichte APC-oplossing en een nagelborsteltje gedaan.  Heel weinig vloeistof gebruikt. En direct deppen met een propere doek.

Op 1 vlek heb ik zo’n wondersponsje gebruikt, maar je doet daar snel meer kwaad dan goed mee.  Aan de kofferklep is het niet volledig ok, maar ik ben bang van meer schade toe te brengen dan properder te krijgen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We probeerden ook met een borsteltje, maar hij gaat heel snel pluizen. Gene makkelijken

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, ex-Mooseman zei:

Deze middag ben ik de George Numatic gaan oppikken bij @Jonass.  Dat is me een gerief !  

Echt goor wat er uit de zetels kwam.  Het water in de opvangbak was kieziger dan de Leie in de jaren 70, bah !

Morgen de deuren wagenwijd open zetten, dat al het vocht wat kan uitdrogen.  Het ziet er nu al goed uit: mijn ma kon niet geloven dat het dezelfde stoelen waren.

Ik demonteer zelden stoelen, maar om te drogen laat ik meestal gewoon de auto draaien met de chauffage volle bak en alle ruiten op een kiertje zodat het vocht eruit kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Jonass zei:

Ik demonteer zelden stoelen, maar om te drogen laat ik meestal gewoon de auto draaien met de chauffage volle bak en alle ruiten op een kiertje zodat het vocht eruit kan.

De ruimte tussen de stoelrails en de deurdorpel was te klein om er aan te kunnen met borstel of stofzuiger.    Ook wou ik de stoelen aan de zijkant proper maken, en daar kon ik ook niet aan met machinerie.  

Het was dus makkelijker om ze te verwijderen, en dan kon ik meteen veel gemakkelijker aan het volledige tapijt.   Veel werk was dat niet:  batterij loskoppelen, vier boutjes per stoel, één fiche onder de passagiersstoel en twee onder die van de bestuurder, en dan via de achterportieren de stoelen naar buiten kantelen.  De leuning van de achterbank heb ik laten zitten, de zittingen kun je zelfs uithalen zonder gereedschap.

3 uren geleden, Asserti zei:

We probeerden ook met een borsteltje, maar hij gaat heel snel pluizen. Gene makkelijken

De gebruikte materialen zijn inderdaad geen topkwaliteit.   Vandaar dat ik niet verder heb gedaan tot het helemaal proper was aan de achterklep.   De kunststof op dashboard (vooral de onderkant) en de deuren is ook zeer krasgevoelig.    Ik had dat ook al gemerkt in de Superb dat het tapijt op de vloer gemakkelijk het vuil (gras, dierenhaar,...) vasthoudt, en dat je rap pluizen hebt.  Hier was dat precies nog een tandje erger.  Met de roterende borstel op de schroefboormachine  moest ik uiterst behoedzaam te werk gaan, of de bekleding werd kapot gedraaid.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5/4/2024 om 07:34, Asserti zei:

Hoe moeilijk was dat spuiten? Al lang geleden gedaan? Vraag me af hoe dat houdt op lange termijn. Het zou alsnog terug kunnen vergelen hoorde ik.

Stelt niet veel voor, 2k vernis spuit zoals gewone verf, enkel dik genoeg leggen. Spuitbus moet je wel weggooien binnen de 2-3 dagen na opening dacht ik.

Is nu een half jaar geleden denk ik, nog steeds top.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het nog maar een beetje te warm of te veel wind is dan zit ik gegarandeerd met watervlekken na het wassen. Krijg ze er wel uit met een quick detailer, maar dat is ook wat zonde van al het product om daar nog eens heel de wagen mee te doen.

Zijn dat nu kalkresten die kringen of is dat het product? Ik start met afspuiten met hogedruk, vervolgens PBs Slick & Foam, opnieuw afspuiten en wassen met PBs Slick & Suds, afspuiten en drogen (maar dan is het kwaad als geschied)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel kalk in jullie leidingwater?

Thuis was ik hoofdzakelijk met gefilterd regenwater en bij mijn ouders hebben ze een waterverzachter.  
Totaal geen last van kalk, zo.

Maar als onze put leeg is, en ik moet met leidingwater aan de slag, dan heb ik net hetzelfde probleem als jij.   
Ik hou de wagenpanelen dan nat, met de tuinslang, tot ik dat deel van de auto kan afdrogen.  En drogen doe ik altijd met een pufje quick detailer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, ex-Mooseman zei:

Gaat weg. 

je mag me altijd de details en prijs eens sturen, misschien iets voor mijn vrouw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, ex-Mooseman zei:

Veel kalk in jullie leidingwater?

Thuis was ik hoofdzakelijk met gefilterd regenwater en bij mijn ouders hebben ze een waterverzachter.  
Totaal geen last van kalk, zo.

Maar als onze put leeg is, en ik moet met leidingwater aan de slag, dan heb ik net hetzelfde probleem als jij.   
Ik hou de wagenpanelen dan nat, met de tuinslang, tot ik dat deel van de auto kan afdrogen.  En drogen doe ik altijd met een pufje quick detailer.

Geen idee qua hardheid maar er is alleszins geen waterverzachter, ga volgende keer eens overschakelen op regenwater.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, vince522 zei:

Geen idee qua hardheid maar er is alleszins geen waterverzachter, ga volgende keer eens overschakelen op regenwater.

Efkes den X5 wassen met leidingwater … veel decadenter moetet toch nie worden wi 😝

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Rabbit zei:

Efkes den X5 wassen met leidingwater … veel decadenter moetet toch nie worden wi 😝

het zout eraf spoelen zegt

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, ex-Mooseman zei:

deze namiddag heb ik wat verder gedaan.  Nu met de buitenkant.

De auto is van 2011, in 2012 of 2013 is hij door de garage eens door de carwash geduwd.  En dat was het van onderhoud.

Eerst de wielen met Gyeon Ironout, agiteren met diverse borstels, nog een keer met AF Imperial Concentrate (1/2 verdund)

Foam, afspuiten met de hogedruk. Innevelen met AF citrus power en met een borstelke frotten. Teerverwijderaar onderaan de deuren.

Gewoon wassen (Gyeon Bathe) en afspuiten.Tiens, nog niet te veel effect, precies.

Kleien, met AF Glide .   Afspuiten.  Nog een keer wassen.    Al een stuk beter.

Polijsten: DAP met cuttingpad en Menzerna 300, sommige plaatsen met een trizac 3000 schijf.

Daarna stap 2 met Menzerna 2500 op een polishingpad.

De kuipjes onder de klinken met een polishingcone.

Véél beter!

Afwerken met AF Graphene.  Trims ingewreven met AF Revive, de banden met AF Satin Tyre creme.

Glas nog proper gezet.  
 

Mijn batterijtje was af, maar die van de auto ook…. (Staat al een tijd stil).  
 

Nog snel even de prut van de oprit van mijn ouder gespoeld, en nog snel enkele foto’s gemaakt.  Vergeten om voor-foto’s te maken, ‘t verschil is nochtans spectaculair.

 

IMG_4142.jpeg

IMG_4143.jpeg

IMG_4138.jpeg

IMG_4141.jpeg

Proper gedaan 👌

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Rabbit zei:

Efkes den X5 wassen met leidingwater … veel decadenter moetet toch nie worden wi 😝

Zolang het bij mijn schoonmoeder is, heb ik er geen last van 🤷‍♂️:D

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 hours ago, Rabbit said:

Efkes den X5 wassen met leidingwater … veel decadenter moetet toch nie worden wi 😝

Wat is daar decadent aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 hours ago, vince522 said:

Geen idee qua hardheid maar er is alleszins geen waterverzachter, ga volgende keer eens overschakelen op regenwater.

Dan is het 9/10 kalk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Wat is daar decadent aan?

Mo niets. Ik vind best gek als er al regenwater is, dar je dan kraantjeswater gebruikt. binnen een paar maand is er weer massa schaarste.

Maar het was eerder als mopje tussen Vincent en mezelf bedoeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, Rabbit said:

 binnen een paar maand is er weer massa schaarste.

En daar moeten wij ons schuldig over voelen, na de afgelopen 6 maand? 

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9/4/2024 om 21:04, ex-Mooseman zei:

deze namiddag heb ik wat verder gedaan.  Nu met de buitenkant.

De auto is van 2011, in 2012 of 2013 is hij door de garage eens door de carwash geduwd.  En dat was het van onderhoud.

Eerst de wielen met Gyeon Ironout, agiteren met diverse borstels, nog een keer met AF Imperial Concentrate (1/2 verdund)

Foam, afspuiten met de hogedruk. Innevelen met AF citrus power en met een borstelke frotten. Teerverwijderaar onderaan de deuren.

Gewoon wassen (Gyeon Bathe) en afspuiten.Tiens, nog niet te veel effect, precies.

Kleien, met AF Glide .   Afspuiten.  Nog een keer wassen.    Al een stuk beter.

Polijsten: DAP met cuttingpad en Menzerna 300, sommige plaatsen met een trizac 3000 schijf.

Daarna stap 2 met Menzerna 2500 op een polishingpad.

De kuipjes onder de klinken met een polishingcone.

Véél beter!

Afwerken met AF Graphene.  Trims ingewreven met AF Revive, de banden met AF Satin Tyre creme.

Glas nog proper gezet.  
 

Mijn batterijtje was af, maar die van de auto ook…. (Staat al een tijd stil).  
 

Nog snel even de prut van de oprit van mijn ouder gespoeld, en nog snel enkele foto’s gemaakt.  Vergeten om voor-foto’s te maken, ‘t verschil is nochtans spectaculair.

 

IMG_4142.jpeg

IMG_4143.jpeg

IMG_4138.jpeg

IMG_4141.jpeg

Proper werk!

geschift hoe je dat op een namiddagje kan. Ik ben er dagen mee bezig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid