Ga naar inhoud

Ergernis in het verkeer topic

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heerlijk. :grin:

Onlangs ook nog bijna hetzelfde meegemaakt. Ik rijd op de linker rijstrook van de Brusselsesteenweg, net vertrokken aan de verkeerslichten, met achter mij een hele meute gejaagd forenzersverkeer. Naast mij een spiksplinternieuwe Sportage met aan het stuur een trien van mijn leeftijd, met de hand aan 't bellen met de iPhone (goed zichtbaar uiteraard, because pricetag). 100m verder een zebrapad, er zijn al mensen aan 't oversteken en er komen er nog aan, waaronder ook enkele kinderen. Aan 70 per uur kwam het uit dat je nét voorbij een overgestoken groep mensen kon doorvlammen maar dan moest je gokken dat de mensen die nog moesten oversteken, dat niét gingen doen. Dus, nogal wiedes, ik rem zachtjes af. Trien naast me rijdt gewoon pardoes door. De overstekende papa met de fiets aan de hand en z'n kinderen naast zich te voet, heeft zich moeten haasten of 'ie zat eronder. Uit colère dan maar achter dat stuk gemaquilleerde lobotomie aan gereden, had haar al enkele 100m verder te pakken. Eens getuut en gegesticuleerd alla "zijde gij zot" (koppeketik). Terwijl ze volop aan 't verder babbelen is (met linkerhand tegen linkeroor) kijkt ze naar mij (door haar linker zijruit) en begint met haar rechterhand te wapperen van "laat mij gerust, 'k ben aan 't bellen". facepalm%20(1).gif

Dermee dat ik ook 10000 keer voorzichtiger ben als ik de straat oversteek en mijn dochter is erbij.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ik rij voor mijn avondschool af en toe mee met een kerel die ook constant belt in de wagen, allemaal geen probleem, handsfree enzo. Ik merk wel dat zijn concentratie op de weg daardoor sterk afneemt. 

Tijdje geleden had hij hem een iPhone gekocht, als hij dan een bericht wou sturen ging dat dus niet meer zonder naar het scherm te kijken. Van in zijn spiegels kijken en naar het rechtervak gaan heeft hij ook niet veel kaas gegeten. Dan zwalpt hij zomaar wat op het derde vak (met twee lege vakken naast hem) sms'en sturen  :wacko:

Ook al wat toeterende mensen achter en naast hem gehad.. 
Toch maar besloten zelf te rijden en carpoolen te laten voor wat het was, veel te gevaarlijk! 

Geplaatst:

Dermee dat ik ook 10000 keer voorzichtiger ben als ik de straat oversteek en mijn dochter is erbij.

Terecht.

Als ik zo iemand naast me zie rijden ga ik soms ook met opzet niét stoppen om voetgangers/fietsers over te laten, omdat ik de situatie wil vermijden waarbij iemand omver geknald wordt door mij nog denkt in te halen of wat dan ook, en zo dus die overstekende mensen niet ziet.

Geplaatst:

Ik doe ook alles achter mijn stuur... Ik vermoed dat het zo iets is als driften of 200km/h rijden: eigenlijk ongevaarlijk om de handeling uit te voeren, maar als jan met de pet het begint te doen loopt het sowieso fout af doordat ze misschien niet kunnen inschatten in welke situatie iets kan en niet kan. Daardoor is het dus slim om het gewoon te verbieden voor iedereen, terwijl het eigenlijk voor sommigen niet nodig is om het te verbieden

OF ik heb gelijk en je kunt het op het type persoon steken, OF ik heb geen gelijk en heb last van het "ik ben een betere chauffeur dan al de rest dus ik mag dat"-syndroom. Only time will tell

Geplaatst:

Ik rij voor mijn avondschool af en toe mee met een kerel die ook constant belt in de wagen, allemaal geen probleem, handsfree enzo. Ik merk wel dat zijn concentratie op de weg daardoor sterk afneemt.

Dat is gewoon een feit, bij iedereen. Ook die die bij hoog en bij laag beweren dat ze al handsfree bellend hun bestuurderscapaciteiten niet ingeperkt zien.

Meest eenvoudige truc om dat in te zien is inderdaad passagieren bij iemand die belt en dan op rijgedrag letten. It shows, clearly. Natuurlijk niet of nauwelijks op een lege autostrade aan 120 per uur op tempomat, maar in alle andere gevallen wel.

Niet voldoende om zo gevaarlijk te zijn dat het verboden zou moeten worden, hetwelke niet realiseerbaar is imo ... maar wel duidelijk met impact op rijgedrag, alertheid. Sensibiliseren door zij die een ongeval hebben terwijl ze aan 't bellen waren (kan redelijk duidelijk aangetoond worden): gedeeltelijke revindicatie o.i.d. door verzekeraar. 't Zal rap doorsijpelen!

Geplaatst:

Ik doe ook alles achter mijn stuur... Ik vermoed dat het zo iets is als driften of 200km/h rijden: eigenlijk ongevaarlijk om de handeling uit te voeren, maar als jan met de pet het begint te doen loopt het sowieso fout af doordat ze misschien niet kunnen inschatten in welke situatie iets kan en niet kan. Daardoor is het dus slim om het gewoon te verbieden voor iedereen, terwijl het eigenlijk voor sommigen niet nodig is om het te verbieden

OF ik heb gelijk en je kunt het op het type persoon steken, OF ik heb geen gelijk en heb last van het "ik ben een betere chauffeur dan al de rest dus ik mag dat"-syndroom. Only time will tell

Ik neem even de hete fakkel van je over, en stel hierbij dat ik mezelf als een duidelijk betere chauffeur dan gemiddeld zie. En geen klein beetje, zelfs. (Zo, dat is eruit.)

En toch betrap ik mezelf er vaak genoeg op (meer dan me lief is) afgeleid te zijn tijdens het bellen in de auto (altijd handsfree). Ik eet ook wel 'es achter m'n stuur (een snoepreep oid) en ik drink zeer regelmatig (meestal water uit een grote fles) terwijl ik rijd. En vroeger rookte ik in m'n auto en tikte ik door de ruit af en liet de filters door 'n spleetje tussen ruit en deur "wegzuigen" (= een zeer trefonzekere manier om je filters uit de auto te verwijderen, nl. om de zoveel keer waait dat ding toch naar binnen). Om maar te zeggen: ik ben op dat vlak dus zeker niet veiliger bezig dan gemiddeld. Maar door 't idee over mezelf deed ik dat altijd af als "Moar moar moar! Mee dakkik zo hoe kanne rien, benk noh ossan veele veiliher ip boana dan ol de reste!"

Ondertussen weet ik wel beter. 'k Erken dan ook het feit dat dat mijn aandacht voldoende vaak heeft afgeleid in een mate die, als het kwalijk wil, schadelijk zou zijn geweest. En of ge dan kunt voerwieldriften aan 250 per uur of met een 2-liter dieselke rondjes Spa draait aan tijden waar de modale GT3 RS 4.0 z'n tanden op stuk bijt: als ge afwijkt van uw rijstrook en een paal, geparkeerde auto, fietsers, enz. past, of een vluchtheuvel, enz., dan hebt ge 't vlaggen.

Overlaatst nog met Frank en Cornelis, op de terugweg van Le Mans. Twee chauffeurs die ik, ondanks de verzameling losse vijzen in hun kop als ze aan 't rijden zijn, eigenlijk erg vertrouw als passagier. Al gedurende de hele rit compleet onnozele zalige dingen gedaan, soms ook 'es niet zo héél politiek correct bezig, maar geen problemen en vooral béééstige rit. Tot dat ene moment waarop er naast elkaar gereden wordt aan 110 constante snelheid zonder voorliggers, om eea diets te maken via handgebaren. De passagiers van beide wagens op dat moment ook meekijkend naar de conversatie. Wel, op dát moment stond er een kapotte Focus oid half op de pechstrook en nog half op de rechter rijstrook en 't scheelde een paar meter (in rijrichting) of ik was (als passagier van de Zwiterse CSL) croque-monsieur. Ik bedoel maar: 't is altijd op zo'n momenten, "ik was maar efkens aan 't babbelen" of "ik wast juist mijn brillenglazen aan 't kuisen, op een recht stuk weg en er was niemand!" dat 't ergste gebeurt.

Ik ben de laatste om handsfree bellen te willen verbieden, maar ik denk dat we best allemaal goed beseffen dat we een pak minder aandachtig zijn als we bellen terwijl we rijden. Meer dan velen hier willen lijken toe te geven.

En zoals altijd: overestimation, the godfather of all fuckups.

Mvg,, een ervaringsdeskundige :D

• Vind ik leuk 4
Geplaatst:

Heerlijk. :grin:

Naast mij een spiksplinternieuwe Sportage met aan het stuur een trien van mijn leeftijd, met de hand aan 't bellen met de iPhone (goed zichtbaar uiteraard, because pricetag). 

Gaan we eens streepjes beginnen zetten hoeveel vrouwen we zien bellen ( in vergelijking met mannen ) met de gsm aan het oor  :) ?

Geplaatst:

Nog niet echt op gelet, eigenlijk.

Maar ik kan er in komen. 't Feit alleen al dat vrouwen doorgaans nogal ongeduldig zijn t.a.v. techniek en/of 't aanleren om ermee te werken ... it makes sense. :D

Geplaatst:

Ja, er is wel iets van.

Doe daar nog eens rijden bij, en 't wordt helemaal obvious.

Geplaatst:

't is waar, onlangs met mijn vork mijn aardappels moeten blokkeren of mijn steak schoof mee van mijn bord . Gelukkig had ik mijn glas wijn niet vast op dat moment.

Ook al meegemaakt...

zetels in de M3 zijn al proper 

Geplaatst:

t probleem is vooral dat je totaal niet klaar bent om te reageren op een onverwachte situatie op zo een momenten.

Geplaatst:

t probleem is vooral dat je totaal niet klaar bent om te reageren op een onverwachte situatie op zo een momenten.

Van de laatste 4 ongevallen die m'n vader had was 'ie er bij 3 in fout en daarvan was z'n kar in 2 gevallen totaal verlies: gebeurd tijdens het telefoneren (hands-free). En 'ie geeft zelf grif toe dat dat er voor een significant deel mee te maken had (dat bellen).

Geplaatst:

Van de laatste 4 ongevallen die m'n vader had was 'ie er bij 3 in fout en daarvan was z'n kar in 2 gevallen totaal verlies: gebeurd tijdens het telefoneren (hands-free). En 'ie geeft zelf grif toe dat dat er voor een significant deel mee te maken had (dat bellen).

Komkom, daar hebben ze verzekeringen voor uitgevonden...

Geplaatst:

Chanceke ja! Bij beide perte-totales eigenlijk een erg  goeie zaak gedaan.

Geplaatst:

Gilles, als ge die peukskes wegschiet langs da spleetje, moet ge die spleet naar achter volgen tot ge nimeer kunten dan lossen, works like charm...

Verdoeme, nu heb ik weer zin in een spleetje... :noparty:

Geplaatst:

Ja gooi maar al die sigarettentroep door het raam naar buiten.

Goed bezig  :huh:

Geplaatst:

Waar anders? Zo'n peukskes breken ook snel af...

Geplaatst:

Van ergernis gesproken, het gedrag van rokers mbt hun "peuk" is er ook zo een van. Je moet maar eens gaan zien waar er nu buiten gerookt moet worden, zelfs met asbakken in de buurt, dat wordt binnen de kortste keren een stort van peuken.

• Vind ik leuk 3
Geplaatst:

Ach, maar 1 peukje.

Klinkt het 40 miljoen keer per jaar.

• Vind ik leuk 3
Geplaatst:

Gilles, als ge die peukskes wegschiet langs da spleetje, moet ge die spleet naar achter volgen tot ge nimeer kunten dan lossen, works like charm...

Verdoeme, nu heb ik weer zin in een spleetje... :noparty:

Weet ik wel, maar ja, ge kent dat, 't gemak voor alles. :oops:

Ja gooi maar al die sigarettentroep door het raam naar buiten.

Goed bezig  :huh:

I know. Da's de enige vorm van doelbewuste, aanhoudende vervuiling die ik echt met opzet bleef volhouden. Ik ben er niet trots op...

Waar anders? Zo'n peukskes breken ook snel af...

Forget it. Sigarettenpapier en tabak zijn nauwelijks schadelijk voor de natuur, en breken af op 1 week tot 1 maand. Maar een filter is al snel enkele jaren.

Geplaatst:

Van ergernis gesproken, het gedrag van rokers mbt hun "peuk" is er ook zo een van. Je moet maar eens gaan zien waar er nu buiten gerookt moet worden, zelfs met asbakken in de buurt, dat wordt binnen de kortste keren een stort van peuken.

Is zo. Ik was er zelf, als roker, echt compleet vies van en beschaamd in. Nu ik gestopt ben kan ik het gewoon vies vinden zonder me te schamen.

Geplaatst:

Ik bel nooit achter het stuur, een smsje af en toe. En das meestal vrij kort.

Wat ik wel es graag doe is iets eten en iets drinken als ik 's nachts afkom van ergens. Dan ist goed kalm, tegen 110 op het rechtse vak met wat muziek op den achtergrond rustig wat eten en iets drinken. Kan ik echt van genieten :D

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid