Ga naar inhoud

Ergernis in het verkeer topic

Aanbevolen berichten

Gast caoimhin
Geplaatst:

Wat me hierin een beetje stoort (voor zo ver ik het goed kan zien) is dat je de grootlichten fout gebruikt. Niet als verwittiging bij aankomend gevaar, maar wel als "vergelding", als "schreeuw".

Uiteraard is de chauffeur van de vrachtwagen een immens egoïstisch of blind kalf.

Ik trek niet snel mijn grootlichten, maar hier was het in een reflex. Toen ik op het einde van de afrit naast hem stond en met gebaren duidelijk maakte dat hij in zijn spiegels moest kijken, deed hij teken dat ik trager moest rijden :fp:

Geplaatst:

Ik moet nu wel zeggen, het eerste wat ik dacht bij het zien van dat filmpje is dat je toch met vrij groot snelheidsverschil dat trage en stilstaande verkeer voorbij rijdt. Op 00:05 kan je al zien dat er stront aan de knikker is, als die vrachtwagen zich een weg naar rechts begint te banen.

't Is natuurlijk geen excuus voor de andere om niet in zijn spiegels te kijken, maar toch ... dat kon defensiever.

• Vind ik leuk 4
Gast caoimhin
Geplaatst:

Het valt misschien niet op, maar ik was al aan het vertragen toen ik hem naar rechts zag gaan. Maar echt verwacht dat hij zich toch voor mij ging gooien had ik niet. En dat kan defensiever ja, maar het is pas richting einde afrit dat het verkeer echt stil staat, daarvoor was het nog redelijk in beweging. Vrachtwagen heeft trouwens enkel de afrit genomen om daarna de oprit te nemen, verklaart ook waarom hij pas zo laat de afrit neemt.

Geplaatst:

Vraag is of je daar je snelheid op de afrit moet aanpassen aan het stilstaand verkeer. Soit, ik zou er zelf zo snel rijden, dat ze 's leren in hun spiegel kijken als ze de afrit ook nog willen nemen.

Geplaatst:

Vraag is of je daar je snelheid op de afrit moet aanpassen aan het stilstaand verkeer. Soit, ik zou er zelf zo snel rijden, dat ze 's leren in hun spiegel kijken als ze de afrit ook nog willen nemen.

Het antwoord op je vraag is: JA 

Mvg,

Geplaatst:

Camionetten van de post :fp:

Geplaatst:

"wij rijden hoffelijk" en dan couperen ze je en smijten ze hun auto met 4 pinkers voor je. Om dan uit te kruipen en een pakje te nemen.

Gast caoimhin
Geplaatst:

Mijn snelheid was aangepast, normaal rijd ik sneller :D

Geplaatst:

Waarom een Kevin in een A3? Ik heb van Zemst tot Strombeek rechts gereden, dan even links zodat het verkeer van de A12 kan invoegen en dan afrit Brussel genomen in Zellik.

Zie je filmpje :)

Geplaatst:

Ik dacht dat ik geen beeldmateriaal had, maar dat bleek dus toch wel te zijn.

Nu, op die beelden kan je ook nummerplaat en nummer van de wagen zien. En ook firma van deze wagen.

Mailtje gestuurd. Vandaag antwoord met excuses van de plantmanager, en dat ze in het volgende maandelijkse 'veiligheidskwartier' nog eens aanhalen.Van die excuses lig ik niet wakker van, maar accepteer ze natuurlijk wel. Belangrijker is dat de betrokkenen een herinnering krijgen over wat de wegcode eigenlijk inhoudt, en niet wat mensen er van fantaseren.

Geplaatst:

Ik dacht dat ik geen beeldmateriaal had, maar dat bleek dus toch wel te zijn.

Nu, op die beelden kan je ook nummerplaat en nummer van de wagen zien. En ook firma van deze wagen.

Mailtje gestuurd. Vandaag antwoord met excuses van de plantmanager, en dat ze in het volgende maandelijkse 'veiligheidskwartier' nog eens aanhalen.Van die excuses lig ik niet wakker van, maar accepteer ze natuurlijk wel. Belangrijker is dat de betrokkenen een herinnering krijgen over wat de wegcode eigenlijk inhoudt, en niet wat mensen er van fantaseren.

Was je snelheid legaal?

Ik ga er al niet meer vanuit dat mensen de omgekeerde driehoek/haaientanden respecteren en haal gewoon niet meer in op zo'n risico plaatsen. Tja. Liever 5s extra achter die wagen dan frontaal op een wagen/vrachtwagen te knallen hoor.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Auto reed 60 en je mag er 70. En natuurlijk, met de auto riskeer ik het niet om daar in te halen, met de motorfiets ging ik al naar links maar anticipeerde dat er iemand uit de zijstraat kon komen dus moest ik er voorbij voor de kruising... Maar toen kwam die vrachtwagen er uit en heb ik mijn inhalen onderbroken.

Maar goed, je anticipeert dus dat anderen een kapitale fout maken... Dat is zoals op een snelweg al naar het middenvak opschuiven omdat je anticipeert dat iemand op de oprit je niet voorrang gaat geven, of op een kruispunt afremmen omdat je verwacht dat de tegenligger die links wil afslaan voor je in gaat schieten. Dingen die ik met de motorfiets ook doe, met om in leven te blijven, maar dat wil niet zeggen dat dat de norm moet zijn...

Geplaatst:

"wij rijden hoffelijk" en dan couperen ze je en smijten ze hun auto met 4 pinkers voor je. Om dan uit te kruipen en een pakje te nemen.

En op de autostrade doen ze hetzelfde, om dan aan 119,5 kmh eeuwig op hun vak te blijven hangen. Beide gevallen op dezelfde dag gehad...

Geplaatst:

Auto reed 60 en je mag er 70. En natuurlijk, met de auto riskeer ik het niet om daar in te halen, met de motorfiets ging ik al naar links maar anticipeerde dat er iemand uit de zijstraat kon komen dus moest ik er voorbij voor de kruising... Maar toen kwam die vrachtwagen er uit en heb ik mijn inhalen onderbroken.

Maar goed, je anticipeert dus dat anderen een kapitale fout maken... Dat is zoals op een snelweg al naar het middenvak opschuiven omdat je anticipeert dat iemand op de oprit je niet voorrang gaat geven, of op een kruispunt afremmen omdat je verwacht dat de tegenligger die links wil afslaan voor je in gaat schieten. Dingen die ik met de motorfiets ook doe, met om in leven te blijven, maar dat wil niet zeggen dat dat de norm moet zijn...

En dan beginnen mensen er op te anticiperen dat jij wel zal anticiperen, en vinden ze dat jij maar opzij moet gaan als ze willen invoegen op de snelweg, en dat er maar niemand op de hoofdweg moet inhalen wanneer zij van uit een zijstraat die hoofdweg opdraaien.

Geplaatst:

Inhalen op gelijk welke weg die geen snelweg is is blijkbaar al een hoofdzonde geworden volgens velen.

Geplaatst:

Inderdaad. Ik ben helemaal voor anticiperend rijden om te overleven, maar het wordt wat te gek als de mensen die de fouten maken dit in volle overtuiging doen dat ze geen fouten maken, en diegenen die geen fouten maken ook nog eens het normaal moeten vinden dat anderen onbewust maar in volle overtuiging van hun gelijk de regels overtreden.

Geplaatst:

Dus aan de ene kant moet je wel anticiperen op de afrit van een autosnelweg (zie caoimhin), maar aan de andere kant mag je op een gewestweg waar het drukker is, tegenliggend verkeer,...wel overal inhalen zonder rekening te houden dat 't kan fout gaan aan de haaientanden.

Geplaatst:

Probleem is dat Ken rechts verkeer voorbij reed waar op het uiterste linkervak filevorming begon te ontstaan... Je kan dan gaan discussiëren of ie aan het inhalen was of niet... Zowiezo had de vrachtwagen die naar rechts kwam voorrang moeten geven, maar in dat opzicht is dat niet anders dan de camioneur die enkel links kijkt om rechts een voorrangsweg op te rijden...

Geplaatst:

Je kan dan gaan discussiëren of ie aan het inhalen was of niet...

Nee, dat kan je niet. Bij een afrit staat altijd een F15 bord, en de wegcode zegt:

16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd

Kevin was dus niet aan het inhalen.

Geplaatst:

Dus hij mocht erop knallen en was "in zijn recht"?

Geplaatst:

Dus hij mocht erop knallen en was "in zijn recht"?

Laat ons zeggen: hij maakte geen overtreding, en die vrachtwagen moest voorrang verlenen.

Probleem is: als je er achteraan opknalt, heb je vaak toch de bonen gefret omdat het niet te bewijzen valt dat de andere je de pas heeft afgesneden. Daarom is het dus ook een goed idee om snelheid te matigen, als iemand dan geen voorrang verleent kan je dus ofwel stoppen, ofwel heb je hem in de flank.

Geplaatst:

Kom van de week van het werk 's avonds. Neem afrit beerse op de E34. Rijdt op de afritstrook een geit met hare A3 aan 40 KILOMETER PER UUR. Ferm mogen remmen als ge daar aan 120-130 aankomt. Enfin, ze ging daarna ook rechts richting Beerse/vosselaar, brug over. Op de rotonde met 2 rijstroken neemt ze de binnenste rijstrook. Ik moet zelf de eerstvolgende afslag hebben dus neem de buitenste. Ze blijft tergend traag rijden (over die kilometer is haar snelheid niet meer boven die 40km/u geweest) en ik kom er langs. Aan de afslag zet ze haar pinker op naar rechts maar ik zit aan haar buitenkant dus ze kan kiezen: ofwel  mij raken ofwel doorrijden. Had er beter naast blijven rijden voor een paar rondjes, kalf.

Geplaatst:

Ik wil niet zagen, maar het is een bestelwagen.

En om eerlijk te zijn, ik ga nooit hard over op die manier. Voor zaken als deze. Je mag nog in je recht zijn als je er op knalt, wat is het waard?

Trouwens, die kerel in die bestelwagen zag u enkel in zijn breedtespiegels, snelheid is niet in te schatten dan, ook afstand heel moeilijk. Ik zou gewacht hebben in zijn plaats en gefaard hebben in uw plaats dat die voor mocht.

• Vind ik leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid