Ga naar inhoud

Ergernis in het verkeer topic

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zo dadelijk op radio bij Hautekiet

Geplaatst:
Man man man :fp:

Hoe zit het eigenlijk met het privacy recht ivm het online plaatsen van dashcam beelden? Moeten de wagen onherkenbaar gemaakt worden?

Als ik het goed voor heb mag je alles filmen op de openbare weg vanuit de wagen. Wanneer je het nadien online wilt zetten moet je de toestemming hebben van alle personen die op de video te zien zijn.

Heb je die toestemming niet dan moet je de nummerplaat of personen onherkenbaar maken.

Geplaatst:

Een nummerplaat is toch geen privébezit?

Geplaatst:

Een nummerplaat is toch geen privébezit?

Maakt niet uit, iemand is herkenbaar aan zijn nummerplaat.

Geplaatst:
Ik ben akkoord dat dit over de schreef gaat.

Maar als straks iedereen met een camera in zijn auto, op zijn helm, in de knoop van zijn vest loopt dan is de vraag of er nog een grens moet zijn of niet.

Na de dood of verslaving van je kinderen zou je zo ook de dealers van de drugs kunnen filmen, en daar zou een maatschappelijk draagvlak voor kunnen zijn.

Diezelfde dealers filmen zonder de context van de dood van de filmer zijn kind zou al een heel andere discussie opleveren enz......

Een klikmaatschappij is het exponent van het communisme. Iedereen controleert iedereen.

Zou ikzelf ooit kunnen doen wat die BMW rijder daar uitspookt? Mijn antwoord, hoe erg ook: JA.

Die camionette man had ik een tijd voordien ook al tegengekomen toen hij me minutenlang treiterde tot ik de afrit (ik zeg maar iets) Houthalen nam. Ik ben er dan terug opgereden om hem een lesje te leren in al mijn "kwaadheid".

Kan dit? Ja dat kan hé...... als je me uitdaagt en blijft uitdagen ga ik op een gegeven moment ook beslissen me niet te laten doen.

Maar wat dan? De man met de camera krijgt gelijk, de BMW man kan niet bewijzen wat de camionette 10 minuten voor de feiten allemaal met hem uitstak.

Dat zal wel zo niet zijn in dit geval, maar het kan. Ik herinner me ooit ook 1x de pechstrook gebruikt te hebben om iemand voorbij te gaan die zwalpte (een Passat CC met Poolse nummerplaat) om me met mijn "xxxx" maar niet door te laten. Hij poogde me letterlijk van de baan te rijden en ik nam toen de beslissing om het zo te spelen. (en ik zou dat opnieuw doen).

Stel u voor dat de wagen die ik toen voorbijschoot filmde...... Ik maak levensgevaarlijke (Madamme was toen zelfs aan boord) situaties mee en doe een move die ook zo gecatalogeerd zou worden.

De dashcam doet me hangen terwijl ik geen verhaal heb.......

Nog eentje: ik verneem dat mijn kind voor haar leven vecht, dan ga ik ook stoten uitsteken in het verkeer op weg naar dat kind.

Enfin er zijn vele redenen te bedenken waardoor zulke dingen gebeuren en op camera kunnen vastgelegd worden en je ALLE MOGELIJKE SCHIJN tegen jou hebt.

Waar is het begin, waar is het einde? En wie beslist daarover.

Uit de geschiedenis heb ik 1 ding geleerd: het kliksysteem is een typisch exponent van een communistische maatschappij.

Elk communisme (waarbij de een niet meer mag (hebben) dan een ander) stoelt op die klikmaatschappij.

Nogmaals: waar is de grens?

Mocht die camionette morgen tegen die BMW knallen (al dan niet met opzet) zou die camera juist weer wel bruikbaar zijn.

En tenslotte dit: je kan best met zulk materiaal naar de flikken stappen en klacht neerleggen. Om jouw kant van het verhaal te staven kan die video je eventueel helpen, maar uiteindelijk zal een rechter of de politie eerst al beslissen over het gebruik en de relevantie. Geen hele community in het openbaar....... waarbij alle details van de feiten niet gekend zijn.

Moeilijke discussie.
  • Vind ik leuk 3
Geplaatst:

Die BMW boy mogen ze eens meer dan deftig aanpakken voor mijn.

Degoutant kereltje.

Rijbewijs afpakken en M3 de shredder in.

Geplaatst:

Deze morgen een Citroën Jumper met de felste halogeenlampen die ik ooit gezien heb.

Reed achter mij en mijn spiegels waren volledig onbruikbaar. :fp:

Geplaatst:

Ben je nog altijd niet veel mee, tkan nog altijd dat de BMW aan 200 afkwam en de camionette hem coupeerde.

'Maar je mag maar 120 rijden'.. Je ziet hoe snel het grote publiek de M3 bestuurder zonder 1 seconde te twijfelen aan de schandpaal nagelt, zo kortzichtig.

Ik rij ook graag eens harder dan 120 maar als je dat doet moet je wel de verantwoordelijkheid die je neemt niet uit de weg gaan. Voor andere weggebruikers is iemand die aan komt gestormd aan 200 misschien moeilijk in te schatten. De andere auto lijkt nog ver weg maar plakt enkele seconden later onder je bumper. Als je 200 gaat doen weet je dat er een groot snelheidsverschil ontstaat tussen jou en de andere weggebruikers en dan moet JIJ je hieraan aanpassen en dus ermee rekening houden dat er ook anderen eens een inhaalactie gaan doen aan legale snelheid. Voor mij zeker geen reden voor zulke acties.

Geplaatst:

Vanmorgen een Skoda Octavia Combi die vond dat het mistig was. Eén van de lichten vooraan was stuk, maar dat compenseerde zich door mistlichten voor én achteraan. Ik haalde hem in en deed mijn mistlicht 2x aan en uit, maar die boodschap had de beste man niet door. Even later in de file had hij nog altijd alle mistlichten aan. Ik was blij dat ik niet achter hem hing...

Geplaatst:

Sowieso vanavond op VTM en VRT journaal.  :huh:

Ge moet zo lang niet wachten, 't zat er deze middag al in. :)

Wat de bestuurder van die BMW doet valt niet goed te keuren, dat zijn gevaarlijke acties. Maar die camionette treft ook schuld. Hij wordt rechts ingehaald en vertraagt volgens mij amper of niet als die BMW remt. (ik zie die camionette (type Renault Mascotte? Mitsubishi Canter? Isuzu... niet duiken). Zoals al gezegd rijdt hij niet defensief, laat dat heethoofd in die M3 lopen, liefst zo snel en zo ver mogelijk. 

Die M3 moet over de pechstrook ingehaald hebben, lijkt mij onmogelijk om aan die snelheid eerst de camion links in te halen om dan die camionette langs rechts te couperen.

Het ergste van al vind ik dat iedereen (op youtube, op facebook, op nieuwssites) zijn oordeel al klaar heeft. In het nieuws zegt het slachtoffer dat hij ooit al eens slachtoffer geweest is van verkeersagressie. Misschien lokt hij het wel uit op 1 of andere manier door bvb blind en egoistisch rond te rijden.

Volgens mij zal die BMW bestuurder veroordeeld worden en zal het slachtoffer een schadevergoeding moeten betalen voor het schenden van de privacy. Niet erg slim van hem om zoiets openbaar op facebook te zetten. 

En dan nog de pers. Is er echt geen beter nieuws dan deze sensatiezucht? 

Geplaatst:

Rijbewijs afpakken

Ja

en M3 de shredder in.

Nee

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Ik rij ook graag eens harder dan 120 maar als je dat doet moet je wel de verantwoordelijkheid die je neemt niet uit de weg gaan. Voor andere weggebruikers is iemand die aan komt gestormd aan 200 misschien moeilijk in te schatten. De andere auto lijkt nog ver weg maar plakt enkele seconden later onder je bumper. Als je 200 gaat doen weet je dat er een groot snelheidsverschil ontstaat tussen jou en de andere weggebruikers en dan moet JIJ je hieraan aanpassen en dus ermee rekening houden dat er ook anderen eens een inhaalactie gaan doen aan legale snelheid. Voor mij zeker geen reden voor zulke acties.

Vind ik ook. Ik zal me nooit kwaad maken op iemand die zich voor mij invoegd tegen legale snelheid om iemand voor hem in te halen. Op den duur zie je dat wel aankomen en laat je al ver op voorhand het gas los. 

Waar ik dan wel los zou willen in knallen, is in die betweters hun gat die ZONDER reden van vak veranderen om u de weg te versperren.

Iemand heeft het hier eens mooi uitgelegd. Velen zijn te weinig bezig met het verkeer rond zich, enkel met zichzelf. Mijn vrouw vraagt zich soms af waarom ik niets zeg in de auto of rond mij blijf kijken tijdens een gesprek. Omdat ik wil weten waar iedereen rond mij zich bevind zodat ik met zekerheid van rijvak kan veranderen of weet waar de uitweg is of de mogelijke gevaren als er iets gebeurd. Dikwijls zeg ik 2s op voorhand van kijk wat die gaat doen en dan moet ze meestal nog 5s rondkijken om te weten wat ik bedoel. 

Ik zal mijn eisen aan de medebestuurders te hoog leggen zeker? :)

(edit: DT-foutje gezien  B) )

Geplaatst:

Ge moet zo lang niet wachten, 't zat er deze middag al in. :)

De post sloeg op gisteravond eh slimme. :D

Geplaatst:

en M3 de shredder in.

Niet overdrijven he, guns don't kill... met enkele maanden rijverbod zal 't besef ook wel komen.

Het is nu ook niet dat hij een moord begaan heeft, trouwens ik zie in het verkeer dagelijks stoten die minstens even gevaarlijk zijn door onkunde, schrik, onvoldoende aandacht en inzicht in het verkeer en die mensen worden niet aan de schandpaal gehangen... waar trekken we de grens?? 

Geplaatst:

De post sloeg op gisteravond eh slimme. :D

Gij kent mij he, soms kom ik wat achter...  :ninja:

Niet overdrijven he, guns don't kill... met enkele maanden rijverbod zal 't besef ook wel komen.

Het is nu ook niet dat hij een moord begaan heeft, trouwens ik zie in het verkeer dagelijks stoten die minstens even gevaarlijk zijn door onkunde, schrik, onvoldoende aandacht en inzicht in het verkeer en die mensen worden niet aan de schandpaal gehangen... waar trekken we de grens?? 

Ja! Dat wou ik ook nog zeggen :). Moest iedereen zijn beelden van de dag online beginnen gooien, ze kunnen er een livestream van 24 op 24u van maken... 

Wat Jokke zei over communisme klopt ook. Je moet maar de commentaren eens lezen op de website van Jobat, onder een artikel waar het loon van iemand besproken wordt. Als die meer verdient dan hen => lynchen! Als die minder verdient, schoon zwijgen en in 't vuistje lachen. 

Geplaatst:

Gij kent mij he, soms kom ik wat achter...  :ninja:

Daarom dat ik dat ook durf posten.

Tegen dat je met rotte eieren en tomaten naar m'n gevel komt gooien, ben ik al 3 keer verhuisd. :D

Geplaatst:

Ik zei gewoon dat niemand wist wat de camionette ervoor had gedaan. Wat de BMW doet is nooit goed te spreken, t'is echt idioot dat hij het tot 4 keer toe doet  :facepalm: Wat ik wou zeggen was dat dit filmpje waardeloos is, omdat er zoveel in geknipt is en het enkel de daden van de BMW toont, terwijl er misschien een andere kant van het verhaal is.

Volgens mij zal die BMW bestuurder veroordeeld worden en zal het slachtoffer een schadevergoeding moeten betalen voor het schenden van de privacy. Niet erg slim van hem om zoiets openbaar op facebook te zetten. 

Wat ik ook een beetje raar vind, is dat iedereen spreekt over 'het slachtoffer'. Hij is waarschijnlijk eens goed verschoten, maar da's dan ook alles hé, er is geen enkele schade. De slachtoffers in deze zaak zijn de juwelier die valselijk beschuldigd werd en ironisch genoeg ook de M3-rijder, want als zijn naam bekend raakt zal hij er ook langs van krijgen. Mocht 'het slachtoffer' niet aan zijn grootlichten getrokken hebben, was er waarschijnlijk niets gebeurd. T'is maar omdat hij het ook wat uitlokt dat er miserie ontstaat. 

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1768795/2014/01/06/Filmpje-wegpiraat-is-juridisch-betwistbaar.dhtml

Voor hetzelfde geld gaat er morgen een filmpje viraal van een forumlid die aan 200 per uur op de autostrade rijdt, want 90% van de Belgen zal dat ook wel roekeloos en levensgevaarlijk vinden  :noparty:

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Daar zeg je het. Onkunde, schrik, onvoldoende aandacht en weinig inzicht zorgen dagelijks voor gevaar en doden. Maar dit is kwaad opzet, tot 4x toe. Vergeet niet dat beide net een vrachtwagen hadden ingehaald. Wat mss de reden is dat de bestelwagen niet remt maar het linker vak opzoekt om vrachtwagen vrij te zetten wanneer het duidelijk is dat de M3 gaat brake-checken bij het zakken van linker naar rechtvak. Aan rijrichting en snelheid te zien ben ik quasi zeker dat M3 van de pechstrook kwam. 

Stel dat M3 afgesneden werd door bestelwagen, waarom is die dan niet meteen agressief maar pas na het pharen? M3 weet ook ergens dat hij in fout is door pechstrookmaneuvre en afsnijden bestelwagen en dat die lichtsignaal kon verwachten. Dus in het geval M3 afgesneden zou zijn geweest had die de bestelwagen al aangevallen voor dat het pharen gebeurde denk ik.

Ik vind dit voorval belangrijk omdat het een precedent is. Autocamera's gaan meer en meer verkocht worden en FB gaat als publieke "schandpaal" gebruikt worden. Moeilijke materie lijkt me.

Geplaatst:

Ben je nog altijd niet veel mee, tkan nog altijd dat de BMW aan 200 afkwam en de camionette hem coupeerde.

'Maar je mag maar 120 rijden'.. Je ziet hoe snel het grote publiek de M3 bestuurder zonder 1 seconde te twijfelen aan de schandpaal nagelt, zo kortzichtig.

Dan moet die M3 er maar rekening mee houden dat er hem iemand kan couperen he als hij 200 wil rijden.

Zelfs al werd hij gecoupeerd aan 200, dat geeft hem nog altijd het recht niet tot zo'n gedrag.

Agree.

Best ergerlijk als mensen je voor de zoveelste keer niet zien aankomen en jij vol in de remmen mag, of zelfs uitwijken naar rechts. Maar ik probeer mezelf er toch ten alle tijden van bewust te zijn dat als ik (veel) harder rijd dan toegelaten, de meeste Belgen (die maar 1x/minuut in hun spiegels kijken en denken daarbij alles onder controle te hebben) mijn snelheid onvoldoende/te laat inschatten en het een logisch gevolg is dat IK me daar op moet voorbereiden. En je kan dan wel eens binnensmonds mompelen (en aan je faren trekken), maar wat agressief gaan doen of andere bestuurders kloten is compleet zinloos, en onterecht.

Geplaatst:

Voor hetzelfde geld gaat er morgen een filmpje viraal van een forumlid die aan 200 per uur op de autostrade rijdt, want 90% van de Belgen zal dat ook wel roekeloos en levensgevaarlijk vinden  :noparty:

Edit: blijkbaar is topic geen CC :P

Gast wooter
Geplaatst:

Wat velen missen is afvragen wat er zich vooraf afspeelde. Ik ben er vrij zeker van dat die BMW naderde, waarschijnlijk aan een vlotte snelheid, en dat die met zijn camionette daar zich niks van heeft aangetrokken en naar links is gegaan... Die BMW was daar niet mee opgezet - zo een gedrag gebeurt vaak op de E314 - en wou toch zo snel mogelijk voorbij, en zag een kans om er langs rechts voorbij te blazen. Een berekend risico.

Maar dan rijdt die BMW door, en ziet ie in zijn achteruitkijkspiegel dat die met zijn camionette na hem gehinderd te hebben, nog met zijn grootlichten gaat flikkeren alsof de BMW de camionette gehinderd heeft!

Ik kan me dus levendig voorstellen dat de stoppen zijn doorgeslagen bij die met zijn BMW, en hij dan dergelijk gedrag is gaan doen.

Wat je dus moet beseffen is dat het filmpje enkel de reactie van de BMW-rijder laat zien op het gedrag van de camionette. Het laat niet het gedrag van de camionette zien, niet de afstand tussen de twee voertuigen, niet de snelheid van de camionette en de BMW...

Ik ken de E314...  Ik heb zelf andere mensen hun stoppen zien doorslaan. Meerdere keren zelfs. Mijn broer heeft ook verhalen, en die rijdt conservatiever... Laatste keer was bv ook een camionette die zonder aangeven naar links kwam, vervolgens een remtest uitvoerde en tenslotte met handgebaren vond dat hij voorrang had. Was ik die dag met de auto geweest, had ie een dashcam gehad en had ik remtesten gedaan, was ik ook misschien op TV gekomen. Al sjans dat ik niet gek ben van remtesten. Meestal in mijn geval zijn het anderen die zo een stunts uithalen...

Geplaatst:

En hoedanook een dwaas manoeuvre van die Mdreier, wat er ook aan vooraf ging, al zou het me idd niet verwonderen dat die camionettebestuurder er zelf z'n steentje aan heeft bijgedragen. Maar eigenlijk boeit me dat weinig, niets nieuws aan, zo'n dingen gebeuren dagelijks, overal.

Wat ik verontrustender vind is hoe de onwetende gemeenschap zich gaat bezighouden met zulke filmpjes op social media te verspreiden, er over gaat oordelen, en dan zelf foutief met het vingertje gaat wijzen naar de eerste de beste goedzak. Bij voorkeur een zelfstandige die het zich wel eens zou kunnen veroorloven met een auto te rijden die ze zich zelf niet kunnen permitteren, 2 vliegen in één klap. Zelf hun hersenen gebruiken en het oordelen overlaten aan mensen die de feiten kennen en daartoe bevoegd zijn... ach, waarom zouden we, FB is toch veel efficiënter om iemand de grond in te boren.

Op zo'n momenten hekel ik het bestaan van social media, en vooral de toegankelijkheid ervan voor mensen die niet in staat zijn meerdere hersencellen tegelijk te activeren. Alleen al de manier waarop zo'n discussie er gevoerd wordt.... degoutant.

• Vind ik leuk 6
Geplaatst:

Wat velen missen is afvragen wat er zich vooraf afspeelde. Ik ben er vrij zeker van dat die BMW naderde, waarschijnlijk aan een vlotte snelheid, en dat die met zijn camionette daar zich niks van heeft aangetrokken en naar links is gegaan... Die BMW was daar niet mee opgezet - zo een gedrag gebeurt vaak op de E314 - en wou toch zo snel mogelijk voorbij, en zag een kans om er langs rechts voorbij te blazen. Een berekend risico.

Maar dan rijdt die BMW door, en ziet ie in zijn achteruitkijkspiegel dat die met zijn camionette na hem gehinderd te hebben, nog met zijn grootlichten gaat flikkeren alsof de BMW de camionette gehinderd heeft!

Ik kan me dus levendig voorstellen dat de stoppen zijn doorgeslagen bij die met zijn BMW, en hij dan dergelijk gedrag is gaan doen.

Wat je dus moet beseffen is dat het filmpje enkel de reactie van de BMW-rijder laat zien op het gedrag van de camionette. Het laat niet het gedrag van de camionette zien, niet de afstand tussen de twee voertuigen, niet de snelheid van de camionette en de BMW...

Ik ken de E314...  Ik heb zelf andere mensen hun stoppen zien doorslaan. Meerdere keren zelfs. Mijn broer heeft ook verhalen, en die rijdt conservatiever... Laatste keer was bv ook een camionette die zonder aangeven naar links kwam, vervolgens een remtest uitvoerde en tenslotte met handgebaren vond dat hij voorrang had. Was ik die dag met de auto geweest, had ie een dashcam gehad en had ik remtesten gedaan, was ik ook misschien op TV gekomen. Al sjans dat ik niet gek ben van remtesten. Meestal in mijn geval zijn het anderen die zo een stunts uithalen...

Pure speculatie.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid