Ga naar inhoud

4x4 Werkpaard?


The Swede

Aanbevolen berichten

Kostprijs?

De gewone versie kan je vinden voor minder dan 2K (al zou je beter wat meer uitgeven)

De 4x4 en verhoogd zoals hier getoond (en wat je nodig heb) vind ik geen van te koop momenteel.

Ik schat 8-12K afhankelijk van de staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:fp::lolz:

'k Denk toch dat we voor iets gaan gaan dat iets recenter is en waar ge iets makkelijker onderdelen voor vindt in Europa.

Moet ook nog wat redelijk rijden op de weg. Uiteindelijk wordt het daar het meest gebruikt, met belading en trailer weliswaar.

Ssangyong Rexton lijkt nog redelijk. Enkele honderden GBP's duurder, maar wel allemaal recenter (2005-2006), 2.7 CDi motor van Benz erin, automaat, ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al zei op't ander forum. De 2.7 cdi van ssangyong is mercedes onderblok en eigen ontworpen cdi cilinderkop. Ook de kwaliteit van de injectoren is ondermaats naar't schijnt.

OT:

- Unimog ( B) )

- Defender 110 of 130 cc

- Landcruiser

- Hilux

- Mitsu Pajero

- Wrangler

Voorzien van de juiste banden gaan die dingen héél ver raken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

, 2.7 CDi motor van Benz erin, automaat, ...

een garantie dat je het komende jaar nog een keer de aankoopprijs gaat mogen bijleggen aan herstellingen...

in die optiek zou ik overwegen 3k uitgeven en richting landcruiser, patrol,... gaan

en ik kan ondertussen zeggen dat +400k km voor een goed onderhouden cruiser geen reden is om er langs weg te lopen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al zei op't ander forum. De 2.7 cdi van ssangyong is mercedes onderblok en eigen ontworpen cdi cilinderkop. Ook de kwaliteit van de injectoren is ondermaats naar't schijnt.

OT:

- Unimog ( B) )

- Defender 110 of 130 cc

- Landcruiser

- Hilux

- Mitsu Pajero

- Wrangler

Voorzien van de juiste banden gaan die dingen héél ver raken..

Ik wist niet dat de cilinderkop van Ssangyong zelf was. Dat gezegd zijnde, als ik zie hoeveel CDi's er daar met open motor staan bij de dealer, dan kan het niet zoveel slechter als MB zelf zijn.

Interessante ideeen. Unimog is wel geen wagen die je makkelijk voor weggebruik inzet. Bovendien zit je met hetzelfde probleem als de G (prijs).

Hier is "werkpaard" bedoeld als iets waarmee je spullen vervoert, maar ook regelmatig eens een hele nest mensen met valiezen en skis mee rondrijdt.

De Pajero staat er al bij in de openingspost (zie tweede optie), de Landcruiser, heel graag... maar de prijs maakt het dat niet waard voor wat er mee gereden zal worden.

HiLux werd al meerdere malen aangehaald. Problemen: geen 4x4, 2.4 diesel is echt amechtig, roest op de dood (tenzij je een duur exemplaar weer vindt), en algemeen niet echt makkelijk te vinden.

Defender werd ook al besproken. Persoonlijk zie ik echt het nut van dat model niet in. Het is minder comfortabel en minder practisch dan een Disco, niet betrouwbaarder (zelfde mechaniek) en ook niet terreinvaardiger. En het is niet goedkoper.

En dan de Wrangler... Een gesloten model daarvan vinden, is haast uitgesloten. Haal er efkes de Altas bij en je begrijpt direct waarom ge daar een dichte wagen wilt ;)

Ik zou voor zoiets gaan:

http://classifieds.p...ally-car/906708

Vierwielaandrijving check

Betrouwbaar check

Budget check

Ruimte het is een beetje zoals een meisje van veertien moeilijk om er in te raken maar als het lukt scheurt het wel lekker

:lolz:

Waarom zou ik dat doen als ik er al een kist staan heb die rondjes hierrond rijdt?

OT, en antwoordend op Frekkel: je moet deze wagen niet in de optiek van normaal gebruik zien. Moest ik er elk weekend mee rijden en plannen hem jaren te houden, dan zou ik idd direct een Landcruiser kopen.

Feit is, ik ben tegenwoordig wel een 10-12 weekends per jaar in Finland. Tijdens 2 of 3 van die weekends doe ik eens wat langere afstanden (enkele 100kms) en doorgaans gebeurt dat met de Evo want 't is toch alleen Hannu en ik die erin zitten. 1 of 2 keer moeten er wat meer mensen mee en d'r moet een 3-4 keer een kart mee in de koffer, al dan niet met trailer erachter.

Dus op zich, super-gelimiteerd gebruik.

Feit is wel, voor die enkele keren, zit ik nu altijd met den ambras van een wagen te moeten huren als er bijkomende gasten zijn, en / of bij vrienden te moeten langslopen voor transport etc. Dat kost mij per jaar gemakkelijk een goei 1000 Euro.

Dit voertuig moet hiervoor instaan. Komen er grote kosten aan, dan is het simpel: uiteenvijzen en in onderdelen verkopen, en een nieuwe 4x4 in UK halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is het probleem bij zo een aankopen he. Je hebt iets nodig dat je niet vaak gaat gebruiken dus daar veel geld aan hangen is gewoon te zot. Als je dan echter een goedkope auto zoekt zit je met het risico dat de paar keer dat je hem nodig hebt het ding het laat afweten, en dan sta je daar ook mooi.

Niet gemakkelijk een juiste balans te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is het probleem bij zo een aankopen he. Je hebt iets nodig dat je niet vaak gaat gebruiken dus daar veel geld aan hangen is gewoon te zot. Als je dan echter een goedkope auto zoekt zit je met het risico dat de paar keer dat je hem nodig hebt het ding het laat afweten, en dan sta je daar ook mooi.

Niet gemakkelijk een juiste balans te vinden.

Yup, so true.

Dat gezegd zijnde, zijn de problemen die je met een oudere wagen kan hebben niet altijd problemen die je echt imobiliseren. Dempers, rollagers, etcetc kunnen aö wat verslijten, maar je gaat daar nog gemakkelijk enkele duizenden kms mee rijden.

Een starter, batterij en de ontsteking is eigenlijk al wat deftig moet werken. En de batterij is bij zowat elke auto dezelfde, blijft de starter en ontsteking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De motor zelf is in elke auto dezelfde: een hoop metalen onderdelen die bewegen en waar olie doorvloeit. De éne slijt gewoon al wat meer dan de andere.

Een V8 of zelfs TDi van Land Rover gaat is sé niet zoveel verschillen kwa kwaliteit van een Nissan motor.

Kwaliteit van randapparatuur, bekabeling en assemblage maken wel een serieus verschil.

En als ik natuurlijk een turbo kan vermijden, dan graag want da's al iets minder dat kapot kan gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg een lijst te zien.

Da's omdat hij al weg is. Was een ML 320 van 1999 met 170000km op de teller. Leek in redelijk goeie staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je effectief met een aanhangwagen door een halve meter sneeuw wilt ploegen... mag je een Unimog of Hummer H1 pakken. Zonder portaalassen lukt dat niet, dan wordt zowat elke gewone 4x4 een bulldozer die zich bij gebrek aan grip direct vastrijdt.

Nog een auto waar veel mensen niet aan denken, maar die ik wel durf aan te raden (heb er zelf een goed jaartje mee rondgebold) -> Toyota 4-runner. In grote lijnen gelijk aan een HiLux, maar dan met spiraalveren achter en een gesloten, erg ruime, koffer.

Heb toen met een aantal (betaalbare) 4x4's testgereden - RR classic, Frontera, Terrano en nog wat van die dingen - en ik vond de 4-runner in vergelijking opmerkelijk comfy en aangenaam rijden. Verder is ie zowat even onvernietigbaar als een HiLux.

Verkrijgbaar met 2.4td, 3.0td en 3.0 V6. Ik had de eerste, de tweede lijkt me het aangenaamste.

http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=223281999&cd=634874552320000000

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's omdat hij al weg is. Was een ML 320 van 1999 met 170000km op de teller. Leek in redelijk goeie staat.

qua onderstel is zo'n 163 een ramp (speling rotullen, gebroken veren, lekke dempers, ...) , en in dieseluitvoering is de motor (hd pompen, injectoren,...) dat ook, dus begin daar niet aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

qua onderstel is zo'n 163 een ramp (speling rotullen, gebroken veren, lekke dempers, ...) , en in dieseluitvoering is de motor (hd pompen, injectoren,...) dat ook, dus begin daar niet aan.

Wij hebben bijna 200.000km gedaan met een W163 ML 320, eentje van de allereerste nog (met dat glad leder in de deuren etc.). Eigenlijk nooit problemen mee gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vader heeft met zijn W163 ML 270 feitelijk ook geen problemen, zelfs zo goed als geen roest (buiten de chauffeursdeur na : toch een echte mercedes :D). Nu wel de uitlaatpakkingen die lekken. Ook eens ophangingstukken vervangen (eigen schuld : gaan rondhotsen op een bouwterrein en dan wat stenen willen verplaatsen met de ophanging :roll: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

van de +10 163's die we lopen hadden heb ik op zeker 8 daarvan grote (+2000€) werken moeten uitvoeren of grote bestekken laten maken.

Met als orgelpunt een bestek van 6000€ (incl 4 banden welliswaar) nadat ik eigenlijk al een onderhoud van+1000€ gedaan had (waarvan de eigenaar uiteindelijk een 166 gekocht heeft)

Dus geloof me vrij als ik zeg dat jullie best geluk gehad hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed om weten. De 163 is dus geen eenduidig betrouwbare wagen. Ik dacht dat hij alleen slecht was afgewerkt :(

Als je effectief met een aanhangwagen door een halve meter sneeuw wilt ploegen... mag je een Unimog of Hummer H1 pakken. Zonder portaalassen lukt dat niet, dan wordt zowat elke gewone 4x4 een bulldozer die zich bij gebrek aan grip direct vastrijdt.

Nog een auto waar veel mensen niet aan denken, maar die ik wel durf aan te raden (heb er zelf een goed jaartje mee rondgebold) -> Toyota 4-runner. In grote lijnen gelijk aan een HiLux, maar dan met spiraalveren achter en een gesloten, erg ruime, koffer.

Heb toen met een aantal (betaalbare) 4x4's testgereden - RR classic, Frontera, Terrano en nog wat van die dingen - en ik vond de 4-runner in vergelijking opmerkelijk comfy en aangenaam rijden. Verder is ie zowat even onvernietigbaar als een HiLux.

Verkrijgbaar met 2.4td, 3.0td en 3.0 V6. Ik had de eerste, de tweede lijkt me het aangenaamste.

http://nl.autoscout2...874552320000000

Wel, door een halve meter sneeuw moeten we daar nooit ploegen. Ginder hebben ze sneeuwruimers. Wel heb je altijd ijs. Overal (incluis snelwegen) en 7 maand lang.

Wat wel nogal eens gebeurt, is dat je bij het parkeren een paar wielen verkeerd zet en gezien de sneeuw daar superlicht poeder is, zak je er direct tot aan het chassis in. Dan is even de boel kunnen sperren wel handig.

4-runner past idd bij de HiLux. Zelfde probleem: roest, inschakelbare 4x4 en bijna onvindbaar in UK (zeker aan een redelijke prijs / kwaliteit). Ik geef dan zeker de voorkeur aan de Mitsubishi Shogun of de Nissan Terrano II. Bij Toyota komen we zo steeds weer bij de LandCruiser 90 aanbeland.

Welke ik wel zat te bedenken, was de Isuzu Trooper. Naar het schijnt goede motoren.

http://www.autotrader.co.uk/classified/advert/201245491561465/sort/default/usedcars/quantity-of-doors/5/maximum-mileage/over_100000_miles/price-to/2000/model/trooper/make/isuzu/onesearchad/used/onesearchad/nearlynew/onesearchad/new/page/1/radius/1500/postcode/rh28qh?logcode=p

Spijtig dat deze geen automaat heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is er mis met inschakelbare 4x4?

In België stoort dat enigszins, in de regen moet je of met rwd rijden, of met een hoop gewrik in de aandrijflijn en extra bandenslijtage. Maar op ijs en sneeuw kan je die toch gewoon continu in 4x4 HI laten staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn pa verkoopt zijn G 270 CDI, lang.

Heb 'm nog niet gevraagd achter de prijs, maar moest ie voor 2k gbp weg mogen... koop ik 'm zelf wel.

Mag je altijd eens in PM zetten! Budget hier is wel iets hoger dan 2k, dus misschien past dat wel.

Wat dacht je van een x3 20D?

te hoge koffer om makkelijk te laden, grootte ervan is wel ok.

Kregen dat wild zwijn van 55kg gisteren toch makkelijk erin getild. Paste net :)

Toyota Hilux

*start bij temperaturen waarbij hel bevriest (als je ermee naar de noordpool kan rijden, moet dat wel lukken)

*kart en andere brol in de koffer moet lukken aangezien het een pick-up is

*koop een crewcab en je krijgt daar 5 personen in geduwd.

Helaas brengen iets of wat fatsoenlijke pickups met een enigzins normale km stand nog 'goud geld' op.

.. en zoiets ? plaats genoeg om veel materiaal en / of gasten mee te pakken.

http://classifieds.p...chamonix/860277

Deze met wat onderhandelen

http://classifieds.pistonheads.com/classifieds/used-cars/mitsubishi/shogun-pajero/2000-x-mitsubishi-pajero-new-pajero-3-5-v6-gdi-automatic-4x4-petrol/862334

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid