Ga naar inhoud

Toekomst lichte vracht

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik zit met de gedachte te spelen om volgend jaar een Dodge Ram Hemi te kopen...

Het enige dat me momenteel tegenhoudt, is dat ik wat schrik heb dat de lichte vracht regels door strikske worden aangepast.

Iemand een idee hoe het precies zit, en hoe het eventueel zal verlopen?

Bijkomend vraagje: kan ik een Ram kopen in Duitsland en die hier inschrijven als lichte vracht?

Geplaatst:

koop zoiets ALLEEN in .BE

MET alle documenten reeds in orde!!!!!!!!!!!!!!

'k hoor niets anders dan PUUR miserie om zo'n krel geïmporteerd te krijgen

Geplaatst:

Ik denk dat Lefty hierover meer uitleg kan geven.

Geplaatst:

idd!

Geplaatst:

Dat kan al serieus tellen als tip. Mijn broer is aan het kijken om een exemplaar te kopen! Bedankt!

Geplaatst:

Kameraad heeft zijn Silverado SS paar jaar geleden nieuw uit US laten komen via een 'grijze importeur' in NL die alles geregeld heeft. Geen problemen gehad.

Geplaatst:

En ik vraag me nog altijd af of Renault de Clio V6 wil erkennen als lichte vracht :D Geen reactie op mijn mails :(

Geplaatst:

Met zo een Pick-Ûp lijkt mij het probleem op importeren en erkennen van lichte vracht niet moeilijk.

Geplaatst:

Zijn lichte vracht regels federale of gewestelijke materie? Indien gewestelijke kan ik wel eens navragen.

In ieder geval gaan ze een auto die al LV is, niet snel omzetten naar niet LV denk ik.

Tis een beetje hetzelfde als bij de oldtimerregeling. Er zijn geruchten, maar op de bevoegde kabinetten is men er zelfs nog niet mee bezig

Geplaatst:

oldtimerregeling gaat veranderen, maar moet nog ondertekend worden. Je gaat meer mogen met je O-plaat, daar staat wel tegenover dat je driejaarlijks naar de keuring moet gaan en dat die strenger zal zijn dan de oude oldtimerkeuring.

Onderzocht om dat te veranderen, maar de kosten wegen niet op tegen de baten (lees : heel weinig daily-rijders in verhouding met de groep oldtimers)

Bij LV ligt dat wel even anders : veel zware motoren en ook hot hatches op LV, waarvan de ombouw duidelijk omwille van de taxen is gedaan. Als ze die regel gaan afschaffen of veranderen vrees ik dat er veel kleinere aannemers of "doe-het-zelvers" met hun berlingo's ook de dupe gaan zijn.

Geplaatst:
oldtimerregeling gaat veranderen, maar moet nog ondertekend worden. Je gaat meer mogen met je O-plaat, daar staat wel tegenover dat je driejaarlijks naar de keuring moet gaan en dat die strenger zal zijn dan de oude oldtimerkeuring.

Onderzocht om dat te veranderen, maar de kosten wegen niet op tegen de baten (lees : heel weinig daily-rijders in verhouding met de groep oldtimers)

en uw bron is... ? Zegt iig niets over de taxen

Geplaatst:
en uw bron is... ? Zegt iig niets over de taxen

taxen veranderen NIET, het ging om het afschaffen van het oldtimerstatuut. Er was sprake van de leeftijd op 30 jaar te gaan leggen ipv 25jaar (voor jouw M5 geen goed nieuws, al zouden de taksen niet veranderen, dus toch goed nieuws ;) )

http://www.bfov-fbva.be/index.php/dossiers-news/81-dossiers/220-visie-oldtimerstatuut

• 4 jaren later...
Geplaatst:

Om het topic van @Brunault niet te vervuilen met een discussie over lichte vracht, wil ik de vraag hier toch wel eens stellen. 

Volgens mijn boekhouder zou een E63s break of RS4 Avant in de ogen van de fiscus niet meer voldoen aan de definitie van lichte vracht. Dit is zijn antwoord op mijn vraag om zo'n auto als LV in te schrijven...

De Mercedes E Break zal volgens mij ook niet meer als echte lichte vracht worden aangenomen, uit recente rechtspraak blijkt dat enkel volgende 4 categorieën nog worden aanvaard door de administratie.

• pick-ups met zowel een enkele als een dubbele cabine
  • bestelwagens met een enkele of een dubbele cabine

Bij lichte vracht klopt het wel dat er geen inverkeerstelling is en de verkeersbelasting is minimaal, maar ook hier is aan gesleuteld https://belastingen.vlaanderen.be/tarief-groene-verkeersbelasting-voor-lichte-vrachtwagens-vanaf-01072017dus ook deze verkeersbelasting zal in principe duurder worden dan voorheen.

Qua BTW aftrek volgt deze het beroepsgebruik bij gemengd gebruik van een lichte vracht (vooraf te bepalen) maar de administratie voorziet 2 forfaits:

• 85% aftrek BTW indien voornamelijk beroepsgebruik
  • 35% aftrek BTW indien voornamelijk privégebruik.

Ook het voordeel alle aard blijft behouden, maar voor lichte vracht bestaat hier geen formule voor, hier wordt de ‘werkelijke waarde’ aangerekend, dat is een raming van het bedrag dat de gebruiker normaal zou hebben betaald om van hetzelfde voordeel te kunnen genieten, in de praktijk is dit vaak de som van alle kosten van de auto, verminderd met het beroepsgedeelte, en dit wordt dan aangenomen als het voordeel alle aard.

De fiscale aftrekbaarheid blijft in principe wel 100% voor de echte lichte vrachtwagens.

Heeft mijn boekhouder gelijk, en krijg ik dit niet verantwoord, of is hij te voorzichtig in zijn stelling, en zou het wel kunnen?

Geplaatst:

https://financien.belgium.be/nl/particulieren/vervoer/inschrijving_en_belastingen/lichte_vrachtauto#q1

Ik denk dat je zo een AMG wel onder deze norm kan proberen:

Bestelwagens met enkele cabine. Kenmerken:

• een passagiersruimte die, naast die van de bestuurder, ten hoogste twee plaatsen bevat
  • een laadruimte die is afgesloten van de passagiersruimte door een tussenschot van ten minste 20 cm hoogte of bij gebrek hieraan door de rugleuning van de enige rij zetels
  • een laadruimte waarvan de lengte minstens 50% bedraagt van de lengte van de wielbasis
  • een laadruimte die over haar hele oppervlakte bestaat uit een van het koetswerk deel uitmakende, vaste of duurzaam bevestigde horizontale laadvloer zonder verankeringsplaatsen voor bijkomende banken, zetels of veiligheidsgordels

Als men dus een E65S AMG kan ombouwen waarbij er een vlakke laadvloer ontstaat die qua lengte langer is dan de helft van de wielbasis, met tussenschot achter de voorstoelen van +20cm, en er geen veranderingspunten voor banken, zetels en veiligheidsgordels meer zijn... Dat betekent volgens mij ook de bestaande verankerpunten dichtlassen...

Geplaatst:

Ze zullen het wel eens aanpakken, al zal het ook van de interpretatie van de controleur afhangen.

Dit jaar GLS63 en G63 in lichte vracht geleverd. Maar buiten dat komt het vrij weinig voor, zo nieuw op bestelling.

Laatste paar maanden zijn er 3 E63S AMG Break verkocht bij ons, allemaal gewoon inschrijven op de managementvennootschap.

Geplaatst:

Dat geloof ik toch niet meteen @BMWMB.

De wet (enfin, het Koninklijk Besluit van 15 maart 1968 - technische eisen) bepaalt nog altijd wat een lichte vrachtauto kan zijn.
En dat is ook een stationwagen (koeswerktype AC) die door verbouwing met akkoord van de constructeur aan volgende voorwaarden voldoet:
- vaste verticale scheidingswand van minstens 20 cm hoog achter de zitplaatsen
- laadruimte met een lengte in de langsrichting van minimum 50% van de wielbasis
- in de laadruimte geen bevestigingspunten voor zitplaatsen

Indien de Mercedes E break daaraan voldoet, dan is het een lichte vracht.
Of om de woorden van jouw boekhouder te gebruiken: dan is het een bestelwagen met een enkele cabine.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Als ik zie wat je kan uitsparen door geen VAA te betalen, kan je idd een wagen kopen op de firma, en deze effectief enkel maar gebruiken voor de firma, en daarnaast een kleine wagen privé kopen voor woon-werkverkeer. Ik zou dat perfect kunnen doen. 

Eigenlijk moet ik zelfs geen wagen bijkopen, want ik heb er al 2 privé ingeschreven in de garage staan.

Mij stoort het dat ik VAA moet betalen voor slechts 10% van de tijd dat ik mijn auto privé gebruik. We hebben de Range als gezinswagen,waar we de volle pot VAA voor betalen, en dan heb ik nog 2 Porsches om in mijn vrije tijd te gebruiken. 

Geplaatst:
8 minuten geleden, wooter zei:

geen veranderingspunten voor banken, zetels en veiligheidsgordels meer zijn... Dat betekent volgens mij ook de bestaande verankerpunten dichtlassen...

KB spreekt enkel van "bevestigingspunten voor zitplaatsen" die niet aanwezig mogen zijn, of die verwijderd moeten worden of onbruikbaar gemaakt door:
- een lasnaat
- het aanbrengen van een plaat die aan de vloer van de laadruimte is gelast of vastgeklonken

Geplaatst:

Zal vooral afhangen van welke controleur je hebt en hoe ver je het wil rekken. (tot in de rechtbank)

Geplaatst:

Het kan dus een punt van discussie worden!? En daar heb ik geen zin in. Stel dat je het niet verdedigt krijgt, dan krijg je wel een dikke rekening gepresenteerd.

Geplaatst:

Bij VW staat dit bij de meeste wagens gewoon als optie in de configurator. Zolang je aan de eisen voldoet voor een bestelwagen dubbele cabine is er toch geen probleem? 

Geplaatst:
1 minuut geleden, TomT zei:

Bij VW staat dit bij de meeste wagens gewoon als optie in de configurator. Zolang je aan de eisen voldoet voor een bestelwagen dubbele cabine is er toch geen probleem? 

Dit.

Het enige waar discussie kan over zijn is over de 100% aftrekbaarheid en het vrijgesteld zijn van VAA, indien je er ook privé kilometers op zet, net zoals dat zo is bij bv een Vito.

Geplaatst:
3 minutes ago, TomT said:

Ja dat is de theorie.

Als ik morgen bij u ne Golf diesel kom kopen, en ik laat die ombouwen naar LV en ik krijg controle geef ik het 98% kans dat dat zo passeert.

Als ik morgen bij bleke willy nen E63 estate koop en ik laat die ombouwen naar LV, en ik kan niet aantonen dat ik die LV laadruimte ook effectief heel vaak bezig voor mijn beroep, en ik krijg controle geef ik het 5% kans dat dat zo passeert.

Want ge kunt op papier wel gelijk hebben, maar wie gaat hiervoor naar de rechtbank trekken? Als je constant met stukken moet rondrijden kan je dat uitleggen, maar in veel beroepen is dat niet zo, en dan wens ik u veel succes

Natuurlijk wordt dat een punt van discussie, want men weet donders goed waarom je dat doet. 

• Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Geplaatst:

Ik herinner me nog dat een Megane RS uiteindelijk niet meer in te schrijven was als lichte vracht. Was iets met de koffer(klep) die een bepaalde grootte moest hebben. 

Geplaatst:

Enfin, als ze slim zijn nekken ze u niet op dat LV verhaal, maar trekken ze het beroepskarakter onderuit en krijgt ge daar een VAA factuur van ik zal u nekeer gaan hebben voor x% privé kilometers.

Aan de 100% aftrek kunnen ze enkel komen als ze het beroepskarakter van het voertuig volledig betwisten. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in