gTa 28.077 Geplaatst: 17 juni 2013 Geplaatst: 17 juni 2013 Dat is iets waarvan ik ongelooflijk schrok op die slip/driftcursus die ik mocht meedoen overlaatst. Dat zijn allemaal auto's die 'wij' (=het personeel dat uitgenodigd was om te komen rijden) als onze broekzak (zouden moeten) kennen; maar er was dus NIEMAND (behalve ik (ik weet het, 't klinkt redelijk arrogant)) die deftig met die auto's kon slippen. Ik veronderstel toch op z'n minst dat die mensen relatief gepassioneerd zijn, en dus ook van 'rijden' houden... Maar blijkbaar was ik een zeer eigenaardig persoon in de groep, die dag. Verwondert jou dat nog? Als ge met de doorsnee autoverkoper praat is dat toch ook niks anders dan praten met een doorsnee wasmachineverkoper bij Van den Borre? Minimale productkennis (nét genoeg om te voldoen), dat voel je vaak. En passie voel je uiterst zelden. Wat wil je dan nog dat mensen, die nooit (zoals wij hier) Kallo-driftritjes en zo gaan doen, plots daar een niveau uit hun mouw schudden? Ik heb bij de gratie van de toenmalige PR-manager ooit de Porsche Driving Experience kunnen meedoen op Francorchamps. De meeste waren Porsche-eigenaren en 't waren allemaal "liefhebbers", maar ik heb er daar zo goed als geen één deftig rondjes zien draaien. Er zaten enkele lastige karren bij (911 Carrera Cabrio met automaat en brede rubbers achteraan, miljaar die moest ge hard bruskeren en dan thin margin om op te vangen, en daarna de automaat die 't lastig maakte om het nodige toerentalbereik aan te houden), maar de meeste waren echt easy te driften (smalle 98x-voorwielen op de achteras van allemaal) en daar bakten al die mannen zo goed als niks van. Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 17 juni 2013 Geplaatst: 17 juni 2013 Gezien het hier tenslotte toch over de 991 gaat, raad ik je aan om eens met een manuele te rijden. Dat valt sérieus tegen, op vlak van 'gevoel'. Koppeling voelt zéér artificieel aan, en de pook verzetten is toch ook niet je dat (hoewel dat bij de non GT/RS modellen nooit fantastisch is geweest), op vlak van gevoel. Imo een grote stap terug in vergelijking met het manueel schakelen in een 997. Ik heb nog maar recent kort met een 991 kunnen rijden, PDK uiteraard. Gezien het gigantisch percentage manuele versies én het feit dat ik even makkelijk achter een Porsche-stuur geraak als ik 's morgens opsta, lijkt me jouw suggestie nog niet zo snel te verwezenlijken. Maar ik geloof je helemaal. Daarom dat ik een 991 ook nooit met 'n manuele bak zou moeten. Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 17 juni 2013 Geplaatst: 17 juni 2013 Ok. Andere optiek dan: Hoeveel % van de eigenaars zijn capabel van dat een beetje deftig te doen denk je? Zie mijn ervaringen op PDE op Spa. Close to zero. Quote
Matteus 510 Geplaatst: 17 juni 2013 Geplaatst: 17 juni 2013 Wat ik me herinner van de 997/987 is dat een short-shift een must is, anders voelen 5 en 6 echt zoals vitessen in een camionette Idd. En dat is bij een 991 zeker niet anders. Alleen voel je nu nog minder de 'mechaniek' door de pook. Quote
Matteus 510 Geplaatst: 17 juni 2013 Geplaatst: 17 juni 2013 Ok. Andere optiek dan: Hoeveel % van de eigenaars zijn capabel van dat een beetje deftig te doen denk je? Werkelijk géén idee! Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 17 juni 2013 Geplaatst: 17 juni 2013 Het is toch niet alsof ik zoveel 'deftige' rij-ervaring heb me die auto's? Waarom lukt het mij dan wél, op zo'n driftdag? Omdat ik uit interesse (en wss beetje dommigheid ook) heb zitten experimenteren met mijn eigen auto's, en op die manier min of meer heb geleerd hoe een auto zich in welke situatie gedraagt, en hoe je daarop moet reageren om een bepaald effect te verkrijgen. En dat heeft niets met geld of andere 'able-heid' te maken, maar met interesse en passie. Dat waren voor de rest trouwens allemaal mensen van PI zelf, of van andere garages in functies die (ver) boven mij staan in het organigram... Dus die mensen rijden algemeen gezien vaker met Porsche's in hun vrije tijd dan ik. Daar zeg je 't meteen. Ervaring. Lijkt futiel maar o zo belangrijk. Wij gaan hier geregeld 'es in groep de drifttoer op, niks leukers. Als 't sneeuwt staat onze wereld op z'n kop en schuimen we 't halve land af om dwars te kunnen peren. Dat leert je een pak, denk ik. En als je zoiets nooit gedaan hebt en je moet dat meteen ten uitvoer brengen op een skidpad (zelfs nat), dan is dat meteen "moeilijk". Ik was oorspronkelijk helemaal niet aan de driftsport, maar wou het leren om veiliger te kunnen circuitrijden. Uiteindelijk vind ik 't wel leuk, maar zo af en toe. 'k Vind het een belangrijke kennis om 'es "met onderbouwde zelfzekerheid" herder te kunnen rijden hier en daar. Gij drift al langer met uw karren en die van anderen, en ge hebt er duidelijk de feeling voor. Niet moeilijk dat ge dan op die cursus de hoofdvogel afschoot... Quote
Matteus 510 Geplaatst: 17 juni 2013 Geplaatst: 17 juni 2013 Verwondert jou dat nog? Als ge met de doorsnee autoverkoper praat is dat toch ook niks anders dan praten met een doorsnee wasmachineverkoper bij Van den Borre? Minimale productkennis (nét genoeg om te voldoen), dat voel je vaak. En passie voel je uiterst zelden. Wat wil je dan nog dat mensen, die nooit (zoals wij hier) Kallo-driftritjes en zo gaan doen, plots daar een niveau uit hun mouw schudden? Ik heb bij de gratie van de toenmalige PR-manager ooit de Porsche Driving Experience kunnen meedoen op Francorchamps. De meeste waren Porsche-eigenaren en 't waren allemaal "liefhebbers", maar ik heb er daar zo goed als geen één deftig rondjes zien draaien. Er zaten enkele lastige karren bij (911 Carrera Cabrio met automaat en brede rubbers achteraan, miljaar die moest ge hard bruskeren en dan thin margin om op te vangen, en daarna de automaat die 't lastig maakte om het nodige toerentalbereik aan te houden), maar de meeste waren echt easy te driften (smalle 98x-voorwielen op de achteras van allemaal) en daar bakten al die mannen zo goed als niks van. In mijn naïviteit verwonderde dat mij nog ja... Hoewel ik mss ondertussen beter had moeten weten, I know. Is eigenlijk hetzelfde verhaal geweest wanneer ik begon bij Porsche. Na het verklaren van mijn passie voor techniek en technologie, voor vooruitgang en voor het merk zelf, was ik door het dolle heen dat ik mocht beginnen 'in een Porsche garaasj!" Nog tijdens m'n eerste week werd ik met verstomming geslagen door de algemene afwezigheid van passie en 'goesting', leergierigheid, enthousiasme, eigenlijk alle eufemismen die je kan bedenken, bij het personeel. Ben nu al bijna 4 jaar aan het 'vechten' (samen met nog enkelen) om dat er terug in te krijgen. Stilletjesaan lukt het toch, het verschil met toen is immens. 2 Quote
Matteus 510 Geplaatst: 17 juni 2013 Geplaatst: 17 juni 2013 Daar zeg je 't meteen. Ervaring. Lijkt futiel maar o zo belangrijk. Wij gaan hier geregeld 'es in groep de drifttoer op, niks leukers. Als 't sneeuwt staat onze wereld op z'n kop en schuimen we 't halve land af om dwars te kunnen peren. Dat leert je een pak, denk ik. En als je zoiets nooit gedaan hebt en je moet dat meteen ten uitvoer brengen op een skidpad (zelfs nat), dan is dat meteen "moeilijk". Ik was oorspronkelijk helemaal niet aan de driftsport, maar wou het leren om veiliger te kunnen circuitrijden. Uiteindelijk vind ik 't wel leuk, maar zo af en toe. 'k Vind het een belangrijke kennis om 'es "met onderbouwde zelfzekerheid" herder te kunnen rijden hier en daar. Gij drift al langer met uw karren en die van anderen, en ge hebt er duidelijk de feeling voor. Niet moeilijk dat ge dan op die cursus de hoofdvogel afschoot... Meer ervaring dan eens mijn eigen karren dwars gooien (ik tracht mijn zelfdiscipline hoog te houden als ik in andersmans wagen zit) op een verlaten stuk heb ik ook niet hoor. Ik heb nog nooit een driftdag gedaan, en volgens mij zelfs nog nooit een meter op circuit gereden (buiten nu die 8 ronden in Daytona, maar dat is niet te vergelijken). Dus blijf ik het toch vreemd vinden dat mensen die 25 jaar voor Porsche werken, niet in staat zijn om zo'n auto onder controle te houden op een driftparcours. Quote
ir_fuel 58.443 Geplaatst: 17 juni 2013 Geplaatst: 17 juni 2013 In mijn naïviteit verwonderde dat mij nog ja... Hoewel ik mss ondertussen beter had moeten weten, I know. Is eigenlijk hetzelfde verhaal geweest wanneer ik begon bij Porsche. Na het verklaren van mijn passie voor techniek en technologie, voor vooruitgang en voor het merk zelf, was ik door het dolle heen dat ik mocht beginnen 'in een Porsche garaasj!" Nog tijdens m'n eerste week werd ik met verstomming geslagen door de algemene afwezigheid van passie en 'goesting', leergierigheid, enthousiasme, eigenlijk alle eufemismen die je kan bedenken, bij het personeel. Ben nu al bijna 4 jaar aan het 'vechten' (samen met nog enkelen) om dat er terug in te krijgen. Stilletjesaan lukt het toch, het verschil met toen is immens. Gij maar vechten, en Porsche u ondertussen de ene Audi diesel na de andere in de werkplaats voorschotelen. Life's not fair 5 Quote
Matteus 510 Geplaatst: 18 juni 2013 Geplaatst: 18 juni 2013 Gij maar vechten, en Porsche u ondertussen de ene Audi diesel na de andere in de werkplaats voorschotelen. Life's not fair Achja, dat is het compromis dat je dan maar als liefhebber moet maken imo. Ondertussen werk ik nog steeds aan een pracht van een product, hoe je het ook draait of keert. Ik rijd dagelijks met wagens waarvan 95% van de mensen alleen maar van kunnen dromen, en dat probeer ik niet te vergeten. En tenslotte hoort een Cayenne Diesel daar zelfs ook bij (hoewel ik weet dat de gemiddelde forummer liever in een afthanse 318is okselvijvers zit te kweken...). 1 Quote
ir_fuel 58.443 Geplaatst: 18 juni 2013 Geplaatst: 18 juni 2013 En tenslotte hoort een Cayenne Diesel daar zelfs ook bij (hoewel ik weet dat de gemiddelde forummer liever in een afthanse 318is okselvijvers zit te kweken...). Ach, dat is maar een kwestie van symantics. 2 Quote
Tommie 10.472 Geplaatst: 18 juni 2013 Geplaatst: 18 juni 2013 Semantics uiteraard dus, maar dat wisten Matteus en gTa precies niet. Quote
Matteus 510 Geplaatst: 18 juni 2013 Geplaatst: 18 juni 2013 Semantics uiteraard dus, maar dat wisten Matteus en gTa precies niet. Oh excuseer, almachtige BMW verkoper! 1 Quote
Jokke_vlo 16.953 Geplaatst: 18 juni 2013 Geplaatst: 18 juni 2013 Normaalgezien mag een dubbelkoppelingboite nooit of te nimmer uit zichzelf op- of terugschakelen in manuele modus, TENZIJ je vertraagt en de motor onder stationnair toerental dreigt te trekken. Ahja, inderdaad. Input van de bestuurder dus, geen beslissing van de boite. Allez kom jong, ik verkies derde en geef gas en dan moet de chauffeur gaan voelen waar het kickdown momentje ligt bij een MANUELE stand, dat is dus de omgekeerde wereld hé ! Komaan zeg, input van de bestuurder. Nee dat heet brol en prutsen voor mij. In een manuel sport/race stand mag dat ding niet "denken" amen en uit. Over dat lage toerental wil ik een uitzondering maken. Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 18 juni 2013 Geplaatst: 18 juni 2013 Semantics uiteraard dus, maar dat wisten Matteus en gTa precies niet. Because all we don't mention, we don't know, and because length of dick is proven by indicating as many typos of others! Quote
Jokke_vlo 16.953 Geplaatst: 18 juni 2013 Geplaatst: 18 juni 2013 Aangezien ik mij moeilijk kan inbeelden dat je met Adaptive Cruise Control een rondetijdje wilt neerzetten op de Nürburgring, vraag ik me wel af welke andere 'dingen die voor u denken' je eigenlijk bedoelt, Jokke? Ik probeer Noem het esp sport, de Bosch Race module, whatever...... die dingen reageren na een input van bepaalde indicatoren. Beste voorbeeld had ik al eens gepend: je gaat op een snelle bocht af en wil met wat onderstuur erin om daarna vroeg vol op de gas te kunnen gaan, eender waar (baan, circuit....) dan gaan die hulpsystemen of (esp only) je remmen doen ingrijpen of het motormanagement je motor afremmen. Bij de moderne systemen beiden........ en lap je bent trager. Zet dat af en je gaat een stuk sneller, door de bocht, inclusief de afstand naar de volgende bocht....... Dat is leuk en op de NS die je nog niet perfect kent een VEILIG hulpmiddeltje, maar verder dient het alleen om, net als de sossen, iedereen een gelijk niveau te geven. Een slecht chauffeur gaat sneller zijn een ervaren zich ergeren. En vergeet niet dat er nog heel veel beter chauffeurs al Jokke zijn zenne. Een sportwagen mag toch ergens een sportwagen blijven. En dan kom je tot de essentie van de discussie of die technologie de beleving van een auto leuker maakt? Of gaat alles over gas indrukken en kijk hoe snel ik kan rijden? ps: ik ben anti-sos Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 18 juni 2013 Geplaatst: 18 juni 2013 We hebben allemaal gelijk, ergens, maar zitten met nogal verschillende invulling van begrippen en duidelijk verschillende referentiekaders. Denk ik. Quote
Matteus 510 Geplaatst: 18 juni 2013 Geplaatst: 18 juni 2013 Allez kom jong, ik verkies derde en geef gas en dan moet de chauffeur gaan voelen waar het kickdown momentje ligt bij een MANUELE stand, dat is dus de omgekeerde wereld hé ! Komaan zeg, input van de bestuurder. Nee dat heet brol en prutsen voor mij. In een manuel sport/race stand mag dat ding niet "denken" amen en uit. Over dat lage toerental wil ik een uitzondering maken. No need to feel agitated. Zoals gezegd, normaalgezien (!) bestaat er geen 'kickdownmomentje' bij rijden in manuele stand, tenzij je de kickdown KNOP (indien aanwezig) indrukt. En als die boite toch zelf zou teruggeschakeld hebben in manuele modus, zonder dat jij de eventueel aanwezige kickdownknop hebt ingedrukt, dan was dat een anomalie in de software, en dan is dat inderdaad zeker niet normaal. Quote
Matteus 510 Geplaatst: 18 juni 2013 Geplaatst: 18 juni 2013 We hebben allemaal gelijk, ergens, maar zitten met nogal verschillende invulling van begrippen en duidelijk verschillende referentiekaders. Denk ik. Zo is dat natuurlijk. Daarvoor dient ook een forum. Tegenwoordig wordt een 'discussie' precies vaak als negatief ervaren, terwijl het juist een verrijking is voor iedereen die er aan deelneemt (of zou toch dat doel moeten hebben). Nu begrijp ik bijvoorbeeld Jokke zijn standpunt en mening veel beter dan vroeger, gewoon door de ervaringen die hij hier neertypt. Moet wel zeggen dat ik frequent heimwee heb naar de dagdagelijkse ellenlange nachtelijke discussies van toen het 'autoforum' nog écht leefde. Sinds de splitsing zijn beide fora imo redelijk doods. 2 Quote
Matteus 510 Geplaatst: 18 juni 2013 Geplaatst: 18 juni 2013 Off-topic, da's geen GT3! Gecorrigeerd, had zonder kijken de eerste foto gecopy/paste. Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 18 juni 2013 Geplaatst: 18 juni 2013 Zo is dat natuurlijk. Daarvoor dient ook een forum. Tegenwoordig wordt een 'discussie' precies vaak als negatief ervaren Helemaal mijn gedacht ... alleen: da's altijd al zo geweest, vrees ik. Quote
Jokke_vlo 16.953 Geplaatst: 18 juni 2013 Geplaatst: 18 juni 2013 Zo is dat natuurlijk. Daarvoor dient ook een forum. Tegenwoordig wordt een 'discussie' precies vaak als negatief ervaren, terwijl het juist een verrijking is voor iedereen die er aan deelneemt (of zou toch dat doel moeten hebben). Nu begrijp ik bijvoorbeeld Jokke zijn standpunt en mening veel beter dan vroeger, gewoon door de ervaringen die hij hier neertypt. Moet wel zeggen dat ik frequent heimwee heb naar de dagdagelijkse ellenlange nachtelijke discussies van toen het 'autoforum' nog écht leefde. Sinds de splitsing zijn beide fora imo redelijk doods. Dat waren leuke tijden, heb er ellenlange discussies gevoerd maar ook heel veel uit geleerd en eigenlijk wel de juiste stappen genomen om te "leren" autorijden. Vandaag heb je een dikkenek op het forum als je eens echt opgaat in een discussie terwijl ik dat altijd als een meerwaarde heb ervaren. Hier en daar een paar types die graag op de man spelen als enige negatieve ervaring. Kortom ik deel zowel Matteus als GTA's mening over een forum, maar niet over alle onderwerpen Quote
ICM 24.981 Geplaatst: 19 juni 2013 Geplaatst: 19 juni 2013 Nu begrijp ik bijvoorbeeld Jokke zijn standpunt en mening veel beter dan vroeger, gewoon door de ervaringen die hij hier neertypt. Ervaring =/ Ervaring zoals Porsche =/= Porsche Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.