Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Is toch leuk.

Geplaatst:

:fp:

Koop dan ne pdk.

Pdk is dat een soeplepel? 

Geplaatst:

Hij wordt al een dagje ouder eh, dat gaat allemaal zo vlot niet meer ;)

Geplaatst:

Vraagje: met een pdk box heb je normaal gezien toch geen moeite om een hellingsken op te rijden?

Geplaatst:

Motor en vooral boite staan wel koud hé.  Niet onderschatten wat koude olie doet met de soepelheid en interne bediening van zo'n versnellingsbak.   't Is geen automaat, noch een DSG'tje in een Golf diesel...

Geplaatst:

Ach zo. Weer iets bijgeleerd, thanks!

Geplaatst:

Porsche heeft een special feature ontwikkeld voor de manuele bak, nl. Rev Matching. Er wordt automatisch tussengas gegeven bij het terugschakelen zonder te moeten tiphielen. Awel, ik vind dat cool.

Ik rijd ondertussen al meer dan 5 jaar met een DKG, dus ik weet heel goed dat zo'n bak ook tussengas geeft bij het terugschakelen. 

Geplaatst:

Pfff als ik op cafe begin over mn M3 met 600 pk komt deze niet eens in de buurt....:D

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Porsche heeft een special feature ontwikkeld voor de manuele bak, nl. Rev Matching. Er wordt automatisch tussengas gegeven bij het terugschakelen zonder te moeten tiphielen. Awel, ik vind dat cool.

Ik rijd ondertussen al meer dan 5 jaar met een DKG, dus ik weet heel goed dat zo'n bak ook tussengas geeft bij het terugschakelen. 

Jaja, OK, maar wat is het nut van het rijden met een manuele versnellingsbak als je de dingen die dat zo specifiek maken, net laat overnemen door de auto? Als je manueel rijdt, wil jijzelf (ont)koppelen, revmatchen, schakelen, enz. Dat is net wat manueel rijden zo leuk maakt en zoveel voldoening geeft als je 't zelf doet.

Geplaatst:

Volledig akkoord met wat hier gezegd wordt, anderzijds: wellicht is dat automatisch rev-matchen alleen in een bepaalde modus? Bv. handig voor iemand die voor het eerst op de ring gaat rijden en zich wil concentreren op het rijden.

Geplaatst:

Soms kan je een glimp opvangen van de digitale speedo, gaat hard!:inlove:

Jaja, OK, maar wat is het nut van het rijden met een manuele versnellingsbak als je de dingen die dat zo specifiek maken, net laat overnemen door de auto? Als je manueel rijdt, wil jijzelf (ont)koppelen, revmatchen, schakelen, enz. Dat is net wat manueel rijden zo leuk maakt en zoveel voldoening geeft als je 't zelf doet.

Ik volg je volledig, maar er zijn evengoed mensen die heel graag schakelen maar nooit tussengas geven en revmatchen, laat staan ervan gehoord hebben. Voor sommigen is het gewoon leuk om de koppeling en de pook zelf te bedienen.

Voor alle duidelijkheid: ik geef ook liever zelf tussengas dan dat een elektronische module dat doet voor mij. :)

Geplaatst:

Voor zo'n mensen zijn gerobotiseerde versnellingsbakken ideaal. Mijns inziens is 't nonsens om dan nog een manuele bak te pakken. Zeker als dan ook nog eens 't argument van betere verkoopbaarheid wordt bovengehaald. 't Lijkt me, zoals ik BMWMB ken, dat hij geen manuele-bak-koper is in een 991.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Autogek? ;)

Wat ik niet begrijp is waarom Porsche überhaupt nog de manuele bak heeft ontwikkeld. De argumenten die ze gebruiken voor de GT3 gelden toch des te sterker voor de 'gewone' Carrera?

Geplaatst:

Mensen die niet begrijpen waarom je een manuele bak zou verkiezen boven een automaat hebben nog nooit met een écht goede manuele bak gereden.

Geplaatst:

Mensen die niet begrijpen waarom je een manuele bak zou verkiezen boven een automaat hebben nog nooit met een écht goede manuele bak gereden.

Die het omgekeerde beweren hebben nog niet met een goede automaat gereden :D

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Laat ons eerlijk zijn, je zou wel gek moeten zijn om in een 991 een manuele te kiezen boven een PDK ...

Mocht je de keuze hebben in de GT3, dan zou ik een manuele nemen, ja. Maar dan ook énkel in een GT3.

Geplaatst:

Bmw geldt toch een beetje als een referentie op dat gebied?

Bij een 330d had ik er na een week al spijt van.

Geplaatst:

Bmw geldt toch een beetje als een referentie op dat gebied?

Bij een 330d had ik er na een week al spijt van.

Dat bedoel ik dus, mensen die denken dat BMW de referentie is op gebied van handbakken :D

Geplaatst:

Daar gaat het dus helemaal niet over :) de PDK in een 991 is gewoon zo goed dat een manuele een beetje 'not done' wordt. Heeft niks te maken met rijden met auto's met goeie boites.

Uiteraard, snap ik wel. Maar dan zouden ze alsnog in een GT3 op zijn minst de keuze moeten laten vind ik. De auto wordt er wellicht minder efficiënt van, maar de betrokkenheid van de bestuurder is veel groter. Sommigen hebben dat nu eenmaal liever dan een auto die zo efficiënt mogelijk is. Daar hebben we de Nissan GTR immers al voor.

Niks zo zalig als gewoon rustig cruisen met een manuele bak die schitterende feedback geeft, keer op keer dat je van versnelling verandert voel je alles werken en geeft dat op zich al voldoening zonder er als een bezetene vandoor te gaan. 

Idem voor de standaard 991 zou ik denken, maar daar hebben ze dus nog de keuze. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ik kan niet tiphielen, dus vind ik dat revmatchen wel een leuk iets. Als je naar verkoopbaarheid kijkt kan je idd beter een PDK kopen. Zo'n DK automaat is idd zo perfect dat veel mensen geen manuele bak meer kiezen. Toch blijk ik van mening dat in sommige omstandigheden een manuele bak net dat beetje meer rijplezier kan bieden. Maar gTa heeft gelijk. Als puntje bij paaltjr komt, dan kiest BMWMB voor PDK.

Geplaatst:

Ik vind dat dus je reinste zever hé, "met een manuele bak is de betrokkenheid van de bestuurder vééééél groter!!".   Bull crap.   De betrokkenheid bij het rijden is even groot bij eentje met PDK.  

Of manueel schakelen leuker is of niet, is een andere discussie, maar mensen die vinden dat ze een manuele bak nodig hebben om 'controle' te hebben over het voertuig, moeten volgens mij gewoon eens rijlessen volgen.

• Vind ik leuk 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in