Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Tja, ik ben niet zo'n ervaren piloot, maar om te kunnen driften bijvoorbeeld lijkt mij een manuele bak een voordeel omdat je dan met het koppelingspedaal kan spelen. Of zie ik dat verkeerd?

Op het circuit heb je idd niet meer controle met een manuele bak, op voorwaarde dat je ook manueel kan schakelen met een automaat.

Geplaatst:

BMWMB moet gewoon een PDK bak hebben met een H-pattern schakelpook aan. Dan kan hij nog steeds "met meer involvement" schakelen zonder echt te moeten kunnen schakelen zoals het hoort met een manuele.

:D

Geplaatst:

En ivm die electronica op racewagens (ik spreek hier niet over F1, daar ken ik niks van). Veel van die karren worden nu "gentlemen-racer-proof" gemaakt met ESP en TC en ABS. Feit blijft wel dat een hele goeie piloot met ESP en/of TC af die extra tiendes zal kunnen halen om zich te onderscheiden, terwijl de mindere god tenminste niet elke race zijn 200K euro GT3 class racer in de muur parkeert.

Geplaatst:

Maar wederom, it's a matter of symantics, zeker?

Is dat geen virusscan-software?

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Je weet dat ik gelijk heb :D Het enige waar het om draait is de pook van de ene versnelling naar de andere te moven. Dat is wel duidelijk nu.

Geplaatst:

Die vergelijking met F1 is helemaal kort door de bocht .

Enfin in stel heg wel wat zwart / wit maar kom.

De cirkel is rond.

:D Nee, ik geloof je.

Geplaatst:

Laat ons eerlijk zijn, je zou wel gek moeten zijn om in een 991 een manuele te kiezen boven een PDK ...

Waarom? Mensen mogen niet meer kiezen wat ze zelf leuk vinden in zo een auto? Dat weet de verkoper beter (enfin, soms wel heb ik de indruk ...)?

t is geen 5 reeks/serie/model/whatever/@@Tommie corrigeer effe/... diesel he.

En natuurlijk werkt PDK beter en efficiënter dan manueel. Maar moet daar alles om draaien in de keuze van een auto? 

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Je weet dat ik gelijk heb :D Het enige waar het om draait is de pook van de ene versnelling naar de andere te moven. Dat is wel duidelijk nu.

Je vergeet nog het indrukken van het koppelingspedaal.  ;)

Geplaatst:

Ik denk het ook. We houden er een duidelijk verschillende mening op na. Ik weet ook hoe ik een oudere of modernere automaat moet doen schakelen enkel maar met 't rechtervoetje ... maar het zelf schakelen met een manuele versnellingsbak vereist een pak méér dan enkel maar weten in te schatten hoe 't rechtervoetje te bewegen, daar heb je terug 't voetenspel dat op de proppen komt en je komt ook via je rechterhand in contact met techniek (je voelt de versnellingsbak echt). En da's voor mij overduidelijk méér envolvement. Net omdat je zo sterk en zonder uitzondering stelde dat dat je reinste b-s is, reageerde ik erop. Manueel schakelen mag voor jou dan geen meerwaarde zijn, dat maakt alvast niet dat het algemeen zo is.

Waarmee ik niet gezegd heb dat automaten of gerobotiseerde manuele bakken niet goed zijn; ik zou ze in de meeste gevallen ook voor nemen op een manuele. Al was het al maar voor 't gemak tijdens daily rides én omdat automaten en heel wat robobakken de dag van vandaag steengoed zijn (PDK en DKG om er maar twee te noemen).

Perfect verwoord.

Waarom? Mensen mogen niet meer kiezen wat ze zelf leuk vinden in zo een auto? Dat weet de verkoper beter (enfin, soms wel heb ik de indruk ...)?

t is geen 5 reeks/serie/model/whatever/@@Tommie corrigeer effe/... diesel he.

En natuurlijk werkt PDK beter en efficiënter dan manueel. Maar moet daar alles om draaien in de keuze van een auto? 

Perfect verwoord.

Geplaatst:

Die vergelijking met F1 is helemaal kort door de bocht . Ik zeg u dat een esp systeem de eerste jaren nooit sneller of beter gaat zijn . Jij spreekt over een simpele ABS of een race traction controle dingen die met een matrix of sensor reageren.

Klein heel klein voorbeeldje. Je hebt onderstuur .....wat doet elk esp systeem? U vertragen om het onderstuur er uit te halen. Terwijl een bij een snel gereden auto je in bepaalde bochten dat onderstuur net even afwacht op waarna je lekker hard op de achter wielen kan gaan. Je kan de hoek van onderstuur of overstuur wel programmeren maar dat ding gaat nooit weten wat de chauffeur eigenlijk van plan is. En ja zo denken we steeds meer dat we kunnen rijden met alle gevolgen van die soms. Bepaalde zaken kunnen je sneller maken maar zeker niet alles . Sorry de computer is voorlopig nog niet sneller dan de chauffeur.

Idem met veranderende ondergrond..... Waar jij als chauffeur adaptief een bepaalde beslissing neemt en je hulpmiddelkes pas reageren (niet adaptief ) na ze iets voelen.

Soit als het is om niet ervaren chauffeurs sneller te maken akkoord, helemaal zelfs maar een F1 piloot ? (Nog) niet.

Mijn exige heeft een "race" modus "Brain" dat je sneller doet rijden. Wel ik kan u zeggen dat het me 2 sec trager maakt op een circuit van 2 min.... En UITVOERIG getest . Ik zie geen systeem op de markt die je sneller kan maken. Ja ik kan waarschijnlijk een vliegtuig "besturen" als ze me de automatische systemen laten bedienen :) maar om een F16 te besturen zal die "vlieger" niet opgaan.

Ja je kan een wagen maken waar je juist je bestemming moet ingeven en al de rest voor je doet. Nee je kan nog geen auto maken die in een race situatie sneller gaat zijn. Enfin in stel heg wel wat zwart / wit maar kom.

Hoewel ik het grotendeels met je eens ben dénk ik dat de tijd dat auto's met ESP sneller kunnen zijn niet zo ver van ons staat als je zou vermoeden. Als ik het mij goed herinner balanceert de 458 Italia zowat op het randje van sneller zijn met ESP in de handen van een racepiloot? Ik kan ook mis zijn hoor.

Geplaatst:

indien dit authentiek is (wat wellicht niet zo is) dan zou dat veel verklaren over de nieuwe GT3...

post-7-0-07931700-1371473467_thumb.jpg

Geplaatst:

Hoewel ik het grotendeels met je eens ben dénk ik dat de tijd dat auto's met ESP sneller kunnen zijn niet zo ver van ons staat als je zou vermoeden. Als ik het mij goed herinner balanceert de 458 Italia zowat op het randje van sneller zijn met ESP in de handen van een racepiloot? Ik kan ook mis zijn hoor.

McLaren MP4-12C

Geplaatst:

Ik zal de bon klaarleggen, ik wil gerust over de middag opendoen zodat je niet te veel tijd verliest. Moet maar laten weten hoe laat het wordt! Groeten!

Met dank! Ik zend mijn domestiek met de heli!

Enfin in stel heg wel wat zwart / wit maar kom.

Wel ... ja. :D  Jij spreekt in termen van "begenadigde racepiloot wil een topsportwagen of racewagen snellere rondentijden doen draaien", bekeken op één ronde. Dan heb je gelijk.

Geplaatst:

Dat van die controle en dat electronica het beter weet dan een chauffeur en dus ook sneller is op een circuit is totaal onjuist !

En dat nu toch al uitvoerig getest, ook met die Bosch racemodule op de nieuwe Exige .

Of die klote boite van de Audi R8 die zelfs in de meest manuele stand beslist om een versnelling lager te schakelen in de eerste chicane te Zolder bij volle regen terwijl ik daar verkoos om een vitesse hoger te blijven om meer tractie te hebben.

Ben toch wel 100% zeker dat er nog geen auto is die het beter weet dan een chauffeur die zijn auto kent. En al zeker geen boite .

"en dus ook sneller is op circuit"?   Dat ga je mij nooit horen zeggen... 

Dat voorbeeld van die R8 is nu ook niet echt representabel, denk ik.  Zal wel een 'glitch' geweest zijn.  Normaalgezien mag een dubbelkoppelingboite nooit of te nimmer uit zichzelf op- of terugschakelen in manuele modus, TENZIJ je vertraagt en de motor onder stationnair toerental dreigt te trekken.

En in uw laatste zin lijkt het precies alsof die PDK's 'nadenken' ofzo...  Zoals gezegd: JIJ bent de énige input van zo'n versnellingsbak wanneer 'ie in manuele modus staat.  Dus die 'weet' juist niets. ;)

Geplaatst:

Racewagens worden sneller met de juiste elektronische ondersteuning, zelfs met toppers achter 't stuur. Dan hebben seriewagens voor de openbare weg met halve of hele malloten achter 't stuur nog veel meer voordeel bij al die elektronische ondersteuning. Als we 't hebben over de chauffeur in 't algemeen, nl. die personen waarvan b.v. jij of matteus terecht mogen zeggen "beter eens rijlessen nemen vooraleer uitspraken te doen", voor die mensen (en dat zijn er een pak) is de auto duidelijk de slimmere van de twee. Zelfs mét topsystemen aan boord heb je nog een hele resem gozers en mädels die de mooiste bochten(combinaties) verkloten door met PDK veel teveel te schakelen en/of de verkeerde versnelling te kiezen,. En zoveel mensen hebben echt continu ESP nodig om hun fratsen "onder controle" te houden, anders zaten ze meermaals per dag in den décor.

Dat is iets waarvan ik ongelooflijk schrok op die slip/driftcursus die ik mocht meedoen overlaatst.    Dat zijn allemaal auto's die 'wij' (=het personeel dat uitgenodigd was om te komen rijden) als onze broekzak (zouden moeten) kennen; maar er was dus NIEMAND (behalve ik (ik weet het, 't klinkt redelijk arrogant)) die deftig met die auto's kon slippen.

Ik veronderstel toch op z'n minst dat die mensen relatief gepassioneerd zijn, en dus ook van 'rijden' houden...  Maar blijkbaar was ik een zeer eigenaardig persoon in de groep, die dag.

Geplaatst:

"en dus ook sneller is op circuit"?   Dat ga je mij nooit horen zeggen... 

Dat voorbeeld van die R8 is nu ook niet echt representabel, denk ik.  Zal wel een 'glitch' geweest zijn.  Normaalgezien mag een dubbelkoppelingboite nooit of te nimmer uit zichzelf op- of terugschakelen in manuele modus, TENZIJ je vertraagt en de motor onder stationnair toerental dreigt te trekken.

1 woord voor het gebeurde: kickdown.

Geplaatst:

Dat is iets waarvan ik ongelooflijk schrok op die slip/driftcursus die ik mocht meedoen overlaatst.    Dat zijn allemaal auto's die 'wij' (=het personeel dat uitgenodigd was om te komen rijden) als onze broekzak (zouden moeten) kennen; maar er was dus NIEMAND (behalve ik (ik weet het, 't klinkt redelijk arrogant)) die deftig met die auto's kon slippen.

Ik veronderstel toch op z'n minst dat die mensen relatief gepassioneerd zijn, en dus ook van 'rijden' houden...  Maar blijkbaar was ik een zeer eigenaardig persoon in de groep, die dag.

Verbaast me niks. En zeg nu zelf, welke werknemer van een Porsche garage kan zich permitteren van deftig te leren rijden met zo een karren? En hoeveel van die mensen kunnen er naast hun daily nog wat "fun" wagens bij pakken (al zijn het oude bmw's of mercedessen).

Geplaatst:

Ik beweer niet dat je met een koppelingspedaal meer controle hebt, helemaal niet zelfs. Ik zeg alleen dat al die hulpsystemen u niet per definitie sneller maken. Een regelbare tractie controle en een ABS daar gelaten maar die dingen die voor u denken: vergeet het.

En qua versnellingsbak is het dan nog te zien welke. Feit is dat mensen dikwijls een totaal fout veiligheidsgevoel krijgen en hun auto boven hun kunnen gaan rijden. Maar we dwalen af zekerst? :D

Aangezien ik mij moeilijk kan inbeelden dat je met Adaptive Cruise Control een rondetijdje wilt neerzetten op de Nürburgring, vraag ik me wel af welke andere 'dingen die voor u denken' je eigenlijk bedoelt, Jokke?  

Geplaatst:

Verbaast me niks. En zeg nu zelf, welke werknemer van een Porsche garage kan zich permitteren van deftig te leren rijden met zo een karren? En hoeveel van die mensen kunnen er naast hun daily nog wat "fun" wagens bij pakken (al zijn het oude bmw's of mercedessen).

Het is toch niet alsof ik zoveel 'deftige' rij-ervaring heb me die auto's?   Waarom lukt het mij dan wél, op zo'n driftdag?  Omdat ik uit interesse (en wss beetje dommigheid ook) heb zitten experimenteren met mijn eigen auto's, en op die manier min of meer heb geleerd hoe een auto zich in welke situatie gedraagt, en hoe je daarop moet reageren om een bepaald effect te verkrijgen.   En dat heeft niets met geld of andere 'able-heid' te maken, maar met interesse en passie. 

Dat waren voor de rest trouwens allemaal mensen van PI zelf, of van andere garages in functies die (ver) boven mij staan in het organigram... Dus die mensen rijden algemeen gezien vaker met Porsche's in hun vrije tijd dan ik.

Geplaatst:

1 woord voor het gebeurde: kickdown.

Ahja, inderdaad.  

Input van de bestuurder dus, geen beslissing van de boite.

Geplaatst:

Zeer kort door de bocht (met ondersteuning van ESP?! :D ) vind ik.

Als je schakelt met een PDK, dan doe je één iets. Met je vingers op een elektronisch knopje duwen. Klaar. Je voet blijft op een (elektronisch) gaspedaal staan zonder bewegen, en enkele vingers klikken op een elektronisch knopje. Link met mechaniek? None whatsoever. Is er wel maar voel je niet.

Als je schakelt met een non-PDK, dan doe je een pak dingen. Je haalt om te starten je linkervoet van de voetsteun, duwt de koppeling in, mindert gas met de rechtervoet, je haalt met de rechterhand de versnellingsbook uit versnelling en schakelt naar een andere versnelling (waar 75bij een pak mechanisch gevoel via je rechterhand naar je binnen komt), daarna ontkoppelen en terug gas geven. Daarbij heb je met je linkervoet en je rechterhand meerdere dingen gedaan op iets dat wél rechtstreekse mechanische feel doorgeeft.

Toch een heel verschil. Maar niet relevant voor iedereen (en dat mag, uiteraard).

(En ja ik zou een 991 ook met PDK willen.)

Gezien het hier tenslotte toch over de 991 gaat, raad ik je aan om eens met een manuele te rijden.   Dat valt sérieus tegen, op vlak van 'gevoel'.   Koppeling voelt zéér artificieel aan, en de pook verzetten is toch ook niet je dat (hoewel dat bij de non GT/RS modellen nooit fantastisch is geweest), op vlak van gevoel.

Imo een grote stap terug in vergelijking met het manueel schakelen in een 997.

Geplaatst:

Wat ik me herinner van de 997/987 is dat een short-shift een must is, anders voelen 5 en 6 echt zoals vitessen in een camionette :D

Geplaatst:

Het is toch niet alsof ik zoveel 'deftige' rij-ervaring heb me die auto's?   Waarom lukt het mij dan wél, op zo'n driftdag?  Omdat ik uit interesse (en wss beetje dommigheid ook) heb zitten experimenteren met mijn eigen auto's, en op die manier min of meer heb geleerd hoe een auto zich in welke situatie gedraagt, en hoe je daarop moet reageren om een bepaald effect te verkrijgen.   En dat heeft niets met geld of andere 'able-heid' te maken, maar met interesse en passie. 

Dat waren voor de rest trouwens allemaal mensen van PI zelf, of van andere garages in functies die (ver) boven mij staan in het organigram... Dus die mensen rijden algemeen gezien vaker met Porsche's in hun vrije tijd dan ik.

Ok. Andere optiek dan: Hoeveel % van de eigenaars zijn capabel van dat een beetje deftig te doen denk je?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in