Ga naar inhoud

BMW F80 M3 / F82 M4

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik moet toch niet wachten tot ik aan 4k toeren zit voor power te hebben hoor :ninja:

Nee, maar geloof je dat mijn 330d sneller herneemt in 2e? Het verschil is er pas als je echt blijft doortrekken.

De oude M3 was echt niets voor mij.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ik moet toch niet wachten tot ik aan 4k toeren zit voor power te hebben hoor :ninja:

Tuurlijk niet. Ook onder de 4000 toeren gaat zo'n M3 vooruit. Maar eens boven de 4000 toeren geeft de V8 toch pas echt het beste van zichzelf. Onder de 4000 toeren is 'm vlot, en boven de 4000 toeren is 'm snel. Idem bij m'n 997.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Wat je vooral mist bij die turbo-blokken (en dat geeft vaak het "speciale" gevoel aan zo een sportwagen, zoals bv een GT3) is de top-end rush. Een turbo blok geeft zijn vermogen niet op dezelfde manier vrij. Dat is indrukwekkend onderin en in het midden, maar echt dat "full pull" gevoel tot tegen het rood van een atmo heb je nooit.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Nee, maar geloof je dat mijn 330d sneller herneemt in 2e? Het verschil is er pas als je echt blijft doortrekken.

De oude M3 was echt niets voor mij.

Ook uit stilstand ? 

Ik ben er alleszins zeer content van, en vind hem in elke versnelling toch een stuk sneller dan mijn 535d geweest die toch +300PK had.

Maar ik ben een rustige chauffeur en hem hem gekocht puur voor de looks hoor :ninja:

Geplaatst:

Wat je vooral mist bij die turbo-blokken (en dat geeft vaak het "speciale" gevoel aan zo een sportwagen, zoals bv een GT3) is de top-end rush. Een turbo blok geeft zijn vermogen niet op dezelfde manier vrij. Dat is indrukwekkend onderin en in het midden, maar echt dat "full pull" gevoel tot tegen het rood van een atmo heb je nooit.

Al met een F80 of F82 gereden dan?

Vond net dat die toch wel hard had, is net wat me zo opviel omdat het een turbo blok is.

Idem met de gasrespons, zeer direct, hoewel er nog steeds een heel lichte vertraging is. Maar dat was bij de C nog erger zelfs, door de automaat.

Geplaatst:

Dat vind ik ook.

Ik verkies daarom voor dagelijks verkeer een turbo-motor. Enkel als je hard gaat sleuren is het misschien plezanter met een atmosferische motor (vind ik).

Geplaatst:

Ook uit stilstand ? 

Ik ben er alleszins zeer content van, en vind hem in elke versnelling toch een stuk sneller dan mijn 535d geweest die toch +300PK had.

Maar ik ben een rustige chauffeur en hem hem gekocht puur voor de looks hoor :ninja:

Die 5 is een pak zwaarder, en/of voelt toch een pak zwaarder aan.

Ik heb de E92 M3 test gereden nadat ik een jaar met een gechipte 330d reed, en ik werd niet weggeblazen.

De prijs en het verbruik, beiden x2 tov de diesel, waren niet in verhouding met het verschil in prestaties en beleving.

Geplaatst:

Dat zal dan toch heel subjectief zijn want de M3 is op de meeste vlakken beter dan een 330d. En hernemingen in 2de? M3 zal sneller zijn no doubt. Lage toeren beide in 4de zal iets anders zijn.

Geplaatst:

Al met een F80 of F82 gereden dan?

Vond net dat die toch wel hard had, is net wat me zo opviel omdat het een turbo blok is.

Idem met de gasrespons, zeer direct, hoewel er nog steeds een heel lichte vertraging is. Maar dat was bij de C nog erger zelfs, door de automaat.

Dat geloof ik best, maar sowieso zal deze motor veel lineairder zijn dan een atmosferische met evenveel pk's.

Geplaatst:

Maar inderdaad mist een tikje koppel onderin en geen echt dikke uitlaatsound. Intakesound en 8,5k tr/min maken dan weer wel wat goed. Is meer zoals een racemotor op hoge toeren afgesteld en je dat dus constant in hoge toeren moet houden en rijden als een gek om tennvolle te benutten.:D

Dat is het verschil met de snelle en efficiente 330d imo.

Geplaatst:

Dat geloof ik best, maar sowieso zal deze motor veel lineairder zijn dan een atmosferische met evenveel pk's.

Inderdaad, is ook zeer lineair, zie je aan de koppel en vermogenscurve ook.

Koppel is gewoon een tafel van lage toeren tot 5000 ofzo en dan zie je de vermogenscurve het overnemen en de hoogte in klimmen.

Geplaatst:

Maar inderdaad mist een tikje koppel onderin en geen echt dikke uitlaatsound. Intakesound en 8,5k tr/min maken dan weer wel wat goed. Is meer zoals een racemotor op hoge toeren afgesteld en je dat dus constant in hoge toeren moet houden en rijden als een gek om tennvolle te benutten. :D

Dat is het verschil met de snelle en efficiente 330d imo.

Ik begrijp vooral goed de commentaren dat de M3 nu veel bruikbaarder is geworden als daily.

Je kan niet constant aan 6k door de dorpskern blazen, om toch maar beter te kunnen hernemen verderop.

Geplaatst:

Ik begrijp vooral goed de commentaren dat de M3 nu veel bruikbaarder is geworden als daily.

Je kan niet constant aan 6k door de dorpskern blazen, om toch maar beter te kunnen hernemen verderop.

Verbruik lijkt eveneens zeer goed mee te vallen. Met testritten op openbare weg en door verschillende personen zat het gemiddelde aan 12 volgens de instructeurs.

Op circuitje 22 :D

Maar de C zat daar nog een heel pak boven :lolz:

Geplaatst:

Een hoog koppel in lage toeren is leuk voor op de openbare weg. Dan moet je niet steeds als een gek rijden om de power van de motor te kunnen benutten. 

Geplaatst:

M5 bvb heeft een pak meer power/koppel onderin dan de M3, maar met oem collecteurs klimmen de pk's niet zo hard boven 6k toeren. Maar ik mis dat niet want nog zelden dat ik in 3de of 4de zo hard knal. Sound van de S62 is ook pak beter dan S65 IMO.

Geplaatst:

Ik hou zeker ook van het karakter van een atmo motor, op voorwaarde dat deze krachtig genoeg is. Boven de 4000 toeren wil ik dan echt wel power voelen. Zoniet, dan wil ik een turbo. 

Geplaatst:

Koppel is voor luxewagens

Ik kan nochtans genieten op circuit van de turbomotor in mijn R26.R.  :)

Geplaatst:

Maar de C zat daar nog een heel pak boven :lolz:

Hoeveel? :D

Geplaatst:

Verbruik lijkt eveneens zeer goed mee te vallen. Met testritten op openbare weg en door verschillende personen zat het gemiddelde aan 12 volgens de instructeurs.

Natuuuuurlijk :)

Ik zit met mijn M235i nu op 11.3 gemiddeld, en dat is met heel veel snelweg (gemiddelde staat nu op 94 km/h). Zal wel zijn dat bij enkel "testritten" een M3 maar 12 gemiddeld verbruikt. Zeker aangezien die testritten gebeuren door bejaarden die enkel geïnteresseerd zijn in het zitcomfort en de lederen bekleding van de bovenkant van de deuren.

Geplaatst:

Het verschil tov een goeie atmosferische motor blijft groot, draai of keer het zoals je wilt. Het verschil is wel kleiner geworden tov vroeger, dat wel. Merk dat met de mijne ook. Maar de directheid van een sportieve atmo zal je nooit hebben met een turbo.

Zelfde voor de sound. Daar zijn ook al serieuze stappen voorwaarts gemaakt, maar behalve als je speakers IN de uitlaat gaat steken ga je altijd demping hebben tov atmo.

Inderdaad, is ook zeer lineair, zie je aan de koppel en vermogenscurve ook.

Koppel is gewoon een tafel van lage toeren tot 5000 ofzo en dan zie je de vermogenscurve het overnemen en de hoogte in klimmen.

Laat me raden, ergens rond 5500 rpm kruisen koppel en vermogen op die grafiek? :D

Geplaatst:

Dit idd.

Zelfde met de nieuwe M5. 

Maar het hangt er ook vanaf wat je zoekt. Als je een sportwagen wilt in een praktisch jasje is zo een atmo V8 misschien wel een betere keuze naar beleving toe.

Geplaatst:

Ik vind het ook niet beter nu. Als je een gemakkelijke comfortabele daily wil: koop een 335 of een alpina. Als het niet hoogtoerig mag zijn want dat is vervelend in het dagdagelijkse verkeer zal het ook wel niet hard geveerd mogen zijn, of slecht gedempt tegen geluid, of... Waar eindig je dan en kom je dan niet terug uit bij een 335? Zeker nu je nog een tussenstap hebt tussen m-pack en echte M kunnen ze de M's net extra scherp maken.

Maar die turbo zal er wel vooral voor de emissies zijn gekomen, niet voor het koppel onderin.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid