Ga naar inhoud

AUDI lovers

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik begrijp Polygoon wel, als je uit een EV komt rijdt zo’n PHEV echt niet goed. Ik kan het weten, rij regelmatig met onze 740e en dagelijks mijn EV. Ligt er ook aan wat je gewoon bent want vroeger toen ik nog geen EV had en een gewone benzine en dan eens een ritje in diezelfde PHEV deed vond ik dat wel goed rijden en was dat gedeelte dat je elektrisch kon rijden een hele beleving. Alleen als je EV rijdt is dat een achteruitgang. Nochtans zie ik zeker de voordelen van zo’n PHEV en zeker nu batterijen met over de 100 km rijbereik geen uitzondering meer zijn zou ik zelf nog twijfelen voor mijn volgende tussen EV en PHEV. Alleen het rijden op zich doet een EV zoveel beter…

Geplaatst:

BB1poH0P.img?w=800&h=435&q=60&m=2&f=jpg

Audi Front

Bedrijfsfusies maakten de Audi Front mogelijk. Zoals de naam al suggereert, had dit voorbeeld van wat we nu als een directieauto zouden omschrijven voorwielaandrijving - een specialiteit van DKW, dat Audi in 1928 overnam - en werd het aangedreven door een 2,0-liter (later 2,3-liter) rechtlijnige zescilindermotor die was ontwikkeld door Wanderer, een dochtermerk van Audi na de oprichting van Auto Union in 1932.

De Front werd in 1933 geïntroduceerd en was vanaf dat moment tot 1938 de enige auto die Audi produceerde.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Concept-Flashback-2000-Audi-Rosemeyer-10

De Audi Rosemeyer is een conceptauto van de Duitse autoproducent Audi die in 2000 op diverse autoshows in Europa te zien was. De Rosemeyer is een studiemodel van een sportauto waarvan het nooit de bedoeling is geweest hem in productie te brengen. De auto vertoont opvallend veel gelijkenissen met de Bugatti Veyron EB16.4 en heeft eenzelfde soort motor.

audi-rosemeyer-concept-59347.jpg

De auto is ontworpen om emoties op te roepen en is uniek in de zin dat hij stijlelementen van modern design combineert met de styling die sterk lijkt op die van de voormalige Auto Union "Silver Arrows" Grand Prix racers. De auto is vernoemd naar Bernd Rosemeyer, destijds coureur van de Silver Arrows en heeft eveneens zestien cilinders.

d6b221017714e8c103a0643917e71f55.jpg

De Rosemeyer is voorzien van een opvallend grote motor, een 8,0-liter W16-middenmotor die een vermogen van 700 pk levert en voorzien is van 5 kleppen per cilinder. De auto heeft quattro vierwielaandrijving en een handgeschakelde zesversnellingsbak. Dit stelde de auto in staat om een topsnelheid van 350 km/u te halen. Door de extreem hoge productiekosten en de concurrentie binnen het concern met dochtermerk Lamborghini is het echter nooit tot een productiemodel gekomen. Audi bracht later echter nog wel de Audi R8 sportwagen op de markt hoewel deze lager is gepositioneerd.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Audi_Rosemeyer

x.webp

Hij had de snelste supercar van het begin van deze eeuw kunnen worden. Maar voor Volkswagen was een interne strijd strikt verboden: een Audi kon niet sneller zijn dan een Lamborghini, dat eveneens in VW-handen was. Maar de technische fiche is er een om u tegen te zeggen: W16 centraal achterin, 710 pk, manuele zesversnellingsbak en vierwielaandrijving. Audi kondigde een topsnelheid aan van meer dan 350 km/u! Heel wat potentiële kopers meldden zich aan, maar Audi wilde de conceptcar nooit in productie nemen.

Bernd Rosemeyer is waarschijnlijk een van de grootste racepiloten van eind jaren dertig. De nazi’s maakten van hem al snel een onderwerp van hun propaganda. Maar Rosemeyer zelf was nooit lid van de partij. Ook op twee wielen had hij talent, maar aan het stuur van de Grand Prix-machines toonde hij zijn uitzonderlijke kunnen.

Voor Auto Union haalde hij heel wat overwinningen binnen, en ook heel wat snelheidsrecords. Tot die donkere dag, 28 januari 1938, waarop hij aan het stuur van een van die monsterlijke machines om het leven kwam bij het breken van een snelheidsrecord van meer dan 400 km/u.

https://www.vroom.be/nl/informatie/concept-oublie-audi-rosemeyer

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

AA1pydrG.img?w=800&h=435&q=60&m=2&f=jpg

Audi Sport Quattro - 4,7 seconden

Audi ontwikkelde het Quattro-systeem voor de rallysport en won er talloze races mee, maar volgens de reglementen moesten er 220 exemplaren voor de weg verkocht worden.

Liefhebbers die zich de Sport Quattro niet konden veroorloven, konden de standaard Quattro kopen, wat in wezen een 80-er Coupé was met permanente vierwielaandrijving. Hij zag eruit als een rallyauto, maar hij was niet zo snel als een rallyauto; in tests op de weg werd de tijd van 0-100 km/u geschat op ongeveer 7,3 seconden.

Geplaatst:

1985%20Audi%20Sport%20Quattro.jpg?itok=A

1985 Audi Sport quattro

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

AA1qi04y.img?w=1920&h=1080&q=60&m=2&f=jp

Audi S8 (1996)

De Audi V8 zette de toon voor de grote luxe sedan met grote motor van het Duitse merk. De S8 verraste echter iedereen met zijn 340 pk sterke 4,2-liter V8-motor die deze vierdeurs met aluminium frame in 6,7 seconden van stilstand naar 100 km/u stuwde. Dat gaf het hedendaagse prestatiemetaal het nakijken en de S8 stopte niet voordat hij 256 km/u bereikte.

Een automatische versnellingsbak met vijf versnellingen werd het meest verkocht, maar een handgeschakelde zesversnellingsbak was ook verkrijgbaar.

• Vind ik leuk 2
  • 3 weken later...
Geplaatst:

Audi A8 W12 6.0 (2001)

Niet Bentley, maar Audi kreeg de eer om de W12 als eerste Volkswagen-merk in de neus van een productiemodel te duwen. Het ging om de D2-generatie van de Audi A8, die aangedreven werd door een atmosferische W12 die 420 pk verzamelde. In 2002 kwam de VW Phaeton W12, de Bentley Continental Flying Spur W12 volgde pas in 2005.

audi-a8-w12.jpg

• Vind ik leuk 3
  • 1 maand later...
Geplaatst:
image
image
image
image

Audi E Concept, 2024. 

Een volledig elektrisch Sportback-prototype met 2 elektromotoren die alle 4 de wielen aandrijven. Misschien wel het meest verrassende aan de E, die in Shanghai is gepresenteerd, is het verdwijnen van Audi’s 4-ringslogo.

Geplaatst:

Audi komt met nieuw merk: AUDI (geen vier ringen)

AA1tJMh9.img?w=800&h=435&q=60&m=2&f=jpg

Het Volkswagen-concern bestaat uit een hele hoop merken. Een van hun eerste merken was Audi. Het merk met de vier ringen was een overblijfsel uit het Auto Union-tijdperk en voor VW het perfecte luxemerk. Later zouden er nog een hele hoop merken bij komen todat ze wel klaar waren het uitbreiden van hun automerkportfolio. Maar op dit moment is de cirkel dermate rond, dat er toch weer een nieuw merk komt, voor of naast Audi. Ergens lijken alle namen op te zijn, want het nieuwe merk van Audi heet: AUDI.

Het ‘nieuwe’ merk is alleen voor de Chinese markt bedoeld, dus we krijgen hier geen Audi’s naast AUDI’s. Vooralsnog. En dit is de AUDI E, de eerste auto van het nieuwe merk. Ja, het is gewoon 8 november, geen 1 april.

Het merk AUDI is een samenwerking tussen Volkswagen en het Chinese SAIC. Voor deze joint venture waren ze op zoek naar een naam voor het nieuwe luxemerk en van alle namen vonden ze AUDI het meest geslaagd. Het gekke is dat Audi ook gewoon een merk in China is. Natuurlijk van Volkswagen. Je krijgt daar dan wel het merk Audi naast het merk AUDI. Dus wat is het idee hierachter? Nou, dat proberen wij ook uit te vogelen.

Een soort moderne Opel Signum

De eerste auto van het nieuwe merk is de AUDI E dus. Ja, het is een elektrische Audi, eh, AUDI. Alle auto’s van het merk AUDI zullen elektrisch zijn, verbrandingsmotoren zul je alleen vinden bij Audi (met de kleine letters). De auto in kwestie is een soort crossover tussen een stationwagon en een liftback. Een doorgewinterde Opel-fan zou er iets van een Signum in kunnen zien. Het is zeker een knappe verschijning, zonder veel tierlantijnen. Het is alleen een beetje non-descript. Braaf. Meer 13 in een dozijn.

Dan de techniek van de AUDI E. Is het wat? Als je van veel vermogen houdt, wel. De AUDI E heeft 764 pk. Welke wielen worden aangedreven, is niet bekend. Maar als het over alle vier de wielen is, moeten ze het toch wel QUATTRO gaan noemen, toch? De range is 700 kilometer. Dat is wel volgens de CLTC-meetmethode, die meer lijkt op de oude NEDC dan de WLTP. Dus de kans dat je die 700 kilometer ook gaat halen, lijkt ons erg klein.

AUDI E moet met voorsprong door techniek de concurrentie achterhalen

Tot slot rest de vraag: waarom doet Audi dit? Dat is op zich wel ironisch. Lange tijd was de Chinese markt een cashcow voor fabrikanten, maar tegenwoordig zijn er een hoop Chinese automerken. Die hebben een voorsprong wat betreft elektrische aandrijflijnen en weten vooral beter wat de Chinese markt wil. AUDI is een soort laatste strohalm om nog een stukje van de markt te kunnen veroveren.

Daar zit dan wel de nodige ironie in. Audi heeft als slogan ‘Voorsprong door techniek’. Het is dan ook bijzonder dat Audi, om die boodschap over te brengen, met een compleet nieuw merk komt en het dan, eh, AUDI noemt. Het is overigens niet de eerste keer dat de Volkswagen-groep met een vreemde merknaam voor China komt. Zo lanceerde Volkswagen vijf jaar geleden het merk ‘Jetta’, een soort VW-budgetmerk. En ja, je kan in China ook gewoon Skoda’s kopen.

AA1tJJYs.img?w=800&h=435&q=60&m=2&f=jpg

https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuws/audi-komt-met-nieuw-merk-audi-geen-vier-ringen/ar-AA1tJXZ2?ocid=winp2fp&cvid=9cbfdbb4750b4ce3eee59ae84ee34e1d&ei=3#image=6

• 3 weken later...
Geplaatst:

AA1vmIxr.img?w=800&h=435&q=60&m=2&f=jpg

Audi 100 Avant (1976) met een vijfcilinder die verkrijgbaar was in 2.2 liter benzine of 2.0 diesel versies. 

Geplaatst:

AA1vmBcw.img?w=800&h=435&q=60&m=2&f=jpg

Audi 200 Turbo (1979)

Deze enigszins vergeten auto is Audi's eerste poging tot een supersaloon, met een vijfcilinder lijnmotor met turbo die hem naar 224 km/u en 0-100 km/u in 7,5 seconden stuwde dankzij 170 pk..

De Audi 200 kreeg de naam Audi 5000 in Noord-Amerika.

Geplaatst:

@SoulDe foto is van een 5E... da's bij mijn weten geen 5T (turbo). Al kan ik fout zijn want dit zit echt ver weg en ik ga dit niet opzoeken. Correct me if i'm wrong. 😉

Geplaatst:
1 uur geleden, Maaher zei:

@SoulDe foto is van een 5E... da's bij mijn weten geen 5T (turbo). Al kan ik fout zijn want dit zit echt ver weg en ik ga dit niet opzoeken. Correct me if i'm wrong. 😉

https://en.wikipedia.org/wiki/Audi_100

Niet makkelijk om bij te houden, met verschillen tussen Europese & Amerikaanse uitvoeringen, de koplampen die dan nog wisselen  bij de Amerikaanse edities,...

Geplaatst:

Da's helemaal juist hoor, 't was ook niet om te neuten. Audi is op dat gebied nog hetzelfde gebleven: ik snap geen hol meer van die typebenamingen.

Geplaatst:

Trouwens, was de bekendste niet de 1980 Audi 5000 C2 met nr plaat Robin 2 van Higgins in Magnum ?

i121319.jpg

mpi11611.5371.jpg

mpi209062.879.jpg

Geplaatst:

Audi heeft bevestigd dat het in 2033 afscheid zal nemen van de verbrandingsmotor. Het Duitse bedrijf is van plan om vanaf 2026 wereldwijd alleen nog maar nieuwe EV's op de markt te brengen. Op dit moment bestaat Audi's aanbod van elektrische auto's uit de e-tron GT, RS e-tron GT, Q4 e-tron, Q4 e-tron Sportback, Q8 e-tron, Q8 e-tron Sportback en SQ8 e-tron en SQ8 e-tron Sportback (en adem). 

Audi zal zijn elektrische aanbod volgend jaar uitbreiden met een nieuw elektrisch vlaggenschip, de A8, de Q6 e-tron en de SQ6 e-torn. Deze zullen worden gevolgd door elektrische versies van de A3, A4 en A6 en een 4WD R8 opvolger. 

• 4 weken later...
Geplaatst:

@Avantus, vraagje voor iemand die wat afkent van oudere Audis.

Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de A6 C6 RS6 (de V10) en de S8 V10? 

met dank.

Geplaatst:

C6 rs6 is al redelijk betrouwbaar gekend. Juist krukasbourage achter durft lekken, en achterdiffs bij tunen/zwijnen. S8 V10 geen idee van. 

• Thanks Friendly 1
  • 3 weken later...
Geplaatst:

Audi onthult spectaculaire Q6 e-tron offroad concept

A250015_web_1920.jpg?resize=1536,1024&ss

Iconisch studiemodel onderstreept potentieel van Audi’s PPE-platform
250 mm grotere spoorbreedte en met 160 mm gegroeide rijhoogte zorgen voor spectaculair uiterlijk
Audi CEO Gernot Döllner: “Aantrekkelijke herinterpretatie van quattro”
Dynamisch debuut tijdens F.A.T. Ice Race op 1 februari

Afbeelding.jpeg?resize=1536,1024&ssl=1

Aan de vooravond van de befaamde Hahnenkamm-Rennen – het wereldbekerweekend skiën in het Oostenrijkse Kitzbühel – heeft Audi een zeer bijzondere en stoere uitvoering van de Q6 e-tron onthuld. Deze Audi Q6 e-tron offroad concept, een nieuw ontwikkeld studiemodel, beschikt over twee elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van 380 kW en kan hellingen tot zelfs 45 graden beklimmen dankzij de nieuw ontworpen portaalassen. 

Afbeelding-1.jpeg?resize=1536,1024&ssl=1

https://www.audiblog.nl/2025/01/ready-to-blaze-new-trails-audi-unveils-q6-e-tron-offroad-concept/

Geplaatst:

Efkes nagaan of @Audi S8 hier nog zit? Had hem een mailke gestuurd over de S8 een maand terug. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid