Ga naar inhoud

BMW G30 5 Reeks

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wij hebben gekozen voor het optionele Harman Kardon systeem en dus niet voor het B&W systeem. Ik ben van mening dat de meerprijs voor het B&W systeem echt absurd is. Hoewel het er mooier uit ziet (led verlichting zit verwerkt in de speakers) kan ik mij niet voorstellen dat je het kwaliteitsverschil echt zult bemerken tijdens het rijden. Indien je echt naar top kwaliteit muziek wilt luisteren koop dan een high end systeem thuis, schenk een duur glas wijn in en zak eens onderuit in je design stoel! Just My five cents.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ja en neen. Heb je ze tegen elkaar kunnen beluisteren, dus vergelijken? Indien niet, dan deel je ons enkel je assumpties (aannames, veronderstellingen) mee. Net zoals ook (om maar weer even hetzelfde voorbeeld te gebruiken, sorry brillenvriend) tuscani aanneemt dat een 220cdi voor hem de betere keuze is dan een 350cdi. Wij mogen denken beter te weten of de fouten in zijn redenering weten aan te tonen of wél gespeend zijn van de ignorance is bliss op dat vlak (itt hem): het is en blijft zijn keuze.

Jij zegt dat je het verschil niet kan horen, ik denk dat dat fout is. Ik denk dat je correct(er) bent als je zou zeggen dat het kwaliteitsverschil tussen de twee voor het budget van je vader en diens vereisten inzake audiosysteem vermoedelijk te klein is.
Ik zou daar ook geen 4k aan hangen, maar ik zou daar niet aan toevoegen dat ik dat doe omdat er geen verschil is (of kan zijn volgens m'n buikgevoel). Belangrijke nuance.

Trouwens: ik denk ook dat de meerprijs fel overdreven is, maar de blauwe verlichting in de tweeters geeft het antwoord al deels: show. Exclusiviteit betaal je doorgaans dik. Waarom zijn pccb klauwen geel en carboceramics klauwen bij Benz en BMW goudkleurig (oh the irony)? Of omgekeerd: denk je dat dat die merken even veel carboceramics zouden verkopen mocht het verschil zga onzichtbaar zijn?

Het verschil is er weldegelijk, ik heb het in 2 verschillende generaties/types BMW zelf kunnen vaststellen. Maar of de meerprijs terecht is, moet elkeen voor zich uitmaken, vind ik.

Geplaatst:
6 uur geleden zei Tom Bentley:

Iemand hier die de Bowers & Wilkins zou aantikken? Vond het popup/3D-design van de B&O altijd superdik en de enige reden waarom dat die gigantische meerprijs misschien zou waard zijn. Maar die B&W ziet ernaast toch maar gewoontjes uit en betwijfel of je in een auto het verschil met de H/K wel zou horen, idem voor B&O trouwens.  

2012-BMW-6-Series-Gran-Coupe-Bang-and-Ol

IK!

Geplaatst:
Klant van me die momenteel een i8, Z8 en M6 heeft was me onlangs aan't vertellen dat hij nog steeds spijt had van 1 BMW die hij niet meer heeft.

E34 535i manueel was volgens hem zijn beste auto ooit, "Dat was tenminste nog een echte BMW die je kon zetten en die niet kunstmatig aanvoelde"

Ik geloof je/hem. Op het risico van door Jerry Lambo voor tsjeef verweten te worden. :D
Geplaatst:
5 minuten geleden zei gTa:

E32 750i en e34 525i24v, daarna werd het plots meer compromissen en zwaar en ebde het FaF weg.

Welke 3 zet je bij die twee? E36 nog of de E30.

Geplaatst:

Mijn vader heeft zich nooit geïnteresseerd voor veel vermogen. Zijn eerste BMW was een 1984 E28 518 zonder i met 90pk, 4 vitessen en geen toerenteller.:) Toen hij in 1990 deze inruilde voor een E34 520i (met 129pk), was dat een serieuze upgrade, met optionele elektrische ruiten vooraan, een schuifdak, lederen zetels, en zelfs aluminium velgen. Van de E28 naar de E34 was een enorm verschil.

Geplaatst:
Welke 3 zet je bij die twee? E36 nog of de E30.

Hmm tough one. E36 denk ik. Maar don't quote me on that one.
Geplaatst:
12 uur geleden zei BlackFox:

Klant van me die momenteel een i8, Z8 en M6 heeft was me onlangs aan't vertellen dat hij nog steeds spijt had van 1 BMW die hij niet meer heeft.
E34 535i manueel was volgens hem zijn beste auto ooit, "Dat was tenminste nog een echte BMW die je kon zetten en die niet kunstmatig aanvoelde"

Ik heb niet bijster veel ervaring met BMW's maar weet wel dat ik de snorrenvariant van de 535i heb B)

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
Ja en neen. Heb je ze tegen elkaar kunnen beluisteren, dus vergelijken? Indien niet, dan deel je ons enkel je assumpties (aannames, veronderstellingen) mee. Net zoals ook (om maar weer even hetzelfde voorbeeld te gebruiken, sorry brillenvriend) tuscani aanneemt dat een 220cdi voor hem de betere keuze is dan een 350cdi. Wij mogen denken beter te weten of de fouten in zijn redenering weten aan te tonen of wél gespeend zijn van de ignorance is bliss op dat vlak (itt hem): het is en blijft zijn keuze.

Jij zegt dat je het verschil niet kan horen, ik denk dat dat fout is. Ik denk dat je correct(er) bent als je zou zeggen dat het kwaliteitsverschil tussen de twee voor het budget van je vader en diens vereisten inzake audiosysteem vermoedelijk te klein is.

Ik zou daar ook geen 4k aan hangen, maar ik zou daar niet aan toevoegen dat ik dat doe omdat er geen verschil is (of kan zijn volgens m'n buikgevoel). Belangrijke nuance.

Trouwens: ik denk ook dat de meerprijs fel overdreven is, maar de blauwe verlichting in de tweeters geeft het antwoord al deels: show. Exclusiviteit betaal je doorgaans dik. Waarom zijn pccb klauwen geel en carboceramics klauwen bij Benz en BMW goudkleurig (oh the irony)? Of omgekeerd: denk je dat dat die merken even veel carboceramics zouden verkopen mocht het verschil zga onzichtbaar zijn?

Het verschil is er weldegelijk, ik heb het in 2 verschillende generaties/types BMW zelf kunnen vaststellen. Maar of de meerprijs terecht is, moet elkeen voor zich uitmaken, vind ik.

Wellicht dat je gelijk hebt. Ik zou iig willen stellen dat het voor mijn vader de meerprijs iig niet waard is. Echter wil ik er ook bij vermelden dat we hier thuis nooit meer een auto kopen meer zullen met een standaard audio systeem. De standaard audio Systemen zijn gewoon ver onder de maat vind ik.

De 540i, de JCW, de X5 en mijn 1 reeks zijn allen uitgerust met het optionele Harman Kardon systeem. De DS4 in Tenerife heeft het standaard systeem helaas omdat het een stock wagen betrof. Je kunt de DS4 af fabriek uitrusten met het heerlijke Denon systeem (wat mijn ouders ook in de woonkamer hebben) maar dat ging dus helaas niet :(

Geplaatst:

De betere audio in BMW speelt lekker, leuk, zuiver. En voor het merendeel van de BMW-kopers klinkt dat zeker goed (genoeg).

Maar...

hoog, midden en laag gaat door alle luidsprekers (beter laag alleen door de sub en hoog en midden door de voorste luidsprekers)

het zijn te veel luidsprekers (zoveel te meer luidsprekers je hebt, zoveel te moeilijker het is om die allemaal juist af te stellen)

Dus voor een audiofiel toch niet echt top.

Eenvoudiger installaties met vooraan 2 compo's en achteraan alleen een sub waarbij laag naar achter gaat en midden en hoog via de compo's vooraan naar het oor van de luisteraar gestuurd worden, klinken met minder onderdelen veel beter...

Geplaatst:
De betere audio in BMW speelt lekker, leuk, zuiver. En voor het merendeel van de BMW-kopers klinkt dat zeker goed (genoeg).
Maar...
hoog, midden en laag gaat door alle luidsprekers (beter laag alleen door de sub en hoog en midden door de voorste luidsprekers)
het zijn te veel luidsprekers (zoveel te meer luidsprekers je hebt, zoveel te moeilijker het is om die allemaal juist af te stellen)
Dus voor een audiofiel toch niet echt top.
Eenvoudiger installaties met vooraan 2 compo's en achteraan alleen een sub waarbij laag naar achter gaat en midden en hoog via de compo's vooraan naar het oor van de luisteraar gestuurd worden, klinken met minder onderdelen veel beter...

Een kenner! [emoji1303]. Ik weet er eigenlijk ook echt te weinig vanaf [emoji5]. Mijn HK in de 1 serie is goed... maar ben zeker niet blown away!
Geplaatst:
Maar...

Ik vrees dat dat eerste niet klopt? Zeker niet altijd.

Men gaat weldegelijk frequenties scheiden, zeker bij de beste systemen. Ik heb ooit (ik denk nog op het oude forum) de technische catalogus van de (toenmalige) BMW-audiosystemen gepost. PDF van 150 pagina's, allerminst voor de consument bedoeld. Daarin ging men o.m. in op de gebruikte componenten, elk met hun technische eigenschappen, op de verschillen tussen de systemen, enz.

Bij het gewone optionele systeem gebruikt men weinig en eenvoudige frequentiescheiding, dus ook de 13cm "woofer" (eigenlijk ideaal voor enkel mid) ging tot 120hz. De sub mocht tot 600 of 800hz gaan (weet het al niet meer, maar het was iig niet ideaal) en de tweeters begonnen al bij 1000 of 1500hz ofzo. Dus te weinig scheiding, dus onvoldoende zuiverheid in de verschillende frequenties, dus messy, onprecieze sound als je veeleisend bent.

Maar het betere systeem (genre Logic7 of huidige h/k) ging soms al gerichter tewerk, waardoor componenten al meer binnen hun comfort zone kunnen blijven en het algemene klankbeeld al zuiverder werd en je zelfs met een goeie bron al wat ruimtelijke audio kreeg (los van, zeker de artificiële, surround... wat bij veel toepassingen en zeker in auto's vaak geen goeie zaak is voor klankzuiverheid). Je ziet dan vanaf die systemen ook soms een kwaliteitssprong in da converters en cablage, en ook duidelijk betere (maar zeker nog geen top) speakers. Helaas vaak nog altijd in all-in-one (plaats en gewicht) systemen met weliswaar meer vermogen (zeker op papier) maar ook vaak shady funky stuff (surround gedoe, low definition noise cancelling,... ).

De Individual High Audio b.v. en nu ook de Burmester en Naim en Mark Levinson en B&O systemen, gaan daarin nog verder, met low/mid/high die allerminst door alle speakers komen. Je hoort dat écht wel, het verschil is niet enkel voor freaks te merken.

Maar het blijft een rotslechte environment om high fidelity sound in te proberen brengen, zodat zeker de audiofiel (zoals je zegt) teleurgesteld zal blijven.

Je laatste opmerking volg ik volledig. Less is vaak more, ook op dit vlak. Maar die onderdelen kosten meer dan de vele onderdelen van de overspecte sets die je nu koopt.

Want soms is het zeker zoals je deels aangeeft, b.v. het BMW h/k systeem in de vorige '1 had speakers die qua bouwkwaliteit nagenoeg identiek waren aan de Philips woofertjes uit het standaard systeem, met flut frequentiescheiders, bagger cablage, geen controle van de stroomsterkte, all in one multikanaals amps die alles behalve beefy waren,... Je betaalt dus best wat geld voor meer van (ongeveer) hetzelfde, het gaat wat luider, er is een krachtiger sub, het blijft wat langer (voldoende) zuiver, maar in se is de echte klankkwaliteit niet noodzakelijk beter (rijker, preciezer,...). Je betaalt wel de naam dik.

Ik had de h/k toen en alhoewel die aan hogere volumes langer "proper" bleef klinken dan het gewone optionele soundsysteem, bleek bij vergelijking de klank niét beter (je hoorde niet meer, er was geen ruimtelijke dimensie van betekenis,...)

Maar zoals je zegt: voor but one in a thousand is dat allemaal perfect ok. Veel zit ook tussen de oren (slecht spreekwoord als het thema geluid is, maar je begrijpt wat ik bedoel [emoji16]

Geplaatst:
Echter wil ik er ook bij vermelden dat we hier thuis nooit meer een auto kopen meer zullen met een standaard audio systeem. De standaard audio Systemen zijn gewoon ver onder de maat vind ik.

Dat is idd enkel voldoende om naar het nieuwsbericht te luisteren en om de "Dooooovy keeeeuuuukeeeens, wij maaakn üw keukn" reclame mee te zingen. :D
Volume niet eens halverwege en 200hz slaat al door...
Geplaatst:

En de ingewerkte systemen met navi en parkeerbiepjes en watweetiknogallemaal maken het natuurlijk niet eenvoudiger om toestellen te vervangen door betere componenten...

Geplaatst:

En ge zou er soms van verschieten hoeveel "beter" die zogezegd "betere componenten" zijn in sommige auto's ....

Geplaatst:
Op 25-1-2017 om 20:05 zei iRicky:

Een kenner! emoji1303.png. Ik weet er eigenlijk ook echt te weinig vanaf emoji5.png. Mijn HK in de 1 serie is goed... maar ben zeker niet blown away!

Na inbouw Alpine ftw!! :D

20 uur geleden zei gTa:

Ik had de h/k toen en alhoewel die aan hogere volumes langer "proper" bleef klinken dan het gewone optionele soundsysteem, bleek bij vergelijking de klank niét beter (je hoorde niet meer, er was geen ruimtelijke dimensie van betekenis,...)

Maar zoals je zegt: voor but one in a thousand is dat allemaal perfect ok. Veel zit ook tussen de oren (slecht spreekwoord als het thema geluid is, maar je begrijpt wat ik bedoel emoji16.png

Het verschil is het meest merkbaar op "gewone" volumes vind ik. Dan klinken die high end systemen duidelijk voller, met meer dimensie en de bassen komen nog steeds mooi door.
Bij de standaard (en ook Hi-Fi systemen in mindere mate) moet je het harder zetten voor een ok resultaat te hebben, maar ruimtelijk trekt dat op niets. Op hoge volumes zijn er dan inderdaad niet zo'n heel grote verschillen tussen Hi-Fi, H/K, B&O en B&W. Ofja, de vraag is of de verschillen dan de meerprijs waard zijn.

Geplaatst:
1 uur geleden zei BlackFox:

Na inbouw Alpine ftw!! :D

Kost dat? :) 

Geplaatst:

Ik had dat in m'n F30 gestoken.

Geplaatst:

Is beter dan het standaard systeem (wat compleet bagger is) maar HEEL wat minder dan H/K hoor. Is eigenlijk gewoon andere midtonen, een set tweeters(andere deuromranding nodig) en een betere versterker. Onderschat het werk ook niet, ik dacht dat toen ff snel te doen maar viel wel tegen.

Geplaatst:

Voor in de wagen zou ik echt niet veel geld kunnen geven aan audio zolang er omgevingsgeluiden zijn, het leuke aan hifi zijn de details die je kunt waarnemen in muziek en die ga je in een rijdende auto niet horen. Moet wel zeggen dat ik nog nooit zo'n B&W installatie heb gehoord van BMW, misschien verander ik dan van gedacht :)

Geplaatst:

In Izegem kan je nog rijden ja, in BXL of A'pen al een pak minder. ;)

Geplaatst:

Vandaag een offerte gekregen van een 730d zo goed als full option. Bruto 113k euro, nu met alle kortingen, acties en overnamepremies te kopen voor € 77k euro. Dat is minder duur dan een G30 530d. 

Wat zouden jullie kiezen: 5 of 7.

Zo vind ik de 7 knap: donkergrijs, geen M-pakket, hoogglans shadowline en nadien de chroom lijsten in de bumpers en op de flanken zwart laten maken, en deze dikke 21" wielen.

image-jpg.360429

Geplaatst:

Het is in elk geval een goeie manier om van die C vanaf te geraken. :D

Maar ik kan nu al voorspellen dat je hem te groot gaat vinden en hem snel weg zult doen voor iets compacter.

Geplaatst:

Ik weet het. Daarom dat ik ook niet zal overgaan tot aankoop van zo'n 7. 

Toch denk ik dat deze nieuwe 7 een stuk dynamischer zal rijden dan de 740d die ik had destijds, Ik denk dan een het veel lagere gewicht, en de 8 traps sportautomaat tov de 6bak die ik had.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid